[Teszt] Stray Gods: The Roleplaying Musical

Stray Gods: The Roleplaying Musical

Oldern2023.09.06. 13:30

Azt hiszem, valaki(k)nek NAGYON megtetszett a Hades. Na nem a játékmenete, mert akkor épp flowchartok tengerében úszva próbálnának valami jobbat összedobni. Nem is vagyok benne biztos, hogy sok csapat tudna sikerrel járni ez ügyben. Az ihlet itt az esztétikájára vonatkozik. Mert manapság sok tulajdonságnál fontosabb az esztétika, az összhatás, az érzet. (... a vibe, ahogy mostanában mondják. - macko)

Vagy lehet hogy totálisan hülyeséget beszélek, és csak én hallucinálok oda kapcsolatokat, ahol azok nincsenek is. Egy dolog biztos: a Stray Gods nagyon alaposan odatette magát, és mint szerep/kalandjáték, azzal az egyébként tényleg hiánypótló koncepcióval rukkolt elő, hogy ötvözi a szokásos beszélgetéseket a musicalek műfajával. Mert hát dalra fakadni mégis csak jobb, mint nem, és attól tartok hogy eljön a legtöbb "tartalomfogyasztó" ember életében az a pont, amikor döntenie kell arról, hogy fenntartja-e még a musicalekkel szembeni teljesen felesleges előítéleteit, vagy belép egy olyan világba, ahol a haragon túl más érzelmeket is meg lehet élni. Hetero férfiként is, igen. Tagadásban élném az életem?

Azért akartam ezt nagyon gyorsan leszögezni, mert azért a Stray Gods beszélgetéseinek, hm, erős 20-25 százaléka ének formájában lesz meghallgatható. Néha a dalok közben is döntenünk kell majd. Grace, aki a tanulmányai félresiklását követően egy meghallgatáson fakad dalra, hogy ott találkozzon egy igazi, élő Muzsával, még ugyanezen a napon ugyanezzel a múzsával haldokoló formájában is találkozik, méghozzá a lakásán. Na, ezen a ponton nagyjából kiválasztottuk, hogy jófej, arrogáns vagy...excentrikus(?) karaktert játszunk, és onnantól kezdve a markánsabb döntéseink előtt különböző ikonok is jelzik, hogy mely tulajdonságunkra hallgatunk nagyon - ez pedig eltérő történeti elágazásokhoz vezethet majd. De én most komolyan azt írom le, hogy hogyan működik egy beszélgetés-alapú kalandjáték? Te jó ég.

Két kritikus eleme van egy musical-alapú játéknak, gondolom én. Az első: mennyire van egyben maga a történet, a vizuál, meg a kezelhetőség. Nos, itt semmiféle kritikát nem tudok megfogalmazni. A legutolsó menüig tényleg mindenről süt hogy profik rakták össze, minden utolsó szeglete a helyszíneknek (festmények meg 3d renderek mixe, ha jól látok még vénségemre), a karakterdizájn pedig kifejezetten... modern-gótikus-alter-hippie, PONT mint a Hades, ha egy hasonló dizájnt kéne valahonnan említenem. Szóval a játék érdemi része, amit látunk, amilyen menük közt navigálunk, nagyon, nagyon rendben van.

A hangok is rendben vannak. A szinkronszínészek nagyon odatették magukat - nyilvánvalóan, hiszen ezúttal olyan embereket kellett összeválogatni, akik konzisztensen és szépen, érzelmekkel teli tudnak énekelni. A konfliktusok, amik a meggyilkolt Múzsa gyilkosa utáni hajtóvadászattal kezdődnek, aztán persze pszichológushoz nem járó istenek lelki szemetesládáinak kiürítéséhez (is) vezetnek, elegendő komolyabb érzelmi pillanatot is nyújtanak ahhoz, hogy tényleg a hangoknak nagyon a helyén kelljen lenniük. Itt én egy lájtos metakritikán túl nem is nagyon tudok mibe belekötni: a brigád, amivel dolgoztak, nagyon tudja a dolgát. Bravó, tényleg.

És akkor hol a gond? Van egyáltalán gond? Nos, az a nagy helyzet hogy én valamikor 2015 környékén tényleg belezuhantam ebbe a musicalesdibe. Valahol az életemből eltűnt egy hónap a Hamilton (a liberalizmusából már kinőttem azóta, elnézést) és később az In The Heights után, aztán pedig elkezdtem felkutatni a nagyobb klasszikusokat főleg Sondheim művei közt (Company, Pacific Overtures - a someone in a tree minden idők egyik legjobb kompozíciója, FIGHT ME, aztán Sweeney Todd, stb), és rengetegszer veszem elő a mai napig ezeket. Na, szóval amikor arra gondolok hogy musical, akkor ezek a klasszikusok jutnak eszembe. A Stray Gods dalai nem jutnak el ide, de ez szerintem senkit nem fog meglepni. Az érzelmi skálán az "epikus" vonalat egyszerűen nem, vagy csak nagyon rövid másodpercekre érik el a különféle nóták. Van egyetlen dal ami számomra kiemelkedőbb, de az sem teljes egészében, hanem az általa alkalmazott váltások és kicsit más hangvétel miatt (köh, Medusa), DE a többi inkább az érzelmekről, vágyról, haragról, bűntudatról, csalódottságról, konfliktusokról, emberibb mértékben (köh, istenibb mértékben?) szólnak, és ezért egyszerűen nem okoznak akkora katarzist, mint amit elméletben akár adhattak is volna.

De ez tényleg csak az én nyavalyám, és egyszerűen unfair módon magasra tettem a lécet. A zenei része is teljesen rendben van a Stray Gods-nak, tényleg - különben sincs hatalmas választék a musical-rpg-kalandjáték műfajban. Persze, ha hidegrázásod van a dalra kapó karakterektől (for shame! For shaaaaaame), akkor viszont ne erre keresgélj. De ilyet nem írnék oda egy Forma-1 játékteszt végére, nem? Ha utálsz balra kanyarodni, ezt ne válaszd! Köszi. A Stray Gods egy igazán profin összerakott musical-rpg, amely markáns stílussal rendelkezik, és éppen emiatt valószínűleg sokakban mélyebb benyomást fog kelteni, ha fogékonyak erre a zsánerre.

PLATFORM PC, PS4, PS5, One, Series S/X, Switch
KIADÓ Humble Games FEJLESZTŐ Summerfall Studios
MEGJELENÉS 2023. augusztus 10. ÁR 10590 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Monster Hunter Wilds béta jön - ez történt szerdán

Továbbá: Guilty Gear: Strive, The Wolf Among Us 2, No Man's Sky, Minecraft, Towers of Aghasba, Ubisoft projektek.

3 órája
2

Wilmot Works It Out

Wilmot a raktárházból hazatérve is szívesen pakolgat különböző elemeket, így rövidesen feliratkozik egy puzzle klub előfizetői közé. Hasonlóan addiktív és megnyugtató az élmény? Tesztünkből kiderül!

16 órája
1

Night Slashers (Remake)

A remake-hullám már a 90-es évek beat’em up játékait is utolérte. Tesztünk a Data East 1993-as arcade klasszikusát, a Night Slashers-t dolgozza fel!

23 órája

Soul Reaver boss-mustra, új Sakurai-játék a láthatáron – ez történt kedden

Továbbá: Metal Slug Tactics, Tetris Forever, Lollipop Chainsaw RePOP, Double Dragon Revive.

1 napja
3

Vampire Survivors X Castlevania, Alan Wake II frissítések – ez történt hétfőn

Továbbá: Edens Zero, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven, Black Myth: Wukong.

2 napja
5

Diablo 4 - Vessel of Hatred

A Diablo 4 önmagában sem kis falat, de most, hogy megérkezett a dzsungeles DLC, mi is újra elmerültünk a szépségeiben. Lássuk, mire megyünk a Spiritborn karakterrel, meg hogy a belső, komplex rendszereket hogyan húzta újra a Blizzard! Mélyelemzés következik.

2 napja
18

Killing Time: Resurrected

A Nightdive ismét belenyúl a régibe - a 3DO-n és PC-n dobbantó Killing Time kapja a következő definitív kiadást. Vissza a múltba, előre a halloweeni őrületbe. A Killing Time: Resurrected ismét egy nyalánkság a boomer shooterek kedvelői számára. Kérdés, hogy mit szeretünk szagolni és ízlelni a nyalnivaló végén.

2 napja

Steam Next Fest 2024 ősz #2: rókabőrre hímezett depis kémek

Folytatódik a Steam Next Fest szemezgetésünk, ezúttal is a 2024-es őszi felhozatalból nézzük a finomságokat. A mostani témában kémekkel, depis sétaszimmel, rókával és népies ugrabugrával foglalkozunk.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja
7

Zero the Kamikaze Squirrel - Aero után szabadon

Emlékszem, az egyik pesti üzletben sokáig kinn volt egy dobozos Zero, mégpedig a MegaDrive-os verzió. Az akkori árakhoz képest most minimum egy tízes szorzót lehet rátenni a számokra... A ritkaság most újrakiadást kapott és tesztlaborba repültünk vele.

4 napja
2

Új projekt a Hazelighttól, PC-re költözik a Spider-Man 2 - ez történt pénteken

Továbbá: Granblue Fantasy Versus: Rising, Certain Affinity, FBC: Firebreak, Surgent Studios.

5 napja
10

Europa - Álmaimban egy holdon jártam

Az Európát korábban is elképesztőnek találtuk; a Ghibli-szerű vizualitás, valamint Earl Fisher páratlan narrációja villámgyorsan elhiteti, hogy a terraformált holdon tényleg olyan lehet a levegő, mint a frissítő nyári vízpermet.

6 napja
8

Xbox Partner Preview és egyéb bejelentések - ez történt csütörtökön

Továbbá: Project Ethos, Void Crew, 33 Immortals, Arma 4, Dragon Ball Z: Kakarot.

6 napja

Xbox Partner Preview

A Microsoft közel 30 percben adott színpadot új bejelentéseknek és friss információknak.

6 napja
3

Parking Garage Rally Circuit - SEGA Saturn rajongók, szevasztok!

Mondhatni a semmiből jött a Walaber játéka, amely a Sega Saturn korszak legszebb pillanatait próbálja megidézni. A Parking Garage Rally Circuit egyszerre driftelős csapatás, egyszerre árkád ügyességi verseny és szegás' autókázás. Teszt!

6 napja

Steam Next Fest 2024 ősz #1: soulslite, horror, wholesome és misztikus sci-fi

Elkezdődött az őszi Steam Next Fest, ahol több mint háromezer megjelenés előtt álló játékot vihetünk el egy próbakörre. Ezekből szemezgetünk ismét néhány érdekes darabot.

7 napja
3

A SteelSeries az Apex Pro Gen 3 billentyűzet technikai megoldásaival tör a csúcsra

A SteelSeries megint a csúcsra törekszik, a világ leggyorsabbjaként számontartott Apex Pro Gen 3 billentyűzet új finomságokkal érkezik.

7 napja

Egymillióan Silent Hillben, sztárok az Expedition 33-ben – ez történt szerdán

Továbbá: Astro Bot, Monster Hunter Wilds, Resident Evil 4, Rogue Flight, Exodus, It Takes Two, Space Marine 2.

7 napja
4

Jön a PlayStation koncert, bővül a Space Marine 2 – ez történt kedden

Továbbá: The Legend of Heroes: Trails Through Daybreak II, Petit Island, Dragon Ball: Sparking! Zero.

8 napja
11

Game Pass: mozgolódás október második felében

Premier napján érkezik a Call of Duty: Black Ops 6 és a MechWarrior 5: Clans a PC Game Pass vagy Ultimate előfizetőknek, de más érdekesség is akad.

8 napja
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==