[Teszt] The Pedestrian

The Pedestrian

sQrNagy Csaba2021.02.05. 20:45

Mit csinál három fiatal egy aprócska ohiói faluban, ha rájuk szakad a magántanulóság végtelen szabadideje? Mondjuk két keréken bejárják a vidék végtelen búzatábláit, beszöknek az elhagyatott, romos épületekbe és krumpliágyút eszkábálnak az ott talált PVC csőből. Felfedeznek, terveznek, építenek! Ha pedig ezzel a mentalitással hazaérve aztán hajnalba nyúlóan szorongatják a kontrollert, akkor könnyen lehet, hogy a következő röpke hat évet egy szűkös garázsban töltik majd lelkes független játékfejlesztőként.

The Pedestrian | Launch trailer

A Skookum Arts alapító testvérei (Daniel és Jed Lackey) és a szomszédban élő legjobb barátjuk (Joel Hornsby) számára legalábbis valami hasonló módon kezdődött a The Pedestrian fejlesztése. Aztán persze jöttek a megvalósíthatatlan, ambiciózus elképzelések, a kezdetleges, félbehagyott prototípusok, a fejlesztői Game Jam rendezvények visszajelzései és a folyamatos, gyakran saját hibájukra építő autodidakta tanulás. Hogy a poénnak indult mobilos endless runnerből idővel pixel pontos ugrabugra, később lopakodós kaland, majd végül az utóbbi idők egyik legeredetibb logikai játéka legyen!

Az indie kedvelő közösség PC-n kereken egy éve terelgethette először a toilet tábla piktogram figuráit, most azonban már kontrollert szorongatva is a nyomukba szegődhetünk. Egyelőre kizárólag PlayStation platformokon, de a tervek szerint még idén megérkezhet a többi konzolra is. A The Pedestrian műfaját tekintve puzzle platformer, ahol a közlekedési és info táblák, hirdetőfelületen hagyott papírlapok, valamint emlékeztető cetlik kavalkádját variálva kell megtalálnunk a továbbvezető utat. Hamar kiderül azért, hogy mindez a gyakorlatban sokkal inkább puzzle, mint platformer. Ugrani kétségkívül szükséges, de ez szinte minden esetben a puszta navigációt szolgálja a fejtörő két eleme között, egyszerű doboztologatással, kulcsgyűjtéssel, liftekkel, lézerekkel és kapcsolókkal. Az ügyességünk nem igazán lesz próbára téve.

The Pedestrian | Platformer

Az agytekervényeinket viszont kellemesen megdolgoztatja! Az elszórt táblákhoz érkezve egy gombnyomással finoman távolabb úszik a kamera, a kurzorral pedig könnyedén pakolgathatjuk, piszkálhatjuk és kötögethetjük össze a különböző egységeket. Nincsenek felesleges oktató szekciók és sikerélményt elhomályosító segítségek. A fejlesztők finoman vezetnek rá az egyes mechanikákra, szavak nélkül tanítanak meg az alkalmazásukra és magabiztosan építik fel rájuk a nehézségi ívet. A feladványok átgondoltak, logikusak és kellő kihívást nyújtanak... de nincs közöttük igazán emlékezetes. Példásan vezeti végig a szabályait, de soha nem kér vagy ad lehetőséget arra, hogy felrúgd őket. Hogy az angol szlengnek megfelelően a „dobozon kívül gondolkodj”. Az utolsó, bevallottan M. Night Shyamalan előtt tisztelgő csavart kivéve, ami picit steril és kidolgozatlan módon nyújtózkodik tovább pár percig az eddigi kereteken - tökéletesen prezentálva a még parlagon heverő potenciált.

A 2D felületre korlátozott lassabb, gondolkodós, megfontolt játékmenetnek ugyanis remek kontrasztot biztosít a háttérben elterülő város látképe, miközben a kalandunk is kap vele egy újabb réteget. Kétségkívül zseniális ötlet, ami rendkívül egyedivé teszi az egész prezentációt. Kár, hogy ez a játékmenet szintjén nagyrészt kihasználatlan marad. Néhány esetben ugyan akadályt jelent a táblák elhelyezkedése, vagy be kell vonnunk a környezet bizonyos elemét a továbbjutáshoz, de egészen az utolsó felvonásig szinte csak a liftek és a fejezetváltásra használt metróvonal esetében van valódi kapcsolat a síkba kényszerített játéktér és a minket körülvevő világ között. Pedig a koncepció számtalan lehetőséget biztosítana kikacsintásokra, izgalmas mechanikaváltásokra és a lefektetett alapok organikus tovább bővítésére.

The Pedestrian | Puzzle

Ami viszont itt van, az érezhetően lelkes útkeresés és kitartó csiszolgatás eredménye. Nem véletlenül. A 2017-es Kickstarter kampányuk óta a fiatalok aktívan bevonták a támogatókat is a fejlesztésbe. Rendszeresen jelentkeztek az előrehaladás részleteivel, válaszoltak a felmerülő kérdésekre, oktató anyagokat készítettek, bővítették a tesztverzióhoz jutók körét és gondosan belesimították a visszajelzések tapasztalatait a Unity kódsorokba. Hármuk munkáját végül a szintén “földi” Logan Hayes fülbemászó ambient, jazz és kelet európai dallamokkal játszadozó komponálása egészítette ki, ami túlzás nélkül kísérhetne egy Pixar animációt is. ITT lehet kényeztetni a füleket!

A szűk négy-öt órát követően legördülő stáblista végéig talán nem tud felkapaszkodni a stílus legnagyobbjai mellé, de a The Pedestrian mindenképpen üde színfoltot jelent a puzzle platformerek egyre bővülő felhozatalában. A legnagyobb bűne, hogy a zseniális koncepciójának némileg gátat szabtak az emberi és anyagi erőforrások, a mellékhelyiség figuráinak romantikus történetét félúton kukázva pedig nem sikerült kellő kapaszkodót nyújtani ahhoz, hogy a záró képsorok igazán működjenek. Egy ilyen ígéretes debütáló alkotás után azonban a három ohiói fiatal következő projektjébe én már most nyugodt szívvel bedobnék néhány gyűrött zöldhasút a malacperselyből.

Pontosan
7
Platform: PC, PS4, PS5 (tesztelt)
Kiadó: Skookum Arts | Fejlesztő: Skookum Arts
Megjelenés: 2021. január 29. | Ár: 19.99 USD

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

16 órája

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

23 órája
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

1 napja
3

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

1 napja
11

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

1 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

3 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

3 napja
2

Heti megjelenések

3 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

4 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

5 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

5 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

6 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

6 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

6 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

7 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

8 napja
6

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

8 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

9 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

9 napja
8