[Teszt] The Mobius Machine

The Mobius Machine

StingerCsere Krisztián Gábor2024.02.28. 12:30

A kicsi, független stúdiók játékaiból azért érdemes szemezgetni, mert a lánglelkű fejlesztők néha olyan meglepetéseket okoznak, amelyek hasonlóak a tű a szénakazalban effektushoz. A túlbuzgó próbálkozásoknak nem igazán szab gátat az elvárások és a gigabüdzsék súlya, ezáltal a merészségnek hála képesek mégis valami maradandót alkotni - még ha egyébként nem is igazán kiemelkedő játékokról van szó.

Egy-egy funkció, megvalósítás, vagy ötlet köré gyakran épülnek egyszerűbb játékok, míg mások a klasszikus kliséket másolva próbálnak megújulni: utóbbiba tartozik a parányi Madruga Works stúdió legújabb játéka a The Moebius Machine is, amely a metroidvania műfaj tábortüze mellett cseperedett fel. A körítés nem esett messze az ősfazéktól: ugyanúgy sci-fi, ugyanúgy idegen planéta és ugyanúgy backtracking alapokra épül, mint bármely más, a zsáner árnyékából kihajtott kezdemény. Még a segélykérés is hasonló ajtókat dönget, a hosszú utazását szundikálással töltő űrhajós barátunk ugyanis egy idegen bolygón ragadós rémálmából arra ébred, hogy segélykérő jelzést fog a közeli planétáról - a kereskedelmi és űrhajózási törvények értelmében pedig segítő jobbot kell nyújtani az ilyen esetekben, úgyhogy nemes egyszerűséggel lezuhan és ugyanúgy fogságba esik, mint a rettegést kiváltó rémálmok főhőse.

A lézer stukker csőre töltve, indulhat az értelmes élet után történő vadászat: a kihaltnak hitt bolygó élőlényei és furcsa gépezetei egy cseppet sem barátságosak, ám hősünk játszi könnyedséggel tanul meg kitérni előlük, hogy aztán jobb és tartósabb felszereléssel vegye fel a harcot ellenük, így utat nyitva a játék elsőre zártnak hitt helyszíneihez. A Moebius Machine innentől fogva a klasszikus klisére épít, lezuhant roncsok és különböző képződmények közt rohangálunk ide-oda, kajtatunk a jobb fegyverek és fejleszthető arzenál után, amelyek aztán újabb ajtók, akadályok és útvonalak előtt nyitják meg a felfedezés lehetőségét. Számtalan tulajdonság (mint a magasabb ugrás, a lehulló blokkokon átívelő slide, vagy az erősebb fegyvernek köszönhető továbbhaladás) erősen plagizáló jelleget ölt, és a térkép sem igazán segítő szándékú - egyrészt a pályadizájn inkább labirintus, mint Metroid-szerű rendszer, és a megszokott térképszobákba történő eljutás lehetősége sem ad olyan tippeket akár vizuális- akár dramaturgiai szempontból, hogy kitaláljuk, milyen irányba érdemes indulni, vagy mely helyeket lenne javasolt jobban átkutatni. Nem jön segítség az égből, hogy merre vannak olyan lehetőségek, amelyhez mondjuk speciális felszerelés szükséges, ezáltal szép csendben és vaktában vágunk neki az ismeretlennek, a legjobbakat remélve.

A Moebius Machine egyik újítása elvileg a különböző tervrajz-darabkák felkutatása és a felvehető alapanyagok, váltópénz, stb. gyűjtögetése lenne annak érdekében, hogy jobb fegyverzetet, vagy a minimumnál hatékonyabb felszerelési tárgyakat építsünk maguknak (esetleg tönkrement szerkezeteket javítsuk meg, amelyek útját állják a menekülésnek). Útmutatás hiányában egyrészt nincs rá garancia, hogy a több darabból álló segédleteket összeszedjük, hacsaknem véletlen rátalálással, másrészt nem is igazán érezni ennek pozitív hatását, mert az alapszintű kiegészítőkkel is egész jól lehet boldogulni. Már ha a standard játékmódot választjuk, mert ilyenkor halál esetén csak minimum pénzmagunk veszik el, de a felszerelés java azért megmarad. A Retró mód ezzel ellentétben igazi spártai rendszer, nem ritkán akár fél-egyórányi progress is kárba veszhet, az anyagi veszteségről nem is beszélve - így ezt tényleg csak elvetemültek számára javasolt első játékként beaktiválni. Jelentősen feljebb rúgja az wtf-faktort az is, hogy a halál utáni backtrack közben minden egyes monszta újratermelődik és a játékban nincs annyi potenciál, hogy a játékot ihlető sorozathoz hasonlóan - pl. változatos formában -, esetleg már overpowered státuszban seperjünk át rajtuk. Ez a fajta “elvesztek sokmindent”-típusú “soulslike” beütés jól látható, hogy nem mindennek áll jól, a Moebius Machine ráadásul elég aránytalanul osztogatja a mentőpontokat, így még a legnagyobb óvatosság mellett is előfordult, hogy egész területszakaszokat kellett újra és újra átgyalogolni, egy sikeresnek vélt, valójában csúfos kudarcba fulladt egyszerű ellenfél miatt.

Az újrapróbálkozásokon a látvány sem segít túlzottan sokat: a Moebius Machine kezdetben nagyon ígéretes, szépek és relatíve tartalmasak a kültéri helyszínek által generált látványbéli építőkövek, de a belső terek és a későbbi környezetek sajnos megragadnak egy bizonyos szinten és nem is igazán találják onnan a kiutat. Hiába a földön, vízen, levegőben trió jelenléte, az Isolaria hold kissé repetitív és egysíkú, pedig maga az ábrázolás eléggé igényesnek tűnik: a folyadékok ábrázolása kifejezetten tetszett, csak nem ártott volna egy kis 3D-be oltott változatosság az összképhez. Ha megnézel egy Ender Liliest, egy Ori-t, vagy egy Dead Cellst, esetleg Blasphemoust, azért lehetett volna mit belekalapálni a képernyőbe még egy olyan viszonylag kötött esetben is, mint egy lezuhant űrhajó és az azt körülölelő bánya, vagy a "lebegő" erdő környéke.

A néhány óra elteltével kikristályosodott verdiktben leginkább már csak Metroidvania-inspirálta akciójátékként állt össze a fejemben a The Moebius Machine: nem távolodott el a formulától, pedig lenne benne potenciál és jól állna neki egy kicsit merészebb vállalás is. A bejárható terület óriási, de kicsit monoton és a nehézségi tüskék sem nyerik el majd mindenki tetszését - mégis, a fejleszthető kiegészítőkben van valami izgalmas, grafika is át-átfordul a tetszetősből csinibe és a fegyverarzenál is jó ok arra, hogy némi kitartásért cserébe találjunk benne pár kellemes órácskát.

PLATFORM PlayStation, Xbox, PC (tesztelt) | KIADÓ Madruga Works FEJLESZTŐ Madruga Works | MEGJELENÉS 2024. március 01. ÁR ?? EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaku: Aincent Seal (卡库远古封印)

A kínai játékláz következő állomása a Kaku: Ancient Seal, amely megpróbál a nyílt világú akció-kalandjátékok vonalán alkotni. Vetettünk néhány pillantást a Bingobell fejlesztőcsapat első játékára.

17 órája
1

Hunt: Showdown 1896 leleplezés, újabb S.T.A.L.K.E.R. 2 késés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Dark Light: Survivor, PlayStation VR2 App, The Game Kitchen, Stellar Blade, Iron Meat, Deathbound, Armored Core VI: Fires of Rubicon.

23 órája
2

Nintendo World Championships: NES Edition

A NES időszak egyik nagy durranása a Nintendo World Championships volt, amely elvitte a videójátékokat az emberek közé, és emellett az e-sport előfutáraként látványos versengésre sarkallta a legügyesebb játékosokat. A Nintendo ezt a szellemet próbálja megidézni új címével.

1 napja
1

Battle pass nélküli Concord, Rise of the Ronin demó - ez történt szerdán

Továbbá: Bleak Faith: Forsaken, Shadows of the Damned: Hella Remastered, Bleach: Rebirth of Souls.

1 napja
10

City Bus Manager: Márpedig az én buszaimon lesz klíma!

A menedzser játékokat és tycoonokat talán nem kell bemutatni senkinek, hiszen már az ősidők óta létezik a műfaj. A City Bus esetében azonban - nem dolgozókat vegzálunk, és - kevésbé a telephely menedzselése a fontos, sokkal inkább minden egyéb - például a tömegközlekedés - lesz prioritás.

2 napja
2

Nagy Helldivers 2 frissítés, Modern Warfare III a Game Pass-ben - ez történt kedden

Továbbá: Truckful, Zoochosis, Skautfold: Into the Fray, DEVIATOR, Railroads Online, The Run: Got Next.

2 napja
2

The Operator - Összeesküvés a biliben

A The Operator hasonlóval próbálkozik, mint Sam Barlow. Visszatér a Her Story desktop nézetéig, a sztorit egy fiktív FBI-iroda küldetéstámogató operátorának nézőpontjába helyezi, a hangulathoz pedig hozzácsap némi összeesküvés-elméletesdit, X-Aktákat és egy notórius hekkert.

3 napja
3

Targeted: maffiás anomália kereső játék, hazai fejlesztőktől

Hamarosan megjelenik a Glitchy Frame Studio első játéka, a Targeted, ennek kapcsán számolunk be a hazai játék fejleményeiről.

3 napja
10

Over Horizon x Steel Empire

Ebben a konzolgenerációban szinte minden korábbi címet kiadnak gyűjtemény formában, mivel kis anyagi ráfordítással, nagy bevételt lehet elérni. Az Over Horizon x Steel Empire is így készült? Lássuk!

3 napja
2

EVO trailerhalom, új Game pass szintek - ez történt hétfőn

Benne: Tekken 8, Guilty Gear: Strive, Street Fighter 6, Granblue Fantasy Versus: Rising, Player First Games, Skull and Bones.

3 napja
17

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

4 napja
3

Heti megjelenések

4 napja
1

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

5 napja
2

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

6 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

6 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

7 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

8 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

9 napja
9

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

9 napja
2

Game Pass: mozgolódás július második felében

Izgalmas premier címek érkeznek a következő napokban, de elvileg hamarosan újabb bejelentések várhatóak!

9 napja

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==