[Teszt] Season: A Letter to the Future

Season: A Letter to the Future

sQrNagy Csaba2023.02.01. 19:05

Mégis mi az emlék? Megtaposott alapkő. Polcon tartott öröm és békés menedék. Magunk után vonszolt béklyó. Vagy talán csak a pillanat eldeformálódott lenyomata rajtunk? Egy kép, amit sose volt tökéletességig csiszolunk akaratlanul forgatva csapongó gondolataink között. Vágyakból próbáljuk megformálni majd összetörni görcsösen szorítva. De mit tennél ha tudnád, hogy a holnap mindezt elveszi? Mit jegyeznél mindenképpen papírra, örökítenél meg és dobnál a naplód lapjai közé az utókornak?

Hasonló kérdések mentén vezet minket végig a Scavengers Studio legújabb alkotása. A montreali független csapat tizennyolc lelkes tagja először 2016-ban hallatott magáról. A Darwin Project debütáló próbálkozásként a Kanadai Sziklás-hegység havas csúcsai közé csábított egy nagyrészt trendkövető battle royale formájában, de néhány hónap alatt maga alá temette a Fortnite metaverzumának mindent elsöprő lavinája. Talán ezért is volt meglepő, hogy az időközben 46 fősre duzzadt stúdió következő lépése látszólag egy műfajok határain átívelő, egyedi és formabontó kaland.

A Season: A Letter to the Future egyedi pre-apokaliptikus világának főszereplője Estelle, aki egy hegy ormán épített mediterrán hangulatú kisvárosban élte eddigi életét. Az aktuális "szezon" azonban a végéhez közeledik. Mindenki érzi. Egy időszak hamarosan lezárul, ezzel pedig ismét elkerülhetetlen mentális kataklizma sodor majd végig a világon, kíméletlenül eltörölve minden emléket. Csak rajtunk múlik, hogy mit próbálunk megőrizni a kor hangulatából, a minket körülvevő kultúrákból és az addig hallott vagy átélt történetekből. Ehhez viszont kénytelenek leszünk biciklire pattanni és hátrahagyni az otthonunk biztonságot jelentő falait.

A játékmenet ehhez igazodva erősen narratív központú, néhány érdekes megoldással azonban igyekszik kilépni a megszokott sétaszimulátor szubzsáner melegágyából. Ennek a legfontosabb eszköze a naplónk, ahová automatikusan csak az aktuális helyszín neve és pár soros leírása kerül be. Utána meglehetősen szabad kezet kapunk abban, hogy mit kattintunk polaroid fotókra vagy rajzolunk le, miről készítünk hangelvételt, milyen gondolatokat és idézeteket írunk fel és melyik apróbb tárgyat (képeslapot, szalagot, levelet) tűzzük még a lapok közé.

A bő egyórás prológus lineáris szakaszán kényelmesen felvázol számunkra mindent a játék, majd Tieng völgyébe jutva teljesen kinyílik előttünk a miniatűr open-world. A kérdés, hogy mit veszünk észre a körülöttünk lévő tenyérnyi világból és mit tartunk fontosnak archiválni? Az egyes elemek mozgathatóak, méretezhetőek, forgathatóak a naplónk lapjain, de biztosan nem tudunk majd mindent bezsúfolni a rendelkezésünkre álló dupla oldalakra - főleg nem esztétikusan. Mérlegelnünk kell, de valójában nincs rossz vagy jó megoldás. A játék nem értékel és nem bírál. Csupán egy maréknyi esetben kér arra, hogy specifikus dolgokat keressünk meg a konklúzió levonásához és a titkok felderítéséhez.

Hasonló a választásunk a dialógusok esetében. A felkínált opciók mindegyikén nem tudunk sorban végigmenni a megszokott módon, nem időzhetünk el a hasonló kérdéseken, inkább a beszélgetés irányát módosítjuk lépésenként. Tőlünk függ tehát, hogy milyen témákat érintünk - és miről nem tudunk meg már többet soha... legalábbis a következő végigjátszásig. Érezni fogjuk a súlyát, mert a szövegkönyv egészen remek anyag. Néhány magvasabb gondolattal, költői megfogalmazással és érdekes szituációval valahol az emlékeink és a felejtés, elengedés, örökség, tradíciók témakörében bolyongva.

A történet mindössze egy maréknyi karaktert mozgat, de érdemes leülni melléjük és megismerni őket egy kicsit. Még ha érzésre nem is minden esetben sikerült megfelelő szinkronhangot találni hozzájuk. Estelle narrációja szerencsére végig remek, de a többi szereplőnél olykor kilökhet az élményből egy gépiesen felolvasó orgánum. Mint ahogy az átvezetők alatt megjelenő képregényes szövegbuborékok is abszolút feleslegesnek és oda nem illőnek tűntek - nyilván nem pótolták a mimika és az ajakszinkron szinte teljes hiányát. Spencer Doran közel három éven át komponált zenei anyaga viszont finoman kíséri a kényelmesen hömpölygő eseményeket.

Ahogy az erősen stilizált és minimalista látvány is tapintható atmoszférát teremt minden helyszínen. Egyszerűen élmény biciklivel keresztül suhanni a tájon, majd felfedezni minden apró részletét. Mindezek mellett nyilván tudatos művészeti döntés, de a 21:9 közeli képarány picit kényelmetlenül és feleslegesen szorít be a vastag fekete sávok közé. Ennél zavaróbb talán az irányítás és kamerakezelés esetlensége, a két animációs fázis közül hiányzó finom átmenetek, valamint a technikai problémák: tereptárgyba beakadás, elkószáló kamera, érthetetlen módon megingó képkocka számok. Érezhetően hiányoznak a sokat jelentő utolsó simítások és a hardver specifikus figyelmesség - a DualSense kontroller nem sokat fog ficánkolni a kezünk között.

A Season: A Letter to the Future ügyesen simította bele tehát maroknyi egyszerű játékelemét egy érdekes pre-apokaliptikus világba, valamint az emlékek körül bolyongó története tematikájába. Az erősen stilizált, minimalista látvány tapintható atmoszférát teremt Spencer Doran zenei anyagával kísérve. A kiváló dialógusok, a környezet kialakítása és az igényes narráció pedig végig ügyesen dobálja a mentál-morzsákat a kíváncsiságunknak. Mechanikailag valóban nem túl összetett. Jelen formájában pedig nem is kellően csiszolt. De kétségtelenül egy emlékezetes utazás.

PLATFORM PC, PS4, PS5 (tesztelt)
KIADÓ Scavengers Studio FEJLESZTŐ Scavengers Studio
MEGJELENÉS 2023. január 31. ÁR 10.590 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

5 órája
13

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

1 napja
13

Heti megjelenések

1 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

3 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

3 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

4 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

4 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

4 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

5 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

5 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

6 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

6 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

6 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

7 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

8 napja
4

Heti megjelenések

8 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

9 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

2025.05.03.
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

2025.05.02.
12