[Teszt] Inscryption - a konzolos változat

Inscryption - a konzolos változat

sQrNagy Csaba2022.09.21. 09:00

Daniel Mullins. Talán érdemes megjegyezni ezt a nevet. A Vancouver városában egyszemélyes fejlesztőstúdióként tevékenykedő fiatalember évek óta rendkívül lelkes és üdítően kreatív résztvevője a különböző game jam rendezvényeknek. A PC-s indie közösség egy része valószínűleg a metafikcionális Pony Island és a The Hex című alkotásaival ismerte meg, az Inscryption megjelenése után viszont a tavalyi év játéka listákra és a legnagyobb díjátadók jelöltjei közé is felvésték végre a nevét - nem véletlenül. Ezúttal ráadásul kontrollert szorongatva sem maradunk ki az élményből!

Adatlapja szerint az Inscryption egy roguelike kártyajáték pszichológiai horrorba ágyazva. Az asztal másik oldalán sötétségbe burkolózó, rejtélyes figura rögtön játékra is invitál minket - majd az első néhány nekifutás során finoman vezeti a kezünk. A műfajban nagyrészt már megszokott alapok (támadóérték, életerő, speciális tulajdonságok) könnyen elsajátíthatóak, amire kiváló ritmusban, fokozatosan építik fel később az új mechanikákat - kellő mélységet adva a játékmenetnek. A koncepció egyik egyedi vonása, hogy minden kör elején két kupacból választva húzhatunk fel új lapot, de az egyre bővülő hagyományos paklink mellett mindössze ártalmatlan mókusok tornyosulnak. A legtöbb kártyát itt ugyanis kizárólag véráldozat útján tehetjük le az asztalra!

Folyamatosan mérlegelnünk és kockáztatnunk kell. A legerősebb lények csatasorba állításához kénytelenek leszünk akár három társát is felszámolni a rácsról, rosszabb esetben több oszlopot is védtelenül hagyva a 3x4-es pályán. Ez már csak azért is veszélyes, mert az opponenst közvetlenül kizárólag az ilyen üresen hagyott zónák támadásával sebezhetik a felek - stílusosan a fogát ütve ki a mellettünk álló mérleg nyelvére. Az nyer, akinél először éri az asztal lapját a túloldali súly. A horror tematikát erősítve esetenként erre rásegíthetünk a saját fogunk kirántásával vagy az egyik szemgolyónk tálcára helyezésével. A hasonló elkeseredett megmozdulásokhoz egyszerre három eszköz lehet nálunk maximum - mondjuk fogók, ollók és üvegbe zárt mókusok.

Morbid, de soha nem feszegeti a jó ízlés határait. Nem így akar meglepni, arra sokkal szofisztikáltabb eszközei vannak. Két kártyázás között itt is randomizált, elágazásokkal tarkított térképen lépkedünk előre, ahol körről körre új elemekkel egészül ki az eszköztárunk. Megjelennek az elhullott egységek csontjaiból idézhető bestiák, egyedi tulajdonságokat hordozó lapok, az ezek átadására szolgáló áldozati oltárok, permanens fejlesztésre csábító veszélyes tábortüzek, passzív erősítést nyújtó totemek vagy az elbukott körünk végén megalkotható halál kártyák - amivel mi magunk is a következő pakli részévé válunk!

A három eltérő terület szélén mindig egy főellenfél harc állja utunkat. Ezek a két körös összecsapások fantasztikus hangulatot teremtenek, zseniálisan csavarnak egyet a megszokott játékmeneten és sikeresen mozdítanak ki a komfortzónánkból. Akárcsak a váratlanul beszélni kezdő egyedi lapok vagy amikor a velünk szemben ülő rejtélyes alak felajánlja: nyugodtan lépjünk el az asztaltól és mozgassuk meg a lábunkat a zárt faházban! A játéktér hirtelen kitágul, a nagyrészt ismerős roguelike kártyajáték körül megjelenik egy rejtélyekkel teli szabadulószobába, aminek csupán egy eszköze onnantól a kezünkben tartott pakli.

... és ezen a ponton ajánlott abbahagyni az olvasást. Ez minden amit tudnod kell az induláshoz, ha nem idegenkedsz teljesen a kártyajátékoktól és egy bátran kísérletező, végtelenül kreatív és üdítően egyedi élményre vágysz. Árnyékban kell hagyni a további fordulatait és vakon belépni a sötét kabinba!

Néhány ködös félmondatot viszont kénytelen vagyok még megfogalmazni az átfogóbb kritika érdekében és a bevallottan lefelé kerekített pontszám alátámasztásához. A fentebb taglalt nyitás ugyanis mindössze az első harmada (!) egy idővel önmagára reflektáló, stílusok és műfajok határain elegánsan átlépő, folyamatosan megújulni képes, még a való világba is átszivárgó (ARG) történetnek. Persze ha visszatérnél később a klasszikus roguelike keretek közé, akkor a végigjátszást követően elérhető válik a PC-n ingyenes bővítéssel megkapott Kaycee's Mod: választható, egyre nehezedő kihívásokkal, eddig nem látott kártyákkal, új főellenfelekkel és egy szigorított szabályrendszerrel. De az Inscryption sokkal több ennél!

Daniel Mullins zsenijét dicséri, hogy a drasztikus váltások ellenére valahogy képes végig koherens egészet alkotni és még az utolsó óráira is tartogat meglepetéseket - na meg egy drámai és katartikus finálét. Egyszerűen mindennek helye és funkciója van, így fontos narratív szerep hárul az említett beszélő kártyalapokra, de akár egy átlagos menüelemre is. Első indításkor például nincsen "New Game" opciónk, csak a folytatás lehetősége. Mert a játék nem ott, nem akkor és nem velünk kezdődik.

Néhány negatívumra azért kénytelen vagyok rámutatni. Az egyik a talált filmes (found footage) ARG átívelő szál, aminek a megvalósítása néhány kulcsjelenethez már túl amatőr. Bár hihetetlen közösségi élményt nyújtott csavaros kódolt üzeneteivel tavaly a rajongóknak, erről a kontrollert szorongató új belépők már csupán utólag olvashatnak összefoglalót. A konzolos változat sokszor egyébként sem természetes közege a negyedik fal ledöntésének. Minimálisan csorbul az immerzió, a szabad kurzorral eltűnik néhány funkciótlan interakció, valamint egy bizonyos főellenfél harc alatt kénytelenek voltak kevésbé hatásos alternatívát találni a PC-s környezetre építő meta-mechanikára.

Nem nagyon tudtak mit kezdeni a DualSense képességeivel sem. A rezgések ritkán adnak hozzá az élményhez, az adaptív triggert pedig teljesen feleslegesen keményíti fel minden lap felhúzásakor - ráadásul ezt a játékon belül nincs lehetőségünk kikapcsolni. A látvány stílusos, de legtöbbször inkább ez is tudatosan használt narratív eszköz. A szinkront helyettesítő feliratozás pedig egyértelműen egy költségkímélő kényszermegoldás - bár sikerült fantasztikus hanghatásokkal, térben jól elhelyezett környezeti zajokkal és Jonah Senzel remek dallamaival feledtetni a hiányát.

Az Inscryption metafikciója tehát továbbra is PC-s környezetben igazán autentikus, de hálásak lehetünk, hogy kontrollert szorongatva sem maradunk ki belőle. Ha PlayStation platformon bogozzuk ki először a történet váratlan helyekre vezető szálait, abszolút nem lesz hiányérzetünk. Főleg ha képesek vagyunk tényleg vakon rányomni a játék ikonjára. Amikor 10-15 óra után legördül a készítők rövid listája, egy nevet garantáltan meg fogunk jegyezni. Csak soha ne változz meg Daniel Mullins!

INSCRYPTION
PLATFORM PS5 (tesztelt), PS4, PC
KIADÓ Devolver Digital FEJLESZTŐ Daniel Mullins Games
MEGJELENÉS 2022. augusztus 30. ÁR 7.090 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

5 órája

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

7 órája
2

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

1 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

1 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

2 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

2 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

3 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

3 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

3 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

4 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

4 napja
5

Heti megjelenések

5 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

5 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

5 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

6 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

7 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

8 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

8 napja
12