[Teszt] The Stone of Madness

The Stone of Madness

VegaNagy-Sz. Ferenc2025.02.07. 14:09

A felső nézetes taktikai lopakodós játékok több évtizedes történelme során jártunk már világháborús, vadnyugati és szamurájos környezetben (hogy csak a legismertebbeket említsük), de az egész biztos, hogy a tizennyolcadik századi spanyol kolostorok világát eddig nem ismerhettük meg belülről. A Blasphemous sorozattal berobbanó The Game Kitchen ezúttal a metroidvaniától más zsánerek felé fordult, de a történelmi kereszténységről vallott meglehetősen kritikus véleményét pont olyan vehemenciával hangsúlyozza, ahogy azt korábbi játékaiban már megszokhattuk. A játék helyszínéül szolgáló kolostor ugyanis nem egy olyan hely, ahol a papok békésen kapálnak a kertben, az apácák pedig buzgón imádkoznak urukhoz, hanem egy minden szempontból torz, romlott kisközösség. Hiába vallási intézmény, valójában sajátos keveréke egy börtönnek és egy elmegyógyintézetnek, a játékos pedig milyen más szerepet is kaphatna ebben a felállásban, mint a rabokét.

Az őrület köve, amiről a játék a nevét kapta, a tizenötödik századtól kezdődően valóban egy létező elmélet volt az orvostudomány egy szűk szegletében. Az elképzelés szerint az őrületet, a demenciát és a hasonló mentális betegésgeket egy olyan kő okozza, amely a betegek fejében található, ezért annak eltávolítása a gyógyulás elengedhetetlen feltétele. Az, hogy a páciens esetleg bele is halhat ebbe, esetleg semmiféle követ nem találnak a fejében, teljesen mellékes volt, a lényeg, hogy az "agyturkászat" kifejezés akkoriban egy kicsit még mást jelentett. A játék elején a prológusban pontosan egy ilyen kő kerül elő, amit ráadásul hőseink találnak meg, de ne szaladjunk ennyire előre, ismerkedjünk meg először a jezsuita intézménnyel. Az abbé által irányított népes komplexum tömve van szadista őrökkel, szigorú apácákkal, beszari papokkal és furánál furább szerzetekkel, akik bár többé-kevésbé szabadon járkálhatnak, de valójában hosszú ideje élvezik a kolostor vendégszeretetét, aminek a napi botütések épp annyira részét képezik, mint a közös ima.

Egy kis, ötfős csoport fejébe veszi, hogy megszökik a jól őrzött épület falai közül, és ha már arra járnak, nyomozásba is kezdenek, hogy pontosan milyen hatalmi játszmák is zajlanak a színfalak mögött, és ki irányítja valójában a zárdát. Az ötök - ahogy ezt megszokhattuk a taktikai lopakodós játékokban - teljesen más dolgokhoz értenek. Van közöttük egykori pap, ősöreg boszorkány, talpraesett tolvajvérű nő, néma önkínzó óriás és egy kislány is. Van, aki ügyesebb a zárnyitásban, más nyomokat tud követni, a kislány pedig apró nyílásokon keresztül is tud közlekedni. Egyikük sem ért mindenhez, de jól kiegészítik egymást nappal és éjszaka. A játék ugyanis úgy épül fel, hogy a nap elején ki kell jelölnünk közülük hármat, velük tudjuk bejárni a kolostor területét, és nyomokat gyűjteni. Természetesen az intézménynek nagyon szigorú szabályai vannak, a lezárt területekre nem szabad menni, gyanús mozdulatokat nem szabad tenni, rend és fegyelem uralkodik. Nem csak az őrök és az apácák nehezítik a nyomozást, hanem a karakterek gyengeségei is. Ne feledjük, ők elvileg azért vannak itt, mert valamikor őrültnek lettek nyilvánítva, és ha ez a címkézés túl szigorú is, mindegyiküknek van valami fogyatékossága, fóbiája vagy tényleges őrülete. Van, aki nem bírja a túl erős fényt, más pont fordítva, a sötét helyektől irtózik. Vagy a vízköpőktől, esetleg a hulláktól. És persze az épület úgy van felépítve, hogy nem elég a kihívásokkal megküzdeni, de közben a gyengeségeket is folyamatosan menedzselni kell, különben vagy a lebukás veszélye nő meg, vagy szépen lassan megőrül aznapra egyik-másik csapattag, és mehet idő előtt pihenni.

Természetesen a pályadesign szinte mindenhol engedélyez többféle kombinációt, tehát a legtöbb feladat bármilyen csapattal megoldható, csak ügyesen kell kombinálni. Ahogy beesteledik, megjelennek a szellemek is, akik szintén a nyomunkba erednek. Ha idő előtt kihullik valaki a csapatból, a többiek még folytathatják azon a napon, de összedolgozás nélkül elég nehézkes, ezért ha nagyok a veszteségek, érdemes visszavonulót fújni, holnap is van nap. Az éjszaka pedig egy teljesen más feladatot tartogat, az ötök ugyanis összegyűlnek egy cellában, és a szó szoros értelmében a sebeiket nyalogatják. Ilyenkor mindenkinek adhatunk egy vagy több feladatot, van, aki a verések miatt elszevedett sérüléseket tudja gyógyítani, más pedig felvidítja a csapatot. A néma óriás munkát vállal, hogy csökkenjen annak az értéke, hogy mennyire gyanakszanak az őrök a csapat tagjaira. A tolvaj iratokat hamisít, amivel bizonyos területekre kevesebb őrt vezényelnek másnap, a kislány pedig kioson, és összeszed mindent, ami a keze ügyébe akad. Mindenkinek megvan a dolga, aztán a napi ciklus kezdődik előröl.

A The Stone of Madness két kampányt kínál, egy hosszút és egy még hosszabbat. Ugyan elvileg végig lehet érni ezeken néhány óra alatt, az átlagos képességű játékosoknak legalább 30 órába fog telni, mire mindkét módon kijutnak az intézetből. Ráadásul a két kampánynak nem csak a feladatai és a története teljesen más, hanem az alaprajza is, a kolostor teljesen más helyszíneit vonultatják fel ezekben. És közben ne legyenek illúzióink, nem csak a papok korrupt, agresszív és szexre éhes viselkedésével fogunk megismerkedni, hanem mi is legalább annyira antihősként irányítjuk a történéseket. A szó szoros értelmében lopunk, csalunk, hazudunk és ölünk, ha a továbbjutásnak nincs más módja. A játék ha nem is annyira torz settingben játszódik, mint a Blasphemous, több szempontból még túl is tesz azon, hiszen itt nem egy fantasy környezetben történnek a bemutatott borzalmak, hanem egy olyan történelmi közösösségben, amely akár lézethetett is volna. Vallásos játékosoknak mindenesetre nem ajánlott próbát tenni vele.

Felvetődhet a kérdés, hogy a lopakodás vagy a taktikázás van-e inkább túlsúlyban. Lopakodni az esetek többségében nem kötelező, tehát lehet próbálkozni akár tankként is, másrészt ha nagyon jók vagyunk, rengeteg szituációt megoldhatunk a képességek jó kombinálásával is. Tehát a taktikai elemek jóval erősebbek, egyszerűen minden mindennel összefügg, a használható tárgyak, a gyengeségek és erősségek, a napszakok egymás utánisága és az akciók közötti tervezési fázisok. Közhelyes, de igaz: egy ilyen rendszer pont annyira erős, mint a leggyengébb eleme, tehát ha valami nem működik jól, esetleg rossz a játékegyensúly, akkor a kihívás képes frusztrációba fordulni, a taktikázás pedig rögtönzésbe. A The Stone of Madness sajnos rendkívül bugosan jelent meg, ami sokak számára tönkre is tette az élményt. Egyrészt technikai hibák sokaságát vonultatja fel (hibás és beragadó animációk), másrészt egy csomó design-döntés jogosultsága megkérdőjelezhető. A kamerát nem lehet a helyszíneken szabadon mozgatni, így mindig csak az adott szobát tudod megtervezni. A gombkiosztás egérrel és billentyűzettel nagyon rossz, átállítani nem lehet. Sajnos eléggé kusza kontrollerrel is, de az még mindig inkább ajánlható. A napszakokat nem lehet átugrani vagy gyorsítani, ezért néha perceket kell várakozni úgy, hogy a játékos már lépne tovább szíve szerint. Aztán sokan keserűen élik meg a játék nehézségét is, nap közben ugyanis nem lehet egyáltalán állást menteni. Ezzel a kritikával én nem értek egyet, bár tényleg nehéz a negyed órás szakaszokat hiba nélkül lehozni, de a játék lényege tűnne el, ha minden sarkon lehetne gyorsmentést nyomni. Ha már itt tartunk, nem volt szó eddig a nehézségről, pedig a zsáner legendásan szigorú szokott lenni. Ebben is szintet lép a játék, tiszta szívvel ajánlom mindenkinek az easynek hazudott nehézségi szintet, ami bárhol máshol egy medium és hard közötti kihívásnak feleltethető meg, afölé pedig tényleg csak akkor állítsátok, ha már nagyon hatékonyan megy a bújkálás, vagy valamelyik kampányt már befejeztétek. A fejlesztők már nagyon ígérik a javítást, ami több fenti problémát is orvosolni fog, nagy szükség is van rá.

A The Stone of Madness rendelkezik mindennel, ami egy sikeres indie játékká teheti, mindenek fölött egy olyan rendkívül egyedi, vizuálisan fantasztikusan ábrázolt settinggel bír, amivel nem sokan. Ezen felül vannak komplex, de átlátható játékelemei, amelyek nagyon jól kombinálhatók, ráadásul lehetőség van arra, hogy mindenhol több jó megoldás közül azt válasszuk, ami nekünk szimpatikus. Egyelőre a visszajelzések alapján mégis bukásnak tűnik a játék, ami érthető is, meg nem is. A polírozatlanság lehetne erre indok, de az is lehet, hogy ez a zsáner ezzel a körítéssel keveseknél működik, pedig nem sok frissebb, eredetibb koncepciót találni manapság. A nehézség biztosan nem lehet probléma, a néhol frusztráló játékmenet annál inkább. Én ennek ellenére a komplexebb, hardcore taktikai játékok kedvelőinek mindenképpen ajánlom a kissé borsos ár ellenére is a beszerzését, egyszerűen azért, mert nem sok ilyen típusú játékkal fogsz találkozni a közeljövőben, az egészen biztos. Bízzunk abban, hogy a rossz rajt ellenére tényleg foglalkozni fognak a hibák orvoslásával, reményeink szerint nagyobb hatékonysággal, mint ahogy a kolostor falai között tevékenykedő doktorok gyógyítanak.

PLATFORM: PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox Series X|S, Windows (tesztelt) |KIADÓ: Tripwire Interactive | FEJLESZTŐ: The Game Kitchen | MEGJELENÉS: 2025. január 28. | ÁR: 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

4 órája

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

11 órája
5

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

22 órája
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

1 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

2 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

2 napja

Heti megjelenések

2 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

2 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

4 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

5 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

5 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

6 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

7 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

7 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

8 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

8 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

9 napja
24

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

2025.10.25.
6