The Pedestrian

sQrNagy Csaba2021.02.05. 20:45

Mit csinál három fiatal egy aprócska ohiói faluban, ha rájuk szakad a magántanulóság végtelen szabadideje? Mondjuk két keréken bejárják a vidék végtelen búzatábláit, beszöknek az elhagyatott, romos épületekbe és krumpliágyút eszkábálnak az ott talált PVC csőből. Felfedeznek, terveznek, építenek! Ha pedig ezzel a mentalitással hazaérve aztán hajnalba nyúlóan szorongatják a kontrollert, akkor könnyen lehet, hogy a következő röpke hat évet egy szűkös garázsban töltik majd lelkes független játékfejlesztőként.

The Pedestrian | Launch trailer

A Skookum Arts alapító testvérei (Daniel és Jed Lackey) és a szomszédban élő legjobb barátjuk (Joel Hornsby) számára legalábbis valami hasonló módon kezdődött a The Pedestrian fejlesztése. Aztán persze jöttek a megvalósíthatatlan, ambiciózus elképzelések, a kezdetleges, félbehagyott prototípusok, a fejlesztői Game Jam rendezvények visszajelzései és a folyamatos, gyakran saját hibájukra építő autodidakta tanulás. Hogy a poénnak indult mobilos endless runnerből idővel pixel pontos ugrabugra, később lopakodós kaland, majd végül az utóbbi idők egyik legeredetibb logikai játéka legyen!

Az indie kedvelő közösség PC-n kereken egy éve terelgethette először a toilet tábla piktogram figuráit, most azonban már kontrollert szorongatva is a nyomukba szegődhetünk. Egyelőre kizárólag PlayStation platformokon, de a tervek szerint még idén megérkezhet a többi konzolra is. A The Pedestrian műfaját tekintve puzzle platformer, ahol a közlekedési és info táblák, hirdetőfelületen hagyott papírlapok, valamint emlékeztető cetlik kavalkádját variálva kell megtalálnunk a továbbvezető utat. Hamar kiderül azért, hogy mindez a gyakorlatban sokkal inkább puzzle, mint platformer. Ugrani kétségkívül szükséges, de ez szinte minden esetben a puszta navigációt szolgálja a fejtörő két eleme között, egyszerű doboztologatással, kulcsgyűjtéssel, liftekkel, lézerekkel és kapcsolókkal. Az ügyességünk nem igazán lesz próbára téve.

The Pedestrian | Platformer

Az agytekervényeinket viszont kellemesen megdolgoztatja! Az elszórt táblákhoz érkezve egy gombnyomással finoman távolabb úszik a kamera, a kurzorral pedig könnyedén pakolgathatjuk, piszkálhatjuk és kötögethetjük össze a különböző egységeket. Nincsenek felesleges oktató szekciók és sikerélményt elhomályosító segítségek. A fejlesztők finoman vezetnek rá az egyes mechanikákra, szavak nélkül tanítanak meg az alkalmazásukra és magabiztosan építik fel rájuk a nehézségi ívet. A feladványok átgondoltak, logikusak és kellő kihívást nyújtanak... de nincs közöttük igazán emlékezetes. Példásan vezeti végig a szabályait, de soha nem kér vagy ad lehetőséget arra, hogy felrúgd őket. Hogy az angol szlengnek megfelelően a „dobozon kívül gondolkodj”. Az utolsó, bevallottan M. Night Shyamalan előtt tisztelgő csavart kivéve, ami picit steril és kidolgozatlan módon nyújtózkodik tovább pár percig az eddigi kereteken - tökéletesen prezentálva a még parlagon heverő potenciált.

A 2D felületre korlátozott lassabb, gondolkodós, megfontolt játékmenetnek ugyanis remek kontrasztot biztosít a háttérben elterülő város látképe, miközben a kalandunk is kap vele egy újabb réteget. Kétségkívül zseniális ötlet, ami rendkívül egyedivé teszi az egész prezentációt. Kár, hogy ez a játékmenet szintjén nagyrészt kihasználatlan marad. Néhány esetben ugyan akadályt jelent a táblák elhelyezkedése, vagy be kell vonnunk a környezet bizonyos elemét a továbbjutáshoz, de egészen az utolsó felvonásig szinte csak a liftek és a fejezetváltásra használt metróvonal esetében van valódi kapcsolat a síkba kényszerített játéktér és a minket körülvevő világ között. Pedig a koncepció számtalan lehetőséget biztosítana kikacsintásokra, izgalmas mechanikaváltásokra és a lefektetett alapok organikus tovább bővítésére.

The Pedestrian | Puzzle

Ami viszont itt van, az érezhetően lelkes útkeresés és kitartó csiszolgatás eredménye. Nem véletlenül. A 2017-es Kickstarter kampányuk óta a fiatalok aktívan bevonták a támogatókat is a fejlesztésbe. Rendszeresen jelentkeztek az előrehaladás részleteivel, válaszoltak a felmerülő kérdésekre, oktató anyagokat készítettek, bővítették a tesztverzióhoz jutók körét és gondosan belesimították a visszajelzések tapasztalatait a Unity kódsorokba. Hármuk munkáját végül a szintén “földi” Logan Hayes fülbemászó ambient, jazz és kelet európai dallamokkal játszadozó komponálása egészítette ki, ami túlzás nélkül kísérhetne egy Pixar animációt is. ITT lehet kényeztetni a füleket!

A szűk négy-öt órát követően legördülő stáblista végéig talán nem tud felkapaszkodni a stílus legnagyobbjai mellé, de a The Pedestrian mindenképpen üde színfoltot jelent a puzzle platformerek egyre bővülő felhozatalában. A legnagyobb bűne, hogy a zseniális koncepciójának némileg gátat szabtak az emberi és anyagi erőforrások, a mellékhelyiség figuráinak romantikus történetét félúton kukázva pedig nem sikerült kellő kapaszkodót nyújtani ahhoz, hogy a záró képsorok igazán működjenek. Egy ilyen ígéretes debütáló alkotás után azonban a három ohiói fiatal következő projektjébe én már most nyugodt szívvel bedobnék néhány gyűrött zöldhasút a malacperselyből.

Pontosan
7
Platform: PC, PS4, PS5 (tesztelt)
Kiadó: Skookum Arts | Fejlesztő: Skookum Arts
Megjelenés: 2021. január 29. | Ár: 19.99 USD

Sea of Solitude: Director's Cut

Akció-kalandnak álcázott lélekbúvárkodás, amely két éve EA Originals címként jelent meg, most pedig Switchre is megérkezett. Végigcsónakáztuk a Sea of Solitude-ot.

3 órája

Crusader Kings 3 csaták a Mount & Blade 2-ben?

Legalábbis ezt ígéri egy mod fejlesztő a Crusader Blade nevű projekt keretein belül.

9 órája

Ingyenessé vált az Artifact

A Valve kártyajátéka a 2.0 helyett két ingyenes verzióval próbál új játékosokat toborozni.

10 órája
1

Így hullik a xeno az Aliens: Fireteamben

Közel fél órányi gameplay bemutató a frissen bejelentett Aliens játékból.

1 napja
12

Apex Legends: kaotikus március

A Switch porttal együtt érkezik az új event. És hoz néhány komoly változtatást is.

1 napja
1

Ghosts 'n Goblins Resurrection

Arthur, a hős lovag egy domb oldalában, fa árnyékában, egy szál piros szivecskés boxeralsóban pihengette a legutóbbi (tizenpáréves) megmérettetése fáradalmait. Azonban az ördög soha nem alszik, így ismét van apropója a démonhentelésnek.

1 napja
7

Prinny Presents NIS Classics Vol. 1 - NIS klasszikusok egy helyen

Hé, dood! Az obskúrus kedvenceket ezúttal Prinny felvezetésével hozza be újra köztudatba a japán fejlesztő/kiadó.

1 napja
4

Disgaea 6: friss tartalmak, régi hősök

A bónusz tartalmakat pedzegeti a legfrissebb videós anyag a Disgaea hatodik epizódjáról.

1 napja
1

Elite Dangerous: így fest egy Odyssey küldetés

Izgalmas tartalommal bővül az Elite Dangerous - az Odyssey PC-s alfa fázisa március 29-én indul majd.

1 napja
1

Sea of Solitude: a magány tengere Switchről is hajózható

A Quantic Dream és a berlini Jo-Mei stúdió bejelentette, hogy az eredeti változathoz képest exkluzív funkciókkal és plusz tartalmakkal kibővített Sea of Solitude: The Director’s Cut mától elérhető Nintendo-Switch-re.

1 napja

Csúszik a Guilty Gear -Strive-

Sajnos késik a manga-anime stílusú verekedős széria legújabb része.

2 napja

Rhythm Doctor

A Rhythm Doctor egyik fórumbejegyzése egyetlen mondat: „Hogy lehet, hogy a space gombot megnyomva könnyekben török ki?” és ez az egyetlen mondat tökéletesen jellemzi a játékot, mely ha nem lesz az idei év egyik indie szenzációja, akkor nincs igazság a világban.

2 napja
6

Mail Mole

Carrotland low-poly világa ma megnyitotta kapuit mindenki számára, aki egy bájos, gyors és precíz platformerre vágyik.

2 napja
2

Nintendo Switch 7''-os OLED kijelzővel?

Csöndesen készül a Super Nintendo Switch? Egyes források máris érdekes dolgokat kezdtek pletykálni a konzollal kapcsolatban.

2 napja
18

After the Fall

Az Arizona Sunshine fejlesztőinek új játéka teljes cross-platform támogatású kooperatív opciót kapott. Meg egy új előre renderelt mozgóképet.

2 napja
2

Zenith: The Last City

PlayStation VR headsetekre is érkezik a klasszikus japán szerepjátékok inspirálta MMORPG. Készen állsz egy újabb véget nem érő kalandra?

2 napja
1

I Expect You To Die 2 platformok

The Spy And The Liar alcímmel érkezik a virtuális valóság legjobb kémkomédiás, szabadulószobás logikai játéka. PlayStation VR platformra is.

2 napja
1

Fracked

A remekül sikerült Phantom: Covert Ops megalkotói úgy néz ki PlayStation VR exkluzív fejlesztésébe fogtak. A kajakot sílécre cseréljük?

2 napja
1

Song in the Smoke

A Skulls of the Shogun és a GALAK-Z fejlesztői egy különleges túlélő kalanddal lépnek be a virtuális valóságba. Irány a kőkorszak?

2 napja

DOOM 3: VR Edition

6 PSVR bejelentés egyetlen nap? Ez a VR Spotlight, aminek első leleplezése rögtön a pokolba visz! Kiegészítőkkel megpakolva érkezik a rettegés.

2 napja
9