Online multiplayer szerverek sorsa..
Arról az esetről írnék, amikor egy játék online multiplayer részéhez a fejlesztő/kiadó szerverén fut.
Ilyenkor, volt már erre példa, néha a kiadó úgy dönt, hogy elég volt, kevesen játszanak már a játékkal, úgyhogy kiad egy értesítést, hogy pár hét, pár hónap múlva lekapcsolja a szervereket, köszöni szépen, mehet mindenki single player-ezni, vagy megveheti az újabb kiadását a játéknak.
De mi gátolja ebben? Semmi konkrét, csak a saját jóérzése, illetve a népharag talán.
Mondanék pár példát.
Mario Kart DS. Megjelent 2005-ben, az online multiplayer a MAI NAPIG megy.
(Kiadó Nintendo, a játéknak azóta több utódja van)
Monster Hunter Tri. Megjelent 2010-ben. Az online szervereket leállították 2013 Áprilisban.
(Kiadó Capcom, a játéknak azóta egy utódja van (Az ultimate kiadás))
Mit tesz az az ember, aki vesz egy premier játékot?
Reménykedik, hogy jó sokáig kiszolgálja, az online multiplayer sokáig fog menni, iparági szokás szerint minimum 4-5 évig.
Mit tesz az az ember, aki vesz egy használt játékot?
Reménykedik, hogy jó sokáig kiszolgálja, az online multiplayer sokáig fog menni, de simán meglehet, hogy a vásárlás másnapján kihirdetik, hogy 1 hónap múlva lelövik a szervereket, de ezt a vásárlás napján nem tudhatja.
A szervereket logikus, hogy a kiadók leállítják, mert a futtatása folyamatos pénznyelő, bevételt viszont már nem hoz. (bár a mai virtualizált, on-demand skálázódás világában nem okozna nagy fájdalmat egy alig használt szerver ). Profitorientált vállalkozásként rájuk tekintve EGYSZER le kell kapcsolniuk a szervereket.
De a rendszerben van egy szörnyű bizonytalanság. Mi játékosok miért nem tudunk ezzel kalkulálni?
Az általam kitalált struktúra ez lenne.
A játék adatai között szerepelnie kell, hogy ONLINE MULTIPLAYER SERVER GUUARANTEED AT LEAST UNTIL: ***
Azaz a kiadó garantálja, hogy egy adott időpont előtt biztosan nem lövi le a szervereket. Ha sikeres a játék, persze kitolhatja az időpontot jófejségből. De aki megvásárolja a játékot, legalább egy adott dátumig BIZTOS LEHET BENNE, hogy menni fog az online multiplayer.
A fenti struktúra nem szól a rendelkezésre állásról, simán lehet, hogy az időpont előtt leállnak a szerverek valamilyen hiba miatt, de ez átmeneti leállás lenne. (az egy másik igéret lehetne, hogy mennyi uptime %-ot garantálnak, de erről a konstrukcióm nem szól)
A PEGI pl simán végigvitte a kiadókon, hogy a korhatár rákerüljön a dobozra.
Mi kell ahhoz, hogy a fenti dátumot KÖTELEZŐ legyen minden játéknak feltüntetni?
Milyen szervezeteknek kellene ezt a kiadóktól kikényszeríteni?