[Teszt] The Stone of Madness

The Stone of Madness

VegaNagy-Sz. Ferenc2025.02.07. 14:09

A felső nézetes taktikai lopakodós játékok több évtizedes történelme során jártunk már világháborús, vadnyugati és szamurájos környezetben (hogy csak a legismertebbeket említsük), de az egész biztos, hogy a tizennyolcadik századi spanyol kolostorok világát eddig nem ismerhettük meg belülről. A Blasphemous sorozattal berobbanó The Game Kitchen ezúttal a metroidvaniától más zsánerek felé fordult, de a történelmi kereszténységről vallott meglehetősen kritikus véleményét pont olyan vehemenciával hangsúlyozza, ahogy azt korábbi játékaiban már megszokhattuk. A játék helyszínéül szolgáló kolostor ugyanis nem egy olyan hely, ahol a papok békésen kapálnak a kertben, az apácák pedig buzgón imádkoznak urukhoz, hanem egy minden szempontból torz, romlott kisközösség. Hiába vallási intézmény, valójában sajátos keveréke egy börtönnek és egy elmegyógyintézetnek, a játékos pedig milyen más szerepet is kaphatna ebben a felállásban, mint a rabokét.

Az őrület köve, amiről a játék a nevét kapta, a tizenötödik századtól kezdődően valóban egy létező elmélet volt az orvostudomány egy szűk szegletében. Az elképzelés szerint az őrületet, a demenciát és a hasonló mentális betegésgeket egy olyan kő okozza, amely a betegek fejében található, ezért annak eltávolítása a gyógyulás elengedhetetlen feltétele. Az, hogy a páciens esetleg bele is halhat ebbe, esetleg semmiféle követ nem találnak a fejében, teljesen mellékes volt, a lényeg, hogy az "agyturkászat" kifejezés akkoriban egy kicsit még mást jelentett. A játék elején a prológusban pontosan egy ilyen kő kerül elő, amit ráadásul hőseink találnak meg, de ne szaladjunk ennyire előre, ismerkedjünk meg először a jezsuita intézménnyel. Az abbé által irányított népes komplexum tömve van szadista őrökkel, szigorú apácákkal, beszari papokkal és furánál furább szerzetekkel, akik bár többé-kevésbé szabadon járkálhatnak, de valójában hosszú ideje élvezik a kolostor vendégszeretetét, aminek a napi botütések épp annyira részét képezik, mint a közös ima.

Egy kis, ötfős csoport fejébe veszi, hogy megszökik a jól őrzött épület falai közül, és ha már arra járnak, nyomozásba is kezdenek, hogy pontosan milyen hatalmi játszmák is zajlanak a színfalak mögött, és ki irányítja valójában a zárdát. Az ötök - ahogy ezt megszokhattuk a taktikai lopakodós játékokban - teljesen más dolgokhoz értenek. Van közöttük egykori pap, ősöreg boszorkány, talpraesett tolvajvérű nő, néma önkínzó óriás és egy kislány is. Van, aki ügyesebb a zárnyitásban, más nyomokat tud követni, a kislány pedig apró nyílásokon keresztül is tud közlekedni. Egyikük sem ért mindenhez, de jól kiegészítik egymást nappal és éjszaka. A játék ugyanis úgy épül fel, hogy a nap elején ki kell jelölnünk közülük hármat, velük tudjuk bejárni a kolostor területét, és nyomokat gyűjteni. Természetesen az intézménynek nagyon szigorú szabályai vannak, a lezárt területekre nem szabad menni, gyanús mozdulatokat nem szabad tenni, rend és fegyelem uralkodik. Nem csak az őrök és az apácák nehezítik a nyomozást, hanem a karakterek gyengeségei is. Ne feledjük, ők elvileg azért vannak itt, mert valamikor őrültnek lettek nyilvánítva, és ha ez a címkézés túl szigorú is, mindegyiküknek van valami fogyatékossága, fóbiája vagy tényleges őrülete. Van, aki nem bírja a túl erős fényt, más pont fordítva, a sötét helyektől irtózik. Vagy a vízköpőktől, esetleg a hulláktól. És persze az épület úgy van felépítve, hogy nem elég a kihívásokkal megküzdeni, de közben a gyengeségeket is folyamatosan menedzselni kell, különben vagy a lebukás veszélye nő meg, vagy szépen lassan megőrül aznapra egyik-másik csapattag, és mehet idő előtt pihenni.

Természetesen a pályadesign szinte mindenhol engedélyez többféle kombinációt, tehát a legtöbb feladat bármilyen csapattal megoldható, csak ügyesen kell kombinálni. Ahogy beesteledik, megjelennek a szellemek is, akik szintén a nyomunkba erednek. Ha idő előtt kihullik valaki a csapatból, a többiek még folytathatják azon a napon, de összedolgozás nélkül elég nehézkes, ezért ha nagyok a veszteségek, érdemes visszavonulót fújni, holnap is van nap. Az éjszaka pedig egy teljesen más feladatot tartogat, az ötök ugyanis összegyűlnek egy cellában, és a szó szoros értelmében a sebeiket nyalogatják. Ilyenkor mindenkinek adhatunk egy vagy több feladatot, van, aki a verések miatt elszevedett sérüléseket tudja gyógyítani, más pedig felvidítja a csapatot. A néma óriás munkát vállal, hogy csökkenjen annak az értéke, hogy mennyire gyanakszanak az őrök a csapat tagjaira. A tolvaj iratokat hamisít, amivel bizonyos területekre kevesebb őrt vezényelnek másnap, a kislány pedig kioson, és összeszed mindent, ami a keze ügyébe akad. Mindenkinek megvan a dolga, aztán a napi ciklus kezdődik előröl.

A The Stone of Madness két kampányt kínál, egy hosszút és egy még hosszabbat. Ugyan elvileg végig lehet érni ezeken néhány óra alatt, az átlagos képességű játékosoknak legalább 30 órába fog telni, mire mindkét módon kijutnak az intézetből. Ráadásul a két kampánynak nem csak a feladatai és a története teljesen más, hanem az alaprajza is, a kolostor teljesen más helyszíneit vonultatják fel ezekben. És közben ne legyenek illúzióink, nem csak a papok korrupt, agresszív és szexre éhes viselkedésével fogunk megismerkedni, hanem mi is legalább annyira antihősként irányítjuk a történéseket. A szó szoros értelmében lopunk, csalunk, hazudunk és ölünk, ha a továbbjutásnak nincs más módja. A játék ha nem is annyira torz settingben játszódik, mint a Blasphemous, több szempontból még túl is tesz azon, hiszen itt nem egy fantasy környezetben történnek a bemutatott borzalmak, hanem egy olyan történelmi közösösségben, amely akár lézethetett is volna. Vallásos játékosoknak mindenesetre nem ajánlott próbát tenni vele.

Felvetődhet a kérdés, hogy a lopakodás vagy a taktikázás van-e inkább túlsúlyban. Lopakodni az esetek többségében nem kötelező, tehát lehet próbálkozni akár tankként is, másrészt ha nagyon jók vagyunk, rengeteg szituációt megoldhatunk a képességek jó kombinálásával is. Tehát a taktikai elemek jóval erősebbek, egyszerűen minden mindennel összefügg, a használható tárgyak, a gyengeségek és erősségek, a napszakok egymás utánisága és az akciók közötti tervezési fázisok. Közhelyes, de igaz: egy ilyen rendszer pont annyira erős, mint a leggyengébb eleme, tehát ha valami nem működik jól, esetleg rossz a játékegyensúly, akkor a kihívás képes frusztrációba fordulni, a taktikázás pedig rögtönzésbe. A The Stone of Madness sajnos rendkívül bugosan jelent meg, ami sokak számára tönkre is tette az élményt. Egyrészt technikai hibák sokaságát vonultatja fel (hibás és beragadó animációk), másrészt egy csomó design-döntés jogosultsága megkérdőjelezhető. A kamerát nem lehet a helyszíneken szabadon mozgatni, így mindig csak az adott szobát tudod megtervezni. A gombkiosztás egérrel és billentyűzettel nagyon rossz, átállítani nem lehet. Sajnos eléggé kusza kontrollerrel is, de az még mindig inkább ajánlható. A napszakokat nem lehet átugrani vagy gyorsítani, ezért néha perceket kell várakozni úgy, hogy a játékos már lépne tovább szíve szerint. Aztán sokan keserűen élik meg a játék nehézségét is, nap közben ugyanis nem lehet egyáltalán állást menteni. Ezzel a kritikával én nem értek egyet, bár tényleg nehéz a negyed órás szakaszokat hiba nélkül lehozni, de a játék lényege tűnne el, ha minden sarkon lehetne gyorsmentést nyomni. Ha már itt tartunk, nem volt szó eddig a nehézségről, pedig a zsáner legendásan szigorú szokott lenni. Ebben is szintet lép a játék, tiszta szívvel ajánlom mindenkinek az easynek hazudott nehézségi szintet, ami bárhol máshol egy medium és hard közötti kihívásnak feleltethető meg, afölé pedig tényleg csak akkor állítsátok, ha már nagyon hatékonyan megy a bújkálás, vagy valamelyik kampányt már befejeztétek. A fejlesztők már nagyon ígérik a javítást, ami több fenti problémát is orvosolni fog, nagy szükség is van rá.

A The Stone of Madness rendelkezik mindennel, ami egy sikeres indie játékká teheti, mindenek fölött egy olyan rendkívül egyedi, vizuálisan fantasztikusan ábrázolt settinggel bír, amivel nem sokan. Ezen felül vannak komplex, de átlátható játékelemei, amelyek nagyon jól kombinálhatók, ráadásul lehetőség van arra, hogy mindenhol több jó megoldás közül azt válasszuk, ami nekünk szimpatikus. Egyelőre a visszajelzések alapján mégis bukásnak tűnik a játék, ami érthető is, meg nem is. A polírozatlanság lehetne erre indok, de az is lehet, hogy ez a zsáner ezzel a körítéssel keveseknél működik, pedig nem sok frissebb, eredetibb koncepciót találni manapság. A nehézség biztosan nem lehet probléma, a néhol frusztráló játékmenet annál inkább. Én ennek ellenére a komplexebb, hardcore taktikai játékok kedvelőinek mindenképpen ajánlom a kissé borsos ár ellenére is a beszerzését, egyszerűen azért, mert nem sok ilyen típusú játékkal fogsz találkozni a közeljövőben, az egészen biztos. Bízzunk abban, hogy a rossz rajt ellenére tényleg foglalkozni fognak a hibák orvoslásával, reményeink szerint nagyobb hatékonysággal, mint ahogy a kolostor falai között tevékenykedő doktorok gyógyítanak.

PLATFORM: PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox Series X|S, Windows (tesztelt) |KIADÓ: Tripwire Interactive | FEJLESZTŐ: The Game Kitchen | MEGJELENÉS: 2025. január 28. | ÁR: 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ninja Gaiden 4

20 perce

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

13 órája
1

Heti megjelenések

17 órája
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

1 napja
9

Battlefield 6

2 napja
12

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

2 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

3 napja
6

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

3 napja
11

Sonic Wings: Reunion

4 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

4 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

4 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

5 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

5 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

6 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

6 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

6 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

7 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
2

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

8 napja
5