STALKER: Clear Sky - teszt

STALKER: Clear Sky - teszt

LotharFuchs Róbert2008.10.31. 20:57

Ami történt, megtörtént. Ukrajna legmélyebb sebe a mai napig varasodik, hatásai alól pedig mi sem vagyunk kivételek: pl. az áprilisi radioaktív felhő csapadéka megjósolhatatlan (bár statisztikailag nem kimutatható) következményei az akkor született nemzedéket érintette a legérzékenyebben. Immáron 22 éve, hogy a világ beleremegett az emberi gyarlóság radioaktív következményeibe, és hogy a rengeteg áldozat árán most megkönnyebbülve sóhajthatjuk: újra tiszta az égbolt.

A Csernobil feletti árnyaknak még nyoma sincs, hisz az esemény friss: a tragédia hívó szava százakat vonzott a reaktor köré. Kezdetét veszi az uránnal dúsított rituálé a szebb jövő reményében. Ideológiák, hitek, célok köré rendeződve frakciók húzzák fel a kesztyűt, hogy érvényt szerezzenek saját igazuknak. Vannak, akik a robbanás okozta anomáliákban látják a tudomány jövőjét, akadnak olyanok is, akik csak a megfékezendő gonoszt ismerik fel benne, és persze azok, akik a végtelen gazdagságot várják tőle. Ezen kereszttüzek között hivatott hősünk, Scar, a túlélő zsoldos felmelegedni, és rájönni arra, hogy miért is élt túl egy olyan anomáliát, mely eddig 100% mortalitási rátával büszkélkedett.

A koncepció lényegében ez. Adott számos csoportosulás, akikkel vállvetve ólomszóró politizálásba kezdhetünk. Oroszlánrészük az alapjáték ismerőire nem hat az újdonság erejével: Freedom, Duty, Stalkerek, Renegátok, stb. Kezdésnek azonban megismerkedhetünk a címadó Clear Sky egyesülettel, akik kíváncsi szemek elől bujkálva vizsgálják (szigorúan tudományos szempontból) a zóna eseményeit. Nekik köszönhetjük életünket is, egy kiruccanás alkalmával ugyanis hajszál híján odakozmáltunk az ukrán anyaföldhöz egy váratlan kitörés végett, és ebből a nem éppen hálás szituációból kapartak össze az ominózus urak. Igen ám, de ennek meg vannak a maga következményei, melynek kibogozása jelenti a történet fő vonalát. Nem annyira intenzív és érdekes, mit a Shadow of Chernobyl-é, de ennek az az egyszerű oka, hogy a fejlesztők nem erre fektették a hangsúlyt.

A bejárható területek száma jelentősen megnőtt: a régi helyszíneket átdolgozták (hisz kronológiailag az előd előtt járunk), az újak pedig a csapatos marakodás jegyében jóval tágasabbak, bandaháborúra optimálisabb kivitellel mutatkoznak be. Ami a hangulatot illeti, ismét jelesre vizsgázott a pályatervezés: nádassal csipkézett mocsárvidék, aminek idilljét néha meg-megtör egy magányos halászkunyhó, tereptárgyaktól hemzsegő, hevenyészett bázis kibelezett szovjet tragacsokból, és így tovább. Ugyanakkor a sokat kifogásolt zóna / pályarendszer nem változott: a területek különállóak, éles határokkal szeparálva, és sajnos a láthatatlan falak sem maradtak ki a megoldások közül.

Ha már technikai megoldások között lavírozunk, térjünk át a méltán híres motor képességeire. Az X-Ray engine leszármazottja (immáron 1.5-os fémjelzéssel) tovább öregbíti a nevet: DirectX 10 támogatás, volumetrikus (értsd: térfogati) fény- és füsteffektusok, melynek köszönhetően a manapság igen közkedvelt fénysugarak is tiszteletüket teszik, illetve még az eső is kooperál az érintett felületekkel. Technológiai szempontból szinte mindent felvonultat, amire egy mai a hardver a szoftverrel karöltve nyújtani képes. Természetesen az ára is megvan, de verziószámról-verziószámra javul a performansz, és ha figyelembe vesszük, hogy a mellékelt képek erős közepes beállításokkal, egy ma már középkategóriában kullogó X1950 Pro-val készültek, akkor nyugtázható, hogy a Clear Sky a motort illetően nem szégyenkezhet.

Ismeretes a tény, hogy az alapjátékban korán elértéktelenedett a pénz. Jó és működőképes ötletnek bizonyult, hogy borsos áron fejleszthetjük a felszerelésünket. Ez a szerelők reszortja, és a fegyvereket, illetve a páncélokat képesek extra tulajdonságokkal felvértezni. A kiaknázható lehetőségek az RTS-ekből jól ismert technológiai fa elvét követik, ergo érdemes eltölteni némi időt azzal, hogy eltervezzük, játékstílusunkhoz milyen kiegészítők passzolnak leginkább (pl. távcső foglalat, csavarvonalasan huzagolt puskacső a nagyobb nyomás, valamint a golyó gyorsabb tengely körüli mozgása érdekében, stb.). A legszebb az egészben, hogy működik, és a fegyverkedvelő játékosok minden bizonnyal értékelni fogják a repertoárt. Az ereklyék múltbéli hibájából is tanultak, most már ugyanis klasszisokkal nehezebb őket megtalálni (erre külön eszközt kapunk, abból is több generáció fellelhető) és megszerezni egyaránt. Ügyességet és ravaszságot megkövetelő anomália-mezők kellős közepére helyezték őket, melyek közül némelyik üdítően ötletesre sikeredett.

A játékmenet kapcsán már érintve volt az alapelképzelés, mely szerint a magányos farkas figuráját felváltotta a falkaszellem. Ehhez hűen a legtöbb vállalt küldetés csapatban történik, ám számomra érthetetlen, hogy ha ezt az irányvonalat választották, akkor miért csak egy darab támadás paranccsal szúrták ki a játékos szemét. Egy-egy küldetés során ugyanis társaink automatikusan elindulnak a célpont felé (ált. lopakodva, de ez frakció-, terep- és célpontfüggő), arra várva, hogy megtegyük az első lépést (szóval vagy tettel). Akad azonban olyan helyzet is, hogy csak sodródunk az árral, és bizony megeshet, hogy az akciók gyors lefolyása végett akarva-akaratlanul is a mozis Rozi szerepkörben, nagyokat pislogva veszünk részt a csapatjátékban. A mesterséges intelligencia ugyan fejlődött, de még most is képes furcsa jelenetekre. Példának okáért társaink igyekeznek fedezéket keresni, de ha ez nem jön össze, néha önként és dalolva tesznek egy-egy sétát a selymes golyózáporokban. Bosszantó továbbá, hogy bár rengeteg elvégzendő feladat vár megoldásra (a frakciók bázisain, valamint a térképen jelölt NPC-knél), az “ad hoc” jellegűek kimenetele sokszor azelőtt eldől, hogy odaérnénk. Hibák tehát akadnak, ahogy azt már a S.T.A.L.K.E.R esetében megszokhattuk, de az immáron negyedik javítással bővült kiadás komoly (1.5.0.6) odafigyelésről tanúskodik a fejlesztők részéről, és azt sem szabad elfeledni, hogy rendkívül mod-barát játékról beszélünk, ergo ha olyan megoldásokba botlunk, ami nem nyeri el tetszésünket, komoly esélyünk van rá, hogy a közösség már elő is állt egy alternatívával.

Mondjunk ítéletet. Drasztikus változásokon nem esett át, de számos kellemes plusszal bővült abból kifolyólag, hogy tanult a vétkeiből, és minthogy (bár stand-alone, de) kiegészítő lemezről beszélünk, a megcélzott réteg az alapjáték vásárlói lettek. Számukra a Clear Sky garantáltan jó szórakozás lesz, egyfelől mert ezúttal komolyabb kihívások elé nézhetnek majd, másfelől pedig ők ugyanis már hibái ellenére is megszerettek egy amúgy nehezen barátkozó FPS-RPG hibridet (decens magyar szinkron ide vagy oda). Magam is elégedett vagyok az eredménnyel, pedig nem egyszer okozott bosszús pillanatokat, mégis, az utánozhatatlan hangulat, a lenyűgöző technikai eredmény (a motor személyében), és a bújával-bajával együtt karakteres, poszt-apokaliptikus PC lövölde egy űrt tölt be a piacon. Szégyenlősen mutatja bájait, míg a hibáit már-már kirakatba rakja, de ha ezen felülkerekedünk, akkor sok-sok kellemes órát tölthetünk el az első kézből prezentált, poligonizált tragédia sötét világában.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

1 napja
1

The Outer Worlds 2

1 napja
3

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

1 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

2 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

3 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

3 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

3 napja
44

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

4 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

4 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

4 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

4 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

4 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

5 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

5 napja
2

Heti megjelenések

6 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

6 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

7 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

8 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

9 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

9 napja
8