[Teszt] System Shock Remake - kiberanyu karmai között!

System Shock Remake - kiberanyu karmai között!

mcmackoGéczy Attila2024.05.21. 14:00

A szerkesztő döbbenten nézte végig a Gamer365 oldalának tartalmát. Lehetséges, hogy nem is írtunk bővebben a System Shock Remake-ről? Annak idején egy halvány streamen túl nem volt erőnk az eredeti demót, na meg a többszörös fejlesztői pokolban rotyogó bugyrokat megjárt felújítást részletesen elemezni. Tavaly pedig egyszerűen kimaradt a PC-változat megjelenésekor a cím. Most a konzolos kiadvány érkezésével visszatértünk a Citadel Station-re, hogy ismét elkenjük Shodan száját (ehm). Teszt következik!

Az első System Shock 1994-ben maga volt a csoda, bár stílusából fakadóan nem lehetett mindenki játéka. A Doom-lázban égő közönség nem számított arra, hogy az Ultima Underworld ágból kifejlődött űrállomás-látogatás nem áll be a sorba, sokkal inkább műfajt teremt. Lo and behold, megszületett az "immerzív szimulátor" műfaja, a tartalom és ötlettár tekintetében pedig az igazolja a készítőket, hogy 2023-24-ben még mindig érdekes és játszható tud lenni az eredeti koncepció.

Na persze ma már csak a legelhivatottabbak állnak le szöszmötölni az eredeti DOS játékkal (vagy annak Enhanced változatával), de a játék, némi kezelőfelületi ráncfelvarrás és teljes grafikai gatyába rázás után vígan szórakoztat konzolon is. Ez pedig egy hatalmas igazolása annak, hogy Warren Spectorék maradandót alkottak. Az ilyen örökbecsű értékeket pedig érdemes legalább egyszer átélni, kipróbálni és kihúzni a kötelező olvasmányok listájáról.

A System Shock egyébként labirintusszerű pályákkal kínálja azt a szöszmötölős játékmenetet, ami mondjuk a Deus Ex-et, vagy később a szuper áramvonalas Prey-t vagy Bioshockot jellemezte. Itt kezdődött minden, és sokszor érezhetjük úgy, hogy több is. Jócskán túlmutattak a készítők ugyanis az akkori elvárásokon és megszokásokon. A titkok, rejtvények a mai napig becsapósak. A szobáról-szobára haladós felderítés izgalmas és szórakoztató módon küzdelmes. Talán csak a mesterséges, rácsszerű tervezés lesz fárasztó. Na meg az oda-vissza mászkálás a pályarészek között. 1-2 nagyobb ívű szívatás az egyes vizuális, megfejtést segítő elemek keresgélésével. És a harc sem túl acélos. A rendszer teszi a dolgát, de talán ez a legfőbb erénye. Heh, tényleg nem való mindenkinek ez a móka!

Objektív-szubjektív pontjaimat a mérleg pozitív oldaláról lepakolva, nem voltam viszont elégedett a vizuális körítéssel. Furcsa lesz a következő okfejtés, hiszen a System Shock egy 1993-as program, ezt újították fel a kurrens kor színvonalára. Viszont a végső eredmény néha olyan, mintha egy első X, esetleg Xbox 360-korabeli játékot húztak volna fel mostani látványra. Remélem értitek, hogy mire gondolok. Eskü a Unity-féle változat (amely 2016 körül látott napvilágot) egy picit mintha mélyebb, atmoszferikusabb környezetet teremtett volna, mint a 2023-as Unreal-be menekített kiadás. A HUD sem az igazi, túl sok az apró betű, amit az 55-ös tévémen is alig látni. Emellett az apró-cseprő tárgyak, gombok nem kedveznek a konzolos FPS-habitushoz szokott játékosnak. Viszont a futással nem volt gond, és a készítők tényleg átmentették az eredeti program hangulatát, darabos, mégis maradandó designnal bíró űrállomását. Sokat fejlődött látványra és érzésre a kibertér is - itt komplett újrahuzalozást eszközöltek a készítők, legalábbis olyan érzete van az embernek.

A Nightdive ismét tett arról, hogy ne maradjunk minőségi újragondolás nélkül. A múlt egyik fontos szelete annyira komplex kívánalmakat ébresztett, hogy a remake fejlesztését közel tíz év alatt konkrétan háromszor kellett újrakezdeni, mire a végére jutottak. De mindeközben úgy látszik tökéletesen tudatában volt mindenki a csapatban annak, hogy a System Shock mitől nagyszerű. Ahogy fentebb is említettem, az újrakiadás sem való mindenkinek. De ha nem félsz egy kis klausztrofób szöszmötöléstől egy gyakorlatilag minden későbbi hasonszőrű játékra ihletként ható űrállomáson, akkor eljött a te időd.

PLATFORM PC, PS5, Xbox Series (tesztelt) KIADÓ Prime Matter FEJLESZTŐ NightDive Studio MEGJELENÉS 2024. május 21. ÁR kb. 15.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

9 órája
1

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

11 órája
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

1 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

1 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

1 napja
4

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2 napja
11

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

3 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

4 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

4 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

4 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

6 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

6 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

7 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

7 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

7 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

8 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

9 napja
6

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

9 napja
46