[Első benyomások] CONCORD

CONCORD

sQrNagy Csaba2024.07.20. 19:30

A Firewalk Studios 2018-as alapítása óta eltelt pár év első hallásra igazi sikertörténetnek tűnhet. Egy maréknyi veterán játékfejlesztő a barátok szűkös garázsából indulva néhány hónap leforgása alatt méretes washingtoni irodaházba költözhet, miközben a SIE támogató szerepkörből komoly üzleti partnerré válik, majd végül a PlayStation Studios belsős csapatai közé emeli az akkorra már 150+ főre duzzadó stúdiót. Mindezt még a debütáló alkotásuk megjelenése előtt! Mégis miért?

Az okok persze nem gyökereznek túl mélyen. A tapasztalt ex-Bungie fejlesztők tervezőasztalán lévő 5v5 kompetitív hős-lövölde nyilván tökéletesen beleillett a PlayStation éppen regnáló vezetőségének live-service projektek utáni elvakult hajszájába. Az egyetlen probléma, hogy a portfólió trendkövető bővítésére és a hosszútávon is busásan jövedelmező üzleti modellek kiszipolyozására irányuló terveket azóta határozott mozdulattal csapta arcul a közösség kedvezőtlen reakciója, a piaci szegmens drasztikus átalakulása és a pandémiát kísérő soha nem látott mértékű recesszió. Mindezek egyenes következményének tűnik a váratlan vezetőváltás, az üzleti stratégia teljes átalakítása, valamint számos eltemetett projekt. Ezen a ponton pedig már nem biztos, hogy elég egy kompetensen felépített, magas minőségű és alapvetően szórakoztató alkotást letenni az asztalra.

A próbakörök alatt szerzett első benyomások ugyanis meglepően pozitívak! A kezelőfelület egyszerű, stílusos és könnyen áttekinthető. Az indulásra tervezett 16 karakter között megvannak a bejáratott archetípusok, de a ‘80-as évek retro sci-fi esztétikája kellő egyediséget biztosít, miközben a jól átgondolt és változatos képességeik hatékonyan működő csapatfelállásokat, szituációfüggő taktikák kialakítását és érdekes szinergiákat tesznek lehetővé. Ezt erősíti a rájuk szabott szokatlanul rövid cooldown, a szűkös tölténytárak, a lassabb mozgási sebesség és a feltűnően hosszú TTK (Time to Kill). Már az egyszerűbb játékmódokban is elengedhetetlen, hogy a játékosok figyeljenek a társaik pozíciójára és tudatosan együtt mozogjanak. A balansz még nyilvánvalóan nem tökéletes, de már most kellő mélységet és kiforrottságot mutat. Az újraéledési pontok meghatározása például hibátlan, viszont mérkőzés közben jelenleg érthetetlen módon nincs becsatlakozási lehetőség - gyakran szülve 2v5 szituációkat a összecsapás hátralévő részére.

A tűzharcok egyébként érzésre le sem tagadhatnák a fejlesztők Destiny / Halo szériába kapaszkodó múltját, amivel együtt jár az alacsonyabb gravitáció és a kiemelt fontosságú vertikalitás is. Természetesen a próbakör alatt megismert öt pálya mindegyike ennek megfelelően került kialakításra. Nagyrészt szimmetrikus, átgondolt, könnyen átlátható és jól bevilágított tenyérnyi helyszínek, amelyek alapvetően jól működnek minden játékmódban. Ezek közül négyet próbálhattunk ki - indulásra hatot terveznek - a könnyed casual vagy némileg kompetitívebb szűrők alá beosztva. Bár a Trophy Hunt, Cargo Run, Clash Point és Area Control megnevezés elsőre talán innovációt sejtet, a gyakorlatban csupán a megszokott alap többjátékos opciók bújnak meg mögöttük - konkrétan nulla változtatással vagy egyedi vonással.

Ami egy lépést hátrálva igazából a legnagyobb problémának tűnik a játék egészét tekintve is. Mi az, amivel a CONCORD ki akar tűnni a szubzsáner többi képviselője közül? A marketingstratégiát figyelve a választ valószínűleg a karakterközpontú átvezetők jelentenék, amivel a tervek szerint hetente fogják tovább szövögetni az átívelő történet szálait a játékon belül. Az eddig látottak alapján technológiai szempontból kétségtelenül kiváló minőségű és hangulatos jelenetek ezek, csak egyszerűen hiányoznak hozzá az alapok - pontosan az, amit a konkurencia olyan kiválóan lefektetett a webes rövidfilmjeivel. Az eldugott kódex digitális lapjairól nehezen fogjuk megkedvelni ezeket a karaktereket, főleg ha úgy tűnik már a dizájn is szélsőségesen megosztóra sikerült.

Márpedig jól felépített és szimpatikus karakterek nélkül nem működik majd egy kozmetikai opciókra hagyatkozó előrehaladási rendszer, szezonbérlet vagy in-game bolt sem. Ebből a próbakörök alatt egyelőre túl sokat nem láthattunk és továbbra is kérdéses, hogy a 39.99 USD alapár mennyire torzítja az üzleti modellt - ha egyáltalán valid stratégiának tekintik még az augusztusi megjelenéskor a F2P konkurencia árnyékában. Az alapok nyilván ott vannak: napi, heti és szezonális kihívások. A megszokott személyre szabhatóság alappillérei. Karakter variánsok egyedi passzív képességekkel. Furcsa módon viszont nem látszik előre lefektetett jutalmazási útvonal, ami motiválhatna bárkit a következő lépcsőfok megugrására, valamint újabb és újabb célok kitűzésére. Feltételezhetően ez a megjelenésig még változni fog.

A CONCORD tehát szinte minden objektív szempont szerint magas minőséget képvisel, az Unreal Engine legújabb változata pedig a jelen generációs technológiai újítások nélkül is stabil alapot biztosít neki. Részletes környezet, élettel teli karakterek, remek hangzásvilág. A szubzsáner által elvárt alapok közel hibátlan lefektetése és a PlayStation belsős stúdióihoz mérhető csiszoltság jellemzi. Csupán azt nem látjuk igazán, hogy hol találhatná meg a helyét a jelenlegi felhozatalban. A casual kísérletezők számára szokatlanul magas lehet a belépési küszöb, míg a komolyabb játékosoknak nem igazán tud egyedi ötleteket felmutatni. Egyelőre?

PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt), PC   KIADÓ Sony Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Firewalk Studios   MEGJELENÉS 2024. augusztus 23. ÁR 39.99 USD

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

15 órája

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

1 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

1 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

1 napja
16

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

2 napja
44

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

3 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

3 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

4 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

6 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

7 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

8 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

8 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

9 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

9 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3