[Teszt] Star Trek: Prodigy Supernova

Star Trek: Prodigy Supernova

fcsabaFarkas Csaba2022.10.25. 22:57

Napjainkra a Star Trek videojátékok a franchise ritkán megfigyelhető szupernóva jelenségei lettek - a mobilos címek mellett hosszú ideje nem adódott olyan alkalom, hogy kontrollerrel a kézben fedezhessünk fel különös, új világokat. Most, hogy a Kurtzman-éra a Star Trek: Prodigy elindításával a fiatalabb nézőkre is kivetette a vonósugarat, rögtön egy családbarát kooperatív élmény várja azokat a rajongókat, akik már mindent kisajtoltak a Star Trek: Online és a Bridge Crew nyújtotta lehetőségekből.

Régóta várt csodagyerek

A CGI sorozatok már réges-rég megszokott építőelemei a messzi-messzi galaxisnak, az idén bemutatott Prodigy pedig Roddenberry univerzumában is meghonosítja a műfajt, ami egy látványos, stílusos és lendületes belépőt ígér a Star Trekkel ismerkedő fiatalabb generációknak. A nyitó évadot két részre bontották: az első tíz rész még áprilisban indult, a folytatás pedig október 27-től érkezik, pár héttel később ráadásul magyar szinkronnal is követhetjük a sorozatot - a hazai csatornán Star Trek: Protostar címmel keressétek. A Supernova cselekményét a két etap közé helyezték, a legénység eredetét és összecsiszolódását pedig az eddigi epizódokból ismerhettük meg.

A főszerepben látható fiatal árváink egy zsarnokoskodó főboss, a Jósló (Diviner) fogságában töltik sanyarú mindennapjaikat, mígnem rábukkannak a Protostar nevű föderációs csillaghajóra, ennek birtokában pedig sikeresen megszöknek a Tars Lamora börtönkolóniáról. Dal R'El, aki a menekülés, a felfedezés, valamint az ezzel együtt járó felnövéstörténet középpontjában áll, nem csupán a hajón és a kapitányi szerepben keresi a helyét, de származását és múltját is kérdések övezik, olyannyira, hogy önmaga és az őt körülvevők számára is rejtély, hogy milyen fajhoz tartozik, és vannak-e még rajta kívül. Dal mellett a Jósló szolgálatában álló ifjú hölgy, Gwyndala is a hajón marad, aki eleinte a fogdában tölti az utazást, később viszont főhőseink mellé áll a mentora elleni küzdelemben. A Supernovában ennek a két karakternek az irányítását vehetjük a kezünkbe.

LEGO Star Trek - másfajta kockákkal

Miután megtörténik a szökés, tíz epizóddal és néhány kalanddal később elérkezünk a Supernova cselekményéhez, ahol a képregényes bevezetőben a Protostar egy Dyson-gömbbel megcsapolt napot, és annak szokatlan tevékenységét észleli. Mivel a megterhelt csillag 72 óra múlva szupernovává alakul, a környező bolygók veszélybe kerülnek, egy váratlan kitörés pedig a Protostar-t is eléri, ami miatt csapatunk a térségben reked. A rendszerben három bolygó is felfedezésre vár, a párbeszédekből pedig fokozatosan megtudhatjuk, hogy mi történt a helyi civilizációval, és hogy mi idézte elő a zord környezetek kialakulását a planéták felszínén.

A felülnézetes játékmenet a harc, a fejtörők és a felfedezés egyensúlyára épül, amikor pedig egyiket sem tesszük, lehetőségünk nyílik a gyűjthető ásványok és tárolókonténerük jóleső szétverésére. Gyakran életerőcsomagok is kipattannak a lerakatokból, így jól jöhet, ha megtartunk néhány tárolót, melyeknek csak az összecsapások után esünk neki. Amennyiben egyedül vágunk bele a játékba, akkor folyamatosan váltogathatunk a karakterek között (társunk irányítását ilyenkor átveszi az MI), ha pedig akad egy partnerünk, két kontrollerrel ülhetünk a képernyő elé. A két szereplő különböző képességekkel rendelkezik, melyek nem csupán a rejtvényekben, hanem jó esetben harc közben is megfelelően kiegészítik egymást: míg Dal hatékonyabb a lőfegyverekkel, Gwyn inkább a közelharcban jeleskedik. Mindenkinek meglesz a maga dolga a puzzle szekvenciák során is, Dal például fel tudja emelni a nehéz objektumokat, ezalatt Gwyn bemászhat a kívánt helyre, Gwyn pedig olyan kötélszerű hidakat képezhet, melyen Dal átegyensúlyozhat a másik oldalra.

Az akció és a fejtörők bevezetése sajnos nem túl izgalmas, az első néhány pálya egyhangú és ismétlődő, az élmény viszont nagyságrendekkel élvezetesebbé válik, miután megszerzünk pár nagyobb fegyvert és képességet. Eleinte a rejtvények is kimerülnek az energiaellátás biztosítására/megszakítására/elágaztatására szolgáló dobozok pakolgatásában, de a fejtörők később új elemekkel és mechanikákkal, valamint összetettebb kihívásokkal bővülnek, találkozhatunk például tehertranszporterekkel, időeltolódással, valamint mozgásérzékelős zónákkal. Az összecsapások és a rejtvények nehézsége egyaránt a “családbarát” kifejezéssel jellemezhető: míg az arénákban inkább gépeket (legtöbbször különböző watchereket) kell püfölni és lelövöldözni, a fejtörők lendületesen, legtöbb esetben elakadás vagy hosszabb gondolkodás nélkül teljesíthetők, ez az egyszerű, lineáris és letisztult koncepció viszont nem gátolja meg, hogy tartalmas időtöltésnek éljük meg a pályák teljesítését.

Jankom és a haverok

Bár legtöbbször a két főhőssel lesz dolgunk, valamilyen formában az egész legénység tiszteletét teszi. A történet elején mindenki szétszóródik, az egyes pályákon viszont sorra megtalálhatjuk egy-egy cimboránkat, nevezetesen Jankom Pog, Rok-Tahk, Zero és Murf várja, hogy megmentsük őket. Ha egy adott szereplő már velünk van a hajón, különböző extra képességekkel támogathat minket a harc közben, emellett pedig speciális fejlesztési lehetőségeket is kínálnak (ehhez a pályákon begyűjtött erőforrásokra is szükség lesz), de léteznek olyan elzárt pályarészek is, amelyeket csak egy bizonyos karakter érhet el - ebben az esetben az adott szereplő lesugároz hozzánk a hajóról, hogy bejárást biztosítson az addig elérhetetlen helyre. Ha esetleg gyűjtögetésre és képességeink kimaxolására támadna kedvünk, akkor ládák, különleges növények, csillagflottás relikviák és cuki lényecskék, úgynevezett punnie-k után kell tüzetesen átfésüljük a terepet (sajnos a trikordert csak arra használhatjuk, hogy a főküldetés irányát mutassa). Ha mindent fel szeretnénk deríteni, bizonyos pályákat mindenképpen újra kell játszanunk, ennek viszont ronthatja az élvezeti értékét, hogy a történetvezetéssel járó párbeszédek ugyanúgy elénk kerülnek, mintha először játszanánk, ha pedig nem szeretnénk újra átélni a cselekmény fordulatait, nem győzzük majd elnyomkodni a szövegdobozok sokaságát.

A sorozat vizualitása kifejezetten tetszetős, így a harsány, színes és élettel teli helyszínek, a változatos karakterek, valamint a hangulatos atmoszféra valóban jó alapot teremt egy videojátékos adaptáció számára, egy next-gen élményhez szokott szempár azonban nem fog könnybe lábadni a gyönyörtől. A három bolygó kellően változatos környezetet biztosít, játék közben pedig mutatós az összhatás (legtöbb esetben), amikor viszont szembesülünk a közeli részletekkel és a szájszinkron hiányában produkált random tátogással, valószínűleg arra a következtetésre jutunk, hogy főhőseink Unreal motoros leképeződésének kifejezetten jól áll a távolság. Az animáció keltette hiányérzetet némiképp enyhítheti az eredeti szinkronhangok jelenléte, akik közül Kate Mulgrew mindenképpen kiemelendő, hiszen, ha nem is élőszereplősen, de hosszú idő után visszahozta a közönségkedvenc Janeway karakterét, egyfajta holografikus mentorként felügyelve főhőseink fejlődését. A trekkerek és a sorozatot jól ismerők számára a történetmesélés és a felvázolt rejtély megfelelő motivációt fog biztosítani, nem is beszélve a megannyi utalásról és egyéb fanservice elemről.

A nyolc-tíz óra bolyongás nem csupán egy epizódnyi, de egy egész évadnyi történetnek is felfogható, ami mindenképpen kiadós szórakozást ígér a rajongóknak és a Prodigy kedvelőienk. A Star Trek világában fontos a csapatmunka, és hogy a különböző képességek egymást segítve vezessenek a kívánt célhoz. A közös erőfeszítés és a sikerélmény azonban még hangsúlyosabb részét képezi a Supernova játékmenetének, mint amikor Kirk és Spock nézett szembe a gorn agresszorokkal 2013-ban. Mivel a sorozat hangulata meghatározó részét képezi a Supernovának, a prevgen benyomások pedig elriaszthatják a gyanútlan érdeklődőt, nem árt, ha benne vagyunk abban a részhalmazban, melyet az Outright Games jól láthatóan besatírozott.

A cikk szerzője Farkas Csaba, PhD, podcaster, az Impulzus Podcast alapítója, az Űrszekerek és az Impulzus Podcast főszerkesztője.

Pontosan
7
Platform: PS, X, Switch
Kiadó / Fejlesztő: Outright / Tessera
Megjelenés: 2022. október 14. | Ár: kb. 17000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

11 órája

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

20 órája
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

1 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

1 napja
16

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

2 napja
44

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

2 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

3 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

4 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

6 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

7 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

8 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

8 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

9 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

9 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

9 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3