Tegnap este sikerült lecibálnom a HALO Wars demóját, amit nagyon vártam. Kíváncsi voltam, hogy hogyan sikerül megvalósítani konzolon az RTS-t, végre úgy hogy nem egy portról van szó, hanem egy olyan produktumról, amelyet kezdetektől fogva a gamepad-ra fejlesztettek. Az Ensemble nagyot alkotott, de az érzelmeim mégis vegyesek...
Kezdjük rögtön az elején és annál, ami talán a legtöbbeket érdekelhet, azaz az irányításnál: Eddig konzolon még soha nem látott profi módon sikerült megalkotniuk a konzolos irányítást a készítőknek. Minden baromira kézre áll és mindent pillanatok alatt meg lehet tanulni. Éppen ez az egyszerűség adja az irányítás korlátjait. Akik még nem játszottak volna, azoknak pár szóban most elmondanám, hogy mi hogy működik:
-Bal Joy: kamera mozgatása a térképen
-Jobb Joy: kamera döntése, forgatása, zoom
-Ütközők: egységcsoport, összes egység és a monitoron látható éppen összes egység kiválasztása, valamint special Powers (de ebben nem vagyok biztos)
-A: kijelölés
-X: Menj a kurzorhoz, ha éppen ellenségen van a kurzor, akkor támadás
-Y: Special attack ellenségen
Az épületek és egységek építése a célobjektumot kiválasztva PoP UP ablakból hívható le.
Látszik, hogy az irányítás egyszerű megvalósítása eléggé puritán hatást kelt egy profibb stratéga számára, így összességében a játék ezen aspektusa számomra: 7/10 (félreértés ne essen, ez az legprofibb irányítás, amit konzolon valaha is láttunk a műfajban)
Nem lehet, nem az elejére venni magát a játéktér és az egységek megjelenítését, hiszen ez az első dolog, amivel a játékos rögtön szembesül a demó betöltését követően. Tehát akkor szóljunk is pár dolgot a grafikáról: Ez a játéknak azon pontja, ahol komolyan csalódnom kellett. A HALO világhoz stimmel minden, minden a helyén is van, de a látvány, amit a HALO Wars kínál, az bizony a mai világban már igen szerény. A demó pályái kiesek (főleg a havas pályák), az egységek elnagyoltak, nem is igazán lehet rájuk közelíteni, az egész a végletekig egyszerű számomra. Persze a hiba lehet csak bennem van, de a HALO RTS grafikai szinten a Red Alert 3-hoz hasonlítható, amely ezen aspektusát tekintve szintén elég csúfosan leszerepelt sok helyütt. Még mindig nem vagoyk benne biztos, hogy ez a végleges build-e, mert a screenshotok alapján simán 7-t adtam volna nekik, de HD monitoron játszva sem lett szebb számomra az összhatás.6/10
A zene és a nagybetűs hangulat szintén nagyon fontos egy játék élvezeti értékét tekintve és itt nagyon jól vizsgázik a HALO Wars. Az átvezetők parádésak, a hangok hozzák a már az FPS-ekben megismert kiváló minőséget, így erre a részre adnék is egy 9/10-t, mert noha majdnem tökéletes, de a névrokontól egy kicsit elmarad így is.
Most hogy minden a demóból megismerhető részletre kitértünk valamelyest, így kb már sejthető a játék játszhatósági foka és ez az, ahol az Ensemble munkatársai csillagos ötösre vizsgáztak. Az irányítás a maga nemében tökéletes, a grafika halovány, de ezt most elnézzük, mint a RA3-nál is, a hangulat pedig magasan a legjobb, amit valaha is konzolos RTS-ben láttam. Az osztályzat szerintem 10/10.
Most pedig végül, hogy már tényleg minden általam fontosnak tartott pontját megvizsgáltuk a játéknak (multi nincsen a demóban), így végső pontszámnak egy 7,5/10-t tudnék adni a programnak, ami csak alig marad el a 8-tól, de mégsem az. A teljes játék, ha egy élvezetes multit hoz magával, akkor a 8 szinte garantált az én szememben is. Ha valahogy sikerült volna egy kicsit a stratégáknak is jobban lehetőséget nyújtó koncepciót összehozni és a mai kornak megfelelő megjelenítést letenni az asztalra, akkor számomra is az időtlen klasszikusok sorába emelkedhetett volna a HALO wars, de így "csak" szimplán a legjobb konzolos RTS, pont azt nyújtotta amire az előzetes infók alapján számítottam. Az Ensemble emberei megmutatták, hogy lehet stratégiát írni konzolra, kompromisszumokkal, de élvezhető kompromisszumokkal a casual RTS réteg számára. Profi RTS játékosok és akiket csak a grafika érdekel, azok messze kerüljék el szerintem.