[Teszt] The Case of the Golden Idol

The Case of the Golden Idol

mcmackoGéczy Attila2024.07.14. 23:20

A nyomozós kalandjátékok mindig egy külön alfaját képezték a zsánernek, de valahogy a detektív munka érdemi része, a dedukció, vagy a kőkemény kizárásos levezetések hiányoztak, vagy részlegesen valósultak meg még az olyan játékokban is, ahol maga Sherlock, vagy Poirot volt a főhős.

Egészen az Obra Dinn-ig kellett várni arra, hogy ez megváltozzon. Lucas Pope játéka azóta megkerülhetetlen klasszikussá vált, és olyan játékfejlesztőket ihletett meg, mint a Golden Idol mögött álló Color Grey Games. A lett páros első játéka, a The Case of the Golden Idol 2022-ben jelent meg PC-re, és egészen mostanáig kellett várni az Xbox-os megjelenésre. A kiadvány már korábban Switchen (és Netflixen) is elérhető volt, azonban a mostani változat a Game Pass jelenlét miatt sokakhoz el fog jutni. Lássuk is, miért vált az Idol is kultjátékká az elmúlt idők során.

Kalandjáték? Igen is, meg nem is. Talán szerencsésebb lenne narratívával rendelkező puzzle játéknak hívni az Idolt. A sztori négy fő fejezetre oszlik, ezek három-három helyszínt vonultatnak fel. Minden helyszín gyakorlatilag egy "pálya" jellegű szakasz, amit meg kell oldanunk. Eleinte egy-kettő, később nem ritkán három-négy képernyőnyi terepet ölel fel egy ilyen helyszín, és a célunk, hogy mindegyik esetében egy gyilkosságot járjunk körül.

Ehhez először fel kell derítenünk az (Xboxon már alapból ikonokkal kiemelt) érdekes tárgyakat a helyszíneken. A tárgyak, vagy személyek olykor további lehetőségeket mutatnak. Például a jó doktor kabátzsebe gyűrűt, tőrt, néhány Schillinget, na meg két pecsétes levelet hordoz. A fiók penészes mélye pedig nem csak gyertyát, meg pipadohányt, de árulkodó című könyveket és feljegyzéseket is tartalmazhat. A felderítés fázisában tehát tárgyakat (azok elnevezését) és neveket gyűjtesz, esetenként 20-40 (vagy több) darabot is. Darabnak írom, mert tényleg tárgyszerűen kezeli a kifejezéseket a játék.

Ezek után jön a dedukciós fázis. A pálya megoldása azt kívánja, hogy egy lyukas szövegben megadd, hogy mi is történt pontosan. Magyarul, kézzel kell a szókészletből behúzogatnod helyére a kifejezéseket. Namost 40 szó tanyázik a noteszban, meg mondjuk 15-féle üres hely tátong az összesítésben. Ez azt hozza, hogy próbálkozásokkal nem fogod teljesíteni a pályát. De nem is kell - a játék ugyanis behoz még két három külön ablakot, ahol először a jelenlévők nevét kell kiraknod a pályán található nyomok alapján. Másodszor és harmadszor pedig a jelenetre jellemző puzzle darabokat tudod egy-egy külön alfeladatnál kiokoskodni. Például, hogy a gyilkosság idejében ki-hol tartózkodott a térképen. Vagy, hogy a szektában található jelölések és köpeny-színek ugyan milyen rangokat is jelentenek. A többi kiokoskodása már a te feladatod lesz.

És nem lesz egyszerű dolgod, mert már a játék első harmadában is több képernyőnyi dolgot kell átládnod. Szerencsére a funkcionális VGA (vagy inkább, Paint-art) időket idéző grafika és a minimális animációs fázisok árulkodó nyomokat hordoznak. A karakterek által elejtett mondatok is sokat elárulnak. Nyom nélkül nem maradunk. Inkább az a probléma, hogy túl sok is a lehetőség. Lépten-nyomon vörös heringekbe botlunk és sokszor kell a régi kalandjátékokhoz hasonló módon a fejlesztők fejével, nem pedig az immerzív jelenet logikájával foglalkoznod. És ez az a pont, ahol szerintem a Golden Idol a végkifejlet felé haladva egyre többször megbotlik. A játék nem teljesíthetetlen, van segítség (hint) szisztéma is, bár a játék ennek használatától próbál minket eltántorítani. De ha élesben tolod, lesz több olyan helyzet is, ahol azt fogod mondani, a fejlesztők egy kicsit elvetették a sulykot.

Technikailag és művészetileg is kettős a játék. Én nagyon élem ezeket a bizarr arcokat, meg furcsa, már-már naiv (másoknak amatőr-ish) megoldásokat, de tény, hogy hullámzik a megvalósítás. A kontrolleres irányítás is kicsit darabos, de a játék ezzel együtt is lehozható akár Xbox cloud gamingen keresztül. Én magam is így játszottam, Steam Deck-en, mivel az ennyire statikus képeket és látványt nem merem órákon keresztül az OLED tévémen hagyni...

Értem, hogy mitől lett ikonikus a Golden Idol az indie-rajongók körében. Sőt, én is nagyon élveztem a vele töltött időt. Lubickoltam ebben a darkos, természetfelettivel kacérkodó sztoriban, és élveztem, ahogy nyílik a kép jelenetről-jelenetre. A készülődő folytatásban is nagy potenciált látok. De a két évvel ezelőtti hype-tól mentesülve kicsit szigorúbban látom a dolgokat, és inkább tartom egy nagyszerű kuriózumnak, mint megkerülhetetlen csodának a játékot. Na, de térjünk vissza erre a kérdésre, ha jön a The Rise of the Golden Idol...

PLATFORM PC, Netflix, Nintendo Switch, Xbox, Game Pass (tesztelve) KIADÓ Playism FEJLESZTŐ Color Gray Games
MEGJELENÉS 2024. július 11. ÁR 25 EUR

Figyelem, a demó a böngészőből is kipróbálható!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

5 órája
4

Heti megjelenések

7 órája
3

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

1 napja
5

The Outer Worlds 2

1 napja
3

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

2 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

3 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

4 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

4 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

4 napja
46

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

4 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

4 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

5 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

5 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

5 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

6 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

6 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

7 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

8 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

9 napja