[Teszt] Stray Gods: The Roleplaying Musical

Stray Gods: The Roleplaying Musical

Oldern2023.09.06. 13:30

Azt hiszem, valaki(k)nek NAGYON megtetszett a Hades. Na nem a játékmenete, mert akkor épp flowchartok tengerében úszva próbálnának valami jobbat összedobni. Nem is vagyok benne biztos, hogy sok csapat tudna sikerrel járni ez ügyben. Az ihlet itt az esztétikájára vonatkozik. Mert manapság sok tulajdonságnál fontosabb az esztétika, az összhatás, az érzet. (... a vibe, ahogy mostanában mondják. - macko)

Vagy lehet hogy totálisan hülyeséget beszélek, és csak én hallucinálok oda kapcsolatokat, ahol azok nincsenek is. Egy dolog biztos: a Stray Gods nagyon alaposan odatette magát, és mint szerep/kalandjáték, azzal az egyébként tényleg hiánypótló koncepcióval rukkolt elő, hogy ötvözi a szokásos beszélgetéseket a musicalek műfajával. Mert hát dalra fakadni mégis csak jobb, mint nem, és attól tartok hogy eljön a legtöbb "tartalomfogyasztó" ember életében az a pont, amikor döntenie kell arról, hogy fenntartja-e még a musicalekkel szembeni teljesen felesleges előítéleteit, vagy belép egy olyan világba, ahol a haragon túl más érzelmeket is meg lehet élni. Hetero férfiként is, igen. Tagadásban élném az életem?

Azért akartam ezt nagyon gyorsan leszögezni, mert azért a Stray Gods beszélgetéseinek, hm, erős 20-25 százaléka ének formájában lesz meghallgatható. Néha a dalok közben is döntenünk kell majd. Grace, aki a tanulmányai félresiklását követően egy meghallgatáson fakad dalra, hogy ott találkozzon egy igazi, élő Muzsával, még ugyanezen a napon ugyanezzel a múzsával haldokoló formájában is találkozik, méghozzá a lakásán. Na, ezen a ponton nagyjából kiválasztottuk, hogy jófej, arrogáns vagy...excentrikus(?) karaktert játszunk, és onnantól kezdve a markánsabb döntéseink előtt különböző ikonok is jelzik, hogy mely tulajdonságunkra hallgatunk nagyon - ez pedig eltérő történeti elágazásokhoz vezethet majd. De én most komolyan azt írom le, hogy hogyan működik egy beszélgetés-alapú kalandjáték? Te jó ég.

Két kritikus eleme van egy musical-alapú játéknak, gondolom én. Az első: mennyire van egyben maga a történet, a vizuál, meg a kezelhetőség. Nos, itt semmiféle kritikát nem tudok megfogalmazni. A legutolsó menüig tényleg mindenről süt hogy profik rakták össze, minden utolsó szeglete a helyszíneknek (festmények meg 3d renderek mixe, ha jól látok még vénségemre), a karakterdizájn pedig kifejezetten... modern-gótikus-alter-hippie, PONT mint a Hades, ha egy hasonló dizájnt kéne valahonnan említenem. Szóval a játék érdemi része, amit látunk, amilyen menük közt navigálunk, nagyon, nagyon rendben van.

A hangok is rendben vannak. A szinkronszínészek nagyon odatették magukat - nyilvánvalóan, hiszen ezúttal olyan embereket kellett összeválogatni, akik konzisztensen és szépen, érzelmekkel teli tudnak énekelni. A konfliktusok, amik a meggyilkolt Múzsa gyilkosa utáni hajtóvadászattal kezdődnek, aztán persze pszichológushoz nem járó istenek lelki szemetesládáinak kiürítéséhez (is) vezetnek, elegendő komolyabb érzelmi pillanatot is nyújtanak ahhoz, hogy tényleg a hangoknak nagyon a helyén kelljen lenniük. Itt én egy lájtos metakritikán túl nem is nagyon tudok mibe belekötni: a brigád, amivel dolgoztak, nagyon tudja a dolgát. Bravó, tényleg.

És akkor hol a gond? Van egyáltalán gond? Nos, az a nagy helyzet hogy én valamikor 2015 környékén tényleg belezuhantam ebbe a musicalesdibe. Valahol az életemből eltűnt egy hónap a Hamilton (a liberalizmusából már kinőttem azóta, elnézést) és később az In The Heights után, aztán pedig elkezdtem felkutatni a nagyobb klasszikusokat főleg Sondheim művei közt (Company, Pacific Overtures - a someone in a tree minden idők egyik legjobb kompozíciója, FIGHT ME, aztán Sweeney Todd, stb), és rengetegszer veszem elő a mai napig ezeket. Na, szóval amikor arra gondolok hogy musical, akkor ezek a klasszikusok jutnak eszembe. A Stray Gods dalai nem jutnak el ide, de ez szerintem senkit nem fog meglepni. Az érzelmi skálán az "epikus" vonalat egyszerűen nem, vagy csak nagyon rövid másodpercekre érik el a különféle nóták. Van egyetlen dal ami számomra kiemelkedőbb, de az sem teljes egészében, hanem az általa alkalmazott váltások és kicsit más hangvétel miatt (köh, Medusa), DE a többi inkább az érzelmekről, vágyról, haragról, bűntudatról, csalódottságról, konfliktusokról, emberibb mértékben (köh, istenibb mértékben?) szólnak, és ezért egyszerűen nem okoznak akkora katarzist, mint amit elméletben akár adhattak is volna.

De ez tényleg csak az én nyavalyám, és egyszerűen unfair módon magasra tettem a lécet. A zenei része is teljesen rendben van a Stray Gods-nak, tényleg - különben sincs hatalmas választék a musical-rpg-kalandjáték műfajban. Persze, ha hidegrázásod van a dalra kapó karakterektől (for shame! For shaaaaaame), akkor viszont ne erre keresgélj. De ilyet nem írnék oda egy Forma-1 játékteszt végére, nem? Ha utálsz balra kanyarodni, ezt ne válaszd! Köszi. A Stray Gods egy igazán profin összerakott musical-rpg, amely markáns stílussal rendelkezik, és éppen emiatt valószínűleg sokakban mélyebb benyomást fog kelteni, ha fogékonyak erre a zsánerre.

PLATFORM PC, PS4, PS5, One, Series S/X, Switch
KIADÓ Humble Games FEJLESZTŐ Summerfall Studios
MEGJELENÉS 2023. augusztus 10. ÁR 10590 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2 órája
1

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

4 órája
3

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

14 órája
2

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

1 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

1 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

2 napja
7

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

3 napja
9

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

4 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

5 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

6 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

7 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

8 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

8 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

9 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

9 napja
9

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

9 napja
1