[Teszt] Source of Madness

Source of Madness

ne5hVáradi Dániel2022.05.30. 22:00

A klasszikus játékok egyik meghatározó eleme volt a (szép magyar kifejezéssel élve) trial and error koncepciója, amikor is az elsőre lehetetlennek tűnő kihívás újbóli ismétlésével lett egyre inkább teljesíthető a játék adott szakasza. Ez pedig napjaink rougelike/lite játékainak is egy sarkalatos pontja, melyben az ismétlődő összecsapások által válhatunk egyre jobbá és hatékonyabbá. Olyan staus quo ez, amit nem szokás megtörni. Most mégis megtették.

A svéd Carry Castle csapata bár nem mondható éppen kezdőnek az iparban, 2016-os alapításuk óta most először alkottak a roguelite műfajban, ennek okán pedig rögtön valamivel ki akartak tűnni a felhozatalból. Ez lehetne ugyan a némi pixelart látványt magában hordozó művészeti stílus vagy a lovecrafti körítés, de be kell vallanunk, hogy volt már szerencsénk akár egyik, akár másik oldalhoz vagy ne adj' isten mindkettőhöz korábban.

A rougelite alapoktól sem rugaszkodtak el túlságosan, hiszen az egyes körök alatt szerzett nyersanyagokból oldhatunk fel különféle képességeket, hogy aztán a későbbiekben könnyebb dolgunk legyen. Idáig akár tankönyvi esetről is beszélhetnénk, van azonban egy olyan eleme a kirakósnak, aminek a megbolygatásával nem a megfelelő módon sikerült kitűnniük a tömegből. Az a fránya status quo.

Miről is van szó pontosan? Arról, hogy a Source of Madness-ben az ellenfelek egy szokatlan kombináció eredményeként fittyet hánynak arra a nem elhanyagolható megközelítésre, hogy tanulhatóak legyenek. A fejlesztők ugyanis azt találták ki, hogy nem elég, hogy a velünk szemben álló szörnyek procedurálisan kerülnek generálásra, hanem még a gépi tanulást is beleviszik az egyenletbe, így a játék igyekszik folyamatosan úgy megalkotni ezeket a rémeket, hogy a mi játékstílusunkra reagáljon.

Ez egyik oldalról tekinthető üdítő újdonságnak is, hiszen ezen játékoknál megtörténhet, hogy sokadik nekifutásra ugyanaz az ellenfél vagy szituáció már inkább unalmas, semmint izgalmas, ha viszont minden alkalommal más és más kihívást kapunk, akkor a változatosság gyakorlatilag kiapadhatatlan. Ugyanakkor ez szöges ellentétben áll a műfaj azon nézőpontjával, hogy tanulhatóak legyenek az összecsapások. Mit érünk azzal, ha kemény küzdelemben alulmaradunk a csápos démonnal szemben és fejlesztjük ugyan magunkat, de következő nekifutásra nem ugyanazzal az ellenféllel kerülünk szembe és a korábban szerzett tudás egy része haszontalannak bizonyul?

A kérdés részben költői, ugyanis maguk a készítők sem tudják rá teljesen a választ. Dacára annak, hogy a Source of Madness játékmenete alapvetően jó kockákból építkezik - az egyes helyszíneken kutakodva nem csak jobb és hatékonyabb eszközöket találhatunk, de menet közben cserélhető varázslatok, csapdák és egyebek segítenek abban, hogy ne csak egy-egy elhalálozás után lehessünk erősebbek -, az egészet sikeresen ássa alá a korábban már részletezett megoldás.

Emiatt pedig hiába cserélgetjük lépten-nyomon az eszköztárunkat, hogy kísérletezgessünk és hatékony összeállításokat hozzunk létre, hiába az egyébként hangulatos, lovecrafti körítés a különféle rémlényekkel, ha végig ott van velünk az a lehangoló érzés, hogy minden igyekezetünk ellenére nem tudunk mesterévé válni a kihívásnak, emiatt pedig néha a harcoknál egyszerűbb felváltva darálni a képességeket, semmint taktikusan bevetni őket. Már csak azért is, mert előfordul, a ránk törő földöntúli furcsaságok nemes egyszerűséggel rámásznak karakterünk textúrájára, így biztosítva, hogy minden támadásunk eltalálja őket. Ha pedig valaki ennyire házhoz akar jönni a pofonért, nem igazán érdemes komoly stratégiákon töprengeni.

A Source of Madness legnagyobb hátrány épp a különlegességéből akad. A kihívás egyedi megközelítése rövid úton gáncsolja el a rougelite formula egyik alapját, így hiába vál(hat)unk egyre erősebbé, a játék gondoskodik róla, hogy előnyünk minimális vagy jelentéktelen legyen, ezáltal pedig nem csak a változatosság tud állandó lenni, de a frusztráció is.

Pontosan
6
Platform: PC, PS4, PS5, One, Series S/X, Switch
Kiadó: Thunderful Group | Fejlesztő: Carry Castle
Megjelenés: 2022. május 11. | Ár: Kb. 7000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Minimális mozzanatok - ez történt pénteken

Benne: skate., Blood West, Scurge: Hive.

1 napja

Donkey Kong Bananza - DK Island & Emerald Rush DLC

Miután Donkey Kong felfalta az összes banánt és Pauline elénekelte az összes dalt, nincs más hátra, mint visszatérni a gyökerekhez: irány DK Island! És egy elbűvölő ráadás.

2 napja
5

Dungeons & Dragons bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Demeo x Dungeons & Dragons: Battlemarked, Dragon Ball: Sparking! Zero, Pokémon Legends: Z-A, Project Baxter, Crashout Crew.

2 napja
1

Agatha Christie: Death on the Nile

A kalandjáték műfajának van egy stabil rajongóbázisa, akikre birodalmat ugyan nem lehet építeni, de pontosan kiszámított üzleti sikert talán igen. A Death on the Nile is ennek a társaságnak szól, Poirot főszereplésével. Lássuk a bajszot!

2 napja
12

Sonic Racing: CrossWorlds

Hogy valaha képes volt-e legyőzni Sonic a nagy riválisát, Mario-t? Erre egyértelmű a válasz, de talán sosem került még olyan közel ehhez a tetthez, mint most, a Sonic Racing CrossWorlds kapcsán. Teszteltük a SEGA kartjátékát!

3 napja
12

Átszervez a Ubisoft - ez történt szerdán

Továbbá: Maid of Sker VR, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Marvel Cosmic Invasion, Hellreaper, Rock Band 4.

3 napja
2

Teljesen átalakult az Xbox Game Pass

A mai naptól Essential, Premium és Ultimate előfizetéseket kínál a Microsoft. Tartalombővülés. Áremelés. Mutatjuk mi változott!

3 napja
60

Alien: Rogue Incursion - Evolved Edition

Az űrben senki nem látja a VR-szemüveged, az Alien: Rogue Incursion Evolved Edition pedig ebből a virtuális világból érkezett. De hogy milyen a VR-játék VR nélkül? Erre a kérdésre már kaptunk ilyen-olyan válaszokat, a Rogue Incursion pedig a jó irányba billenti a mérleg nyelvét. Teszt!

4 napja
1

Demók és borzongás – ez történt kedden

Benne: BrokenLore: Dark Dawn, Hazard Levels, Psycho Dead, Godbreakers, Cairn, PowerWash Simulator 2.

4 napja
4

Borderlands 4

Őrület, pusztítás, sci-fi Mad Max, több milliárd fegyver, felfedezésre váró világok és Vaultok, Hunterek és áldozatok, vér, repülő szörnyek és végtagok. Berobbant a Borderlands következő ámokfutása: Pandora már a múlté, most irány Kairos! Győzzük le a gonoszokat, és ne felejtsünk el közben folyamatosan vigyorogni. Teszteltük a Borderlands 4-et!

4 napja
9

Electronic Arts felvásárlás, Silent Hill f sikerek – ez történt hétfőn

Továbbá: PlayStation: The First 30 Years, Fading Echo, Terminator 2D: NO FATE, Pax Dei, Nintendo Singapore.

5 napja
29

Heti megjelenések

6 napja
12

Moros Protocol

Egy elhagyatott űrhajó, csúszó-mászókkal és szörnyszülöttekkel fertőzött fedélzetek, rougelite alapmechanikára épített brutális és taktikus lövöldözés, valamint bőkezűen mért pixelek - csak hogy a 90-es évek gyermekei is otthonosan érezzék magukat. Ha téged is felcsigáz egy múltidézésben sem fukarkodó sci-fi horror, tarts velünk és nézzük meg alaposabban, hogy mit is kínál a Pixel Reign belsőnézetes akciójátéka.

6 napja
4

Daemon X Machina: Titanic Scion - J-Pop démonvadászok

Az eredetileg Switch-exkluzív Daemon X Machina 2019-ben igyekezett betölteni az Armored Core által hagyott űrt, amely a küldetésalapú mech-akciójátékok etalonja. Bár nem volt hibátlan, a játékmenete élvezetes akciót kínált. Azóta a FromSoftware előállt a Armored Core VI-tal, amely új szintre emelte a műfajt, és magasra emelte a lécet a stílusban. Jogosan merül fel a kérdés: a folytatás, a Titanic Scion képes volt-e túlszárnyalni mesterét?

7 napja
5

A nagy EA-üzlet - ez történt pénteken

Továbbá: Lethal Honor: Order of the Apocalypse, ROG Xbox Ally, Possessor(s).

8 napja
2

PlayStation Plus: az októberi hármas

Díjnyertes alkotásokkal bélelték ki a szolgáltatás belépő szintű ajánlatát a következő hónapra. Érdemes rá odafigyelni!

9 napja
4

Bejelentések a TGS-ről - ez történt csütörtökön

Benne: 007 First Light, Petit Planet, Winter Burrow, Ninja Gaiden 4, Professor Layton and the New World of Steam, Gungrave G.O.R.E: Blood Heat, Ananta, Arknights: Endfield, Fire Emblem Shadows, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater.

9 napja
1

A Forza Horizon 6 oda visz majd minket, ahová régóta vágyunk

9 napja
3

Ghost of Yōtei

Öt év várakozást követően ismét egy japán szigetre csábít minket a Sucker Punch. De vajon képesek lesznek megismételni az előd sikerét az Assassin's Creed árnyékában? Tesztünkből kiderül!

9 napja
29

Capcom különkiadás – ez történt szerdán

Benne: Onimusha: Way of the Sword, Pragmata, Street Fighter 6, Monster Hunter Wilds, Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Mega Man Star Force Legacy Collection, Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy, Professor Layton and the New World of Steam.

2025.09.25.
7