[Teszt] Source of Madness

Source of Madness

ne5hVáradi Dániel2022.05.30. 22:00

A klasszikus játékok egyik meghatározó eleme volt a (szép magyar kifejezéssel élve) trial and error koncepciója, amikor is az elsőre lehetetlennek tűnő kihívás újbóli ismétlésével lett egyre inkább teljesíthető a játék adott szakasza. Ez pedig napjaink rougelike/lite játékainak is egy sarkalatos pontja, melyben az ismétlődő összecsapások által válhatunk egyre jobbá és hatékonyabbá. Olyan staus quo ez, amit nem szokás megtörni. Most mégis megtették.

A svéd Carry Castle csapata bár nem mondható éppen kezdőnek az iparban, 2016-os alapításuk óta most először alkottak a roguelite műfajban, ennek okán pedig rögtön valamivel ki akartak tűnni a felhozatalból. Ez lehetne ugyan a némi pixelart látványt magában hordozó művészeti stílus vagy a lovecrafti körítés, de be kell vallanunk, hogy volt már szerencsénk akár egyik, akár másik oldalhoz vagy ne adj' isten mindkettőhöz korábban.

A rougelite alapoktól sem rugaszkodtak el túlságosan, hiszen az egyes körök alatt szerzett nyersanyagokból oldhatunk fel különféle képességeket, hogy aztán a későbbiekben könnyebb dolgunk legyen. Idáig akár tankönyvi esetről is beszélhetnénk, van azonban egy olyan eleme a kirakósnak, aminek a megbolygatásával nem a megfelelő módon sikerült kitűnniük a tömegből. Az a fránya status quo.

Miről is van szó pontosan? Arról, hogy a Source of Madness-ben az ellenfelek egy szokatlan kombináció eredményeként fittyet hánynak arra a nem elhanyagolható megközelítésre, hogy tanulhatóak legyenek. A fejlesztők ugyanis azt találták ki, hogy nem elég, hogy a velünk szemben álló szörnyek procedurálisan kerülnek generálásra, hanem még a gépi tanulást is beleviszik az egyenletbe, így a játék igyekszik folyamatosan úgy megalkotni ezeket a rémeket, hogy a mi játékstílusunkra reagáljon.

Ez egyik oldalról tekinthető üdítő újdonságnak is, hiszen ezen játékoknál megtörténhet, hogy sokadik nekifutásra ugyanaz az ellenfél vagy szituáció már inkább unalmas, semmint izgalmas, ha viszont minden alkalommal más és más kihívást kapunk, akkor a változatosság gyakorlatilag kiapadhatatlan. Ugyanakkor ez szöges ellentétben áll a műfaj azon nézőpontjával, hogy tanulhatóak legyenek az összecsapások. Mit érünk azzal, ha kemény küzdelemben alulmaradunk a csápos démonnal szemben és fejlesztjük ugyan magunkat, de következő nekifutásra nem ugyanazzal az ellenféllel kerülünk szembe és a korábban szerzett tudás egy része haszontalannak bizonyul?

A kérdés részben költői, ugyanis maguk a készítők sem tudják rá teljesen a választ. Dacára annak, hogy a Source of Madness játékmenete alapvetően jó kockákból építkezik - az egyes helyszíneken kutakodva nem csak jobb és hatékonyabb eszközöket találhatunk, de menet közben cserélhető varázslatok, csapdák és egyebek segítenek abban, hogy ne csak egy-egy elhalálozás után lehessünk erősebbek -, az egészet sikeresen ássa alá a korábban már részletezett megoldás.

Emiatt pedig hiába cserélgetjük lépten-nyomon az eszköztárunkat, hogy kísérletezgessünk és hatékony összeállításokat hozzunk létre, hiába az egyébként hangulatos, lovecrafti körítés a különféle rémlényekkel, ha végig ott van velünk az a lehangoló érzés, hogy minden igyekezetünk ellenére nem tudunk mesterévé válni a kihívásnak, emiatt pedig néha a harcoknál egyszerűbb felváltva darálni a képességeket, semmint taktikusan bevetni őket. Már csak azért is, mert előfordul, a ránk törő földöntúli furcsaságok nemes egyszerűséggel rámásznak karakterünk textúrájára, így biztosítva, hogy minden támadásunk eltalálja őket. Ha pedig valaki ennyire házhoz akar jönni a pofonért, nem igazán érdemes komoly stratégiákon töprengeni.

A Source of Madness legnagyobb hátrány épp a különlegességéből akad. A kihívás egyedi megközelítése rövid úton gáncsolja el a rougelite formula egyik alapját, így hiába vál(hat)unk egyre erősebbé, a játék gondoskodik róla, hogy előnyünk minimális vagy jelentéktelen legyen, ezáltal pedig nem csak a változatosság tud állandó lenni, de a frusztráció is.

Pontosan
6
Platform: PC, PS4, PS5, One, Series S/X, Switch
Kiadó: Thunderful Group | Fejlesztő: Carry Castle
Megjelenés: 2022. május 11. | Ár: Kb. 7000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

21 órája
12

Heti megjelenések

1 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

3 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

3 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

4 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

5 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

6 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

7 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

7 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

8 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

8 napja
21

Heti megjelenések

8 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

2024.04.11.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==