Idősebb olvasóink talán emlékeznek rá, hogy 1997-ben - immáron 24 éve - jelent meg a Bullfrog Productions játéka, a Theme Hospital. Az 1994-es Theme Park osztatlan sikere sarkallta anno Peter Molyneux csapatát, hogy az üzleti szimulációs játékmodellt ráhúzzák a korházi világra is.
A Sega kiadásában megjelent Two Point Hospital ugyan azt az ösvényt járja be, mint amit kitaposott számára a mára már bőven nagykorú előd. A játék 2018 nyarán jelent meg majdnem minden "PC like" platformra (windows, mac, linux), viszont a konzol megjelenésre (Xbox One, PS4, Nintendo Switch) majd két évet kellett várnia a potens kórházigazgató jelölteknek.
...egy egyetemi kurzus részeként is el tudom képzelni a Two Point Hospitalt...A gazdasági modell részletessége, a működtetés, fenntartás dinamikája miatt egy egyetemi kurzus részeként is el tudom képzelni a Two Point Hospitalt, mint valami gamifikált oktatóanyagot. De csak és kizárólag gazdaság, marketing és menedzsment témakörben. Az orvostanhallgatóknak - a saját magam és családom biztonsága érdekében - meg sem mutatnám a játékot!
Gazdaság, menedzsment
A feladat adott: Építsd meg a környék legjobb kórházait, érj el jó eredményeket a gyógyításban és hozz létre egy piaci alapokon jól működő intézményt. Ehhez kismillió statisztikát kell figyelj, kézben kell tartanod a HR-t, az egyes szolgáltatások árazását, a kórházad felszereltségét, és kényelmi - hívjuk nyugodtan így: luxus - berendezését.

Kollegáid alapvetően három csoportba tartoznak, úgymint: karbantartók, ápolók és - természetesen - orvosok. Kontrollálnod kell a fizetésüket, a kórház bővülésével újakat kell felvenned, a minőség emelése érdekében az alulképzetteket el lehet küldeni különböző tréningekre, vagy szimplán meg is lehet tőlük szabadulni. Alapvetően csinálják a dolgukat, járkálnak fel alá a kórházban, wc-t takarítanak, gyógyszereket kevernek és néha gyógyítanak is, képességeiktől függő sikerrátával. Viszont, hogy ezt milyen lelkesen teszik, az nem a képességük, hanem inkább a habitusuk függvénye. Van aki többet tölt a pihenőszobában, mint a kórház bármely más pontján; őket lehet ösztönözni fizetésemeléssel, lehet őket mikro-menedzselni - ez a “takarodj dolgozni végre” polkorrekt szinonimája, vagy - példás vezető módjára - ki is rúghatod a lusta dögöket!

A három legfontosabb mérőszám, ami megjelenik a játékban, az a meggyógyított páciensek száma, a profit, és a kórházad értéke. Nyilvánvaló, hogy összefüggés van a három paraméter között, a szükséges infrastruktúra létrehozása, a megfelelő szakemberek alkalmazása, a jó árképzés és marketing mellett nagyjából az elvárt számok hozhatóak is. Ha viszont elhivatott főnökként, tulajdonosi szemlélettel, a gyógyítást hivatásának tekintő szakember vagy, akkor nem kerülheted el, hogy a big picture helyett időnként te legyél az, aki rendet tesz a kollegák munkájában is. Azonnal takarítót rendelsz egy összefosott toaletthez, kizavarod a pszichiátert a műtőből és intézkedsz, hogy az artériás vérzéssel érkező páciensnek ne kelljen kivárnia a sorát az unatkozó nyuggerektől telített váróban.
Gyógyítás
Miközben a Two Point Hospital töltődött le a Switchre, említettem feleségemnek - aki amúgy orvos -, hogy lám-lám egy játék, amit akár ő is tesztelhetne; hiszen miről szól: kórház, betegek, betegségek, orvosi szakértelem! Ezen a ponton be kell valljam: bár rettentő szórakoztató problémákkal érkeznek a páciensek, feleségemnek csalódást okozott, hogy se a villanykörte fejűség, se a mumifikálódás, se a szombat esti láz, de még a 8-bitesedés gyógyításához se ért.

A betegségek hosszú listája - talán mondhatom - szerencsére nagyon távol állnak azoktól a kurrens problémáktól, amikkel egy kórházban találkozhatunk; a készítőknek ezen a ponton elgurult a gyógyszerük. Bár nagyon földtől elrugaszkodott, többségében egészen vicces kórsággal keresik fel az intézményt, ezek nem nélkülöznek egyfajta... sajátos logikát. A fent említett problémák kezelésére sok esetben külön szakembereket kell keressünk, a diagnózisukhoz külön diagnosztikai szobákat kell telepítsünk, gyógyításukhoz speciális berendezéseket kell vásároljunk.
Verdikt
A konzolos változat kényelmesen irányítható kontrollerrel, amihez a Nintendo Switch "tapi-képrenyője" még plusz segítséget nyújt. A Two Point Hospital alapvetően a humor és precíz gazdasági menedzsment egészen jól kimért elegye. Játékmenetét tekintve szórakoztató amíg a nagy képet nézi a játékos, viszont személyiségfüggő, hogy ki mennyire bírja a pepecselést a szobák berendezésével, díszítésével, átrendezésével, majd újból díszítésével, majd újból átrendezésével, a karbantartók véget nem érő pöckölgetésével és az inkompetens orvosok szakmai döntéseinek felülbírálásával. Azt gondolom, hogy a zsáner kedvelőinek kiváló szórakozást nyújt a játék, aminek jó mérőszámai az általa bezsebelt díjak és a kifejezetten magas szakmai és játékosok által adott értékelések. A Nintendo Switch változat a Jumbo kiadás végett alapból tartalmazza a "Bigfoot", a "Pebberley Island", a "Close Encounters" és az "Off the Grid" DLC-ket, további beteg betegségekkel és izgalmakkal bővítve az alapból sem szűk listát! A DLC-k segíségével télies tartalmak, egy szigetvilág izgalmai, űrlények és összeesküvések, valamint a zöldpárti világ öko-megoldásai felé terelheted a létesítményedet, a retro és a kiállítási tárgyak felvonultatása mellett. Már csak emiatt is érdemes a Jumbo packra rárepülni.
