[Teszt] Weird West

Weird West

StingerCsere Krisztián Gábor2022.04.24. 13:30

Gyönyörű, mégis rothadó vadnyugati élmény - sütött le a játékról az első néhány óra után. Valahogy nem így képzeltem el azt a klasszikus tehéntrágyával körülvett, viszkitől bűzlő szalon hangulatot, amit a Bill és Ted, vagy Biff “Vadkutya” Tannen által beteljesített örökbecsű ‘80-as években láttam. A Weird West világa ugyanakkor a manapság pofozkodásáról beszédes Will (vagy Weird?) Smith-által játszott Vadiúj Vadnyugat (Wild Wild West) miliőbe sem illik be - inkább egy amolyan Tristram-Dodge City keverék, melyet egy különösen sötét és rezonáló Walking Dead szellem itat át. Izgalmasan hangzik?

Mert az is! Habár manapság a vadnyugati hangulat nem igazán menő (az utolsó nagyszabású játékra csak az RDR és korábban a Konami-féle Sunset Riders emléke ugrik fel), a Wolfeye tehetséges csapata pont ezt az űrt igyekszik betölteni, még ha kicsit természetfeletti köntösben vonultatja is fel ezt. A tálentumuk megvan hozzá, az újonc társaság ugyanis korábbi veterán Arkane Studios arcokból áll - őket pedig a Dishonored, vagy a Prey okán nem is igazán kell alaposabban bemutatni.

A Weird West (ahogy neve is mutatja) alapvetően egy CRPG-be oltott vadnyugati dark fantasy keverék, ahol a fekete mágia, a vérszomjas fenevadak és a furcsábbnál-furcsább érdekérvényesítő frakciók (szekták, kultisták, rangerek) küzdenek a hatalomért, amelybe bizony sokszor keserédes, vagy épp bosszúvágytól fűtött személyes kalandok is beékelődnek - elég csak, ha főhősünk esetét vesszük alapul. Bár elsőre a Weird West afféle izometrikus CRPG-nek tűnik, nagyon eltérő mechanikát alkalmaz: ahelyett, hogy a klasszikus építőkövekre helyezné a hangsúlyt, mint szintlépés, vagy szerepjáték - sokkal inkább a változatos szituációkra és ezek megoldásaira építi a játékmenetet, amelyeket aztán a karakter képességeivel és az őt körülvevő, egyébként félig-meddig interaktív környezetben rejlő lehetőségekkel lehet megoldani. Persze, azért itt is felbukkannak az ős-klasszikus CRPG stílusjegyek: random események a térképen utazás közben (mint pl. a Falloutban), a spontaneitás egyes küldetések alkalmával, vagy egyszerűen csak a világ ábrázolása, amely ugyan óriási, de inkább több különálló helyszín és érdemleges pont kusza hálózata, mintsem sandbox-jelleg.

Az oda-vissza utazgatás amúgy a sztorimesélés alapköve: nem csak azért fogunk a vadnyugaton ide-oda közlekedni, mert az NPC questek miatt muszáj, hanem mert alkalomadtán számos egyéb random találkozást is rejt, sőt! A jobbféle vándor kereskedőkkel is így futhatunk össze, de a vicceske jövendőmondó boszi is így szórakoztathat majd a sziporkázó regéivel. A haladás idővel persze felgyorsul, hiszen lóháton azért lényegesen könnyebben kutyagolhatunk ide-oda - persze érdemes inkább ebből is sajátot nevelni, mintsem lopni, mert hát… lenyúlt lónak izgága a háta, biztos cserben hagy majd minket.

A jövendőmondó, illetve a történetmesélés szövevényei idővel egészen furcsa helyszínekre és feladatokhoz kalauzolják majd a játékost, amelybe a valós mendemondák, illetve a képzelet sötét oldalának kreációi is beleillenek: vaddisznóemberré változhatunk hogy elpusztítsunk egy idős fát, ami lelkeket eszik, segíthetünk egy vérfarkasnak, aki a kihalástól próbálja megmenteni a népét, vagy spirituális földet is nyaldoshatunk, amely leginkább a Twin Peaks világára is hasonlít. Az ötféle karakter történeti íve is egészen parádés - a magányos, családját elvesztő visszavonult mesterlövésztől kezdve a fikcionális Elveszett Tűz Nemzetének vadászáig, mely utóbbinak történeti cselekményét egyébként egy valódi Anishinaabe törzsbéli író dolgozta ki, ezáltal beleszőve az ősi amerikai bennszülött misztikus kultúra részleteit is.

A Weird West ennek megfelelően számos parádés, ugyanakkor meghökkentő mellékküldetést dolgoz fel, kezdve az elátkozott, rémálmok által gyötrött falu sztoriját, amelyben különös halálesetek és szellemekkel suttogók nyomába eredhetünk, vagy a furcsa disznó-szerű lények mondáját, akik csak rímekben képesek beszélni, mellesleg kiválóan értenek a zombi-gyilkoláshoz. Persze, a Wolfeye játékában a hagyományos, ún. A-B-C és bounty küldetések is fel-felbukkannak, de a fentiek alapján egyértelműen a furcsaságok jelentik a Weird West lényegi mivoltát.

A másik óriási pozitívum, a fentebb említett gameplay-sajátosság: bár a játék alapvetően harc központú, a szimulációk világához hasonlóan főként az alternatív megoldásokon van a hangsúly, nem a face-to-face lövöldözésen. Ha valaki Wyatt Earp-ot akar játszani, természetesen megteheti, de sokkal inkább célravezető lehet a taktikus, átgondolt támadás, amelybe például lopakodást és gerilla harci mozdulatokat nyeshetünk bele. Persze, előfordul, hogy néha ezek is kudarcot vallanak (pl. egy természetfeletti döggel szemben, aki másféleképp érzékeli a környezetét), de ilyenkor mindig akad valamiféle környezeti interakció, amely segítséget jelenthet a küzdelemben. Megváltozik a szélirány? Van egy petróleumlámpa a közelben, a bozótos pedig száraz, mint a kóró - mit tennél? Oké, próbálkozzunk máshogy: ott egy mérgező hordó, amit fel is lehet rúgni ? Sziklák, amit le lehet gurítani a szirtről ? Ha megvan a Breath of the Wild szabadsága, az CRPG formában bizisten visszaköszön itt is és ez rendkívül jól áll a játéknak.

Bár eleinte egyedül vágunk neki a kalandoknak, a Weird West nem igazán egyszemélyes játék. Már csak azért sem, mert a dolgok előrehaladtával szükséges lesz egy-egy speciális képesség, vagy szaktudás, amit csak társak segítségével lehet szakszerűen kivitelezni, így az öt fejezet mindegyike kissé eltérő hangulatot áraszt. A kezdő karakterünk, Jane Bell fejvadász alapvetően puskákkal és pisztolyokkal domborít, a disznóember Cl’ens Qui’g shotgunokban jó, a spiritualista Across River főként a lopakodásban, csapdázásban fest tökéletes kompozíciót. Időközben gyűjthetünk társakat, bérelhetünk fel zsoldosokat is, de ha valaki különösen jól bevált főszereplőnek bizonyul, a későbbi fejezetekben akár a korábbi fejezetek főhőseit is vissza lehet szervezni hathatós csapattagnak.

A Weird West játékmenetében, tartalmilag és prezentációjában is kiváló: a jeles érdemjegy alapvetően a technikai problémákon vérzik el: el-eltűnő karakterek, megtorpanó és nem támadó, vagy eltévedő csapattagok, furcsa NPC reakciók és néhány apróbb grafikai glitch, amelyek közül inkább előbbiek jelenthetnek a kései órákban nehézséget. Nagyon remélem, hogy az összes ebből fakadó hibát kibuggolják a patchek, már a review készültekor is folyamatosan érkeztek frissítések a Steam verzióra.

Ettől függetlenül a Weird West egy hiánypótló, rendkívül egyedi és hangulatos játék: a természetfeletti játékvilága, furcsa történetei, taktikus párharcai és a CRPG-kre jellemző sok-sok sajátos és pozitív tulajdonságai miatt a misztikum és/vagy vadnyugat-imádók számára feltétlen ajánlott kategóriába sorolja. Érdemes lesz odafigyelni erre a Devolver-által felkarolt kis csapatra, nagy dolgokat vihetnek még véghez.

Pontosan
8
Platform: PC Steam (tesztelt) / Epic Store, Xbox One (X), SS/SX (GamePass is!), PS4-PS5
Kiadó: Devolver Digital | Fejlesztő: WolfEye Studios
Megjelenés: 2022. március 31. | Ár: 39.99 EUR ~ 14.500 FT

A Last of Us és Mario találkozik az SNL friss-fergeteges paródiájában

Az HBO filmsorozatát és a játékadaptációkat is parodizálja a legújabb SNL-kisfilm. Főszerepben Pedro Pascal!

16 órája
1

Még egy demót kap a Wo Long: Fallen Dynasty

Egy héttel a megjelenés előtt újra belekóstolhatunk a három királyság harcaiba.

18 órája

Dread Templar

A Dread Templar minden előnye és hátránya egyaránt a letisztult és egyszerű koncepciójából ered. De most ennyire nem szaladunk előre, lássuk, mi lett a boomer shooter játékból!

1 napja

Deliver Us Mars: itt a megjelenési trailer

A játék már elérhető szinte minden fő platformon.

1 napja

Suffer the Night: jön a sápadt ember

Játék-a-játékban elemek, na meg egy krézi főgonosz a frissen bejelentett horrorban.

1 napja

Wordless: szótlan maradsz a trailer után

Indie csoda, 2D platforming, akció és egyedi látvány kombinációja.

1 napja

Resident Evil 4 Remake: 12 perc gameplay

Hosszabb betekintés a március végén megjelenő játék ötödik fejezetébe.

1 napja
1

Csúszik a The Last of Us Part I PC-verziója

Néhány héttel tovább kell várni a számítógépes átiratra.

1 napja
2

Elképesztő mérföldkövet lépett át az It Takes Two

Több mint 10 millió példány fogyott már kooperatív platformer-kalandból.

1 napja
4

Game Informer: Resident Evil 4 (Remake)

Ismét a Game Informer szállít friss információkat és rengeteg mozgóképet egy régóta várt megjelenéshez. Hírünk folyamatosan frissül!

2 napja
11

A Gran Turismo 7 virtuális kagylóülésében

Néhány szerencsés elvihette egy órás próbakörre a Polyphony Digital simcade versenyjátékát PlayStation VR2 headsettel a fején.

2 napja
6

Mikrotranzakciók nélkül jön a Wild Hearts

A megjelenés után pedig ingyenes DLC-kkel fog bővülni.

2 napja
2

The Excavation of Hob’s Barrow

A ködös Albionban játszódó point and click horror-kaland folklór és természetfeletti elemekkel, némi száraz angol humorral és kimértséggel, méretes pixelekbe csomagolva. Teszteltük a rettentően hangulatos The Excavation of Hob’s Barrow-t.

2 napja
7

The Day Before: 10 perc vágatlan gameplay

Az orosz Fntastic hányatott sorsú nyílt világú MMO túlélő-lövöldéje görcsösen igyekszik bizonyítani, hogy nem csak pénznyelő.

2 napja
5

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe: vár Magoland!

Az új trailer a multiplayer minijátékokat mutatja be.

2 napja
2

A Knockout City is lehúzza a rolót

A barátokkal azonban továbbra is kidobósozhatunk majd, méghozzá privát szervereken keresztül.

2 napja
2

PlayStation 5: teszt alatt az új rendszerfrissítés

Integrált Discord Voice Chat. VRR támogatás 1440p alatt. Hozzáférhetőség és kényelmi funkciók továbbfejlesztése.

3 napja
6

Atomic Heart: gameplay áttekintő

Az orosz Mundfish stúdió régóta készülő ígéretes projektje pár napon belül megjelenik, így kaptunk hozzá egy útikönyvet!

3 napja
3

Érkezik a Shadow Warrior 3: Definitive Edition

4K és 60FPS grafikai opciók. New Game+. Survival játékmód. Hero nehézségi fokozat. Teljes DualSense támogatás.

3 napja

Gameplay bemutatót kapott az Exekiller

Közel öt percen át mozog a lengyel stúdió debütáló alkotása. Portyázik a retro futurisztikus fejvadász!

3 napja
2