A Her Story után Sam Barlow egy új stílust alkotott, amit saját maga csűrt-csavart és fejlesztett tovább az újabb játékaival. Ezek mind puzzle címek voltak, amelyekben videójelenetekből, és egyéb információkból kellett, kvázi nyomozómunkát végezve, kiszaszerolni a továbbjutás kulcsait. A The Operator is hasonlóval próbálkozik: visszamegy a Her Story desktop nézetéig, a sztorit egy fiktív FBI-iroda küldetéstámogató operátorának nézőpontjába helyezi, a hangulathoz pedig hozzácsap némi összeesküvés-elméletesdit, X-Aktákat, egy notórius hekkert, meg pár csavart a történethez.
A játékmenet a feladatnak megfelelően eléggé szikár környezetben játszódik. Egy munkaállomás képernyőjét nézzük, ahol egy virtuális operációs rendszerben kattingatunk ide-oda. Főnökeinktől és a terepen lévő ügynököktől érkeznek a hívások (ez a képernyő jobb oldalán látható, leírásokkal, interakciós lehetőségekkel). A bal oldalon pedig a helyi start menüből hívhatjuk elő az autós adatbázist, a lakossági adatokat, a vegyi elemző szoftvert és a többi, nyomozáshoz szükséges lehetőséget és applickációt. Ahogy haladunk előre, a korábbi ügyek mappaként jelennek meg a képernyőn, összefogva a korábbi eredményeket és fileokat. Program a programban, ablak-ablak hátán, a The Operator nem sokat teketóriázik, hamar kiharcolja, hogy a kikapcsolódásra szánt idődben is úgy érezd, mintha egyik munkahelyedből a másikba csöppentél volna.
Ez persze nem egy rossz dolog, az immerzió erősségét jelzi, hogy tényleg ott érzed magad a munkaállomásnál. A grafikusok nem akartak túl messzire menni amúgy a prezentáció cizellálása érdekében, az átvezetőket is homályos foltok mutatják, aminek persze a sztori szempontjából is van (lesz) szerepe. A készítők használtak AI által készített képeket is a játékhoz - efelett azonban nem szeretnénk pálcát törni, jobb, ha ennek erkölcsi vonatkozásáról az olvasó dönt. Az interfész mivoltából fakadóan a kezelés asztali PC-ről adja magát, de Steam Deck-en is megoldható minden. Én így játszottam az Operatorral; az egér mozgatása a touchpaddal ment, ahol pedig pötyögni kellett, ott váltottam a virtuális billentyűzetre. Nem túl kényelmes, de menedzselhető. Viszont, hogy konzolra portolható-e így a cucc? A billentyűzet hangsúlyos jelenléte miatt nehezen hiszem, hogy a Switch tulajokon túl bárki is díjazná ezt a kezelőfelületet.
És elérkeztünk a játékmenet kritikájához - ugyanis az soha nem tudja utólérni a Mr. Barlow által lefektetett színvonalat. A feladványokba tömött gógyi egyenetlen utat rajzol elénk. A dialógusoknál választott döntéseknek nincs szerepe a történet alakulásában. Az egész narráció borzasztóan irányított, kevés a szabadság - minden úgy alakul, ahogyan azt az írók és tervezők eltervezték. Az első fél órában felmerül az ufóktól a téglákon át minden a zsánerben népszerű toposz, de igazából egyik sem tudja magát rendesen kibontani, így marad a The Operator egy érdekes kuriózumnak.
Újítani próbál, hangulatteremtésben jelesre vizsgázik, ám a The Operator a saját maga által állított korlátok közé szorítja operátorát, azaz minket. Innentől pedig pont az a többlet hiányzik belőle, amitől a referenciái évekig a fejünkben zizegnek. A The Operator után veszünk majd egy nagyobb levegőt, és keressük majd a következő játékot, amivel leköthetjük magunkat.
PLATFORM PC | KIADÓ Bureau 81, indienova FEJLESZTŐ Bureau 81 | MEGJELENÉS 2024. július 22. ÁR 14 EUR