[Teszt] Source of Madness

Source of Madness

ne5hVáradi Dániel2022.05.30. 22:00

A klasszikus játékok egyik meghatározó eleme volt a (szép magyar kifejezéssel élve) trial and error koncepciója, amikor is az elsőre lehetetlennek tűnő kihívás újbóli ismétlésével lett egyre inkább teljesíthető a játék adott szakasza. Ez pedig napjaink rougelike/lite játékainak is egy sarkalatos pontja, melyben az ismétlődő összecsapások által válhatunk egyre jobbá és hatékonyabbá. Olyan staus quo ez, amit nem szokás megtörni. Most mégis megtették.

A svéd Carry Castle csapata bár nem mondható éppen kezdőnek az iparban, 2016-os alapításuk óta most először alkottak a roguelite műfajban, ennek okán pedig rögtön valamivel ki akartak tűnni a felhozatalból. Ez lehetne ugyan a némi pixelart látványt magában hordozó művészeti stílus vagy a lovecrafti körítés, de be kell vallanunk, hogy volt már szerencsénk akár egyik, akár másik oldalhoz vagy ne adj' isten mindkettőhöz korábban.

A rougelite alapoktól sem rugaszkodtak el túlságosan, hiszen az egyes körök alatt szerzett nyersanyagokból oldhatunk fel különféle képességeket, hogy aztán a későbbiekben könnyebb dolgunk legyen. Idáig akár tankönyvi esetről is beszélhetnénk, van azonban egy olyan eleme a kirakósnak, aminek a megbolygatásával nem a megfelelő módon sikerült kitűnniük a tömegből. Az a fránya status quo.

Miről is van szó pontosan? Arról, hogy a Source of Madness-ben az ellenfelek egy szokatlan kombináció eredményeként fittyet hánynak arra a nem elhanyagolható megközelítésre, hogy tanulhatóak legyenek. A fejlesztők ugyanis azt találták ki, hogy nem elég, hogy a velünk szemben álló szörnyek procedurálisan kerülnek generálásra, hanem még a gépi tanulást is beleviszik az egyenletbe, így a játék igyekszik folyamatosan úgy megalkotni ezeket a rémeket, hogy a mi játékstílusunkra reagáljon.

Ez egyik oldalról tekinthető üdítő újdonságnak is, hiszen ezen játékoknál megtörténhet, hogy sokadik nekifutásra ugyanaz az ellenfél vagy szituáció már inkább unalmas, semmint izgalmas, ha viszont minden alkalommal más és más kihívást kapunk, akkor a változatosság gyakorlatilag kiapadhatatlan. Ugyanakkor ez szöges ellentétben áll a műfaj azon nézőpontjával, hogy tanulhatóak legyenek az összecsapások. Mit érünk azzal, ha kemény küzdelemben alulmaradunk a csápos démonnal szemben és fejlesztjük ugyan magunkat, de következő nekifutásra nem ugyanazzal az ellenféllel kerülünk szembe és a korábban szerzett tudás egy része haszontalannak bizonyul?

A kérdés részben költői, ugyanis maguk a készítők sem tudják rá teljesen a választ. Dacára annak, hogy a Source of Madness játékmenete alapvetően jó kockákból építkezik - az egyes helyszíneken kutakodva nem csak jobb és hatékonyabb eszközöket találhatunk, de menet közben cserélhető varázslatok, csapdák és egyebek segítenek abban, hogy ne csak egy-egy elhalálozás után lehessünk erősebbek -, az egészet sikeresen ássa alá a korábban már részletezett megoldás.

Emiatt pedig hiába cserélgetjük lépten-nyomon az eszköztárunkat, hogy kísérletezgessünk és hatékony összeállításokat hozzunk létre, hiába az egyébként hangulatos, lovecrafti körítés a különféle rémlényekkel, ha végig ott van velünk az a lehangoló érzés, hogy minden igyekezetünk ellenére nem tudunk mesterévé válni a kihívásnak, emiatt pedig néha a harcoknál egyszerűbb felváltva darálni a képességeket, semmint taktikusan bevetni őket. Már csak azért is, mert előfordul, a ránk törő földöntúli furcsaságok nemes egyszerűséggel rámásznak karakterünk textúrájára, így biztosítva, hogy minden támadásunk eltalálja őket. Ha pedig valaki ennyire házhoz akar jönni a pofonért, nem igazán érdemes komoly stratégiákon töprengeni.

A Source of Madness legnagyobb hátrány épp a különlegességéből akad. A kihívás egyedi megközelítése rövid úton gáncsolja el a rougelite formula egyik alapját, így hiába vál(hat)unk egyre erősebbé, a játék gondoskodik róla, hogy előnyünk minimális vagy jelentéktelen legyen, ezáltal pedig nem csak a változatosság tud állandó lenni, de a frusztráció is.

Pontosan
6
Platform: PC, PS4, PS5, One, Series S/X, Switch
Kiadó: Thunderful Group | Fejlesztő: Carry Castle
Megjelenés: 2022. május 11. | Ár: Kb. 7000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

12 órája
3

Heti megjelenések

16 órája
13

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

3 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

3 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

3 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

4 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

5 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

5 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

6 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

8 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

9 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

2025.06.27.
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

2025.06.27.
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14