[Teszt] Xenoblade Chronicles 3

Xenoblade Chronicles 3

kevinyCsángó Kornél2022.08.22. 12:00

Bár sejtettük, hogy a Monolith Soft nem üldögél a babérjain a 2017-ben megjelent Xenoblade Chronicles 2 óta, a folytatás februári bejelentéséből fel sem ocsúdva már meg is érkezett a harmadik epizód, ami hát ugye a számozás szerint folytatásnak minősül, de valójában egy (csakúgy mint eddig) teljesen különálló történet. Szóval ha csak azért nem néznéd meg a VIII. Henriket, mert nem láttad az első hetet, azt mondom, ez ne legyen akadály.

Harcolunk, hogy túléljük - élünk, hogy harcolhassunk. Ezzel a kommutatívnak látszó frázissal indul a Xenoblade sorozat harmadik (az X-et beleszámítva a negyedik) része. A világ, Aionios két nemzete, a mechanikus Keves és a természetközeli Agnus népei vívják egymással véget nem érő háborújukat - ám a felállás ennyire azért nem egyszerű. Mindkét oldalon, minden egyes katona azzal a céllal “születik”, hogy az ellenség ellen harcoljon. Erre teremtettek, erre készülnek egész életükben. Ami csupán napra pontosan 10 év, de _keves_en élik meg. Azon kevesek akik megélik, azokat a királynő személyesen vezeti át a túlvilágra, melyet szimplán “hazatérésnek” aposztrofálnak.

Ennyi? Ennyi volna az élet? Ez a tragikus felütés hamar diszhamónikusra hangolja fel a Xenoblade 3-at. Egy jRPG-ben igazán fontosak a motiváció-források, ami okán elindulunk a nagy kalandra, ezúttal ez nem más, mint a régi, rossz sémákból való kitörés, egy kis Shakespear-i csavarral megbolondítva - mindez annyira jól sikerült, hogy az első pillanattól kezdve beránt, magára szegezi a figyelmet. Kicsiny csapatunk a Keves oldalát erősítik, némelyünkek már nincs sok hátra a “hazatérésig”, amikor is egy bevetés során belesodródnak egy elég lehetetlen szituációba, melyből egyetlen kiút az ősi ellenséggel való összefogás. És hát mivel a friss csapat így mindkét oldalon árulónak számít, nincs más hátra, mint tovább mélyíteni ezt a furcsa kollaborációt.

A történet persze nem áll meg itt - mint ahogy azt egy Xenoblade játéktól megszokhattuk - csakúgy mint a játékmenet folyamatos fejlődése. Ez utóbbi bátran állíthatom, talán a legjobb, legintuitívebb és legsokoldalúbb, ami valaha befészkelte magát jRPG-be. Az alapjait szigorúan az elődök ihlették, szóval továbbra is valós időben folynak a harcok, a helyezkedések, különféle art-ok jó időben történő elsütése továbbra is alapvető fontosságú. Ezúttal viszont akár harc közben is válthatunk csapattagjaink között, hogy kit szeretnénk irányítani, tehát teljes kontroll alatt tartjuk az egész csapatot ha úgy tetszik, minden arttal és képességgel. Alapvetően 3 fő karakterosztály van: támadó, védekező és gyógyító, de szerencsére semmi sincs kőbe vésve: karaktereink bármit megtanulhatnak, ötvözhetnek artokat, szóval rajtad áll, milyen stratégiák és vezérelvek mentén építed a csapatod. Amelynek létszáma egyébként minimum hat fő, szóval bőven van kit és mit menedzselni.

Ebből adódóan pedig el tudod képzelni, hogy ha egy hat fős csapattal letámadsz például egy 6 fős farkasfalkát, akkor már legalább egy tucat szereplőt mozgat az engine, aminek egy alapvetően mobil hardveren bizony súlyos ára van. Bár a belassulások viszonylag ritkák, ilyenkor a motor bizony erőteljesen elkezdi az erőforrások átcsoportosítását, melynek az eredménye nem ritkán a 2000-es évek elejére repíti vissza az időutazásra nem feltétlenül ily módon vágyó játékost. Ilyenkor pedig úgy érzem, hogy tényleg nagyon ideje volna már egy Switch 2/Pro/U-nak. Másrészről bár annak a ténye, hogy egy ilyen kaliberű játék egy ennyire - mondjuk ki: idejét múlt vason is így meg tud jelenni, hatalmas teljesítmény - de engem igazából nem kifejezetten hat meg. Pláne, ha elindítom az első rész Definitív kiadását vagy akár a második részt az összehasonlítás kedvéért, és látom, hogy ezeknél mennyivel tisztább a kép, mennyivel szebb az összhatás. Apropó, ha már szóba került a második rész: ha emlékeztek még, ott a handheld mód volt kritikus, szóval tévére kötve még úgy kinézett valahogy a játék, de kézben rengeteget butult. A harmadik rész esetében ez egy picit jobban balanszban van, bár hozzáteszem: az hogy mind kézben, mind dokkolva ramatyul néz ki, az nem az az eredmény, amire vártunk.

Ezzel szöges ellentétben a zenék még mindig a legjobbak között emlegethetőek csak, de mi mást is várhatnánk ilyen nevektől mint Yasunori Mitsuda (Chrono Trigger/Cross Xenogears), az ACE duo vagy Manami Kiyota (akik az előző Xenoblade játékok nagyszerű zeneszerzői).

A Xenoblade Chronicles 3-at értékelni nem egyszerű dolog, mert a játék, a harc, az (átvezetőkkel rendesen megtarkított) története, a kikacsintgatásai, a stílusa mind-mind tökéletesek. Egyszerűen úgy be tud rántani a játék, hogy nehezemre esik letenni. Az, hogy ezt a csodát lehetetlenség lehozni méltóképp egy idejét múlt platformra, bocsánatos bűn. Addig is marad a remény, hogy a következő Switch variáns mellé járni fog bánatpénzként egy patch, ami helyre teszi a fentieket és retrospektíve egy kétszámjegyű pontszámmal fogom tudni megilletni a harmadik - és eddig talán legjobb - Xenobicskát.

Pontosan
9
Xenoblade Chronicles 3 | Platform: Nintendo Switch
Kiadó: Nintendo | Fejlesztő: Monolith Soft
Megjelenés: 2022. július 29. | Ár: €59.99 - ~20 000 HUF

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Phantom Squad

A SWAT-os játékok visszatértek, ám még így sincs belőlük túlkínálat. A Phantom Squad egy érdekes próbálkozás a felülnézetes kommandózgatások között. Doorkickers és Rainbow Six Siege fanok, most figyeljetek!

4 órája

Avatar: Frontiers of Pandora frissítés, magyar szinkron az Elflockban – ez történt hétfőn

Továbbá: Atari 50: The Anniversary Celebration, The King is Watching, Nicktoons & The Dice of Destiny, Descenders Next.

5 órája
2

Irem Collection 3: Az arcade történelem egy apró szelete

Harmadik szcenáriójához érkezett a nagyot vállaló japán videójátékos gyűjtemény, mely a vérbeli shmupokat is gyártó Irem történelmét hivatott bemutatni.

15 órája
1

RoboCop: Rogue City - Unfinished Business

A Robocop: Rogue City - Unfinished Business az alapjáték rövidebb, tömörebb és koncentráltabb változata, ennek minden előnyével és hátrányával.

23 órája
2

Heti megjelenések

1 napja
10

Death Stranding 2: On the Beach

Olyat csak a legritkább esetben láthatunk, hogy egy nagyszabású AAA produkció minden ízében excentrikus kiállást, illetve kontroll nélküli, karakteres szerzői víziókat engedhessen meg magának. De vizsgáljuk meg közelebbről, hogy Kodzsima Hideo a széles közönség számára is befogadhatóbb élményt álmodott-e meg. TESZT!

3 napja
16

Csendes zárás - ez történt pénteken

Benne: FromSoftware, Dreams of Another, PixelJunk Eden 2, Infamous, Inazuma Eleven: Victory Road.

3 napja

Itt minden a halálról szól – East of West, Fekete Orchidea és Lucifer

East of West, Fekete Orchidea és Lucifer a házban! A Fumax kiadványai közül szemezgettünk.

4 napja
12

Adaptációk és megjelenési dátumok - ez történt csütörtökön

Benne: Mortal Kombat II, Agatha Christie – Death on the Nile, Void Crew, Lollipop Chainsaw, Loaders, Echoes of the End, Assassin's Creed.

4 napja
4

The Drifter – Pokoli vándorút

A The Drifter egy klasszikus point and click kalandjáték, ami a horror és a thriller elemeit vegyíti egymással elég magabiztosan.

4 napja
3

EA Sports FC 26 bejelentés, Zelda-film fejlemények – ez történt szerdán

Továbbá: Cyberpunk 2077, Dead Take, Sudden Strike 5, Danger Mouse, Sonic Racing: CrossWorlds

5 napja
5

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

5 napja
19

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

6 napja
7

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

6 napja
7

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

7 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

7 napja
2

Heti megjelenések

8 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

2025.07.12.
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

2025.07.11.
10