Hálátlan feladat egy olyan játéksorozatról, vagy különleges megjelenéséről cikket írni, mint például a S.T.A.L.K.E.R. A rajongói lassan húsz éve imádják, moddolják, szakrális letéteményként kezelik. A többiek pedig túlléptek rajta, vagy a maga korában sem értették sikerét. A GSC után is volt aki magával vigye a fáklyát új utakat törve a Metróból, egyenesen a STALKER szerű nyílt világ mámorába. Követőket is talált magának ez a furcsa világ, és aztán az eredeti brand visszatérése sem ment zökkenőmentesen, de szerencsére a zóna azóta is alakulgat, és a GSC úgy döntött tavaly, hogy az eredeti trilógiát (vagy inkább az első részt, és annak két önálló kiegészítőjét) megfuttatja még egyszer a nagyközönség előtt. Idén az Xbox Series és PS5 tulajdonosok kaptak egy rájuk szabott változatot, ezeknek a kiadványoknak néztünk most a körmére, amely összefoglaló módon Legends of the Zone Trilogy címen fut.

Sajnos nem csak írni hálátlan dolog egy ilyen kultikus címről, de utólag hozzányúlni is fejlesztői oldalról. A játékosok java nem volt oda az újrakiadásért, ami külön vicces olyan szempontból, hogy minden ős-fan az eredeti változat kiválóságára hivatkozik, miközben a STALKER játékok legendás mod-verzummal rendelkeznek, és szerintem a vanília-változattal szerintem 2007 óta senki nem játszott. Szóval itt egy újabb "modcsomag", ami mindhárom eredeti címet felhúzza egy picikét. Jöhet a közhely? A STALKER játékok úgy néznek ki az új kiadásban, ahogy emlékezni szeretnénk rájuk... De van itt egy kis csavar. Az Enhanced Edition kiadások valójában SOKKAL JOBBAN NÉZNEK KI, de még így is érződik rajtuk a kor és az idő. A textúrákat felhúzták, a karaktermodelleken hangoltak, a terepen jóval több az effekt, a shader és a növényzet is. A fényhatások új mélységet, egyfajta friss térhatást adnak az X-Ray Engine által megjelenített terepeknek. Van finoman hangolható motion blur (ami alapállapotban döbbenetesen túl van húzva), és akad egy performance mód, ami szerintem az eredeti látványhoz közeli képre húzza vissza a vizuált, tükörsima, folyamatos képfrissítés végett.
Nos, X Series X-en a minőségi móddal pont a teljesítmény miatt nem voltam kibékülve. Látványát tekintve ez az opció adja meg azt a minimumot, amit mondjuk a Half Life 2 Xbox 360 változata után elvárunk egy korabeli cím turbózásától, de a képelmosással kiegészülve lassú, ragadós és olykor érzésre 30 FPS alatti a mozgás, ami, hát, szokható, de minimum fura egy nagykorúvá érett cím tekintetében. A másik dolog a kontrolleres irányítás, ami jól működik, de a tapadós reszponzivitással és a halálos mutánstámadásokkal együtt olykor agyérgörcsbe kergeti a játékost. Szokni kell-szokni kell, szoktuk mondani, de jobb lett volna, ha mondjuk a felbontás kárára, és az effektek megtartásával kapunk valami folyamatosabb élményt. Esetleg komolyabb optimalizációt.

Amúgy a játékok maguk annyira nem öregedtek rosszul. Persze megvan mindegyiknek a retro-érzete, bődületesen túllépett már a túlélős-immerzív szim piac pl. az első STALKER megoldásain, de olyan szépen érződik, hogy a Clear Sky és a Call of Pripyat miként javítja, formálja, polírozza az eredeti koncepciót, hogy a mechanikai megoldások iránt érdeklődő játékosként valójában ezt muszáj kiemelnem az Enhanced Trilógia legnagyobb érdemeként. Végigvezet a játéktörténelem fontos lépcsőfokain, és egymás után fogyasztva láthatod, miként tudtak érdemi fejlődéssel két-három év leforgása alatt komoly koncepcionális javításokat eszközölni a fejlesztők. És engem nem érdekelt, hogy mennyire hű az eredeti kontent és a mostani, vannak-e politikai felhangok által vezérelt textúra- és modellcserék, hogy a ModIO támogatás mit enged és mit nem. A játéktörténelem egy szegletét ígérte a csomag és azt meg is kaptam tőle.

Lehet még amúgy bőven fogást találni a Legends of the Zone kiadványon. Az eredeti GUI már konzolon elég döcögős (pláne a sok duma és felirat mellett). A világ borzasztóan üres, pláne a koncepciót csúcsra járató Metro: Exodus után. Néhol darabosabb az egész, mint a STALKER-t évekkel megelőző nagy FPS címek. Sőt a fegyverjáték, az animációk, a tereprendezés is olykor megmosolyogtató. De nem lehet mindent a mai elvárások szemszögén keresztül nézni. A STALKER Trilógia betekintést enged a sokak által rajongott sorozat részleteibe, az pedig külön hab a tortán, hogy konzolon is hozzáférhető, acsikat-trófeákat kínál, és Game Pass-ben mindhárom rész azonnal játszható. Nosztalgia és technikatörténeti lecke, egyenesen a Zónából. Jó vadászatot, Sztalker!
PLATFORM: PC, Xbox (One és Series), PlayStation (4 és 5), Nintendo Switch | KIADÓ: GSC Game World | FEJLESZTŐ: GSC Game World | MEGJELENÉS: 2025. május 20. | ÁR: 40 EUR