[Teszt] The Alien Cube

The Alien Cube

siklaraSimon Klára2021.11.08. 08:00

Manapság elcsépeltnek hat a horrorjátékok elé biggyesztett lovecrafti jelző, Alessandro Guzzo azonban egymaga különb kozmikus horrort alkotott, mint sok nagyobb fejlesztőcsapat. A hangulatában Amnesiára emlékeztető The Alien Cube a pár éve szintén általa fejlesztett Land of Pain folytatása, amiről bevallom, sosem hallottam, és tesztünk alanyáról is csak véletlenül, ám az előzmény pótlása nélkül is teljes történetet kaptam.

A furcsa rémálmoktól szenvedő Arthurt irányítjuk, aki egy reggel levelet kap nagybátyjától, miszerint ő már nem él, ezért valamennyi ingóságát ráhagyja azzal a kéréssel, hogy semmisítse meg a kutatásait és NE próbálja meg kideríteni, mi történt vele. Emberünk jó horror protagonistához méltóan pontosan ennek az ellenkezőjét teszi: késlekedés nélkül elindul nagybátyja lakására nyomozni.

Arthur egyébként néha pont ugyanolyan viccesen reagál a látottakra, mint sok sorstársa a műfajon belül, én pedig már akkor tudtam, hogy ez jó lesz, amikor a nyitójelenetben egy csuromvér ágyban magához térve azon merengett, hol lehet, ahelyett, hogy egy őszinte „FÚJB+!” szakadt volna ki belőle. A továbbiakban is folyamatosan visszhangzott a fejemben a Fluimucid Ábel által untig ismételt „De miért??”, például amikor egy gennyel körbenőtt, bűzlő fali lyukon átmászott, vagy amikor egy gyanús szektát az erdő mélyére követve a teljesen nyilvánvalóan nem evilági, zölden világító és őt szólongató kockát zsebrevágta. Mindig lenyűgöz a józan észt és életösztönt felülíró kiváncsiság, amely ezeket a főszereplőket jellemzi, de való igaz, hogy Arthur szuicid hajlamai nélkül egyre vadabb látomásokról és egy sor megmagyarázhatatlan eseményről, illetve ép ésszel nehezen befogadható helyszínről maradtam volna le.

Márpedig nézni van mit, hála Guzzo CRYENGINE használatában való jártasságának, mert grafikailag az Alien Cube döbbenetesen fest, főleg annak tudatában, hogy az összes rendkívül kidolgozott helyszínt, legyen szó Arthur és a nagybátyja lakásáról, erdőkről, barlangokról és katakombákról, vagy egy idegen dimenzióról, egymaga alkotta meg. A hol (látszólagos) hatalmassága miatti elveszettség érzet, hol a sötét és klausztofób jelleg miatt elképesztően nyomasztó helyszínekből árad a nem evilági horrorhangulat, amely nagymértékben köszönhető a hátborzongatóan életszerű zörejeknek és a feszültségkeltő zenének is. Kissé ellentmondásos módon sokkal jobban féltem, amikor csak bejártam egy területet és nem történt semmi, mint a hál’ Istennek nem túlzásba vitt menekülős jelenetek során, amikor még egy alighanem pánikot szemléltető zajeffekt is nehezíti némileg a tájékozódást.

Noha olykor meg lehet halni benne, mert például elkap minket egy üldöző, halálra fagyunk a téli éjszakában, vagy lezuhanunk egy szakadékba, az Alien Cube is azon narratív kalandjátékok sorát erősíti, amelyek a látszat ellenére sokkal közelebb állnak a sétaszimulátorhoz, mint a túlélőhorrorhoz. Nem kell semmilyen erőforrást menedzselnünk, tehát például gyufát/lámpaolajat/zseblámpaelemet gyűjtögetni, vagy életcsíkot figyelgetni, ahogy bujdosni sem érdemes, illetve megőrülni sem tudunk, csak amikor a forgatókönyv épp megkívánja. Az alkalmankénti menekülést és ugrálást-egyensúlyozást leszámítva csak végigjárunk egy sor álleejtős helyszínt és tárgyakat gyűjtünk, amelyek használata csaknem mindig teljesen egyértelmű, így egy-egy kivételtől eltekintve fejtörőnek sem nevezném őket. Eközben a történet főhősünk felfedezései mellett a nagybátyja és a most már őt üldöző szektások által széthagyott naplólapokból, illetve Arthur megjegyzéseiből és saját naplójából bontakozik ki.

Azt már az öngyilkos hajlamú főhőshöz hasonlóan megszoktuk, hogy ezekben a játékokban mindenki kényszeresen naplót vezet, de minimum papírra veti az épp benne kavargó gondolatokat. Ami kissé szokatlan volt, az az ügyességi részek alkalmazása úgy, hogy az ugrásoknál elég jelentős az input lag, de szerencsére ezeket ugyanúgy mértékkel használta a készítő, mint a már említett üldözéseket, vagy a váratlan zörejekkel és felvillanó rémekkel történő ócska ijesztegetést. Jobban belegondolva talán épp a tudatos mértékletesség és a megfelelő arányok miatt annyira jó ez a 2-3 óra alatt lezárható interaktív novella, amellyel kicsit többet is el lehet időzni, ha valaki szeret hozzám hasonlóan minden sarokba benézni (bár nem sikerült megtalálnom minden titkot, kétlem, hogy az megnyitott volna más befejezést).

Alessandro Guzzo a jól ismert eszköztár és olykor közhelyes fordulatok használata ellenére is bebizonyította, hogy nem csak érti Lovecraft írásainak a lényegét, de egy azokból merítő kozmikus horrortörténet videojátékká adaptálása is átlagon felüli színvonalon megy neki. Az Alien Cube-ban jó érzékkel adagolja mind a lenyűgöző helyszíneket, mind a borzalmakat, a földöntúli látvány és hangok pedig nagyszerű kísérői a klasszikus lovecrafti ráébredéssel végződő személyes tragédiának.

Pontosan
8
Platform: PC (Steam)
Kiadó / Fejlesztő: Alessandro Guzzo / Alessandro Guzzo
Megjelenés: 2021. október 14. | Ár: 19,99 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

1 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

1 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

2 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

3 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

4 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

4 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

5 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

7 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

8 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

9 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

9 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3