[Teszt] Blasphemous 2

Blasphemous 2

dragCsető Zsolt2023.11.28. 16:00

Az augusztusi megjelenés alkalmával sajnos nem jutott el a tesztlaborig a Blasphemous 2, az előző generációs verziók novemberi megjelenése azonban remek alkalmat adott arra, hogy pótoljuk az elmúlt évek egyik (joggal) felkapott indie játékának folytatását.

Stílusos pixelart grafikájával, vallásos, illetve a spanyol folklórból merítő körítésével, meg persze véres és kendőzetlen tálalásával a 2019-es Blasphemous sokak szívébe belopta magát, így aztán nem okozott különösebb meglepetést, hogy a The Game Kitchen csapatának megadatott a lehetőség a folytatás elkészítésére. Ez pedig nemcsak a hispán fejlesztőgárda számára jó hír, hanem nekünk, játékosoknak is, bármennyire is szórakoztató és egyedi volt ugyanis az eredeti, kár lenne vitatni, hogy mutatkozott bőven tér az előrelépésre. Hogy sikerült-e elérni ezt az elmúlt négy évben? A jó hír az, hogy igen. Ami pedig még jobb, hogy nem csak a nyilvánvaló területeken...

Nem véletlenül kerültem ezidáig a műfajmegjelölést a Blasphemous esetében, mert bár az első részre is elsősorban metroidvaniaként hivatkoztunk annak idején, a soulslike hatások valójában sokkalta erősebbek voltak – legyen szó a harc jellegéről, a checkpointok működéséről vagy akár a történetmesélésről. Ezzel szemben itt van nekünk a második rész, amely érzésem szerint pont metroidvaniaként tudott érdemben előrelépni. Változni nem változott persze sokat: az összecsapásoknak továbbra is van egyfajta vívós jellege, életmentő iframe-eket biztosító dodge mozdulattal és erős ellencsapásokkal jutalmazó parryvel; a térdeplők használatakor most is újjáélednek az ellenfelek, mint ahogy halál esetén is van miért visszaszaladnunk; mint ahogy a sztori tálalása sem lett sokkal áramvonalasabb, nyakatekert és teátrális nyelvezettel átadva a háttércselekményt. A szekvenciális akció-platformerek jellegzetes elemeit viszont sokkal hatékonyabban sikerült ezúttal implementálni. Ott vannak például a zsáner legfőbb mozgatórugóinak számító extra képességek, melyek szó szerint új utakat nyitnak meg: ezek például most sokkal hangsúlyosabbak, ami miatt az említett szekvenciális jelleg, illetve a (részben önkéntes) backtracking, valamint az ezzel járó jutalmazás is jóval szórakoztatóbban tud működni. De a szó szoros értelmében vett ugrándozásból is jóval több van, mint az előzményben – mind mezei jelleggel, mind pedig apró környezeti fejtörőkbe csomagolva. Úgyhogy amíg az első résznél joggal lehettünk bizonytalanok, addig itt teljes magabiztossággal jelenthetjük ki: igen, ez már vérbeli metroidvania – méghozzá abból is a minőségi fajta!

Ez utóbbihoz kellettek egyéb jellegű előrelépések is persze: az irányítás apróbb bizonytalanságait például remekül sikerült kisimítani, de a harc is sokrétűbb, változatosabb – és ezáltal szórakoztatóbb – lett. Fegyverből például kapásból háromféle van, melyek közül a történet kezdetén választani kell ugyan egyet, viszonylag hamar elérhetővé válik azonban mind. Ezek pedig nemcsak fejleszthetőek, amolyan képességfa jelleggel, hanem még váltogatni is tudunk köztük harc közben on-the-fly módon, ami eléggé kibővíti a harci repertoárt – főleg úgy, hogy meglehetősen eltérő jellegűek az említett harceszközök. Vannak emellett varázslatok továbbra is, ezek valódi jelentőségén azonban nem sokat sikerült javítani: haszontalannak nem mondanám őket, de a mezei szörnyeket kénytelenek vagyunk nélkülük is kiismerni, mert a könnyelműséget erősen bünteti a játék továbbra is, a bossoknál pedig ritkán nyílik igazán optimális ablak a használatukra.

Ha már főgenyák: ők sokkal inkább undorítóak, mintsem nehezek – akad egy két nehézségi tüske, de simán le lehet tudni akár első-második nekifutásra is némelyiküket. Emiatt a végigjátszás is gördülékenyebb – az első rész sem volt igazán nehéz, de a folytatás ilyen tekintetben is jobban csúszik, ami az összélményt tekintve a játék előnyére válik. Az egyszerű mobokat már kevésbé tudom dicsérni: vannak ugyan újak bőven, de meglepően sok az újrahasznosítás, mint ahogy területekre lebontva sincs túlságosan sokfajta belőlük, így aztán a mezei kalandozás-felfedezés során néha kicsit unalmassá tud válni a vagdalkozás – inkább az inkorrektség határát súroló leosztások azok, amik jóízű anyázásokat válthatnak ki, de szerencsére azért ezekből sincs vészesen sok. Nagy baj nincs azonban itt sem – inkább csak arról van szó, hogy amíg minden egyéb lényeges (értsd: a játékmenetre kiható) területen sikerült előrelépni, addig itt nem igazán éreztem ezt.

A Blasphemous 2 meglehetősen „unalmas” folytatás, de szerencsére abszolút jó értelemben, már-már váratlanul könnyedén pipálták ki ugyanis a „több, szebb, jobb” rubrikákat a spanyol fejlesztők. Így aztán ha szeretted az első részt, akkor nem kérdés, hogy ez is kötelező olvasmány: a hús-vér, groteszk körítés, valamint az egyszerre minőségi és stílusos audiovizuális tálalás ezúttal sem okoz csalódást, miközben a játékmenet szinte minden téren fejlődött. Ami pedig ennél is fontosabb: a játék identitása is sokkal erőteljesebbé, egyértelműbbé vált. Négy éve még hihettük azt ugyanis, hogy ez csak egy újabb alkotás, amely igyekszik meglovagolni kicsit a soulslike-hullámokat, a Blasphemous 2 azonban már ízig-vérig metroidvania, amely egyben megkerülhetetlen a műfaj rajongói számára.

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ Team 17 FEJLESZTŐ The Game Kitchen
MEGJELENÉS 2023. augusztus 23. / november 2. ÁR €29,99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

8 órája

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

22 órája
4

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

1 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

2 napja
7

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

2 napja
9

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

3 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

4 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

5 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

6 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

7 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

7 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

8 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

9 napja
9

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

9 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

9 napja
1

Heti megjelenések

2025.04.28.
1