Sztrááájk? Mi ez az egész?
Egészen veszélyes vihar kezd kibontakozni az óceán túloldalán a videojátékok, illetve a videojáték szinkronok területén. A 160.000 tagot magában tömörítő SAG-AFTRA (Screen Actors Guild‐American Federation of Television and Radio Artists, nagyjából az ottani film-, televízió- és rádiós színészek szakszervezete) több sikertelen tárgyalás után úgy döntött, hogy sztrájkra hívja a tagjait, míg a az őket foglalkoztató cégek nem egyeznek bele a követeléseikbe.
Milyen követelések ezek?
Pénzbeli bónusz: azt szeretnék elérni, hogy a szinkronszínészek bónusz bérezést kapjanak az adott játék sikerétől függően. A rendszer egyszerű, kétmillió eladott példányonként / előfizetőként szeretnének bónuszt, maximum nyolcmillió vásárlóig / előfizetőig, tehát maximum négyszer. A szakszervezet szerint a kétmilliós határ úgy lett megállapítva, hogy itt kezdenek ezek a produktumok profitot termelni, illetve ezzel a lépéssel elkerülhetik, hogy a kisebb játékok alkotóinak is komolyabb bónuszt kelljen fizetniük.
"Hangterhelés": a szinkron munka mostanában nem csak abból áll, hogy egy kényelmes szobában felmondják a színészek a szöveget, a feladatok jelentős részéhez komolyabb megterhelést okozó "terepmunka" is társulhat, például mikor úgy veszik fel az anyagot, hogy közben motion capture módszerrel az arcokat, mozdulataikat is rögzítik. A szakszervezet azt szeretné elérni, hogy hasonlóan a fizikailag megerőltető színészi munkákhoz itt is legyen egy maximális időlimit, azaz egyhuzamban maximum két órát dolgozhatnának a színészek.
Komolyabb biztonság: a fenti munkamódszer sokszor veszélyes is lehet, a szakszervezet azt próbálja elérni, hogy a szinkronszínészek is megfelelő kaszkadőr felkészítést és biztosítást kapjanak a fizikailag megterhelő jeleneteknél. Olyan példát említenek, melynél az egyik színésznek egy "wire pullt" kellett végrehajtania - ez az, mikor egy kábellel erősen elrántják valamerre a színészt - mindenféle szakértő biztosítás nélkül, melynek nyomán sérüléseket is szenvedett. A kaszkadőr koordinátorok ezen kívül segíthetnek a színészeknek a különböző motion capture jelenetek jobb elkészítésében is.
Átláthatóság: azt szeretnék elérni, hogy a színészek, de legalább a képviselőik többet tudjanak azokról a munkákról, melyekhez meghallgatják, leszerződtetik őket. Ilyen például a játék címe, hogy milyen szerepet kell eljátszaniuk, hogyan kapcsolódik az a játék történetéhez, és így tovább. Olyan információkat is szeretnének előre tudni, mint hogy mennyi alkalomra akarják az adott színészt leszerződtetni, milyen korhatár besorolása lesz az adott címnek, lesz-e benne offenzív tartalom és így tovább. Véleményük szerint egy TV- vagy mozifilmhez se jelentkeznek úgy, hogy nem tudnak semmit a szerepről, akkor itt miért tennék?
És akkor most tényleg sztrájk lesz?
Nos, nem feltétlen. A dolog úgy néz ki, hogy a szakszervezet szavazásra jogosult tagok már megkapták a felhívást a (névtelen) szavazásra, mely október ötödikén zárul. A szavazók legalább 75%-nak a döntése kell ahhoz, hogy a szakszervezet megtegye a szükséges lépéseket és még ilyenkor is fel kell mérniük, hogy a tagok rövidtávú "munkakiesése" nem lesz-e súlyosabb, mint a sztrájkkal esetlegesen elérhető hosszútávú eredmények.
És bár maga a szavazás névtelen, több híres színész és szinkronszínész a közösségi médián jelezte, hogy egyetértenek a célokkal és szeretnék, ha a többiek is mögéjük állnának.
I love voice acting in video games, but our employers don't seem to think #PerformanceMatters, so I voted YES to strike. #iamonboard2015— Wil Wheaton (@wilw) September 22, 2015
voted YES bc
#Iamonboard2015pic.twitter.com/RxsdD1S1Zj— Jennifer Hale (@jhaletweets) September 22, 2015
Gonna share some of my fav fan tweets proving #PerformanceMatterspic.twitter.com/HPLmNGqYh2— tara strong (@tarastrong) September 22, 2015
És milyen hatása lesz ennek az egésznek rám?
Rövid távon valószínűleg még egy esetleges sztrájkot se fogunk megérezni. Az ősszel megjelenő játékok jelentős részénél a hang- és animációs anyagok jó része valószínűleg már rögzítve van, ezekre természetesen nem lehet a sztrájkot kiterjeszteni. Az esetleges munkabeszüntetés inkább a jövőre megjelenő produktumokat érintheti károsan - természetesen a fejlesztő cégek és kiadók megpróbálhatnak a szakszervezeten kívülről szerezni színészeket, de ez valószínűleg csak a legvégső lehetőség lehet, a szakszervezet olyan támogatást ad és olyan embereket foglalkoztat amiket és akiket elég nehéz hirtelen pótolni. Szóval a legvalószínűbb kimenet az lesz, hogy egy esetleges sztrájk esetén gyorsan leülnek a felek egymással tárgyalni, hiszen a helyzet gyors rendezése mindkettőjük érdeke: a színészek szeretnének dolgozni és pénzt keresni, míg a cégek szeretnék a fejlesztés alatt álló és bejelentett játékaikat befejezni és kiadni.