[Teszt] The Mobius Machine

The Mobius Machine

StingerCsere Krisztián Gábor2024.02.28. 12:30

A kicsi, független stúdiók játékaiból azért érdemes szemezgetni, mert a lánglelkű fejlesztők néha olyan meglepetéseket okoznak, amelyek hasonlóak a tű a szénakazalban effektushoz. A túlbuzgó próbálkozásoknak nem igazán szab gátat az elvárások és a gigabüdzsék súlya, ezáltal a merészségnek hála képesek mégis valami maradandót alkotni - még ha egyébként nem is igazán kiemelkedő játékokról van szó.

Egy-egy funkció, megvalósítás, vagy ötlet köré gyakran épülnek egyszerűbb játékok, míg mások a klasszikus kliséket másolva próbálnak megújulni: utóbbiba tartozik a parányi Madruga Works stúdió legújabb játéka a The Moebius Machine is, amely a metroidvania műfaj tábortüze mellett cseperedett fel. A körítés nem esett messze az ősfazéktól: ugyanúgy sci-fi, ugyanúgy idegen planéta és ugyanúgy backtracking alapokra épül, mint bármely más, a zsáner árnyékából kihajtott kezdemény. Még a segélykérés is hasonló ajtókat dönget, a hosszú utazását szundikálással töltő űrhajós barátunk ugyanis egy idegen bolygón ragadós rémálmából arra ébred, hogy segélykérő jelzést fog a közeli planétáról - a kereskedelmi és űrhajózási törvények értelmében pedig segítő jobbot kell nyújtani az ilyen esetekben, úgyhogy nemes egyszerűséggel lezuhan és ugyanúgy fogságba esik, mint a rettegést kiváltó rémálmok főhőse.

A lézer stukker csőre töltve, indulhat az értelmes élet után történő vadászat: a kihaltnak hitt bolygó élőlényei és furcsa gépezetei egy cseppet sem barátságosak, ám hősünk játszi könnyedséggel tanul meg kitérni előlük, hogy aztán jobb és tartósabb felszereléssel vegye fel a harcot ellenük, így utat nyitva a játék elsőre zártnak hitt helyszíneihez. A Moebius Machine innentől fogva a klasszikus klisére épít, lezuhant roncsok és különböző képződmények közt rohangálunk ide-oda, kajtatunk a jobb fegyverek és fejleszthető arzenál után, amelyek aztán újabb ajtók, akadályok és útvonalak előtt nyitják meg a felfedezés lehetőségét. Számtalan tulajdonság (mint a magasabb ugrás, a lehulló blokkokon átívelő slide, vagy az erősebb fegyvernek köszönhető továbbhaladás) erősen plagizáló jelleget ölt, és a térkép sem igazán segítő szándékú - egyrészt a pályadizájn inkább labirintus, mint Metroid-szerű rendszer, és a megszokott térképszobákba történő eljutás lehetősége sem ad olyan tippeket akár vizuális- akár dramaturgiai szempontból, hogy kitaláljuk, milyen irányba érdemes indulni, vagy mely helyeket lenne javasolt jobban átkutatni. Nem jön segítség az égből, hogy merre vannak olyan lehetőségek, amelyhez mondjuk speciális felszerelés szükséges, ezáltal szép csendben és vaktában vágunk neki az ismeretlennek, a legjobbakat remélve.

A Moebius Machine egyik újítása elvileg a különböző tervrajz-darabkák felkutatása és a felvehető alapanyagok, váltópénz, stb. gyűjtögetése lenne annak érdekében, hogy jobb fegyverzetet, vagy a minimumnál hatékonyabb felszerelési tárgyakat építsünk maguknak (esetleg tönkrement szerkezeteket javítsuk meg, amelyek útját állják a menekülésnek). Útmutatás hiányában egyrészt nincs rá garancia, hogy a több darabból álló segédleteket összeszedjük, hacsaknem véletlen rátalálással, másrészt nem is igazán érezni ennek pozitív hatását, mert az alapszintű kiegészítőkkel is egész jól lehet boldogulni. Már ha a standard játékmódot választjuk, mert ilyenkor halál esetén csak minimum pénzmagunk veszik el, de a felszerelés java azért megmarad. A Retró mód ezzel ellentétben igazi spártai rendszer, nem ritkán akár fél-egyórányi progress is kárba veszhet, az anyagi veszteségről nem is beszélve - így ezt tényleg csak elvetemültek számára javasolt első játékként beaktiválni. Jelentősen feljebb rúgja az wtf-faktort az is, hogy a halál utáni backtrack közben minden egyes monszta újratermelődik és a játékban nincs annyi potenciál, hogy a játékot ihlető sorozathoz hasonlóan - pl. változatos formában -, esetleg már overpowered státuszban seperjünk át rajtuk. Ez a fajta “elvesztek sokmindent”-típusú “soulslike” beütés jól látható, hogy nem mindennek áll jól, a Moebius Machine ráadásul elég aránytalanul osztogatja a mentőpontokat, így még a legnagyobb óvatosság mellett is előfordult, hogy egész területszakaszokat kellett újra és újra átgyalogolni, egy sikeresnek vélt, valójában csúfos kudarcba fulladt egyszerű ellenfél miatt.

Az újrapróbálkozásokon a látvány sem segít túlzottan sokat: a Moebius Machine kezdetben nagyon ígéretes, szépek és relatíve tartalmasak a kültéri helyszínek által generált látványbéli építőkövek, de a belső terek és a későbbi környezetek sajnos megragadnak egy bizonyos szinten és nem is igazán találják onnan a kiutat. Hiába a földön, vízen, levegőben trió jelenléte, az Isolaria hold kissé repetitív és egysíkú, pedig maga az ábrázolás eléggé igényesnek tűnik: a folyadékok ábrázolása kifejezetten tetszett, csak nem ártott volna egy kis 3D-be oltott változatosság az összképhez. Ha megnézel egy Ender Liliest, egy Ori-t, vagy egy Dead Cellst, esetleg Blasphemoust, azért lehetett volna mit belekalapálni a képernyőbe még egy olyan viszonylag kötött esetben is, mint egy lezuhant űrhajó és az azt körülölelő bánya, vagy a "lebegő" erdő környéke.

A néhány óra elteltével kikristályosodott verdiktben leginkább már csak Metroidvania-inspirálta akciójátékként állt össze a fejemben a The Moebius Machine: nem távolodott el a formulától, pedig lenne benne potenciál és jól állna neki egy kicsit merészebb vállalás is. A bejárható terület óriási, de kicsit monoton és a nehézségi tüskék sem nyerik el majd mindenki tetszését - mégis, a fejleszthető kiegészítőkben van valami izgalmas, grafika is át-átfordul a tetszetősből csinibe és a fegyverarzenál is jó ok arra, hogy némi kitartásért cserébe találjunk benne pár kellemes órácskát.

PLATFORM PlayStation, Xbox, PC (tesztelt) | KIADÓ Madruga Works FEJLESZTŐ Madruga Works | MEGJELENÉS 2024. március 01. ÁR ?? EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Gori: Cuddly Carnage - vérunikornisok, rettegjetek!

A macskák köztudottan szívós állatok, és már azt is tudjuk, hogy egy sereg vérszomjas és groteszk unikornissal is könnyűszerrel elbánnának. Tesztlaborban a Gori: Cuddly Carnage!

12 órája

Dupla triplázás - ez történt pénteken

Benne: Longdue Games, Dark Math Games, Summer Eternal, Date Everything!, Tomb Raider IV-V-VI Remastered, Metaphor: ReFantazio.

1 napja
2

Marko: Beyond Brave

1 napja

Néhány kisebb bejelentés - ez történt csütörtökön

Benne: Star Wars Episode I: Jedi Power Battles, Bylina, Football Manager 25, The Eternal Life of Goldman, Sunderfolk, Mario & Luigi: Brothership, A Quiet Place: The Road Ahead.

2 napja
7

Bylina: bogatyr akcióban

2 napja

Dragon Ball: Sparking! Zero

Több mint 15 év után tér vissza a Budokai Tenkaichi széria, hogy egy hatalmas kínálattal rendelkező adaptációval tisztelegjen a néhai Akira Toriyama munkássága előtt.

2 napja

Nintendo ébresztőóra, Shinobi film - ez történt szerdán

Továbbá: Metaphor: ReFantazio, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy, Bloodshed, Resident Evil 2, Mentari.

3 napja
8

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

A Zelda sorozat először mondhatja el magáról, hogy valóban Zelda a főszereplője a soron következő játéknak. És valószínű utoljára mondhatja, hogy még a Switch keretei között megpróbál egy emlékezeteset gurítani. Milyen lett a Link's Awakening remake után hasonló szellemben érkező Echoes of Wisdom? Tesztben keressük a választ!

3 napja
6

PC-re költözik a Red Dead Redemption, elindult az Off the Grid – ez történt kedden

Továbbá: Goat Simulator, In Sink, Dinopunk: The Cacops Adventure.

4 napja
1

Silent Hill 2 (2024): szürke minden

Szinte elviselhetetlen lehetett az a nyomás, ami a krakkói székhelyű Bloober Teamre nehezedett az elmúlt hónapok során. Az egy dolog, hogy látszólag megütötték a főnyereményt azzal, hogy elkészíthetik minden idők egyik legkultikusabb horrorjátékának, a Silent Hill 2-nek a feldolgozását, de a játékosok elvárásai is az egekben voltak. Sikerült a lehetetlen? Teszt!

4 napja
28

SNK vs. Capcom: SVC Chaos - újra szól a crossover!

Sorra jelennek meg az újrakiadások, amelyek eredeti kiadásában különböző univerzumok karakterei állnak le püfölni egymást. Cikkünk tárgya is egy crossover, csak itt a Marvel szereplők helyett az SNK (többnyire King of Fighters) harcosai szállnak szembe a kék-sárga cég kabaláival.

4 napja
4

Folytatást kap az Alien: Isolation, nevet vált a 343 Industries – ez történt hétfőn

Továbbá: Pathologic 3, Call of Duty: Black Ops 6, Great God Grove, Bleach: Rebirth of Souls, Neva.

5 napja
14

Metaphor: ReFantazio – Perszónák trónharca

Miután leástak a modern társadalom és az emberi tudat legsötétebb bugyraiba, a Persona-sorozat alkotói ezúttal egy hatalmi harcra megágyazott fantáziavilágot tártak elénk. Tesztlaborban egy furcsa, ám annál izgalmasabb Atlus-alkotás.

5 napja
6

Heti megjelenések

6 napja
8

God of War: Ragnarök - a PC változat

Kicsit morcos az időjárás mostanában odakinn, és valahogy ez a hangulat az életünket is megkarcolja. Úgy, ahogy a God of War: Ragnarök is teszi azt a lelkünkkel. Teszteltük a PC változatot.

7 napja
8

Ubisoft felvásárlási lehetőség - ez történt pénteken

Továbbá: Dragon Age: The Veilguard, Halo Infinite, Silent Hill 2.

8 napja
6

Evotinction

Valahol a jövőben van egy hely. Ez a hely az utópiát építi nekünk, embereknek. Jó is lenne ha minden rendben menne, ugye? Tesztünkben egy újabb AI inváziót fékezünk meg, egy kicsit másabb megközelítésből.

8 napja

Folytatást kaphat az Until Dawn, új Avatar játék bejelentés - ez történt csütörtökön

Továbbá: Day 4 Night, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The First Berserker: Khazan, Chicken Police: Into the HIVE!, Best Served Cold, Windblown.

9 napja
2

Megjelent a STALKER 2 készítéséről szóló dokufilm magyar felirattal

War Game címen vár mindenkit a másfél órás anyag.

9 napja

Aero the Acro-Bat 2

Az első Aero-t nemrég adták ki, máris itt a második része a sorozatnak. Megnéztük, hogy a snowboardos, kissé darkos folytatás hogyan muzsikál. Teszt!

9 napja
7

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==