[Teszt] Tomb Raider IV-VI Remastered

Tomb Raider IV-VI Remastered

siklaraSimon Klára2025.03.13. 22:00

Valentin-napra megkaptuk a második csokor klasszikus Tomb Raider játékot a Core Design-érából, ez a válogatás azonban jóval vegyesebb, mint a tavalyi trilógia, itt ugyanis az eredeti ötletek mellett már erősen érződött a fejlesztőcsapat végkimerülése a több évnyi crunch-öt követően.

Bevallom, én a kétes hírnév ellenére izgatottabban vártam ezt a hármast, mint a tavalyit, mert jóval kevesebb emlékem maradt róluk. A széria egyik csúcspontjának tartott Tomb Raider: The Last Revelation nekem kamaszként csalódás volt, mert a korábbi világ körüli utakhoz képest uncsinak érezem “csak” Egyiptomot, ráadásul Lara új modelljétől és hangjától is idegenkedtem. A sztorizós antológia Chronicles mára gyakorlatilag teljesen kiesett és csak arra emlékszem, hogy bár egyszer végigjátszottam, nem értettem, miért volt úgy hanyatt esve tőle a sajtó, és a Mátrixos bőrrucis részt még Tomb Raideres mércével is kifejezetten kínosnak éreztem. A videokártya mellé csomagolt, legendásan törött és befejezetlen Angel of Darkness-nél már elvárásaim sem voltak, inkább morbid kíváncsisággal vergődtem rajta végig, szorgosan dokumentálva a rengeteg durvánál durvább bugot. Utólag tudtam meg, hogy az is egy csoda volt, hogy eljutottam a stáblistáig.

Ennek ellenére a Tomb Raider széria egy megkerülhetetlen oszlopa a videojátékos panteonnak, amelyet gyerekként én is rajongásig imádtam, és nem is értettem, miért nem akar minden lány felnőttként Lara Croft lenni. 12 éves koromban nyilván nem akadtam fenn olyan apróságokon, hogy mennyi embert és állatot lő halomra minden egyes pályán, vagy hogy mekkora ordas vadbaromság mindegyik rész története. Az idea tetszett, hogy van egy Indy-szerű vagány és dögös csaj, aki elképesztő helyeken jár, mindenkit legyűr, és mindent IS tud. Ezt az életérzést a TR 4-5 még hozta, bár a Chronicles-nél már érződött, hogy csak gyorsan össze kellett rakni az éves Lara-adagot karácsonyra, meg hát visszahozni őt a halálból (upsz, spoiler), amíg a csapat nagy része a hatalmas elvárások nyomása alatt a forradalminak szánt Angel of Darknesst kalapálja össze.

Az Aspyr újabb tömbradír remaster csomagja nem árult komoly zsákbamacskát azoknak, akik tavaly már hozzám hasonlóan megvették a Tomb Raider 1-3 Remastered-et, mert néhány javítást leszámítva nagyjából ugyanazt nyújtja. Sok régi TR-rajongóval egyetemben én is elképesztően boldog vagyok, hogy az Aspyrnak hála minden jelenlegi platformon meg tudom idézni a gyerekkoromat és egyetlen gombnyomással váltogathatok a régi és a bravúrosan felújított grafika között. Ugyanakkor nincsenek illúzióim afelől, hogy bár minden régi klasszikus felújítása egyszerre szól a nosztalgiázni vágyó régi játékosoknak és egy merőben új közönségnek, ezt a hármast szinte csak azok fogják értékelni, akik felnőttek rajta. Nem gondolom, hogy ez baj, egyszerűen csak nehéz elképzelnem, hogy egy aktuális címeken szocializálódott mai kamasz vissza tudna menni az időközben kétszer rebootolt Tomb Raider széria tank irányításra optimalizált, kockákból felépített pályákat felvonultató gyökereihez.

Ezek a maguk idejében részben remek címek mai szemmel nézve finoman szólva nem hozzáférhetőek és ezen bizony a bekapcsolható modern irányítás sem segít, sőt. Igazából aki nem emlékezetből, meg izommemóriából dolgozik, annak már a tanító pályáktól kihullik a haja, mert hát lássuk be, nem túl informatív, amikor Von Croy bácsi azt mondja, hogy nyomd meg az akció gombot. A modern irányítás ráadásul pár dologban teljesen eltér a tank eredetitől, így a tanító szövegek olykor még félrevezetőek is, ahhoz meg, hogy egyáltalán használható legyen, elég sokat kell állítgatni rajta, így én hamar visszatértem a jól ismert tankosdihoz. Ami viszont nagyon jó, hogy Lara kapott pár új mozdulatot, amiért különösen hálás voltam például a 4. rész indokolatlan-horribilis mennyiségű szűk helyeken négykézláb kúszó-mászó részeinél, ahol most már lehet bukfencezni is. A fejlesztők tanultak az előző rész szinte láthatatlan kulcsaiból is, így most már minden kulcs ordas méretű, viszont a modern grafikára váltva sok helyen még mindig alig látni, olyan sötét van, és bizarr módon állítani sem lehet a fényerőt. Persze egy sötét földalatti sírkamra jóval reálisabb, sokszor kapcsolgattam vissza retro mode-ba, csak hogy lássak.

A feljavított látvány ahol jó, ott elképesztően jó, és egyértelműen a legrövidebb Chronicles kapta a legalaposabb szépítő kezelést, míg a hosszabb Revelations-nek látszólag csak az első harmada fért bele az időbe, aztán kicsit visszaesik a minőség, az Angel of Darkness újrakiadása pedig ironikus módon ugyanúgy félkész, mint az eredeti. Az új bevilágítási rendszer minden esetben rengeteget dob a látnivalókon, akárcsak az új és feljavított effektek, illetve geometria, a teljesen új 3D modellek és tereptárgyak, és nem utolsósorban a nagy felbontású, sok helyütt térbelinek ható új textúrák. A Chronicles pályáin tényleg öröm ide-oda kapcsolni, mert elképesztő a különbség a régi és az új verzió között, miközben az agyam azt sugallja, hogy de hát ez mindig is így nézett ki, mert mindkettő autentikusnak hat. A Revelations első pályái szintén fantasztikusan festenek, és bár azt hittem, szinte semmire nem emlékszem belőlük, menet közben csak feltörtek az emlékek az óriási sakktábláról, vagy a mozgó vonat tetején ugrálásról.

Az Angel of Darkness sajnos ezúttal is a feketebárány, amelynek ordító hibáit az emo körítéshez dukáló rengeteg szemhéjtus is csak felerősíti. Lara ebben a részben egy csuklós busz kecsességével mozog, mintha késve reagálna a gombok lenyomására, ráadásul rengeteg bug is megmaradt. Technikailag játszható, csak kérdés, hogy érdemes-e, de számomra ezúttal is érdekes látni egy-egy félig kivitelezett új mechanika mögött az eredeti elképzelést, ami ez a játék lehetett volna, ha nincs az iszonyatos időnyomás. Vicces, amikor egy berúgott ajtó, vagy eltolt láda után Lara közli, hogy erősebbnek érzi magát, és a stamina csík is lehetett volna egy jópofa újítás, de jelen formában leginkább csak bizarr. Lehangoló látni, hogy a legtöbb helyszín majdnem ugyanolyan sivár és félkész, mint az eredeti megjelenéskor, és például a Párizsban ácsorgó NPC-k némelyike is ugyanolyan csúf, mint PS2-n, míg többen teljesen megújult külsőt kaptak. Ami még kínosabb, hogy néhány régi effekt az új verzióból teljesen hiányzik, így csak remélni tudom, hogy az Aspyr kitol majd még pár frissítést ehhez a csomaghoz. Arról már csak félve ábrándozok, hogy idővel a régen a Chronicles mellé járt pályaszerkesztőt, vagy esetleg a Soul Reaver újrakiadáshoz hasonlóan pár concept artot, fejlesztői interjút, esetleg korabeli werkfilmet is hozzácsapnak a csomaghoz.

Összességében persze így is nagyon örülök, hogy ez az újrakiadás is elkészült, és hogy az Aspyr adott egy második életet a Chronicles, illetve az Angel of Darkness számára is, ezek a kevésbé sikeres részek ugyanis sok rajongó szívében egészen különleges helyet foglalnak el. Különösen a The Angel of Darknessnek van máig kultusza, és sok moddolásba és pályatervezésbe belefolyt játékos dolgozott a törölt, vagy félkész tartalmak helyreállításán. Nem lebecsülendő az sem, hogy a közösségi média tanúsága szerint a közösség sok oszlopos tagja be lett vonva az újrakiadás készítési munkálataiba és jelentősen közreműködött a textúrázásban, vagy épp a Chronicles igényes töltőképernyőinek elkészítésében. A döbbenetesen jó fotó mód végtelen lehetőséget rejt, így a kreatívabbak már ezzel végtelen időt eltölthetnek egy-egy régi kedvenc helyszínen, és bár az FMV átvezetők az eredeti minőségben lettek átemelve, ezek is meglepően időtállóak és hozzá is tesznek a nosztalgia faktorhoz.

Ami engem illet, én azt élvezem legjobban, hogy egy-egy ilyen pakk jó ürügyet jelent számomra is a gyerekkorom egyik kedvenc videojáték sorozatának újra átélésére, elvégre számomra az első Tomb Raider volt a kapudrog a gaming világába. Egészen más mai szemmel és türelemmel újrajátszani ezeket a helyenként meglepően rohadt nehéz és sok türelmet igénylő játékokat, és ma már az is jobban feltűnik, mennyire logikátlan némelyik fejtörő, vagy mennyire nem világos, mit kell csinálni, de ez is rendben van. A rengeteg acsi hajszolása önmagában egy egészen újszerű hozzáállást igényel, a legtöbbje ugyanis annyira furán specifikus, hogy guide, vagy rákészülés nélkül a legtöbb garantáltan kimarad. Borzasztóan élvezem ezeknek a megnyitását, bár tény, hogy némelyik legalább annyira próbára tette a türelmem, mint egy-egy FromSoftware-féle opcionális boss. Kinek az ötlete volt, hogy fejezz be úgy egy pályát, hogy Lara lángol?!

Tomb Raider veteránoknak ismét okkal dobbant nagyot a szíve Valentin-napon, hiszen már második éve kaptak egy újrakiadás-csokrot és vele remek ürügyet arra, hogy újra eltöltsenek pár tucat órát Larával, aki a legtöbb pályával együtt immár kevésbé szögletes, mint hajdanán. Bár sajnos érződik a csomagon, hogy az elkészítésére a már rendelkezésre álló assetek ellenére is nagyon kevés volt az egy év, ezzel együtt is hatalmas élmény, hogy mai fejjel, bő húsz évvel később újra átélhetem ezeket a címeket és visszatérhetek a gyerekkoromba. A nosztalgia sokat segít a hiányosságok fölötti szemet hunyásban, de főleg a The Angel of Darkness ezúttal is komoly csalódás, így csak remélni tudom, hogy idővel befejezik legalább a most nyilvánvalóan félkész grafikai tuningját. Új rajongókat sem ez, sem az előző trilógia nem fog szerezni a vagány régészhölgynek, de mi, akik vele nőttünk fel, örüljünk, hogy ezek a kísérletezőbb epizódok sem maradtak ki az Aspyr archiválási kezdeményezéséből.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

21 órája
11

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

1 napja
5

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

1 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

1 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

2 napja
3

Heti megjelenések

2 napja
1

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

3 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

4 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

4 napja
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

5 napja
5

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

5 napja
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

6 napja
3

Forza Horizon 5 - A PlayStation változat

Közel négy évvel azután, hogy felhúzták a Playground Games versenysorozatának következő állomását, most először a PlayStation tulajdonosok is meghívót kaptak Mexikóba.

7 napja
25

Clair Obscur: Expedition 33

Az idei legvártabb címem volt a Clair Obscur: Expedition 33, ez a festményszerű és egyedi stílusú szerepjáték, amelyről egy kis francia csapat első játéka. A szívfacsaró történeten és a szürreális helyszíneken túl a valós idejű mechanikákkal felturbózott körökre osztott harcok miatt függtem rá teljesen.

7 napja
67

Oblivion Remastered és Top Hat Studios kínálat - ez történt kedden

Benne: Bombshell Blitz, Labyrinth Of The Demon King, Silly Polly Beast, Motorslice, Trident’s Tale, The Guiding Spirit.

7 napja
10

5 dolog, amit tudnod kell az Onimusha 2 felújításáról

Az első rész néhány évvel ezelőtt megjelent felújítását követően az Onimusha 2: Samurai’s Destiny is újrahangszerelt kiadást kap, és bár a megjelenésig kerek egy hónap még hátravan, már most belepillanthattunk a remastered verzióba. Nézzük, milyen újdonságok várnak ránk!

8 napja
6

Hollywood Animal - Szennyes lelkű angyalok

Én tuti jobb filmeket készítenék! - szinte biztos, hogy te magad is mondtál már hasonlót, a Hollywood Animal-ben pedig (részben) választ kaphatsz arra, hogy valóban helyt tudnál-e állni ebben az iparágban.

8 napja
6

Bethesda érdekeltségek - ez történt hétfőn

Benne: Doom: The Dark Ages, Riven Crown, The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, Knock on the Coffin Lid, Quantic River, Dragon Ball: Sparking! ZERO.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
10

Blue Prince - Kell egy ház!

A játékipar egyik igen gyakran hangoztatott mondása szerint a kreatív ötleteket napjainkban a független fejlesztőknél érdemes keresni, az AAA kategóriás kiadók ugyanis már csak a biztosra mennek. És mennyire igaz ez a Blue Prince esetében is. Teszt!

2025.04.20.
19