[Teszt] The Alien Cube

The Alien Cube

siklaraSimon Klára2021.11.08. 08:00

Manapság elcsépeltnek hat a horrorjátékok elé biggyesztett lovecrafti jelző, Alessandro Guzzo azonban egymaga különb kozmikus horrort alkotott, mint sok nagyobb fejlesztőcsapat. A hangulatában Amnesiára emlékeztető The Alien Cube a pár éve szintén általa fejlesztett Land of Pain folytatása, amiről bevallom, sosem hallottam, és tesztünk alanyáról is csak véletlenül, ám az előzmény pótlása nélkül is teljes történetet kaptam.

A furcsa rémálmoktól szenvedő Arthurt irányítjuk, aki egy reggel levelet kap nagybátyjától, miszerint ő már nem él, ezért valamennyi ingóságát ráhagyja azzal a kéréssel, hogy semmisítse meg a kutatásait és NE próbálja meg kideríteni, mi történt vele. Emberünk jó horror protagonistához méltóan pontosan ennek az ellenkezőjét teszi: késlekedés nélkül elindul nagybátyja lakására nyomozni.

Arthur egyébként néha pont ugyanolyan viccesen reagál a látottakra, mint sok sorstársa a műfajon belül, én pedig már akkor tudtam, hogy ez jó lesz, amikor a nyitójelenetben egy csuromvér ágyban magához térve azon merengett, hol lehet, ahelyett, hogy egy őszinte „FÚJB+!” szakadt volna ki belőle. A továbbiakban is folyamatosan visszhangzott a fejemben a Fluimucid Ábel által untig ismételt „De miért??”, például amikor egy gennyel körbenőtt, bűzlő fali lyukon átmászott, vagy amikor egy gyanús szektát az erdő mélyére követve a teljesen nyilvánvalóan nem evilági, zölden világító és őt szólongató kockát zsebrevágta. Mindig lenyűgöz a józan észt és életösztönt felülíró kiváncsiság, amely ezeket a főszereplőket jellemzi, de való igaz, hogy Arthur szuicid hajlamai nélkül egyre vadabb látomásokról és egy sor megmagyarázhatatlan eseményről, illetve ép ésszel nehezen befogadható helyszínről maradtam volna le.

Márpedig nézni van mit, hála Guzzo CRYENGINE használatában való jártasságának, mert grafikailag az Alien Cube döbbenetesen fest, főleg annak tudatában, hogy az összes rendkívül kidolgozott helyszínt, legyen szó Arthur és a nagybátyja lakásáról, erdőkről, barlangokról és katakombákról, vagy egy idegen dimenzióról, egymaga alkotta meg. A hol (látszólagos) hatalmassága miatti elveszettség érzet, hol a sötét és klausztofób jelleg miatt elképesztően nyomasztó helyszínekből árad a nem evilági horrorhangulat, amely nagymértékben köszönhető a hátborzongatóan életszerű zörejeknek és a feszültségkeltő zenének is. Kissé ellentmondásos módon sokkal jobban féltem, amikor csak bejártam egy területet és nem történt semmi, mint a hál’ Istennek nem túlzásba vitt menekülős jelenetek során, amikor még egy alighanem pánikot szemléltető zajeffekt is nehezíti némileg a tájékozódást.

Noha olykor meg lehet halni benne, mert például elkap minket egy üldöző, halálra fagyunk a téli éjszakában, vagy lezuhanunk egy szakadékba, az Alien Cube is azon narratív kalandjátékok sorát erősíti, amelyek a látszat ellenére sokkal közelebb állnak a sétaszimulátorhoz, mint a túlélőhorrorhoz. Nem kell semmilyen erőforrást menedzselnünk, tehát például gyufát/lámpaolajat/zseblámpaelemet gyűjtögetni, vagy életcsíkot figyelgetni, ahogy bujdosni sem érdemes, illetve megőrülni sem tudunk, csak amikor a forgatókönyv épp megkívánja. Az alkalmankénti menekülést és ugrálást-egyensúlyozást leszámítva csak végigjárunk egy sor álleejtős helyszínt és tárgyakat gyűjtünk, amelyek használata csaknem mindig teljesen egyértelmű, így egy-egy kivételtől eltekintve fejtörőnek sem nevezném őket. Eközben a történet főhősünk felfedezései mellett a nagybátyja és a most már őt üldöző szektások által széthagyott naplólapokból, illetve Arthur megjegyzéseiből és saját naplójából bontakozik ki.

Azt már az öngyilkos hajlamú főhőshöz hasonlóan megszoktuk, hogy ezekben a játékokban mindenki kényszeresen naplót vezet, de minimum papírra veti az épp benne kavargó gondolatokat. Ami kissé szokatlan volt, az az ügyességi részek alkalmazása úgy, hogy az ugrásoknál elég jelentős az input lag, de szerencsére ezeket ugyanúgy mértékkel használta a készítő, mint a már említett üldözéseket, vagy a váratlan zörejekkel és felvillanó rémekkel történő ócska ijesztegetést. Jobban belegondolva talán épp a tudatos mértékletesség és a megfelelő arányok miatt annyira jó ez a 2-3 óra alatt lezárható interaktív novella, amellyel kicsit többet is el lehet időzni, ha valaki szeret hozzám hasonlóan minden sarokba benézni (bár nem sikerült megtalálnom minden titkot, kétlem, hogy az megnyitott volna más befejezést).

Alessandro Guzzo a jól ismert eszköztár és olykor közhelyes fordulatok használata ellenére is bebizonyította, hogy nem csak érti Lovecraft írásainak a lényegét, de egy azokból merítő kozmikus horrortörténet videojátékká adaptálása is átlagon felüli színvonalon megy neki. Az Alien Cube-ban jó érzékkel adagolja mind a lenyűgöző helyszíneket, mind a borzalmakat, a földöntúli látvány és hangok pedig nagyszerű kísérői a klasszikus lovecrafti ráébredéssel végződő személyes tragédiának.

Pontosan
8
Platform: PC (Steam)
Kiadó / Fejlesztő: Alessandro Guzzo / Alessandro Guzzo
Megjelenés: 2021. október 14. | Ár: 19,99 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Az Arctic Awakening papíron remekül hangzik, és bár nem egészen azt kaptam tőle, amit vártam, alapvetően nem csalódtam.

6 órája

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

9 órája
1

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

16 órája
8

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

1 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

1 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

3 napja
1

Gradius Origins Collection

4 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

4 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

5 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

5 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

5 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

6 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

7 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

7 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

8 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

8 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
14