Sok év menedzser/tycoon játékban szerzett tapasztalat arra sarkallt, hogy kipróbáljam magam a BKV vezéreként! Na persze csak virtuálisan, a City Bus Manager játékban. A menedzser játékokat és tycoonokat talán nem kell bemutatni senkinek, hiszen már az ősidők óta létezik a műfaj, de elég visszagondolni olyan klasszikusokra, mint például a Zoo Tycoon, ahol persze az állatok gondozása helyett mindenki csak a gondozókat ejtette csapdába. (Vagy a Theme Park, ahol folyton takaríthattuk a hullámvasút környékén a járdát… - mcmacko)
A City Bus esetében azonban - nem dolgozókat vegzálunk, és - kevésbé a telephely menedzselése a fontos, sokkal inkább minden egyéb - például a tömegközlekedés menedzselése - lesz prioritás.
Rozoga Kft.
Az induláskor kiválasztunk egy számunkra tetszetős várost, ahol lerakjuk első telephelyünk, majd annak környékén először még helyi járatokkal indulunk neki, hogy kiharapjunk egy szeletet a buszos piacból. Az egyik legjobb dolog, hogy egy valós térképen játszhatunk az OpenStreetMaps alkalmazásnak köszönhetően, hiszen akár a lakókörnyezetünkben is lehet a virtuális telephely, ráadásul a térkép jelöli a nevezetességeket, boltokat és egyéb fontos helyeket, ahová az emberek esetleg szeretnének elmenni. Azonban hamar rájövünk, hogy konkurencia nincs, tehát leginkább magunk ellen kell dolgozni, hiszen az egyre növekvő ügyfélkör igényeit és területi növekedéssel járó lefedettségi igényt mindig ki kell szolgáljuk.
Eleinte lehetünk megfontolt tudatos üzletemberek, és a használtpiacon nézelődhetünk buszok után, vagy - ahogyan én - fittyet hányunk a pénztárca mélységére és elkezdünk felvásárolni egy vadiúj flottát. Utána persze már csak a dolgozók kellenek, gondolnánk, de mivel ez egy menedzser játék és van telephelyünk, így minden egyéb szegmensre is kiterjed a felelősségünk. Így tehát kell egy információs iroda, ide jöhetnek be az ügyfelek, hogy bérletet váltsanak, vagy nemtetszésüket fejezzék ki valami miatt, majd jön az iroda, ahol valójában csak a “research”, vagyis kutatómunka folyik; ennek előrehaladásával fejleszthetjük a buszokat, de erről majd később, illetve a dolgozók igényeire is figyelni kell, tehát kell konyha, öltöző, mosdó és pihenőszoba is. Ha mindezek megvannak, akkor már nincs más hátra, mint, hogy a flottánkról is ugyanúgy gondoskodjunk, tehát kell saját benzinkút, szervízállomás, buszmosó, alkatrész raktár - egy kezdő tycoonosnak ez a felsorolás már fárasztó lehet, de az az igazság, hogy ez öt egység amit az első percekben, ha lerakunk, akkor jó ideig nem kell foglalkozni ennek a bővítésével.
Irány az út!
Van telephelyünk, vannak buszaink, sőt már dolgozókat is vettünk fel, nincs más hátra, mint előre, megtervezzük az első útvonalat és kiküldjük rá a választott buszt és sofőrt. Több napnyi munka után már lesz statisztikánk, tudjuk, hogy egyes útvonalakon mennyi utas van, mikor van csúcsidő és ezek alapján kell elkezdeni menedzselni a járatokat.
Azonban itt már az utasok is beleszólnak a működésünkbe, hiszen értékeléseket adnak a cégünknek, ha késnek a buszok, vagy koszosak, esetleg udvariatlan a sofőr, akkor azok kihatnak az értékelésre, és akkor kevesebb utasra, kevesebb bevételre számíthatunk, amit majd feltehetően a közeli csőd követ. Azért, hogy ezt megakadályozzuk fejleszteni kell a buszokat, hiszen a nagyobb buszkapacitással nem hagyunk senkit a megállóban, a klímának mindenki örül, különösen egy ilyen forró nap, mint a mai, de akár internet hozzáférést is biztosíthatunk, viszont itt vigyázni kell, mivel így le kell szerződnünk egy szolgáltatóval.
Az útvonalak tervezésekor érdemes egyébként arra is figyelni, hogy legyen mindig egy tartalék busz és esetleg sofőr is hozzá, hiszen bármikor lebetegedhetnek az alkalmazottak, vagy éppen a helyi MÁV mondja be az unalmast és akkor helyettesítő járatokat kell adjunk, természetesen némi extra bevételért cserébe.
Tucat menedzser?
Elgondolkodik az ember, hogy vajon mitől tud jobbat, többet nyújtani ez a játék, mint megannyi másik menedzser játék, de arra jutottam, hogy semmiben, és ez nem feltétlenül rossz. A City Bus Manager számtalan jól működő mechanizmust “lopott” más menedzser játékoktól, de leginkább a Rescue HQ-ra hajaz sok megoldás, mint például a telephely menedzselés, az interface, de a 112 Operator-féle városválasztás és terjeszkedés is feltűnik.
Ezekkel egyébként semmi probléma, hiszen a fejlesztők megnézték, hogy máshol mi működik jól és ezeket gyúrták bele a játékba… De akkor 6-7 óra után az ember elgondolkodik, mi olyan nagyobb új feature van ebben, ami máshol nincs? És sajnos ez az amire még nem tudok válaszolni, hiszen nincsenek kiemelkedő új megoldások, vagy olyan dolgok, amik miatt felderül az ember, ha ez már az ötvenkettedik menedzser játéka. Pedig az újszerű ötletek elengedhetetlenek egy ilyen játékban, hiszen ezek miatt tudnak kitűnni a többi hasonló cím közül.
Természetesen ettől függetlenül egy tisztességes iparosmunka jelen állapotában a City Bus Manager, ami bőven élvezhető a menedzser játékok kedvelőinek, de majdnem 30 euróért és egy azonnal kiadott 10 eurós DLC-nél az ember kicsit többet remélt… Talán idővel, sok plusz tartalommal egy nap egy igazán érdekes darab lesz belőle.
PLATFORM: PC (tesztelve) | FEJLESZTŐ: PeDePe GbR | KIADÓ: Aerosoft GmbH | Ár: 27.99 Euró | MEGJELENÉS DÁTUMA: 2024. jún. 25.