[Teszt] S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

mcmackoGéczy Attila2025.07.07. 11:50

Hálátlan feladat egy olyan játéksorozatról, vagy különleges megjelenéséről cikket írni, mint például a S.T.A.L.K.E.R. A rajongói lassan húsz éve imádják, moddolják, szakrális letéteményként kezelik. A többiek pedig túlléptek rajta, vagy a maga korában sem értették sikerét. A GSC után is volt aki magával vigye a fáklyát új utakat törve a Metróból, egyenesen a STALKER szerű nyílt világ mámorába. Követőket is talált magának ez a furcsa világ, és aztán az eredeti brand visszatérése sem ment zökkenőmentesen, de szerencsére a zóna azóta is alakulgat, és a GSC úgy döntött tavaly, hogy az eredeti trilógiát (vagy inkább az első részt, és annak két önálló kiegészítőjét) megfuttatja még egyszer a nagyközönség előtt. Idén az Xbox Series és PS5 tulajdonosok kaptak egy rájuk szabott változatot, ezeknek a kiadványoknak néztünk most a körmére, amely összefoglaló módon Legends of the Zone Trilogy címen fut.

Sajnos nem csak írni hálátlan dolog egy ilyen kultikus címről, de utólag hozzányúlni is fejlesztői oldalról. A játékosok java nem volt oda az újrakiadásért, ami külön vicces olyan szempontból, hogy minden ős-fan az eredeti változat kiválóságára hivatkozik, miközben a STALKER játékok legendás mod-verzummal rendelkeznek, és szerintem a vanília-változattal szerintem 2007 óta senki nem játszott. Szóval itt egy újabb "modcsomag", ami mindhárom eredeti címet felhúzza egy picikét. Jöhet a közhely? A STALKER játékok úgy néznek ki az új kiadásban, ahogy emlékezni szeretnénk rájuk... De van itt egy kis csavar. Az Enhanced Edition kiadások valójában SOKKAL JOBBAN NÉZNEK KI, de még így is érződik rajtuk a kor és az idő. A textúrákat felhúzták, a karaktermodelleken hangoltak, a terepen jóval több az effekt, a shader és a növényzet is. A fényhatások új mélységet, egyfajta friss térhatást adnak az X-Ray Engine által megjelenített terepeknek. Van finoman hangolható motion blur (ami alapállapotban döbbenetesen túl van húzva), és akad egy performance mód, ami szerintem az eredeti látványhoz közeli képre húzza vissza a vizuált, tükörsima, folyamatos képfrissítés végett.

Nos, X Series X-en a minőségi móddal pont a teljesítmény miatt nem voltam kibékülve. Látványát tekintve ez az opció adja meg azt a minimumot, amit mondjuk a Half Life 2 Xbox 360 változata után elvárunk egy korabeli cím turbózásától, de a képelmosással kiegészülve lassú, ragadós és olykor érzésre 30 FPS alatti a mozgás, ami, hát, szokható, de minimum fura egy nagykorúvá érett cím tekintetében. A másik dolog a kontrolleres irányítás, ami jól működik, de a tapadós reszponzivitással és a halálos mutánstámadásokkal együtt olykor agyérgörcsbe kergeti a játékost. Szokni kell-szokni kell, szoktuk mondani, de jobb lett volna, ha mondjuk a felbontás kárára, és az effektek megtartásával kapunk valami folyamatosabb élményt. Esetleg komolyabb optimalizációt.

Amúgy a játékok maguk annyira nem öregedtek rosszul. Persze megvan mindegyiknek a retro-érzete, bődületesen túllépett már a túlélős-immerzív szim piac pl. az első STALKER megoldásain, de olyan szépen érződik, hogy a Clear Sky és a Call of Pripyat miként javítja, formálja, polírozza az eredeti koncepciót, hogy a mechanikai megoldások iránt érdeklődő játékosként valójában ezt muszáj kiemelnem az Enhanced Trilógia legnagyobb érdemeként. Végigvezet a játéktörténelem fontos lépcsőfokain, és egymás után fogyasztva láthatod, miként tudtak érdemi fejlődéssel két-három év leforgása alatt komoly koncepcionális javításokat eszközölni a fejlesztők. És engem nem érdekelt, hogy mennyire hű az eredeti kontent és a mostani, vannak-e politikai felhangok által vezérelt textúra- és modellcserék, hogy a ModIO támogatás mit enged és mit nem. A játéktörténelem egy szegletét ígérte a csomag és azt meg is kaptam tőle.

Lehet még amúgy bőven fogást találni a Legends of the Zone kiadványon. Az eredeti GUI már konzolon elég döcögős (pláne a sok duma és felirat mellett). A világ borzasztóan üres, pláne a koncepciót csúcsra járató Metro: Exodus után. Néhol darabosabb az egész, mint a STALKER-t évekkel megelőző nagy FPS címek. Sőt a fegyverjáték, az animációk, a tereprendezés is olykor megmosolyogtató. De nem lehet mindent a mai elvárások szemszögén keresztül nézni. A STALKER Trilógia betekintést enged a sokak által rajongott sorozat részleteibe, az pedig külön hab a tortán, hogy konzolon is hozzáférhető, acsikat-trófeákat kínál, és Game Pass-ben mindhárom rész azonnal játszható. Nosztalgia és technikatörténeti lecke, egyenesen a Zónából. Jó vadászatot, Sztalker!

PLATFORM: PC, Xbox (One és Series), PlayStation (4 és 5), Nintendo Switch | KIADÓ: GSC Game World | FEJLESZTŐ: GSC Game World | MEGJELENÉS: 2025. május 20. | ÁR: 40 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

4 órája
3

Heti megjelenések

8 órája
13

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

3 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

3 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

4 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

4 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

5 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

6 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

8 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

9 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

2025.06.27.
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

2025.06.27.
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14