[Teszt] The Stone of Madness

The Stone of Madness

VegaNagy-Sz. Ferenc2025.02.07. 14:09

A felső nézetes taktikai lopakodós játékok több évtizedes történelme során jártunk már világháborús, vadnyugati és szamurájos környezetben (hogy csak a legismertebbeket említsük), de az egész biztos, hogy a tizennyolcadik századi spanyol kolostorok világát eddig nem ismerhettük meg belülről. A Blasphemous sorozattal berobbanó The Game Kitchen ezúttal a metroidvaniától más zsánerek felé fordult, de a történelmi kereszténységről vallott meglehetősen kritikus véleményét pont olyan vehemenciával hangsúlyozza, ahogy azt korábbi játékaiban már megszokhattuk. A játék helyszínéül szolgáló kolostor ugyanis nem egy olyan hely, ahol a papok békésen kapálnak a kertben, az apácák pedig buzgón imádkoznak urukhoz, hanem egy minden szempontból torz, romlott kisközösség. Hiába vallási intézmény, valójában sajátos keveréke egy börtönnek és egy elmegyógyintézetnek, a játékos pedig milyen más szerepet is kaphatna ebben a felállásban, mint a rabokét.

Az őrület köve, amiről a játék a nevét kapta, a tizenötödik századtól kezdődően valóban egy létező elmélet volt az orvostudomány egy szűk szegletében. Az elképzelés szerint az őrületet, a demenciát és a hasonló mentális betegésgeket egy olyan kő okozza, amely a betegek fejében található, ezért annak eltávolítása a gyógyulás elengedhetetlen feltétele. Az, hogy a páciens esetleg bele is halhat ebbe, esetleg semmiféle követ nem találnak a fejében, teljesen mellékes volt, a lényeg, hogy az "agyturkászat" kifejezés akkoriban egy kicsit még mást jelentett. A játék elején a prológusban pontosan egy ilyen kő kerül elő, amit ráadásul hőseink találnak meg, de ne szaladjunk ennyire előre, ismerkedjünk meg először a jezsuita intézménnyel. Az abbé által irányított népes komplexum tömve van szadista őrökkel, szigorú apácákkal, beszari papokkal és furánál furább szerzetekkel, akik bár többé-kevésbé szabadon járkálhatnak, de valójában hosszú ideje élvezik a kolostor vendégszeretetét, aminek a napi botütések épp annyira részét képezik, mint a közös ima.

Egy kis, ötfős csoport fejébe veszi, hogy megszökik a jól őrzött épület falai közül, és ha már arra járnak, nyomozásba is kezdenek, hogy pontosan milyen hatalmi játszmák is zajlanak a színfalak mögött, és ki irányítja valójában a zárdát. Az ötök - ahogy ezt megszokhattuk a taktikai lopakodós játékokban - teljesen más dolgokhoz értenek. Van közöttük egykori pap, ősöreg boszorkány, talpraesett tolvajvérű nő, néma önkínzó óriás és egy kislány is. Van, aki ügyesebb a zárnyitásban, más nyomokat tud követni, a kislány pedig apró nyílásokon keresztül is tud közlekedni. Egyikük sem ért mindenhez, de jól kiegészítik egymást nappal és éjszaka. A játék ugyanis úgy épül fel, hogy a nap elején ki kell jelölnünk közülük hármat, velük tudjuk bejárni a kolostor területét, és nyomokat gyűjteni. Természetesen az intézménynek nagyon szigorú szabályai vannak, a lezárt területekre nem szabad menni, gyanús mozdulatokat nem szabad tenni, rend és fegyelem uralkodik. Nem csak az őrök és az apácák nehezítik a nyomozást, hanem a karakterek gyengeségei is. Ne feledjük, ők elvileg azért vannak itt, mert valamikor őrültnek lettek nyilvánítva, és ha ez a címkézés túl szigorú is, mindegyiküknek van valami fogyatékossága, fóbiája vagy tényleges őrülete. Van, aki nem bírja a túl erős fényt, más pont fordítva, a sötét helyektől irtózik. Vagy a vízköpőktől, esetleg a hulláktól. És persze az épület úgy van felépítve, hogy nem elég a kihívásokkal megküzdeni, de közben a gyengeségeket is folyamatosan menedzselni kell, különben vagy a lebukás veszélye nő meg, vagy szépen lassan megőrül aznapra egyik-másik csapattag, és mehet idő előtt pihenni.

Természetesen a pályadesign szinte mindenhol engedélyez többféle kombinációt, tehát a legtöbb feladat bármilyen csapattal megoldható, csak ügyesen kell kombinálni. Ahogy beesteledik, megjelennek a szellemek is, akik szintén a nyomunkba erednek. Ha idő előtt kihullik valaki a csapatból, a többiek még folytathatják azon a napon, de összedolgozás nélkül elég nehézkes, ezért ha nagyok a veszteségek, érdemes visszavonulót fújni, holnap is van nap. Az éjszaka pedig egy teljesen más feladatot tartogat, az ötök ugyanis összegyűlnek egy cellában, és a szó szoros értelmében a sebeiket nyalogatják. Ilyenkor mindenkinek adhatunk egy vagy több feladatot, van, aki a verések miatt elszevedett sérüléseket tudja gyógyítani, más pedig felvidítja a csapatot. A néma óriás munkát vállal, hogy csökkenjen annak az értéke, hogy mennyire gyanakszanak az őrök a csapat tagjaira. A tolvaj iratokat hamisít, amivel bizonyos területekre kevesebb őrt vezényelnek másnap, a kislány pedig kioson, és összeszed mindent, ami a keze ügyébe akad. Mindenkinek megvan a dolga, aztán a napi ciklus kezdődik előröl.

A The Stone of Madness két kampányt kínál, egy hosszút és egy még hosszabbat. Ugyan elvileg végig lehet érni ezeken néhány óra alatt, az átlagos képességű játékosoknak legalább 30 órába fog telni, mire mindkét módon kijutnak az intézetből. Ráadásul a két kampánynak nem csak a feladatai és a története teljesen más, hanem az alaprajza is, a kolostor teljesen más helyszíneit vonultatják fel ezekben. És közben ne legyenek illúzióink, nem csak a papok korrupt, agresszív és szexre éhes viselkedésével fogunk megismerkedni, hanem mi is legalább annyira antihősként irányítjuk a történéseket. A szó szoros értelmében lopunk, csalunk, hazudunk és ölünk, ha a továbbjutásnak nincs más módja. A játék ha nem is annyira torz settingben játszódik, mint a Blasphemous, több szempontból még túl is tesz azon, hiszen itt nem egy fantasy környezetben történnek a bemutatott borzalmak, hanem egy olyan történelmi közösösségben, amely akár lézethetett is volna. Vallásos játékosoknak mindenesetre nem ajánlott próbát tenni vele.

Felvetődhet a kérdés, hogy a lopakodás vagy a taktikázás van-e inkább túlsúlyban. Lopakodni az esetek többségében nem kötelező, tehát lehet próbálkozni akár tankként is, másrészt ha nagyon jók vagyunk, rengeteg szituációt megoldhatunk a képességek jó kombinálásával is. Tehát a taktikai elemek jóval erősebbek, egyszerűen minden mindennel összefügg, a használható tárgyak, a gyengeségek és erősségek, a napszakok egymás utánisága és az akciók közötti tervezési fázisok. Közhelyes, de igaz: egy ilyen rendszer pont annyira erős, mint a leggyengébb eleme, tehát ha valami nem működik jól, esetleg rossz a játékegyensúly, akkor a kihívás képes frusztrációba fordulni, a taktikázás pedig rögtönzésbe. A The Stone of Madness sajnos rendkívül bugosan jelent meg, ami sokak számára tönkre is tette az élményt. Egyrészt technikai hibák sokaságát vonultatja fel (hibás és beragadó animációk), másrészt egy csomó design-döntés jogosultsága megkérdőjelezhető. A kamerát nem lehet a helyszíneken szabadon mozgatni, így mindig csak az adott szobát tudod megtervezni. A gombkiosztás egérrel és billentyűzettel nagyon rossz, átállítani nem lehet. Sajnos eléggé kusza kontrollerrel is, de az még mindig inkább ajánlható. A napszakokat nem lehet átugrani vagy gyorsítani, ezért néha perceket kell várakozni úgy, hogy a játékos már lépne tovább szíve szerint. Aztán sokan keserűen élik meg a játék nehézségét is, nap közben ugyanis nem lehet egyáltalán állást menteni. Ezzel a kritikával én nem értek egyet, bár tényleg nehéz a negyed órás szakaszokat hiba nélkül lehozni, de a játék lényege tűnne el, ha minden sarkon lehetne gyorsmentést nyomni. Ha már itt tartunk, nem volt szó eddig a nehézségről, pedig a zsáner legendásan szigorú szokott lenni. Ebben is szintet lép a játék, tiszta szívvel ajánlom mindenkinek az easynek hazudott nehézségi szintet, ami bárhol máshol egy medium és hard közötti kihívásnak feleltethető meg, afölé pedig tényleg csak akkor állítsátok, ha már nagyon hatékonyan megy a bújkálás, vagy valamelyik kampányt már befejeztétek. A fejlesztők már nagyon ígérik a javítást, ami több fenti problémát is orvosolni fog, nagy szükség is van rá.

A The Stone of Madness rendelkezik mindennel, ami egy sikeres indie játékká teheti, mindenek fölött egy olyan rendkívül egyedi, vizuálisan fantasztikusan ábrázolt settinggel bír, amivel nem sokan. Ezen felül vannak komplex, de átlátható játékelemei, amelyek nagyon jól kombinálhatók, ráadásul lehetőség van arra, hogy mindenhol több jó megoldás közül azt válasszuk, ami nekünk szimpatikus. Egyelőre a visszajelzések alapján mégis bukásnak tűnik a játék, ami érthető is, meg nem is. A polírozatlanság lehetne erre indok, de az is lehet, hogy ez a zsáner ezzel a körítéssel keveseknél működik, pedig nem sok frissebb, eredetibb koncepciót találni manapság. A nehézség biztosan nem lehet probléma, a néhol frusztráló játékmenet annál inkább. Én ennek ellenére a komplexebb, hardcore taktikai játékok kedvelőinek mindenképpen ajánlom a kissé borsos ár ellenére is a beszerzését, egyszerűen azért, mert nem sok ilyen típusú játékkal fogsz találkozni a közeljövőben, az egészen biztos. Bízzunk abban, hogy a rossz rajt ellenére tényleg foglalkozni fognak a hibák orvoslásával, reményeink szerint nagyobb hatékonysággal, mint ahogy a kolostor falai között tevékenykedő doktorok gyógyítanak.

PLATFORM: PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox Series X|S, Windows (tesztelt) |KIADÓ: Tripwire Interactive | FEJLESZTŐ: The Game Kitchen | MEGJELENÉS: 2025. január 28. | ÁR: 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

13 órája
3

Heti megjelenések

16 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11