[Könyvek] A Tűzhegy varázslója és a Viharkristály

A Tűzhegy varázslója és a Viharkristály

VegaNagy-Sz. Ferenc2023.03.12. 15:00

A Chameleon Comix változatlan lendülettel és a hatalmas kínálatból nagyon jó szemezgetve folytatja a több mint 40 éves Fighting Fantasy sorozat köteteinek kiadását. Szinte minden klasszikus kötetre jut egy modern is, ami nagyszerű döntés, hiszen így a mai olvasók is azonnal láthatják, hogyan alakultak az elmúlt évtizedek alatt a játékkönyvek. Egyrészt világosan látszik, hogy rengeteget. Másrészt...szinte alig. Kinyitom őket, és azonnal visszarepülök néhány óra erejéig 1989-ba, amikor először jelent meg magyarul A Tűzhegy varázslója. Az első kötet tehát a valaha volt talán legnagyobb klasszikus, az 1982-es origo, amelyet Steve Jackson és Ian Livingstone közösen vetett papírra. A másik nemrég megjelent könyv pedig Rhianna Pratchett tollából a Viharkristály, ami tökéletesen példázza, milyennek kell lennie ma egy Fighting Fantasy történetnek. Négy évtized óriási idő, ezalatt generációk cserélődtek, a sorozat fénykora elmúlt, de napjainkra úgy tűnik új erőre kapott.

A Tűzhegy varázslója kapcsán két emlék maradt meg bennem. Az egyik, hogy a szó legszigorúbb értelmében vett dungeon crawler az egész kötet: nem igazán hangsúlyos se a főhős személyisége, se a végső ellenfél és motivációi ("azért gonosz, mert...gonosz!"), de maga a setting is kalapáccsal és vésővel lett kidolgozva. De ez akkoriban senkit se érdekelt, a korabeli kalandmodulok és könyvek is inkább arra az élményre koncentráltak, hogy milyen lehet bekerülni egy olyan fantasy világba, amiben a játékos/olvasó pillanatok alatt óriási veszélyekkel néz szembe, de olyan hatalomra tesz szert, amivel bárkit képes legyőzni. Vagy ennek az ellenkezője, pillanatok alatt meghalni egy-egy rossz döntés következtében, de ez mellékes, hozzátartozik a rendelt menühöz, pont annyira szilárd igény volt a gyakásra, mint annak elszenvedésére. És a "Tűzhegy" kifogástalan formában elégíti ki ezeket az igényeket, a bejárt terület tényleg egy klasszikus dungeon a maga logikátlanságaival együtt is, bár hozzáteszem, a termek elrendezése és az azt benépesítő lények társadalma és közösségi élete még így is sokkal észszerűbben felépített és átgondoltabb, mint a Halállabirintus esetében.

A másik maradandó élményem az volt, hogy a labirintuson belül is volt egy még labirintusosabb rész, aminél gyerekként mindenki elakadt. Próbáltunk fejben térképezni, tízszer újraolvasni, figyelni minden részletre, mindhiába. Na most nagy pofával mentem neki ennek a résznek, hogy 30+ évvel később azért csak nem okozhat ez már problémát...aztán de. Ugyanúgy, ugyanott elakadtam. Pedig csak egy apró figyelmetlenségről van szó, egy olyan járatról, amit senki nem vesz észre, és ami miatt tényleg érdemes részletes térképet rajzolni (van is egy nagyszerű megoldás a zagor.hu-n, ha valaki ki szeretné hagyni a saját térképezés élményét). De mindent összevetve - és a fentiek ellenére is - a Tűzhegy meglepően könnyű. Az ellenfelek értékei jól vannak belőve, szinte minden csata után jutalom jár, a felfedezést sokkal inkább díjazza a játék, mintsem bünteti (későbbi könyveknél ez nem volt következetesen így), szóval teljesen jól van belőve a nehézsége. Aztán az utolsó helyszínen természetesen kiderül, hogy valójában csakis egyetlen jó útvonal van, ha nem azt jártuk be, akkor hiába volt könnyed az utazás maga, a kaland bizony gyors véget ér. De nincs ezzel semmi gond, a lapozgatós könyveknél az újraolvasás teljesen reális elvárás mind a szerzők, mind a játékosok oldaláról. A Tűzhegy pedig a mai napig nagyszerűen működik, hiába az elnagyolt, ma már kevésbé korszerűnek ható megoldások, a maga módján tökéletes.

Rhianna Pratchett könyve egészen más hangulatú. Már maga a környezet, amiben elhelyezi a történetet, kicsit olyan, mintha apja, Terry Pratchett valamely regényét olvasnánk, a helyszínen alig érződik, hogy itt is Titan világán járunk. Az égen lebegő szigetek központjában robbanás történik, a hatalmas földdarab pedig a tengerbe zuhan. Kezdetben szigetről szigetre repkedünk, később a víz alá merülünk, hogy kinyomozzuk a rejtélyes katasztrófa hátterét. És bár a szabályrendszer természetesen ugyanaz, mint bármely más Fighting Fantasy kötetben, erőteljesen érződik, hogy a szerző a folyamatos szivatások mellett legalább akkora figyelmet fordított arra, hogy kidolgozza a szereplőket, a szigetek eltérő karakterisztikáját (az egyiken termelnek, a másikon a levegőben tartás technológiai hátterét teremtik meg, de a többinek is megvan a maga funkciója). Sokak szerint a Viharkristály az egyik legjobban megírt Fighting Fantasy kötet, stilisztikailag és kidolgozottságát tekintve minden a helyén van benne. Külön öröm, hogy a kötet fordítása fantasztikusan jól sikerült, az ötletes kifejezésekre és ellenfelekre is kiváló magyar alternatívák születtek (röppencs, Korongóc, bizgencs, Cápolip, Csapka, hogy csak néhányat említsünk, de az elejétől a végéig pazar Kemenes Iván munkája). Nem kevésbé magas színvonalúak az illusztrációk is, amelyek Lakatos István keze munkáját dícsérik, az ő vizuális humora tökéletesen illik a történet könnyed, kedvesen agyament hangvételéhez.

Érdekes, hogy míg a legtöbb játékkönyv rengeteg elágazással operál, addig a Viharkristályban elég nagy eséllyel bejárhatjuk szinte az összes szálat különösebb akadályok nélkül. Ebből is érződik, hogy a szerző inkább a történetmesélést tartotta fontosnak, de elakadásra szinte egyáltalán nincs lehetőség, hacsak nem a csatákban és a tulajdonságpróbáknál. Aki tehát szabályosan, kockákkal játszik, az meg fogja így is találni a maga kihívását, de soha sehol egy pillanatra sem érződik unfairnek a könyv. Kidolgozottabb világ, életszerűbb szereplők, logikus felépítés, minimális fáradozás? Igen, ha eltekintünk a játékkönyves szerkezettől, a Viharkristály szinte egy regényre emlékeztet. A fenti pozitívumok mellett ebből az is következik, hogy sokkal alacsonyabb az újrajátszás valószínűsége - mindenki eldöntheti, hogy tetszik-e neki ez a modernebb irányvonal, vagy marad a klasszikusoknál.

Az előkészületben álló kötetek alapján úgy tűnik, hogy a kiadó a régi és új könyvekre párhuzamosan fókuszáló megjelenésekben gondolkozik, és ennél jobb megközelítést el sem tudok képzelni akkor, ha negyven évnyi tartalomból lehet meríteni. Az én szívem is hiába húz a fenti lehetőségek közül inkább a Tűzhegyhez, el kell ismerni, hogy sokkal igényesebben van megírva a Viharkristály, bár ehhez nyilván kellett a Pratchett-lány nagyon jellegzetes stílusa is. Mindjárt egymásnak eresztem a Veszett Kukorickányfalkát és a Minotauruszt, döntsék el ők, melyik a jobb. Ja, és ne feledjétek: Ekil Erif, Ekam Erif, Erif Erif, Di Maggio.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

1 órája
1

Berserk Boy

Nem mondhatjuk el, hogy szana-szét lennénk kényeztetve Mega Man játékokkal, sőt még klónokkal se nagyon, de szerencsére a berzerkerek gondolnak ránk és elénk vetik a fiukat - ezzel is betöltve az űrt.

11 órája
2

Steam Next Fest 2024 nyár #2: varázslók, háborúk, háborgó önmagunk klónjai

A Next Fest következő állomásán megállunk, hogy varázslóként kommandózzunk, elnézzünk az emberiség egyik legsötétebb korszakába, a háborgó mélységbe, valamint önmagunk háborgó klónjainak segítségével éljünk túl egy vad bolygó viszontagságai között.

1 napja
1

Beyond Good & Evil 2 életjel, kevesebb belsős PS VR2 játék jöhet- ez történt pénteken

Továbbá: PowerWash Simulator, Fate Seeker II, Stray Gods: The Roleplaying Musical.

2 napja
5

Tiny Terry's Turbo Trip - Tipli van, Terry!

A Short Hike, a Lil' Gator és hasonló társaik felnyitották szemünket a falatnyi élvezetek irányába. Végy egy aprócska világot, egyszerű, de szemnek tetszetős látvánnyal, majd tömd tele kedves-rendes karakterekkel, pöttöm tennivalókkal, pár óra alatt teljesíthető sztorival.

2 napja
4

Visszatér a Beyond Good & Evil, tovább nosztalgiázik a Limited Run Games – ez történt csütörtökön

Továbbá: Warhammer 40,000: Space Marine 2, Dune: Awakening, Otherskin, The Berlin Apartment, Nivalis, Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Pepper Grinder, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, Deliver Us the Moon.

3 napja
13

Steam Next Fest 2024 nyár #1: szörnyek, futárok, szájberpunkok

Indulhat a nyári Steam Next Fest zúzás? Első felvonásunkban egy John Wick szimulátorral, igazságosztókkal, futárkodással és cyberpunk városnézéssel szolgálunk. Öveket becsatolni!

3 napja
1

Kihagyja a Sony a Gamescomot, PlayStationre jön a Fesztáv – ez történt szerdán

Továbbá: Creatures of Ava, Eden Genesis, Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin.

4 napja
2

Kamaeru: A frog refuge – Hippity-hoppity

Chloe megunta a nagy hajtást és helyette nyugodtabb életre vágyik. Ezt a motivációját segítő szándékkal is ötvözi: békáknak akar menhelyet létrehozni. Ennek kialakításában és menedzselésében segítünk mi a Kamaeru játékmenetében.

4 napja
2

Game Pass: mozgolódás június második felében

Érkezik az EA Sports FC 24 az EA PLAY kínálatába, ezen kívül azonban túl sok nagy név nem tűnik fel a hónap második felében.

4 napja
1

Egy Direct és más szinte semmi - ez történt kedden

Továbbá: Yars Rising, Baten Kaitos I & II HD Remaster, Evotinction, Bandai Namco.

5 napja
3

Games to Get Excited About Fest 2024 - a mágikus szám: 105!

Vajon mennyi indie játék fér bele egy órányi műsorba?

5 napja
1

Új Metroidot és Zeldát hozott a nyári Nintendo Direct - összefoglaló

Metroid Prime 4: Beyond, The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom, Mario & Luigi: Brothership, Super Mario Party Jamboree, Donkey Kong Country Returns HD, Dragon Quest III HD-2D REMAKE, és még sok minden más...

5 napja
26

Elden Ring – Shadow of the Erdtree

Hogy mit nyújthat több száz óra után a FromSoftware legutóbbi souls-műremeke? Természetesen még több kihívást, még több kegyetlen főellenfelet - és ezzel együtt még több katarzist és felfedezést, amik kárpótolnak szenvedéseinkért.

5 napja
24

Játékadaptációt kap a Hang nélkül, bezár a Pieces Interactive - ez történt hétfőn

Továbbá: Graven, Captain Blood, Uncharted, Forza Horizon 5, Life By You, Lords of the Fallen.

6 napja
9

Heti megjelenések

7 napja
4

Alan Wake 2: Night Springs – szörnyen vicces rémálmok

Hasonlóan az alapjátékhoz a Remedy munkásságának ismerői ismét komoly előnyben vannak, de az Alkonyzóna nyomán született fiktív tévésorozat abszurd humortól sem mentes interaktív epizódjai bárki számára emlékezetes perceket tartogatnak. Night Springsbe látogattunk!

7 napja
5

Shovel Knight bejelentések, bezár a Galvanic Games - ez történt pénteken

Továbbá: Mina the Hollower, John Hight, Until Dawn.

9 napja
2

PS5-ön is nagyot ment a Sea of Thieves, masszív Life is Strange betekintés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lollipop Chainsaw RePop, THQ Nordic, PS5 x Discord, Dragon Ball: Sparking! Zero, Super Monkey Ball Banana Rumble.

2024.06.14.
4

Summer Game Fest: információ-morzsák

Dragon Age: The Veilguard. Gears of War: E-Day. Astro Bot. Perfect Dark. LEGO Horizon Adventure. Phantom Blade Zero.

2024.06.13.
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==