Idén már ötödik éve írogatom ezeket a bejegyzéseket. de már néhányszor felmerült bennem, hogy egyáltalán minek. Szerencsére az nem kérdés, hogy kinek, hiszen egyrészt magamat mindig jól elszórakoztatom a fesztiválszezon környéki felhajtással, a vasárnapi esti Oscar partival és az azzal járó tippelgetéssel, másrészt pedig minden évben van pár lelkes (?) kommentelő, és a Filmek topikban is egészen pörög a téma, van miről beszélgetni. A minek kérdőszó arra irányul, hogy érdemes-e az Oscarba egyáltalán időt és energiát tenni, számít-e bármit is egy ilyen jelölés vagy díj. Én azt gondolom, hogy sokkal többet is, mint amennyire az első blikkre tűnhet. Maga a díjazás nyilvánvalóan egy politikai állásfoglalás is nagyrészt, és szerintem az egy értékes tulajdonság, hogy több ezer ember a művészet nyelvén képes átadni egy Legjobb Film díjjal valamilyen üzenetet. Emellett pedig hatalmas marketingértéke is van egy egy jelölésnek, nem tudom, hogy hányan ültek volna be egy Judy-ra vagy Harrietre, ha nem kap jelölést, vagy elért volna-e 70 millió dolláros bevételt az Élősködők Dél-Koreán kívül, ha nincs ez a hatalmas felhajtás körülötte. Manapság egy csomó olyan film is díjazásra kerül, amely nincs nagyon rászorulva az "ingyen" reklámra (idézőjeles az ingyen, mert hatalmas kampánygépezet van ezek mögött a jelölések mögött is), elég csak a Jokerre, a Volt egyszer egy... Hollywoodra, vagy tavalyról a Fekete Párducra, vagy a Bohém rapszódiára gondolni, de jó látni, hogy olyan filmeket is elismernek, amiket legalább látott is valaki. Azon fennakadni, hogy mi lett épp a Best Picture szerintem sok értelme nincsen, az ég világon senki nem mondja meg objektíven, hogy az Eredet vagy A király beszéde-e a jobb film, amikor nagyítóval kell keresni a közös pontot a két mozi között. Az Akadémia összetétele változik, a filmek változnak, a közízlés változik, ezen összeveszni végső soron nem
Legjobb eredeti forgatókönyv
Mindkét forgatókönyv kategória eléggé átalakult a hétvégén megrendezésre kerülő WGA és a BAFTA díjátadók fényében. Egy hete még azt mondtam volt, hogy a Hollywood simán viszi ezt a díjat, még miután az Élősködők vitte az Írók Céhének a díját, akkor sem éreztem azt a frontrunnernek (a Writers Guidnek nem tagja Tarantino, így a Hollywood nem is lehetett a jelöltek között, úgyhogy ilyen szempontból sok relevanciája nem volt), de a BAFTA után tényleg úgy tűnik, hogy a Parasite az, amit idén el kell verni a kategóriában, ha valaki nyerni szeretne. Alapvetően örülök neki, szerintem a legizgalmasabb, legváratlanabb és az egyik legviccesebb szkript az évben, Tarantinonak pedig már van kettő forgatókönyv díja, és szerintem a Hollywood nem tartozik a legjobb írásai közé (bár a Django sem, szóval úgy tűnik, hogy az hogy én mit gondolok teljesen lényegtelen). Örülnék akkor is, ha a Házassági történet nyerne, de ha nem az Élősködők, akkor a Once Upon a Time In Hollywood fogja elvinni.
Nyerni kellene: Bong Joon-Ho (Élősködők)
Nyerni fog: Bong Joon-Ho (Élősködők)
Legjobb adaptált forgatókönyv
Nagyjából ugyanaz a sztori (értitek), mint az eredeti forgatókönyvnél, csak a Hollywood neve helyett a Kisasszonyokat, az Élősködők helyett meg a Jojó Nyuszit kell ideképzelni. Némileg még mindig azt gondolom, hogy ez lehet Greta Gerwig és a komplett női rendezői/írói branch kompenzációs díja, de nagyon úgy néz ki, hogy Taika Waitit lesz a befutó. Nem éreztem annyira erősnek a forgatókönyvet, mint a legtöbben, jobban bejött tőle A vademberek hajszája, de jó kis film, örülök, ha valahol díjazzák.
Nyernie kellene: Steven Zaillian (Az ír)
Nyerni fog: Taika Waititi (Jojó Nyuszi)
Legjobb látvány
Ez minden évben érdekes kategória, tavaly mindenki meg volt róla győződve, hogy az Infinity War fogja vinni a díjat, aztán behúzta az este egyik legnagyobb meglepetését az amúgy erősen mellőzött Az első ember, idén pedig a legtöbben az Endgame-et várják, de úgy érzem, hogy megint valami kevésbé CGI-jal túltöltött filmre fog esni a választás, és az 1917 viszi a díjat.
Nyernie kellene: Az oroszlánkirály
Nyerni fog: 1917
Legjobb hangvágás és hangkeverés
Az utóbbi években ez együtt szokott mozogni, szerintem az emberek nagy részének ötlete sincsen, hogy mi a különbség a két kategória között (nekem sincs sok), és általában az aktuális háborús film viszi őket, szóval a biztos pénz mindkét kategóriában az 1917-en van, de nem lepődnék meg olyan borzalmasan, ha valamelyiket vagy akár mindkettőt a Ford v Ferrari vinné.
Nyernie kellene: Vágást az 1917-nek, keverést Az aszfalt királyainak
Nyerni fog: 1917
Legjobb élőszereplős rövidfilm
Őszintén szólva egyiket sem láttam, legtöbben a The Neighbors' Window-t és a Brotherhoodot mondják, szóval jobb híján engedek a peer pressurenek, és legyen a Gold Derby-n vezető Brotherhood, de a TNW mellett szólhat, hogy tudtommal az az egyetlen angol nyelvű film a kategóriában.
Nyernie kellene: Ötletem sincs
Nyerni fog: Brotherhood
Legjobb animációs rövidfilm
Kopipaszta az előző szöveg, minden évben csak a Pixar rövidfilmeket szoktam látni az adott évi egész estés párjuk előtt, de a Toy Story 4 előtt 21 év óta először nem volt, szóval most kerek nullán állok. Legtöbbet a Hair Love-ról és a Kitbullról hallani, a Hair Love-ra kicsit alacsonyabb az odds, szóval legyen az, bár a Kitbull Pixar gyártmány, azok mindig jó esélyekkel indulnak.
Nyernie kellene: A "Legyen megint a Pixar filmek előtt rövidfilm" petíció
Nyerni fog: Hair Love
Legjobb díszlettervezés
Az egyik legkompetitívebb kategória idén, három filmnek, az 1917-nek, az Élősködőknek és a Hollywoodnak is komoly esélye van megnyerni. A legrelevánsabb előzetes díjat, az Art Directors Guild Awardot a legjobb díszlet kategóriában a Hollywood nyerte, a legjobb kortárs díszlet kitüntetés pedig az Élősködőket illette. A BAFTA-n a kategóriát az 1917 nyerte, ami brit filmként olyan borzalmasan nem meglepő, de az Akadémia amúgy is hajlamos a történelmi díszleteket díjazni, és a filmben a díszlettervezés szinte mint egy karakter kapott szerepet, szóval nem sajnálnám tőle. Viszont így is azt gondolom, hogy az Élősködők mögött komoly a kampány e téren, gyakorlatilag minden épületet a nulláról építettek fel, és ha élő-lélegző díszletekről beszélünk, akkor a félemeleti ház és a "kastély" példájánál idén aligha találunk jobbat, szóval hajrá Parasite.
Nyernie kellene: Élősködők
Nyerni fog: Élősködők
Legjobb dal
Csak az I Can't Let You Throw Yourself Away-t hallottam, és arra sem emlékszem már, szóval fogalmam sincs, de mindenhol azt hallani, hogy Elton John I'm Gonna Love Me Againje lesz a befutó, maximum az szólhat ellene, hogy a Rocketman meglepően alulreprezentált.
Nyernie kellene: -
Nyerni fog: (I'm Gonna) Love Me Again
Legjobb filmzene
Nekem önmagában Thomas Newmannek a score-ja jött be a leginkább az 1917-ből, még ha szerintem a filmben nem is működött mindig igazán, valamint örülnék Randy Newmannek is a Házassági történetért, de eléggé lefutottnak tűnik, hogy ez Hildur Gudnadóttir (a neve karaktereinek a fele nincs is a billentyűzetemen) díja lesz a Jokerért. Nekem nem a kedvenc score-om, sőt, tavaly a hölgy a Csernobillal szerintem izgalmasabbat alkotott, de azért amikor megszólal a Call Me Joker, az az epik definíciója.
Nyernie kellene: Thomas Newman (1917)
Nyerni fog: Hildur Gudnadóttir (Joker)
Smink és haj
Idén a legemlékezetesebbet ilyen szempontból a Bombshell hozott, Charlize Theron és Nicole Kidman is teljesen eltűnnek a szerepükben. A Judy-ban lévő munka is nagyon látványos, különösen Renée Zellweger kapcsán, a Joker-t is sokan felhozzák mint lehetséges meglepetés, és a sebek meg vágások is sminknek minősülnek, szóval az 1917-et sem írnám le teljesen, de a Botrányé kellene, hogy legyen.
Nyernie kellene: Botrány
Nyerni fog: Botrány
Legjobb nemzetközi film
Ha nem lenne az Élősködők, akkor sem lenne annyira nyitott a verseny, mert valószínűleg utcahosszal Pedro Almodovár Fájdalom és dicsősége vinné a kategóriát. de így meg 100%, hogy ez a Parasite díja. Nota bene, a Honeyland tudtommal az első film ebben a kategóriában, amely dokumentumfilmként került jelölésre, örüljünk neki.
Nyernie kellene: Élősködők
Nyerni fog: Élősködők
Legjobb vágás
Itt az egyik legnehezebb a választás, pedig a vágás egy egészen fontos kategória. Nagyon ritka az, hogy film úgy nyerjen Legjobb Film díjat, hogy nem jelölték vágásra (bár guess what a Birdmannek pont sikerült, ami ugyanarra a "vágás nélküli" gimmickre épít, mint az 1917). Szerintem idén az Élősködők volt a legfeszesebben vágott film és a mozit körülölelő általános támogatás talán ad annyi lökést, hogy elvigye a kategóriát. A legesélyesebbnek Az aszfalt királyait tartom az előzetes díjak alapján, a versenyjelenettől kezdve konkrétan elrepül a játékidő, és marha látványos is a megvalósítás, de nekem a film első fele kicsit vontatott volt. Bízom a kis meglepetésben és a Parasite győzelmére teszek.
Nyernie kellene: Élősködők
Nyerni fog: Élősködők
Legjobb rövid dokumentumfilm
Ha hiszitek, ha nem, de láttam innen egy filmet, a netflixes Life Overtakes Me-t, ami ha pokolra kerülök is emiatt, kicsit a ferikés ördögűzős riportot juttatta eszembe, ettől függetlenül sokak szerint egy nagyon hatásos és megható film. De kb mindenhol a Learning to Skateboard in a Warzone lett kihozva elsőnek, meg ennek is van a legjobb címe, szóval legyen ez,
Nyernie kellene: Azt tudom, hogy minek nem
Nyerni fog: Learning to Skateboard in a Warzone (If You're a Girl)
Legjobb dokumentumfilm
Csak az American Factory-t láttam, egy érdekes kis doku a kultúrák és a munkavédelmi szabályok közötti különbségekről, kicsit céltalannak éreztem, de a rendezőkkel készült interjú alapján ez is volt a szándékuk kábé, szóval mégis elérték a céljukat gondolom. Plusz az Obama család kiadójának az első filmje, szóval minden szavazat az American Factory-ra egy szavazat Obamára.
Nyernie kellene: Nem láttam a többit, de nem sajnálom az American Factory-től
Nyerni fog: American Factory
Legjobb rendezés
Sajnos fájdalmasan lefutott kategóriának tűnik, nagyon kevésszer fordult elő az elmúlt 10 évben, hogy művészeti és nem technikai rendezést díjaztak. Ha megnyerte a díjat a Roma, a La La Land, a Gravitáció, a Birdman, A visszatérő meg mittudom én még micsoda, akkor meg fogja nyerni az 1917 is. Sam Mendes nyerte a Rendezők Céhének a díját is, ami 90%-ban egybeesik a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjjal, szóval nem lesz meglepetés. És egyébként szó sincs arról, hogy nem megérdemelt, egészen nagyszabású a film, jól váltogat az érzelmes, a személyes és az akciódús jelenetek között, simán az idei év legnagyobb teljesítménye, inkább csak azt sajnálom, hogy nagyon kiszámíthatónak tűnik az Akadémia ízlése e téren.
Nyernie kellene: Sam Mendes (1917)
Nyerni fog: Sam Mendes (1917)
Legjobb jelmeztervezés
Megint egy kategória, amire nem fogadnék komolyabb összegben, nem láttam még a Kisasszonyokat, de így is az tűnik a leginkább oscar-kompatibilis darabnak, esetleg a Jojó Nyuszi, de a Little Women sokkal nagyszabásúbban csinálja ugyanazt. Ha esetleg kicsit más vonalat díjaznának, akkor a Hollywood is kikerülhet győztesnek, már-már ikonikusak benne a jelmezek, de szerintem az előbbi kettőből fog kikerülni a győztes.
Nyernie kellene: Jojó Nyuszi
Nyerni fog: Kisasszonyok
Legjobb fényképezés
Sokak szerint ha csak egy díjat fog nyerni az 1917, akkor ez lesz az, nem tudom, szerintem nem feltétlenül ez a film legerősebb kategóriája, ettől függetlenül hatalmas meglepetés lenne, ha nem húzná be Roger Deakins a Blade Runner 2049 után ismét a díjat. A Joker is nagyon jól nézett ki, és az egyik idei személyes kedvencem A világítótorony, aminek a színészi játék mellett a fényképezés volt a legnagyobb erőssége. De ismét csak azt tudom mondani, mint a rendezésnél, itt is vitathatatlanul az 1917-be lett ölve a legnagyobb munka, érdemes pár werkfilmet megnézni, egészen lenyűgöző, ahogy a beállításokat megkomponálták, az 1917-hez kell, hogy kerüljön ez a díj.
Nyernie kellene: Roger Deakins (1917)
Nyerni fog: Roger Deakins (1917)
Legjobb animációs film
Egyedül az Így neveld a sárkányod trilógia zárórészét nem láttam innen, mert anno kimaradt a 2, így azt gondolom, hogy nem az utóbbi évek legerősebb mezőnye. A Toy Story 4 jött be innen a legjobban, de a 3 egy jobb film volt, az megkapta a maga díjait, szóval örülnék ha valami más nyerne. Szegény Laika ugyan megnyerte a Missing Linkkel a Golden Globe-ot, de közel sem olyan jó a film szerintem, mint a Kubó és a varázshúrok volt pár éve, sőt, szerintem az idei mezőny legkevésbé erős darabja. Az I Lost My Body nagyon látványos és elég nyomorúságos, de ilyen filmek nem szokták megnyerni ezt a kategóriát. Szóval maradt a Klausz, ami egy aranyos és vizuálisan meglepően izgalmas film, bár én nem voltam annyira oda érte, mint sokan mások, plusz ez nyerte az Annie és a BAFTA díjakat, amik nem rossz ajánlólevelek. Ettől függetlenül ha van kompetens Pixar film a mezőnyben, akkor az általában behúzza ezt a kategóriát, meglátjuk.
Nyernie kellene: Klausz
Nyerni fog: Klausz
Legjobb női mellékszereplő
A négy színész kategória nagyon lefutottnak tűnik, ritka az, hogy mind a négy kategóriában ugyanazok a színészek széjjel nyerjék magukat az összes előzetes kategóriában, de úgy tűnik idénre nem maradt sok meglepetés. Szerintem Laura Dern alakított a legjobbat a Házassági történet családjogászaként, de néhányan azt gondolják, hogy talán az ő pozíciója a leginkább megingatható Scarlett Johansson oldaláról, akit mellesleg a legjobb női főszereplő kategóriában is jelöltek.
Nyernie kellene: Laura Dern
Nyerni fog: Laura Dern
Legjobb férfi mellékszereplő
Én itt érzem azt a leginkább, hogy Brad Pitt helye nem annyira bombabiztos, mint amennyire annak tűnik, de ötletem sincs, hogy ki kerülne a helyébe, ha valami csoda folytán nem ő nyerne. Pittnek van már Oscar-díja producerként a 12 év rabszolgaságért, de színészként még nem kapott, és nem sajnálnám tőle, tényleg ő alakította a legemlékezetesebbet a Hollywoodban, még ha rá is öntötték a szerepet.
Nyernie kellene: Al Pacino (Az ír)
Nyerni fog: Brad Pitt (Volt egyszer egy... Hollywood)
Legjobb női főszereplő
Renée Zellweger varázslatos Judy Garlandként, az első jelenet amikor erősen intoxikált állapotban fellép a londoni koncertjén egészen kegyetlen. Ráadásul ő is énekel, keményen le is fogyott, szóval ha Rami Malek tavaly nyert, akkor vicc lenne, ha Zellweger idén nem nyerne. Ettől függetlenül van már színészi Oscar-díja, én inkább adnám egy kevésbé látványos, de egészen szívbemarkoló alakításnak Scarlett Johansson részéről a Házassági történetért.
Nyernie kellene: Scarlett Johansson (Házassági történet)
Nyerni fog: Renée Zellweger (Judy)
Legjobb férfi főszereplő
Joaquin Phoenix azért igencsak sokat tesz a díjátadókon a kisugárzásával meg a beszédeivel, hogy senki ne szavazzon rá (bár Golden Globe óta azért mintha jobban beállt volna a kampány mögé), és szerintem nem is ez a legerősebb alakítása még azok közül sem, amikért jelölést kapott, de nekem nagyon szimpatikus, nagyon kijárna már neki egy Oscar-díj, és tényleg rendkívülit alakított a Jokerben. Jonathan Pryce jelölésének nagyon örültem, az ő mondatain nevettem a legjobbakat tavaly, illetve páran Adam Driver győzelme mellett pártolnak, de ez Joaquiné lesz.
Nyernie kellene: Joaquin Phoenix (Joker)
Nyerni fog: Joaquin Phoenix (Joker)
Legjobb film
Nem tudom, hogy van-e ember aki elolvasta idáig, de mindegy is, végezetül álljon itt a 24., legfőbb kategória, a Best Picture. Mint mondtam eddig egyszer sem találtam el, adja az ég, hogy most is így legyen. A legjobb film megtippelésénél rengeteg minden közrejátszik. Egyrészt ebben a pillanatban is folyik az Oscar szavazás, így azok a filmek, amelyek az előzetes díjátadók során komoly momentumra tettek szert, azok most azt keményen kamatoztathatják. Másrészt pedig a Best Picture a többi kategóriától eltérően az ún. preferential ballot szavazócédulákat alkalmazza. Ez lényegében annyit tesz, hogy nem azt a filmet kell beikszelni, amit a legszívesebben látna győztesnek a szavazó, hanem sorrendbe állítani mind a kilencet jelöltet. Ez leegyszerűsítve annyit jelent, hogy először összeszámolják az összes első helyen beérkezett szavazatot, majd az összes másodikat és így tovább, egészen addig, ameddig valamelyik film meg nem kapja a szavazásra jogosultak száma 50%+1-jének megfelelő szavazatot. Közmeggyőződés, hogy ez a formula okozta tavaly a Roma a vesztét, mert sokan csak a 8-9. helyre rakták a Netflix miatt. A harmadik befolyásoló tényező pedig, hogy a többi díjjal ellentétben a Legjobb Filmre az összes Akadémia tag szavaz, szóval az egyes céhek előzetes díjaiból, amiknek a szavazó közönsége maximum 25-30%-ban egyezik az Akadémiával mérsékelt információkat lehet csak levonni. Idén gyakorlatilag minden az 1917 mellett szól, de ki tudja. A Golden Globe-ot megnyerte, de annak inkább van haszna a momentum megszerzésében mint komoly előrevetítő ereje. A DGA győztese nagyjából 70%-ban meg szokott egyezni az Oscar Best Picture győztesével, úgyhogy ez is mellette szól. A PGA-nek szintén 70% körüli a jóslási aránya, és ez az egyetlen díjátadó, ami szintén a preferential ballotot használja, ezt szintén behúzta a 1917. A BAFTA-t vasárnap éjszaka ugyancsak az 1917 nyerte. Mindezek ellenére nem példátlan, hogy egy film ezek nélkül a díjak nélkül is Best Picture-t nyerjen. A Spotlight volt ilyen 2016-ban, de ott az előzetes díjak megoszlottak a The Big Short és a The Revenant között. Ennél még izgalmasabb a Holdfény győzelme 2017-ben, amikor minden jel a Kaliforniai álomra mutatott, és ugyan érződött hogy a Moonlight a második esélyes, de utcahosszal lemaradva. Megjegyzendő esetleg, hogy mindkét film megnyerte az Independent Spirit Awards-ot az Oscar előestéjén, szóval az is jó indikátor lehet, bár idén erre a Házassági történet az egyetlen esélyes, aminek a végső győzelmére nem sok esélyt látok. Ennyire utoljára a La La Land győzelmét éreztem biztosnak, így most is az 1917-re teszek, de tényleg bármi lehet. A momentum eléggé a Jojó Nyuszi mellett van, ugyanúgy egy alacsonyabb metascore-ú, megosztó film, mint tavaly a Green Book volt. Ettől függetlenül a legnagyobb vetélytársnak az Élősködőket érzem, ami megnyerte a SAG díját (ami kb semmi előrejelző erővel nem bír a Best Picture kapcsán, de azt jól mutatja, hogy sokan szeretik a filmet), úgy érzem, hogy ez nyerhet a legtöbbet a preferential balloton, és nem mellesleg számomra az utóbbi évek legkiválóbb filmélményét nyújtotta.
Nyernie kellene: Élősködők
Nyerni fog: 1917