A Portal komoly műfajteremtő volt, amit a mai napig tízpontos csodaként emlegetnek a hozzáértők. A követők között akadtak jók, nagyon profik, és esetlen kezdők is - ám minden egyes bemutatott új ötletnél felvillan a reménysugár, hogy most valami közelítőlegesen frankót hoztak össze az új üdvöske fejlesztői.
A Viewfinder a perspektívával variál, ahogy a Superliminal is tette annak idején. Ám a körítés egy kicsit csendesebb, nyugisabb - a Viewfinder kellemesen lavírozik a relaxációs gyakorlatok stílusa és az agytekervényeket megmozgató... ümm, nem hagyom ki a direkt fordítást, "agyhajlító" kihívás között.

A trailer alapján azt vártam, hogy a Viewfinder fő ötlete a "kamera" lesz. Tudjátok, egy instax/polaroid jellegű motyó, amelynek segítségével azonnali képeket csinálunk a környezetünkről. A környezet azonban megváltoztatható, mert ahogy a fotót magunk elé emeljük, a perspektíva felülírja a térbeli pályarajzot. Értitek, ha egy falról készült fotót elforgatunk, és azt a nézőpontba helyezzük, akkor mindjárt lehet hidat emelni két pályaelem közé. Azonban nem csak ennyit tud a program, a különböző virtuális terekben elhelyezett pályasorok okosan fejlesztik tovább, vagy variálják át a koncepciót, és mindig akad valami új tereptárgy, kütyü vagy ötlet, amivel a Viewfinder koncepciója friss tud maradni.

Történetünkben amúgy egy szimulációs világot derítünk fel, amivel párhuzamosan fut egy másik szál is, ám ennek természetét nem áll módunkban elspoilerezni. Annyit elárulhatunk, hogy a Viewfinder komolyan veszi az üzenetét, és 2023-ban egy teljesen helytálló mondanivalóval áll elő. Sajnos a narratíva nem olyan jól ütemezett, mint a zsáner legjobb címei esetében. A mesemondás, de a pályák nehézsége is hullámzó, mind dinamika, mind pedig időzítés tekintetében.

Elképzelni nem tudom, mekkora szívás lehetett amúgy a mechanikákat végső állapotra kalapálni. A Viewfinder szinte tökéletesen, bugok nélkül működik a saját, eleve dobozon kívülre helyezett koncepciójában! A játékot nem igazán sikerült "eltörnöm", amikor pedig igen, az a koncepció része volt, vagy még acsit is kaptam a lehetőség előhúzásáért. Komolyabb kritikát esetleg a fenti hullámzás mellett a szinkronhangok érdemelhetnek, amelyek közül egyik-másik teljesen hangulaton kívül kommentálja az eseményeket. Az audiókép egyébként példás, egy jobb fejhallgatóval szinte azonnal magába szippant az atmoszféra. A játék ezen felül Steam Deck-en is kiválóan muzsikál, mintha csak a platformra teremtették volna. Szinte mindent csutkára tekerve, 15 W (azaz egy aksikímélő beállítás) mellett 60 FPS-t hoz, amit csak egy-egy alkalommal ejt be 50 környékére.
A Viewfinder nem lett következő Portal, de ötleteivel és lágy atmoszférájával így is a nyár egyik legérdekesebb játékaként tekintek rá. Egyes feladványok megoldásainál a készítők ötletességén fogunk ámuldozni, máskor pedig az "Ahha!" élmény hoz emlékezetes mozzanatokat. Lehetett volna picit több minden szempontból, és talán én vártam a sztorijától egy ütősebb ívet, de így is ott van a helye a Portal műfajának legjobb követői között.
PLATFORM PC (tesztelt), PlayStation 5
KIADÓ Thunderful FEJLESZTŐ Sad Owl Studios
MEGJELENÉS 2023. július 18. ÁR 25 EUR