STALKER: Clear Sky - teszt

STALKER: Clear Sky - teszt

LotharFuchs Róbert2008.10.31. 20:57

Ami történt, megtörtént. Ukrajna legmélyebb sebe a mai napig varasodik, hatásai alól pedig mi sem vagyunk kivételek: pl. az áprilisi radioaktív felhő csapadéka megjósolhatatlan (bár statisztikailag nem kimutatható) következményei az akkor született nemzedéket érintette a legérzékenyebben. Immáron 22 éve, hogy a világ beleremegett az emberi gyarlóság radioaktív következményeibe, és hogy a rengeteg áldozat árán most megkönnyebbülve sóhajthatjuk: újra tiszta az égbolt.

A Csernobil feletti árnyaknak még nyoma sincs, hisz az esemény friss: a tragédia hívó szava százakat vonzott a reaktor köré. Kezdetét veszi az uránnal dúsított rituálé a szebb jövő reményében. Ideológiák, hitek, célok köré rendeződve frakciók húzzák fel a kesztyűt, hogy érvényt szerezzenek saját igazuknak. Vannak, akik a robbanás okozta anomáliákban látják a tudomány jövőjét, akadnak olyanok is, akik csak a megfékezendő gonoszt ismerik fel benne, és persze azok, akik a végtelen gazdagságot várják tőle. Ezen kereszttüzek között hivatott hősünk, Scar, a túlélő zsoldos felmelegedni, és rájönni arra, hogy miért is élt túl egy olyan anomáliát, mely eddig 100% mortalitási rátával büszkélkedett.

A koncepció lényegében ez. Adott számos csoportosulás, akikkel vállvetve ólomszóró politizálásba kezdhetünk. Oroszlánrészük az alapjáték ismerőire nem hat az újdonság erejével: Freedom, Duty, Stalkerek, Renegátok, stb. Kezdésnek azonban megismerkedhetünk a címadó Clear Sky egyesülettel, akik kíváncsi szemek elől bujkálva vizsgálják (szigorúan tudományos szempontból) a zóna eseményeit. Nekik köszönhetjük életünket is, egy kiruccanás alkalmával ugyanis hajszál híján odakozmáltunk az ukrán anyaföldhöz egy váratlan kitörés végett, és ebből a nem éppen hálás szituációból kapartak össze az ominózus urak. Igen ám, de ennek meg vannak a maga következményei, melynek kibogozása jelenti a történet fő vonalát. Nem annyira intenzív és érdekes, mit a Shadow of Chernobyl-é, de ennek az az egyszerű oka, hogy a fejlesztők nem erre fektették a hangsúlyt.

A bejárható területek száma jelentősen megnőtt: a régi helyszíneket átdolgozták (hisz kronológiailag az előd előtt járunk), az újak pedig a csapatos marakodás jegyében jóval tágasabbak, bandaháborúra optimálisabb kivitellel mutatkoznak be. Ami a hangulatot illeti, ismét jelesre vizsgázott a pályatervezés: nádassal csipkézett mocsárvidék, aminek idilljét néha meg-megtör egy magányos halászkunyhó, tereptárgyaktól hemzsegő, hevenyészett bázis kibelezett szovjet tragacsokból, és így tovább. Ugyanakkor a sokat kifogásolt zóna / pályarendszer nem változott: a területek különállóak, éles határokkal szeparálva, és sajnos a láthatatlan falak sem maradtak ki a megoldások közül.

Ha már technikai megoldások között lavírozunk, térjünk át a méltán híres motor képességeire. Az X-Ray engine leszármazottja (immáron 1.5-os fémjelzéssel) tovább öregbíti a nevet: DirectX 10 támogatás, volumetrikus (értsd: térfogati) fény- és füsteffektusok, melynek köszönhetően a manapság igen közkedvelt fénysugarak is tiszteletüket teszik, illetve még az eső is kooperál az érintett felületekkel. Technológiai szempontból szinte mindent felvonultat, amire egy mai a hardver a szoftverrel karöltve nyújtani képes. Természetesen az ára is megvan, de verziószámról-verziószámra javul a performansz, és ha figyelembe vesszük, hogy a mellékelt képek erős közepes beállításokkal, egy ma már középkategóriában kullogó X1950 Pro-val készültek, akkor nyugtázható, hogy a Clear Sky a motort illetően nem szégyenkezhet.

Ismeretes a tény, hogy az alapjátékban korán elértéktelenedett a pénz. Jó és működőképes ötletnek bizonyult, hogy borsos áron fejleszthetjük a felszerelésünket. Ez a szerelők reszortja, és a fegyvereket, illetve a páncélokat képesek extra tulajdonságokkal felvértezni. A kiaknázható lehetőségek az RTS-ekből jól ismert technológiai fa elvét követik, ergo érdemes eltölteni némi időt azzal, hogy eltervezzük, játékstílusunkhoz milyen kiegészítők passzolnak leginkább (pl. távcső foglalat, csavarvonalasan huzagolt puskacső a nagyobb nyomás, valamint a golyó gyorsabb tengely körüli mozgása érdekében, stb.). A legszebb az egészben, hogy működik, és a fegyverkedvelő játékosok minden bizonnyal értékelni fogják a repertoárt. Az ereklyék múltbéli hibájából is tanultak, most már ugyanis klasszisokkal nehezebb őket megtalálni (erre külön eszközt kapunk, abból is több generáció fellelhető) és megszerezni egyaránt. Ügyességet és ravaszságot megkövetelő anomália-mezők kellős közepére helyezték őket, melyek közül némelyik üdítően ötletesre sikeredett.

A játékmenet kapcsán már érintve volt az alapelképzelés, mely szerint a magányos farkas figuráját felváltotta a falkaszellem. Ehhez hűen a legtöbb vállalt küldetés csapatban történik, ám számomra érthetetlen, hogy ha ezt az irányvonalat választották, akkor miért csak egy darab támadás paranccsal szúrták ki a játékos szemét. Egy-egy küldetés során ugyanis társaink automatikusan elindulnak a célpont felé (ált. lopakodva, de ez frakció-, terep- és célpontfüggő), arra várva, hogy megtegyük az első lépést (szóval vagy tettel). Akad azonban olyan helyzet is, hogy csak sodródunk az árral, és bizony megeshet, hogy az akciók gyors lefolyása végett akarva-akaratlanul is a mozis Rozi szerepkörben, nagyokat pislogva veszünk részt a csapatjátékban. A mesterséges intelligencia ugyan fejlődött, de még most is képes furcsa jelenetekre. Példának okáért társaink igyekeznek fedezéket keresni, de ha ez nem jön össze, néha önként és dalolva tesznek egy-egy sétát a selymes golyózáporokban. Bosszantó továbbá, hogy bár rengeteg elvégzendő feladat vár megoldásra (a frakciók bázisain, valamint a térképen jelölt NPC-knél), az “ad hoc” jellegűek kimenetele sokszor azelőtt eldől, hogy odaérnénk. Hibák tehát akadnak, ahogy azt már a S.T.A.L.K.E.R esetében megszokhattuk, de az immáron negyedik javítással bővült kiadás komoly (1.5.0.6) odafigyelésről tanúskodik a fejlesztők részéről, és azt sem szabad elfeledni, hogy rendkívül mod-barát játékról beszélünk, ergo ha olyan megoldásokba botlunk, ami nem nyeri el tetszésünket, komoly esélyünk van rá, hogy a közösség már elő is állt egy alternatívával.

Mondjunk ítéletet. Drasztikus változásokon nem esett át, de számos kellemes plusszal bővült abból kifolyólag, hogy tanult a vétkeiből, és minthogy (bár stand-alone, de) kiegészítő lemezről beszélünk, a megcélzott réteg az alapjáték vásárlói lettek. Számukra a Clear Sky garantáltan jó szórakozás lesz, egyfelől mert ezúttal komolyabb kihívások elé nézhetnek majd, másfelől pedig ők ugyanis már hibái ellenére is megszerettek egy amúgy nehezen barátkozó FPS-RPG hibridet (decens magyar szinkron ide vagy oda). Magam is elégedett vagyok az eredménnyel, pedig nem egyszer okozott bosszús pillanatokat, mégis, az utánozhatatlan hangulat, a lenyűgöző technikai eredmény (a motor személyében), és a bújával-bajával együtt karakteres, poszt-apokaliptikus PC lövölde egy űrt tölt be a piacon. Szégyenlősen mutatja bájait, míg a hibáit már-már kirakatba rakja, de ha ezen felülkerekedünk, akkor sok-sok kellemes órát tölthetünk el az első kézből prezentált, poligonizált tragédia sötét világában.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

8 órája

Heti megjelenések

12 órája
6

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

22 órája
8

Battlefield 6

2 napja
12

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

2 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

3 napja
4

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

3 napja
11

Sonic Wings: Reunion

3 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

4 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

4 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

4 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

5 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

6 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

6 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

6 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

6 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
2

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

7 napja
5

The Knightling

Egy kis lovag útra kél, hogy rátaláljon az ünnepelt hősre, az út során azonban olyan felfedezéseket tesz, amikre kicsit sem számított. Mi is így jártunk a játékkal.

7 napja
3