Fene se gondolta, hogy mekkora darázsfészekbe fogok nyúlni a Sonic Superstars-szal, ami talán a megjelenésének pillanatában az egyik legmegosztóbb Sonic cím. Youtube-on egymást érik a pro-kontra videók, a Steam-es értékelések totál vegyesek, a sajtó pedig langyos, de mégis inkább pozitív visszajelzéssel jelzett a játék irányába. Nekem pedig a sokadik benyomásom is az volt a Superstars kapcsán, hogy lehet ez lesz a kedvenc 2D Sonic játékom.
Mert hogy szerintem ez nagyon-nagyon hosszú idő óta az első olyan 2D Sonic, ami nem csak jó, szórakoztató, de finomabb mechanikái tekintetében is átgondolt, és a kor elvárásaihoz igazított epizód. Kezdjük ott, hogy Sonic (és barátai) talán soha nem volt ennyire jól irányítható(ak). Az elsőre talán lassú és reszponzív alapmozgása a platformozós szakaszoknak kedvez, begyorsulva pedig féktelen iramban szeljük a járatokat, de mindezt végig irányítható, nem feltétlenül "szonikos" intuíciót igénylő formában. Tényleg, még a jobb 2D-s címeknél (Colors, Origins, Generations bizonyos pályái) is megvolt az az érzésed, hogy néhány dolgot lutriból "sajtoltál" ki magadból, hogy bizonyos pályaszakaszokon jobb visszatartott levegővel túllenni, lesz ami lesz! A Sonic Superstars-ban soha nem volt ilyen érzésem, és ennélfogva lehet, hogy Sonic és a kompánia most jár először a kiváló minőségi szintet képviselő platforming megvalósításánál, ahol az átgondolt irányítás és pályadesign sarokról-sarokra segíti a szórakozásod.

Tényleg! Izgalmasak a pályák, rétegeltebbek, mint valaha, és a magas-mély közötti válaszvonalak közt is mintha frankóbb lenne az átjárhatóság. Lépten-nyomon át tudunk lendülni bónusz-szakaszokra, amelyek régi és új ötleteket is felsorakoztatnak. A pályák végén már-már "bébi-Mega Man" szintű, szekvenciális főnökök várnak, ahol igenis kell a taktika és a klasszikus japán konzoljátékos készség. Mindez pedig csak fokozódik a folyatólagosságában új tartalmat is kínáló kvázi "NG+" mód során. Vannak most is káoszsmaragdok, amelyek speckó (újratölthető) mozdulatokat kínálnak. Ezek is amolyan Mega Man-esek. Segíthetik a játékost, de nélkülük is teljesíthetőek a kihívások. A karakterek egymás között is bírnak egyéniséggel. Amy egyenesen imádnivaló a duplaugrásával, de a klasszikus trió is húz minket előre a tradicionális mozdulataikkal. Jó a kampányszervezés, fokozatos a nehezedés. És tényleg, végre egy Sonic játék, ahol a vizes pálya is élvezhető! Tegye szívére a kezét minden Sonic fan, ilyen buborékba már rég szippantottunk, ugye?

Prezentáció tekintetében is csak a csillagokat látom. Az egész látvány vidám, kedves, az átvezetők is bájosak, mint ahogy a főnökök is csúcs pofák. Mindegy, hogy milyen gépen nyomod, a Superstars jól tartja a tempót, és a program hordozhatóságában is szép arcát mutatja. A hangkép szerintem szuper, a 2D ellenére olykor fülbeötlően ütközik ki a térbeliség, bár a zenék inkább átlagosak, mint kiemelkedőek. Van a New Super Mario Bros sorozathoz hasonló koop mód is, ahol a vezérre van szabva a gameplay - magyarul, aki elől megy, az diktálja a tempót, ez pedig egy érdekes hozzállás, és van is valahol létjogosultsága. A battle mód "minijáték"-érzete viszont nem elég mély. Érzésre inkább csak azért került bele a játékba, hogy a fact-sheetre legyen mit odaírni pluszba az időre menő kihívás és a sztori mód mellé.

És akkor ezen a ponton elérkezünk oda, ahol a rajongók már cincálják egymást. A fenti pontok kapcsán szinte mindenre találtam egyetértő, és azokkal valamilyen rajongói indulatból fakadóan ellentétes állításokat. Egyszerűen a fenti kombó nem mindenkinek jön be. Van akinek lassú így a tempó, másnak a zenétől van herótja, vagy a főnököket, esetleg a régi-új "gonosz" karakterhez köthető Encore-t tartja túlzásnak. Nehéz tehát középúton maradni, de én azokat a negatívumokat foglalnám most össze, aminek a súlya valószínű tényleg sokakat érint.

Például ilyen a belső gazdasági rendszer -> a bónuszpályák és gyűrűgyűjtögetés kifutásában érméket halmozunk, amelyek önmagukban nem túl értékesek. A csatamódra felállított robotunkat pimpelhetjük a rajtuk vásárolt kozmetikákkal. De egész egyszerűen a balansz roppant eltántorító, mert nagyon lassan gyűlnek az érmék, a hacukák meg drágák. Aztán nem lehet elmenni amellett, hogy a multi mód tényleg ízlés és rajongás kérdése, elhiszem, hogy a fentiekkel nem elégedett mindenki. A koop móddal is van baj - révén csak helyi játékban lehet fokozni a mókát, ami a pécés játékosoknál azért nem feltétlenül része a habitusnak. Aztán PC-n ott van az Epic Store és Denuvo integráció, ami pl. Decken kifejezetten zavaró (dokkoló és egér kellett a belépéshez). És kérdéses az ár is. Ami teljes árú AAA címként indítja a játékot, de a rajongóbázis ezt kifejezetten rossz néven vette. Nehéz efelett pálcát törni, mindenki kezelje "értékén" a játékot. A tartalom és újrajátszhatóság szerintem kárpótolja az árcédulát.

Úgy látszik Sonicot nem lehet már szakadékok szónikus hasítása nélkül újra feltalálni. Szerintem azonban nincs nagy baj, a Superstars egy korrekt, nagy lépés előre. Lehet nem túl jó multi cím, de egyjátékos 2D Sonic-ként kevesen férnek mellé. Úgy érzem, hogy végre Sonic nem csak a múltból táplálkozik, hanem a jelen elvárásait értelmezi. Hogy az 1991-es mechanikák újraértelmezéséhez precizitás és fantázia is társult. Ez pedig szerintem a sorozat múltjának ismeretében egy hatalmas dolog. Olyan, aminek már lehet évtizedekkel ezelőtt be kellett volna következnie.
PLATFORM Xbox, PlayStation, PC, Nintendo Switch
KIADÓ Sega FEJLESZTŐ Sega, Arzest, Sonic Team
MEGJELENÉS 2023. október 17. ÁR kb. 22.000 Ft