Körülbelül 1997 magasságában jártunk családostól a Pozsonyi úton, tudjátok a központi 576-ban, ahol drága anyukám révén a 4000 Ft-os budget polcról választhattam egy PC játékot. A Terminal Velocity és a Johnny Bazookatone KIXX kiadásai között vekengve végül az utóbbi győzött, de később azért megbántam, hogy nem a 3D űrhajós csodára tettem le a voksom. Mert a Terminal Velocity, a megjelenésének környékén legalábbis, egy kifejezetten előremutató és észveszejtően szórakoztató shooter volt. Érzésre a Starfox továbbvitelének tűnt a program, igaz annak a sztorizós rétegei nélkül, és kicsit szabadabb elvű pályadesignnal. A Terminal Velocity sosem volt szimulátor, az árkádos lövöldözése egyszerű és izgalmas játékmenetet kínált, szélsebes grafikával és akkor dögösnek tűnő körítéssel.

Bár Steamen korábban is elérhető volt a játék, most Terminal Velocity: Boosted Edition néven konzolokon is dobbant Tom Hall és Mike Randell játéka, az új változat viszont ehhez a konzolosdihoz igazítja a körítést. Eltűnik a Dosbox, natívan fut a kód, alapvető szélessávú-kijelző támogatást kapunk, jobb a látótávolság, és sok apró grafikai és hang-béli polírozást is eszközöltek az új kiadáshoz. A HUD is igazodott egyet a kor követelményeihez. A játék Steam Decken is elindul, jól fut és irányítható is (bár az analóg kart alapból nem ismerte fel, ellenben az alap/legacy kiadással).

Játékmenet tekintetében kettős a benyomásunk. Egyrészt a programnak a pionír mivolta most is átüt minden pixelből. 1995-ben ez egy kiválóan összerakott, változatosságra törekedő lövölde volt, amihez foghatót még PlayStation-ön is nehezen talált az ember. A Terminal Velocity olykor a felhők fölé, máskor alagutakba vitte az akcióját, és végig tartott egy fokozott sebességet. Ha tudod, hogy akkor és ott ez mit jelentett, akkor most is értékelni fogod a játékot. Ha ki nem is fogod belőle az acsikat maxolni (őrületes dara kell hozzá), azért simán elpötyögsz majd vele, még egyes jelenetekre, pályaszakaszokra is emlékezni fogsz.
A másik oldalról viszont pont a DOS-korszak szárazsága jön át a játékból. Hiába volt technikailag urakoldó egy-egy ilyen játék, a konzolos közönség a másik oldalon már például nem viselte el, ha nincsenek emlékezetes szereplők, vagy valami minimál lore egy ekkora kaliberű megjelenés mögött. A power-up és score rendszer is kezdetleges. De legalább a shareware-világra jellemző epizodikusság kellemesen hat, és a bossok is jópofák tudnak lenni.
Ennyi és nem több. A Terminal Velocity: Boosted Edition egy remek múltidéző, egy kortörténeti lenyomat. Ha ott voltál, már remeg is az ujjad a virtuális ravaszon. Ha ezt a korszakot pedig nem élted, nem fogsz tudni miben megkapaszkodni, a stílus és a kivitelezés felett ugyanis már réges-régen elhaladt a világ.
PLATFORM Nintendo Switch, PC (tesztelt), PlayStation, Xbox
KIADÓ | FEJLESZTŐ Ziggurat | Terminal Reality
MEGJELENÉS 2023. március 14.