[Teszt] Triangle Strategy

Triangle Strategy

V. Miki2022.03.31. 10:00

Hetek óta egy különös, valószerűtlen hangulat vett rajtam erőt. Kitört a háború. Az egész ott kezdődött, hogy az északi jeges birodalom Aesfrost, a zsarnoki Gustadolph vezetésével egyszer csak – látszólag minden előzmény nélkül – megtámadta a békés Glenbrook királyságát, hogy megszerezve erőforrásait egy bábállamot hozzon létre.

Átérzem Glenbrook helyzetét. Ókori párhuzamok jutottak eszembe. Soha nem felejtem el az ókori görög történetíró Thuküdidész A peloponnészoszi háború című munkájának úgynevezett méloszi dialógusát (V. 85-116). Röviden és leegyszerűsítve, a kicsiny Méloszt, megtámadja egy agresszor, a terjeszkedő Athén. Az olvasó a támadó és a megtámadott érvrendszereit olvasva ámulatba esik, hogy majd 2500 év alatt bizonyos dolgok szinte semmit nem változnak: „Hiszen éppoly jól tudjátok, mint mi, hogy emberek között jogegyenlőségről csak az erők egyensúlya esetében lehet beszélni, a hatalmas azonban végrehajtja, amit akar, a gyenge pedig meghajlik előtte.” – gyakorolnak nyomást az athéniek, már a tárgyalás elején. Mélosz inkább a szabadságot és ezzel a háborút választja, bízva szövetségesében, saját erejében és az istenekben. És hogy jól döntött Mélosz? Ezt majd a végén elárulom.

De most térjünk rá tesztünk alanyára a Switch-re megjelent stratégiai RPG Triangle Strategy-re, és arra, miként jutott eszembe a méloszi párhuzam. Megragadó az ókori példázatban – néhány örök igazságon túl –, hogy választásaink miként hatnak az események láncolatára. A történelem felkínálja a választás lehetőségét, ám, hogy miként dönt valaki azt – ez már szinte közhely – ezer szempont meghatározhatja. Az egyszeri halandónak szerencsére nem kell ezt a terhet cipelnie, ám súlyát – és leginkább következményeit – talán érezheti. Ez a gyökere a különös hangulatomnak, mert hetek óta gyűröm – néha bizony szó szerint – a Triangle Strategy-t. Aestfrost tehát támad, Glenbrook pedig szembesül létének legnagyobb kihívásával. A Triangle Strategy egészen nehéz dilemmák és választások elé állít, olyanok elé, aminek igenis tétje van. Először ebből nem sokat látunk, mert a játék, komótosan már-már kimérten építkezik. Az első fejezeteket a tanulás viszi el. A játékban van valami a régimódi SRPG-kből, mint amilyen a Final Fantasy Tactics volt. Szépen lassan – néha talán túl lassan – csordogál a sztori. Elképesztően sok a dialógus, ám miközben megismerjük az alapokat a játék felhelyezi a nagypolitikai szereplőket a színre, megismerjük Aestrfrost, Glenbrook és Hyzante királyságát, történelmüket, társadalmukat. Már itt látjuk mennyi sérelem, ellentét, bűn és vér, gazdaságai (salt bányászat), vallási és társadalmi feszültség (rabszolgaság, fajgyűlölet) terheli a három ország viszonyát. Komoly témák, komoly megoldások. Aztán amikor szépen felállnak a színre a szereplők, szinte látjuk magunk előtt a karmestert, és várjuk, hogy lendítse a pálcáját, amire egyszer csak beindul a kavargó trónok harca (Aestfrost támadásba lendül), ármány, árulás, háború, minden olyan dolog, amit már ismerünk a történelemből a szemünk előtt fog lezajlani, sokszor nem éppen tanulság nélkül. És itt jönnek azok a bizonyos dilemmák. A játék ugyanis egyik legfontosabb eleme, hogy döntéseink alapvetően befolyásolják a sztori kimenetelét.

„A háború a politika folytatása más eszközökkel.” - mondotta Carl von Clausewitz, a háborúról szóló munkájában. És bár a magyar fordításból az „is” szócska kimaradt, ami az eredetiben még ott volt, ennek ellenére Clausewitznek érzésem szerint igaza volt. Politizálni a TS-ben is kell, méghozzá nem is keveset. A politikai és emberi döntéseink óriási hatást gyakorolnak a játékra. Egy-egy párbeszédben három választ is adhatunk, mindegyik válasz alakítja a rólunk kialakult képet, egyben utakat nyit vagy épp zár el előlünk. Pragmatikusan állunk egy-egy politikai és hadi helyzethez, mert számunkra hazánk és nemzetünk mindenek felett áll, és nem félünk olykor nagyobb áldozatot is hozni a nagyobb jó érdekében? Akkor erősíteni kell a Utility-t. Inkább a nagyobb jó érdekében cselekszünk (vagy amiről mi azt gondoljuk, hogy az), akkor is ha ennek egyébként a gazdasági vagy hadi következménye negatív lesz, akkor a válaszainkkal a Morality-t kell gyűjteni. Ha pedig nem félünk a következményektől, és akár kockázatot is vállalunk őszinteségünkkel, akkor a Liberty-t fogjuk erősíteni. (Szabadságunkban áll dönteni, őszintén, morális kompromisszumok nélkül.) A UML pontok gyűjtése rengeteg dologra hat a játékban. Vannak olyan felvehető karakterek, akik csak egyik vagy másik erősítésével fognak megjelenni. De a sztori is teljesen más irányt vesz döntéseinktől függően. Nagyon fontos része a játéknak a tanács, amikor legszűkebb baráti és harcos társaink véleményét kell befolyásolnunk (Convictions). Ezek a barátok szavazással döntenek egy-egy kérdésben, például kivel kötünk szövetséget, merre haladjon tovább a sorsunk. Bizsergető érzés átélni a történelem mi lenne, ha érzését, de a videojátékos is hamar megszólalt bennem. Milyen jó lenne minden választást és annak következményeit végig játszani (szerencsére a sztori elágazásait lehet egy folyamatábrán követni). Egy enyhén SPOILERES példa – de sokat fel tudnék sorolni. Szövetséget kötünk egy rabszolgatartó nagyhatalommal, hogy esélyünk legyen legyőzni a hazánkra támadt ellenséget, vagy visszautasítjuk azt, és a rabszolgák oldalán újabb ellenséget szerzünk. Nem könnyű döntés. Meg lehet vajon érteni egy zsarnok döntését, és ha igen, akkor utána mi van? Lehet csupán szakmai ártalom, sokszor töprengtem egy-egy sorsfordító történelmi helyzetben a vezető választásain, motivációin, és talán a TS-sel ennek súlyáról is képet kaphatunk. És mindez a játékmenetre is kihat, mert például én a döntéseim miatt egy olyan csatába manővereztem magam, aminek megnyeréséhez minden stratégiai tudásomra szükség volt. Cserébe viszont megkaptam életem egyik legjobb SRPG csata élményét, egy életre megjegyezve Wellington állítólagos mondását: „A hadviselésben az idő minden.”

Jó dolog politikai döntéseken töprengeni, de stratégiai RPG-t alapvetően a harcok miatt játszunk. A Triangle Strategy-nek nincs oka ilyen szempontból szégyenkezni, mert simán felveszi a versenyt a legnagyobbakkal. A csatákban minden karakter sorban jön, attól függően, hogy mennyire fürge az illető. Alul látjuk, hogy milyen sorrendben fognak jönni a mieink és az ellenfelek. Hogy milyen a harc? Kiváló! Az elején még azt gondoltam Normal fokozaton játszva, hogy az AI buta, mert nem azt csinálta, amit én tettem volna magam ellen. Senki ne üljön fel ennek, ez a beetetés rész, a tanuló szakasz, hogy bekapd a horgot. Után jön a fekete leves, amikor olyan hintába tud tenni a játék, hogy utána az se tudod majd fiú vagy e vagy lány. Az ellenség minden ballépésünket kíméletlenül kihasználja. Ennek ellenére nem voltam maradéktalanul elégedett az AI-vel. Az ember tanulmányozza (úgy éreztem magam csata előtt, mint Napóleon, ez azért nem rossz) az ellenfelet, és mint egy mentát rá kell jönnünk, hogy a mesterséges intelligencia mintákat használ, ami azt jelenti, hogy csatánkként kiismerhető. Talán ez a játék legnagyobb hibája. Egyszerűen meg kell találni, hogy bizonyos mozdulatunkra miként reagál, és ha ez megvan, akkor akár meg lehet a győzelem. Például egy nagyon erős ellenfél elfoglal egy pozíciót és nem mozdul. Viszont, ha közelítünk feléje azonnal irányba lendül. Ilyenkor egyszerűen nem szabad megközelíteni, és nyert ügyünk van. De számtalan hasonló példát tudnék hozni, amikor tudatosan lehet terelgetni az ellenfelet. Nem épp ízléses hiba, hogy olyan lépésünket is látja, amit nem lenne szabad, pld. amikor csapdát állítunk. Ha viszont mindig látja, akkor miért sétálnak mégis bele a közkatonák? A játék előszeretettel állít szembe túlerővel, sőt még pimasz módon csaták közben még erősítést is kaphat az ellenfél, ami egy jól irányzott tökön rúgással egyenértékű. A kisebb hibák ellenére pihentető és remek agytornát jelentettek a csaták.

Mindezekkel együtt alig vártam egy-egy hosszabb sztori szekció során, hogy belecsapjunk a lecsóba, és megoldjam az újabb harci helyzeteket. Sokszor órákig agyaltam egy-egy csatán, merre mozduljak, támadjak, védekezzek, zárjam le az utakat egy jól irányzott tűzcsapással, vagy épp támadjak célzottan. Kudarcok értek, de ebből mindig jól eső érzés volt tanulni. A fejlesztési rendszer komplex, alapvetően nemcsak a szintek számítanak, hanem kelleni fognak bizonyos tárgyak is a magasabb kasztok eléréséhez. De persze lehet a fegyvert is szerezni. A kritikus pont a pénz megszerzése, volt, olykor grindelni kellett sokat. Ehhez a táborban akár többször is vállalhatóak gyakorló csaták.

Nem tagadom, rendkívül elégedett voltam a Triangle Strategy-vel. Lehet nem lesz belőle olyan klasszikus hivatkozási pont mint a Fire Emblem sorozat vagy akár a Final Fantasy Tactics, de egy remek szintet hoz, ami olykor a legnagyobbakhoz is fel tud nőni. Nem tudom eléggé hangsúlyozni milyen érdekes volt látni egy-egy döntésünk különböző következményeit végig élni. Külön öröm volt, hogy mennyire szép az anyag, az Octopath Travellerrel meghonosított 2D HD kiváló választás volt, a színek, karakterek, a stílus jól esik a szemnek. Mint ahogy a fülnek a zene, az ilyen játékokban megszokott, fülbemászó dallamok, Akira Senju kiváló munkát végzett. Trinagle Strategy egy remek játék, mondhatni kihagyhatatlan a stílus szerelmeseinek.

És hogy mi lett végül Mélosz sorsa? Athén ostromgyűrűbe zárta a várost. A mélosziak bátran küzdöttek, sok hőstettet hajtva végre az athéni túlerővel szemben. Sorsukat azonban nem kerülhették el. A szövetségeseik cserben hagyták őket, sajátjaik közül többen árulók lettek, az istenek pedig nem segítettek. Végül elbuktak. Az athéniak az összes méloszi férfit kivégezték, az asszonyokat és a gyerekeket eladták rabszolgának, a városból gyarmatot csináltak és betelepítettek több száz telepest. Tanulság? Mindenki döntse el maga.

Pontosan
9
Platform: Nintendo Switch (tesztelt)
Kiadó: Square Enix | Fejlesztő: Square Enix, Artdink
Megjelenés: 2022. március 4. | Ár: 50 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2 perce

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

10 órája

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

16 órája
5

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

1 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2 napja
7

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2 napja
2

Heti megjelenések

3 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

3 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

4 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

5 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

5 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

5 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

6 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

7 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

7 napja
6

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

8 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

8 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

8 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

9 napja
73