A nyomozós kalandjátékok mindig egy külön alfaját képezték a zsánernek, de valahogy a detektív munka érdemi része, a dedukció, vagy a kőkemény kizárásos levezetések hiányoztak, vagy részlegesen valósultak meg még az olyan játékokban is, ahol maga Sherlock, vagy Poirot volt a főhős.
Egészen az Obra Dinn-ig kellett várni arra, hogy ez megváltozzon. Lucas Pope játéka azóta megkerülhetetlen klasszikussá vált, és olyan játékfejlesztőket ihletett meg, mint a Golden Idol mögött álló Color Grey Games. A lett páros első játéka, a The Case of the Golden Idol 2022-ben jelent meg PC-re, és egészen mostanáig kellett várni az Xbox-os megjelenésre. A kiadvány már korábban Switchen (és Netflixen) is elérhető volt, azonban a mostani változat a Game Pass jelenlét miatt sokakhoz el fog jutni. Lássuk is, miért vált az Idol is kultjátékká az elmúlt idők során.
Kalandjáték? Igen is, meg nem is. Talán szerencsésebb lenne narratívával rendelkező puzzle játéknak hívni az Idolt. A sztori négy fő fejezetre oszlik, ezek három-három helyszínt vonultatnak fel. Minden helyszín gyakorlatilag egy "pálya" jellegű szakasz, amit meg kell oldanunk. Eleinte egy-kettő, később nem ritkán három-négy képernyőnyi terepet ölel fel egy ilyen helyszín, és a célunk, hogy mindegyik esetében egy gyilkosságot járjunk körül.
Ehhez először fel kell derítenünk az (Xboxon már alapból ikonokkal kiemelt) érdekes tárgyakat a helyszíneken. A tárgyak, vagy személyek olykor további lehetőségeket mutatnak. Például a jó doktor kabátzsebe gyűrűt, tőrt, néhány Schillinget, na meg két pecsétes levelet hordoz. A fiók penészes mélye pedig nem csak gyertyát, meg pipadohányt, de árulkodó című könyveket és feljegyzéseket is tartalmazhat. A felderítés fázisában tehát tárgyakat (azok elnevezését) és neveket gyűjtesz, esetenként 20-40 (vagy több) darabot is. Darabnak írom, mert tényleg tárgyszerűen kezeli a kifejezéseket a játék.
Ezek után jön a dedukciós fázis. A pálya megoldása azt kívánja, hogy egy lyukas szövegben megadd, hogy mi is történt pontosan. Magyarul, kézzel kell a szókészletből behúzogatnod helyére a kifejezéseket. Namost 40 szó tanyázik a noteszban, meg mondjuk 15-féle üres hely tátong az összesítésben. Ez azt hozza, hogy próbálkozásokkal nem fogod teljesíteni a pályát. De nem is kell - a játék ugyanis behoz még két három külön ablakot, ahol először a jelenlévők nevét kell kiraknod a pályán található nyomok alapján. Másodszor és harmadszor pedig a jelenetre jellemző puzzle darabokat tudod egy-egy külön alfeladatnál kiokoskodni. Például, hogy a gyilkosság idejében ki-hol tartózkodott a térképen. Vagy, hogy a szektában található jelölések és köpeny-színek ugyan milyen rangokat is jelentenek. A többi kiokoskodása már a te feladatod lesz.
És nem lesz egyszerű dolgod, mert már a játék első harmadában is több képernyőnyi dolgot kell átládnod. Szerencsére a funkcionális VGA (vagy inkább, Paint-art) időket idéző grafika és a minimális animációs fázisok árulkodó nyomokat hordoznak. A karakterek által elejtett mondatok is sokat elárulnak. Nyom nélkül nem maradunk. Inkább az a probléma, hogy túl sok is a lehetőség. Lépten-nyomon vörös heringekbe botlunk és sokszor kell a régi kalandjátékokhoz hasonló módon a fejlesztők fejével, nem pedig az immerzív jelenet logikájával foglalkoznod. És ez az a pont, ahol szerintem a Golden Idol a végkifejlet felé haladva egyre többször megbotlik. A játék nem teljesíthetetlen, van segítség (hint) szisztéma is, bár a játék ennek használatától próbál minket eltántorítani. De ha élesben tolod, lesz több olyan helyzet is, ahol azt fogod mondani, a fejlesztők egy kicsit elvetették a sulykot.
Technikailag és művészetileg is kettős a játék. Én nagyon élem ezeket a bizarr arcokat, meg furcsa, már-már naiv (másoknak amatőr-ish) megoldásokat, de tény, hogy hullámzik a megvalósítás. A kontrolleres irányítás is kicsit darabos, de a játék ezzel együtt is lehozható akár Xbox cloud gamingen keresztül. Én magam is így játszottam, Steam Deck-en, mivel az ennyire statikus képeket és látványt nem merem órákon keresztül az OLED tévémen hagyni...
Értem, hogy mitől lett ikonikus a Golden Idol az indie-rajongók körében. Sőt, én is nagyon élveztem a vele töltött időt. Lubickoltam ebben a darkos, természetfelettivel kacérkodó sztoriban, és élveztem, ahogy nyílik a kép jelenetről-jelenetre. A készülődő folytatásban is nagy potenciált látok. De a két évvel ezelőtti hype-tól mentesülve kicsit szigorúbban látom a dolgokat, és inkább tartom egy nagyszerű kuriózumnak, mint megkerülhetetlen csodának a játékot. Na, de térjünk vissza erre a kérdésre, ha jön a The Rise of the Golden Idol...
PLATFORM PC, Netflix, Nintendo Switch, Xbox, Game Pass (tesztelve)
KIADÓ Playism FEJLESZTŐ Color Gray Games
MEGJELENÉS 2024. július 11. ÁR 25 EUR