[Teszt] Weird West

Weird West

StingerCsere Krisztián Gábor2022.04.24. 13:30

Gyönyörű, mégis rothadó vadnyugati élmény - sütött le a játékról az első néhány óra után. Valahogy nem így képzeltem el azt a klasszikus tehéntrágyával körülvett, viszkitől bűzlő szalon hangulatot, amit a Bill és Ted, vagy Biff “Vadkutya” Tannen által beteljesített örökbecsű ‘80-as években láttam. A Weird West világa ugyanakkor a manapság pofozkodásáról beszédes Will (vagy Weird?) Smith-által játszott Vadiúj Vadnyugat (Wild Wild West) miliőbe sem illik be - inkább egy amolyan Tristram-Dodge City keverék, melyet egy különösen sötét és rezonáló Walking Dead szellem itat át. Izgalmasan hangzik?

Mert az is! Habár manapság a vadnyugati hangulat nem igazán menő (az utolsó nagyszabású játékra csak az RDR és korábban a Konami-féle Sunset Riders emléke ugrik fel), a Wolfeye tehetséges csapata pont ezt az űrt igyekszik betölteni, még ha kicsit természetfeletti köntösben vonultatja is fel ezt. A tálentumuk megvan hozzá, az újonc társaság ugyanis korábbi veterán Arkane Studios arcokból áll - őket pedig a Dishonored, vagy a Prey okán nem is igazán kell alaposabban bemutatni.

A Weird West (ahogy neve is mutatja) alapvetően egy CRPG-be oltott vadnyugati dark fantasy keverék, ahol a fekete mágia, a vérszomjas fenevadak és a furcsábbnál-furcsább érdekérvényesítő frakciók (szekták, kultisták, rangerek) küzdenek a hatalomért, amelybe bizony sokszor keserédes, vagy épp bosszúvágytól fűtött személyes kalandok is beékelődnek - elég csak, ha főhősünk esetét vesszük alapul. Bár elsőre a Weird West afféle izometrikus CRPG-nek tűnik, nagyon eltérő mechanikát alkalmaz: ahelyett, hogy a klasszikus építőkövekre helyezné a hangsúlyt, mint szintlépés, vagy szerepjáték - sokkal inkább a változatos szituációkra és ezek megoldásaira építi a játékmenetet, amelyeket aztán a karakter képességeivel és az őt körülvevő, egyébként félig-meddig interaktív környezetben rejlő lehetőségekkel lehet megoldani. Persze, azért itt is felbukkannak az ős-klasszikus CRPG stílusjegyek: random események a térképen utazás közben (mint pl. a Falloutban), a spontaneitás egyes küldetések alkalmával, vagy egyszerűen csak a világ ábrázolása, amely ugyan óriási, de inkább több különálló helyszín és érdemleges pont kusza hálózata, mintsem sandbox-jelleg.

Az oda-vissza utazgatás amúgy a sztorimesélés alapköve: nem csak azért fogunk a vadnyugaton ide-oda közlekedni, mert az NPC questek miatt muszáj, hanem mert alkalomadtán számos egyéb random találkozást is rejt, sőt! A jobbféle vándor kereskedőkkel is így futhatunk össze, de a vicceske jövendőmondó boszi is így szórakoztathat majd a sziporkázó regéivel. A haladás idővel persze felgyorsul, hiszen lóháton azért lényegesen könnyebben kutyagolhatunk ide-oda - persze érdemes inkább ebből is sajátot nevelni, mintsem lopni, mert hát… lenyúlt lónak izgága a háta, biztos cserben hagy majd minket.

A jövendőmondó, illetve a történetmesélés szövevényei idővel egészen furcsa helyszínekre és feladatokhoz kalauzolják majd a játékost, amelybe a valós mendemondák, illetve a képzelet sötét oldalának kreációi is beleillenek: vaddisznóemberré változhatunk hogy elpusztítsunk egy idős fát, ami lelkeket eszik, segíthetünk egy vérfarkasnak, aki a kihalástól próbálja megmenteni a népét, vagy spirituális földet is nyaldoshatunk, amely leginkább a Twin Peaks világára is hasonlít. Az ötféle karakter történeti íve is egészen parádés - a magányos, családját elvesztő visszavonult mesterlövésztől kezdve a fikcionális Elveszett Tűz Nemzetének vadászáig, mely utóbbinak történeti cselekményét egyébként egy valódi Anishinaabe törzsbéli író dolgozta ki, ezáltal beleszőve az ősi amerikai bennszülött misztikus kultúra részleteit is.

A Weird West ennek megfelelően számos parádés, ugyanakkor meghökkentő mellékküldetést dolgoz fel, kezdve az elátkozott, rémálmok által gyötrött falu sztoriját, amelyben különös halálesetek és szellemekkel suttogók nyomába eredhetünk, vagy a furcsa disznó-szerű lények mondáját, akik csak rímekben képesek beszélni, mellesleg kiválóan értenek a zombi-gyilkoláshoz. Persze, a Wolfeye játékában a hagyományos, ún. A-B-C és bounty küldetések is fel-felbukkannak, de a fentiek alapján egyértelműen a furcsaságok jelentik a Weird West lényegi mivoltát.

A másik óriási pozitívum, a fentebb említett gameplay-sajátosság: bár a játék alapvetően harc központú, a szimulációk világához hasonlóan főként az alternatív megoldásokon van a hangsúly, nem a face-to-face lövöldözésen. Ha valaki Wyatt Earp-ot akar játszani, természetesen megteheti, de sokkal inkább célravezető lehet a taktikus, átgondolt támadás, amelybe például lopakodást és gerilla harci mozdulatokat nyeshetünk bele. Persze, előfordul, hogy néha ezek is kudarcot vallanak (pl. egy természetfeletti döggel szemben, aki másféleképp érzékeli a környezetét), de ilyenkor mindig akad valamiféle környezeti interakció, amely segítséget jelenthet a küzdelemben. Megváltozik a szélirány? Van egy petróleumlámpa a közelben, a bozótos pedig száraz, mint a kóró - mit tennél? Oké, próbálkozzunk máshogy: ott egy mérgező hordó, amit fel is lehet rúgni ? Sziklák, amit le lehet gurítani a szirtről ? Ha megvan a Breath of the Wild szabadsága, az CRPG formában bizisten visszaköszön itt is és ez rendkívül jól áll a játéknak.

Bár eleinte egyedül vágunk neki a kalandoknak, a Weird West nem igazán egyszemélyes játék. Már csak azért sem, mert a dolgok előrehaladtával szükséges lesz egy-egy speciális képesség, vagy szaktudás, amit csak társak segítségével lehet szakszerűen kivitelezni, így az öt fejezet mindegyike kissé eltérő hangulatot áraszt. A kezdő karakterünk, Jane Bell fejvadász alapvetően puskákkal és pisztolyokkal domborít, a disznóember Cl’ens Qui’g shotgunokban jó, a spiritualista Across River főként a lopakodásban, csapdázásban fest tökéletes kompozíciót. Időközben gyűjthetünk társakat, bérelhetünk fel zsoldosokat is, de ha valaki különösen jól bevált főszereplőnek bizonyul, a későbbi fejezetekben akár a korábbi fejezetek főhőseit is vissza lehet szervezni hathatós csapattagnak.

A Weird West játékmenetében, tartalmilag és prezentációjában is kiváló: a jeles érdemjegy alapvetően a technikai problémákon vérzik el: el-eltűnő karakterek, megtorpanó és nem támadó, vagy eltévedő csapattagok, furcsa NPC reakciók és néhány apróbb grafikai glitch, amelyek közül inkább előbbiek jelenthetnek a kései órákban nehézséget. Nagyon remélem, hogy az összes ebből fakadó hibát kibuggolják a patchek, már a review készültekor is folyamatosan érkeztek frissítések a Steam verzióra.

Ettől függetlenül a Weird West egy hiánypótló, rendkívül egyedi és hangulatos játék: a természetfeletti játékvilága, furcsa történetei, taktikus párharcai és a CRPG-kre jellemző sok-sok sajátos és pozitív tulajdonságai miatt a misztikum és/vagy vadnyugat-imádók számára feltétlen ajánlott kategóriába sorolja. Érdemes lesz odafigyelni erre a Devolver-által felkarolt kis csapatra, nagy dolgokat vihetnek még véghez.

Pontosan
8
Platform: PC Steam (tesztelt) / Epic Store, Xbox One (X), SS/SX (GamePass is!), PS4-PS5
Kiadó: Devolver Digital | Fejlesztő: WolfEye Studios
Megjelenés: 2022. március 31. | Ár: 39.99 EUR ~ 14.500 FT

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Rogue Prince of Persia - Early Access

Az utóbbi években a Dead Cells tartalmi bővítésein dolgozó kis független stúdió debütáló alkotása sem távolodik el a rougelike alapoktól, de éppen ezzel visz egyedi színt a Ubisoft legendás sorozatába.

9 órája
1

Heti megjelenések

16 órája
7

Ian Livingstone - A halál seregei

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak egy jó harmincöt éve megjelent kötetével.

1 napja
3

INDIKA - a konzolos változat

Az idei év egyik legkülönlegesebb független fejlesztését hozta az Odd Meter. A konzolos változatok megjelenésének ürügyén a szerkesztőség két újabb tagja mereng el picit az orosz apáca gondolatébresztő utazásán.

2 napja
1

Próbakalózkodás a Skull and Bones-szal, Miyazaki és az Armored Core - ez történt pénteken

Továbbá: Respawn Entertainment, Doom, Indiana Jones and the Great Circle, Avowed, Astro.

2 napja
1

Warhammer 40K bejelentések, felvásárol az Atari - ez történt csütörtökön

Továbbá: Dragon Quest Champions, Dragon Quest Keshi Keshi!, Call of Duty: Black Ops 6, Stellar Blade, Devolver Direct, MultiVersus.

3 napja
9

Senua's Saga: Hellblade 2 - Düh, erő és tapintat

A Ninja Theory munkája végre megjelent, és részleteiben bemutatja, hogyan emelkedik az alkotói-művészi érték, a mondanivaló és a csúcsra járatott technológia a korszellemen túl. A Senua's Saga: Hellblade II bár megosztó, de valódi értékein kevesen vitatkoznak. Teszt!

4 napja
34

Men of war II – elhamarkodott háború

A Best Way elhozta a Men of War sorozat új részét, ami kicsit csúszott is, a közelmúlt történései miatt, hiszen a cég székhelye Ukrajnában van, ahol most is harcok dúlnak. De talán még így is korán adták ki a folytatást…

4 napja

Új Sony platform, szivárog a Deadlock - ez történt szerdán

Továbbá: Rise of the Ronin, Arrowhead Studios, Dragon Ball Xenoverse 2.

4 napja
4

Elden Ring DLC sztori trailer, Downward Enhanced bejelentés – ez történt kedden

Továbbá: Kingmakers, Drill Core, RAWMEN, Train Valley World, Vanillaware, The Last Alchemist.

5 napja
10

System Shock Remake - kiberanyu karmai között!

A tavalyi megjelenést egy friss kiadvány követi - a konzolos System Shock Remake érkezésével visszatértünk a Citadel Station-re, hogy ismét elkenjük Shodan száját (ehm). Teszt következik!

6 napja
2

Bővül a Larian Studios, költözik a V Rising – ez történt hétfőn

Továbbá: Stellar Blade, Senua's Saga: Hellblade II, Inazuma Eleven: Victory Road, NeoSprint, tinyBuild Connect 2024, Life by You, Black Myth: Wukong.

6 napja
6

Moses & Plato: Last Train to Clawville

A World of Wilderness újra bővül, ám a Chicken Police helyett két másik detektív is a rivaldafénybe szeretne kerülni. Megnéztük a Moses & Plato: Last Train to Clawville Steam demóját!

7 napja

Heti megjelenések

7 napja
7

Total War: WARHAMMER III - Thrones of Decay

Ismét triplázik a Total War: WARHAMMER III, de most kicsit másképp. Vajon jóvá tudja tenni a közelmúlt DLC ballépéseit? Lássuk!

8 napja
2

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

9 napja
1

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

9 napja
2

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

2024.05.17.
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2024.05.16.
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2024.05.16.
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==