Ritka az, amikor egy széria olyan szinten változatlan formában képes fennmaradni több mint 20 éven keresztül, mint a Super Monkey Ball. Jelen esetben azonban teljesen érthető a jelenség: a majomterelgetős ügyességi móka még mindig van annyira sajátos, hogy az élmény ne váljon elcsépeltté, arról nem is beszélve, hogy 2001 óta senki sem próbált lecsapni a banánbabérokra, így a Yakuza-csapat külső nyomás és különösebb innovációs elvárások nélkül hozhatta össze Switch-re a franchise legújabb felvonását.
Az alapok tehát változatlanok: az AiAi által vezetett majombrigádnak átlátszó gömböket hajtva kell végigjutnia az akadályokkal teli pályákon. A trükk az, hogy nem magát a karaktert irányítjuk közvetlen módon, hanem a komplett szintet döntögethetjük, így befolyásolva, hogy merre guruljon a labda. Az elsődleges feladat, hogy 60 másodpercen belül célba érjünk, maga a kihívás azonban többszintű, hiszen a pályákon rengeteg – opcionálisan összeszedhető – banán (köztük egy kiemelt státuszú arany gyümölcs) van szétszórva, melyek hiánytalan összegyűjtése közel sem egyszerű feladat. Főként egyre messzebbre jutva a végigjátszás során...
Ez utóbbi, vagyis a végigjátszás pedig közel sem olyan gyors menet, mint a sorozat egyes korábbi epizódjaiban, az Adventure mód ugyanis 20 világot, azokon belül pedig 10-10 pályát tartogat, így a tartalom mennyiségére aligha lehet panasz. Még annak ellenére sem, hogy különleges minijátékokat ezúttal nem kapunk, mivel a 4 fős lokális, illetve 16 fős online multiplayer még ott vannak azért, ha a színtiszta ügyességi gameplay helyett valami kompetitívre vágyunk. Aki pedig maradna az egyszemélyes élményeknél, az játékórák tucatjait ölheti bele a Banana Rumble kimaxolásába, hiszen a banánok összegyűjtése, illetve az időalapú kihívások teljesítése már a közepesen kemény szinteken is emberszabásút próbáló feladat lesz.
Könnyűnek nem is igazán mondanám az új Super Monkey Ballt, az első két bemelegítő jellegű világ után ugyanis folyamatosan emelkedő nehézség vár ránk, egyre könnyebben elhibázható szintekkel. Az egyes pályacsokroknak egyébként mindig megvan a sajátos mechanikája, illetve az új Spin Dash mozdulatot is egyre gyakrabban kell használnunk, amivel extra lendületet vehetünk, a profik pedig izgalmas rövidítéseket is találhatnak vele. Az egyre több mozgó platform, az egyre szűkebb szakaszok és a mozgásunkat egyre kiszámíthatatlanabbá tevő nehezítések pedig komoly precizitást, is így komoly koncentrációt igényelnek. Így aztán a Banana Rumble mentálisan igencsak kimerítő élmény, ami ennek megfelelően sokkal jobban működik rövid, 20-30 perces menetekben – ilyen tekintetben pedig kiválóan illik egyébként egy olyan hordozható konzolra, mint a Switch.
Joggal merül fel a kérdés: mire fel a gyűjtögetés, ha egy idő után már az is siker, hogy végig tudunk jutni a pályákon? Érdekes gondolatkísérlet, hogy jobb lenne-e esetleg a végigjátszás felépítése, ha bizonyos mennyiségű banán összeszedésére is oda kellene figyelnünk egy-egy világon belül. Jelen formájában ugyanis eléggé "digitális" a kimenetel: a kapcsolódó feladat csak akkor teljesül, ha minden egyes banánt összeszedünk a pályán, így a 0 és a 99% százalék között ilyen szempontból semmi különbség nincs – igencsak high-end kihívás ez tehát. Aki viszont szereti a testreszabást, az minden egyes gyümölccsel extra pontokat szerezhet, amiket aztán kismillió kozmetikai cuccra lehet beváltani a shopban.
A Sega és a Ryu Ga Gotoku Studio maradtak a bevált receptnél, amivel túl nagy reflektorfényt aligha fognak bevonzani az új Super Monkey Ball számára, a Banana Rumble azonban ezzel együtt a széria talán legtartalmasabb és legnagyobb kihívást nyújtó darabja lett. A rajongóknak pedig alighanem ez is több mint elegendő lesz...
PLATFORM Switch
KIADÓ Sega FEJLESZTŐ Ryu Ga Gotoku Studio
MEGJELENÉS 2024. június 25. ÁR €49,99