[Teszt] Shin Megami Tensei V - Vengeance

Shin Megami Tensei V - Vengeance

Oldern2024.07.07. 18:05

Volt valami ebben a Shin Megami Tenseiben mindig, ami vonzott engem. Nyilván a japánsága persze, még abból a korszakomból, amikor őszintén tudtam rajongani valami orientalista változatáért annak, ammit Japánról hittem meg elképzeltem - de valami ezen túl is. Ott volt persze még az az egyáltalán nem elhanyagolható tény is, hogy soha az életben nem birtokoltam SMT játékokat, a PS½ korszakban egyszer sem futottam össze velük, csak az 576 Konzol hasábjain leírt ömlengések és az illusztrációk keltették fel az érdeklődésemet. A tudatalattiban lévő “talán” erősebb lehetett, mint maga a játék lett volna. Aztán jött a PS2 korszak utolsó szakasza, egy kicsi kitérő a Persona 3-al végre, és kb azóta sem futottam bele egyik részbe sem - egészen mostanáig. Ez a Switchről portolt, kibővített, felújított, átcsomagolt, megpörgetett verzió valami olyasminak tűnt számomra, amivel lehet grindelgetni jrpg formátumban, de talán még ennél is többet kínál majd.

Nos, nem tévedtem. Tudjuk le gyorsan a szárazat és a szükségszerűt: mivel nyilvánvalóan egy Switch játék portjáról van szó, éppen ezért nem fogunk elalélni a vizualitástól - cserébe viszont éles kép, látványos effektek, stabil framerate, gyönyörű artstyle (*a szokásos beteg jrpg-s kinkekkel megszórva sajnos, de hát ez ilyen műfaj), és nulla, akarom mondani nulla töltési idő fogad. Na, így tényleg jó pikkpakk átmenni a túlvilágból a démonok zónáira, a fejlesztés helyeire, ide-oda teleportálni a helyszínek közt, és a csaták közti átmenet is gyakorlatilag csak a józan ész kedvéért tart vagy fél másodpercig. Ez így fantasztikus - jobban belegondolva, az összes általam valaha játszott JRPG-n hatalmasat tudna dobni, ha a töltési idők okozta frusztrációkat teljesen kivennénk a képből (köhh, Lost Odyssey).

Az SMT5 Vengeance az alapjáték módján kívül egy “B” végigjátszást kínál, amely azok alapján, amit a szériában igazán jártas veteránoktól megtudtam, egy minden szempontból jobb, játszhatóbb, áramvonalasabb(?) verziója a játéknak, és mint ilyen, a szériába frissen belépők számára erősen ajánlott. Én ezen felül még a hard modera is rányomtam, úgy voltam vele, hogy ha már szívás, akkor nyomjuk. Nos, ez így tényleg nem a szokásos JRPG-élményt eredményezte, ahol az első bossig csak arra kell az embernek figyelnie, hogy ne aludjon el. De nem ám: a szörnyekkel körbevett relatív hatalmas Túlvilág, ahol főhősünk némi bevezető után találja magát, tele van titkokkal, tárgyakkal, magadhoz édesgethető szörnyekkel és persze ellenfelekkel. Itt az első néhány órában valóban át kell gondolni, mikor mit használsz el, kit próbálsz meg magadhoz édesgetni, mikor használod a tárgyakat és mikor adod el őket inkább, aztán a későbbiekben már jóval több mozgástered lesz új tárgyak és apró bónuszok tömkelegének beszerzéséhez - a temérdek mellékküldetésről nem is beszélve.

A játékmód vanilla+ RPG, körökre osztva. Annyi a csavar a dologban, hogy nem csak annyiról van szó hogy előbb jössz te, majd az ellenfél (vagy meglepetéscsatában fordítva), hanem több sebzést és több akciót kapsz, ha az ellenfél gyenge elemeit választod támadásul, és fordítva: ha olyan varázslattal próbálkozol, amire immunis, akkor idejekorán vége is a körödnek. Mivel minden animáció egy gombnyomással elnyomható, ezért a csaták maguk akárhányszor is spammelődjenek, sosem lesznek frusztrálóan unalmasak, még a grind-fázisban sem. És mivel még itt is adódhatnak meglepetések (becsatlakoznak további ellenfelek, speciális felerősített démonok is vannak a térképen, stb), ezért igazából komolyan gondolom azt az állítást, hogy ez nem egy unalmas grindfest, hanem egy izgalmasabb, gondolkodósabb grindfest.

A játék magját persze a fejlesztgetés adja: megszerzed a démonokat, kicsit lépteted a szintjeiket, aztán újakat hozol létre belőlük, illetve egymásnak adogatjátok a gyengeségeiteket, a skilleket, illetve fejlesztgetitek az elementális bónuszokat, illetve faragtok a hátrányból. Még nem tartok a játékban ott, hogy ki merjek bármit jelenteni kiegyensúlyozottságról, fairségről vagy bármi hasonlóról: egy biztos, ha a fejedbe veszel egy taktikát (pl. “én most a fény-tűz-gyógyító mágiákra fogok koncentrálni, a többi eshetőségre meg tartogatok 1-2 specializált démont hogy megmentse a valagamat), akkor a játék elég sok lehetőséget ad arra, hogy ezt különféle módokon érd el. A démononként eltérő passzív bónuszok folyamatosan rásegíthetnek a kitalált taktikádra - ha átgondoltan válogatod őket össze. Ha nem? Nos, akkor nyilván ott vannak a menüben az alacsonyabb nehézségi fokozatok, meg el lehet majd felejteni az opcionálisabb, nehezebb küldetéseket is.

Mesélnék itt most a sztoriról, de az a helyzet, hogy a hőseinket valószínűleg jobb tényleg soha nem megismerni. A tizenéves fejemben élő SMT-kép sokkal egzotikusabb, érdekesebb, összetettebb, mint bármi amit ezek a katyvaszok le tudnak hozni a materiális valóságba. Persze, szépek az átvezető animációk, és a karakterek nagy szavakat használnak sorsról, tehetségről, akaratról, rendről és káoszról, meg minderre ráöntöttek egy nagy adag pszeudospiritualitást (érzésre egyébként hihetetlenül cinikus stílusban, már ami a világnézetet meg úgy általában a hangulatot illeti), de ha fegyvert fogsz a fejemhez, az eddig látottak alapján nem tennék pénzt arra, hogy ez így a végére (mert még közel sem tartok ott) megállja majd a helyét. Aztán majd meglepsz, SMT - mert ez bizony azon kevés játékok közé fog tartozni, legaábbis most úgy érzem, amit a teszt után nem rakok félre a “majd egyszer” polcra, hanem folytatom tovább.

Az SMTV: Vengeance egy igazán jól megvalósított definitív kiadás, amely az általunk tesztelt platformon (PC) hibátlanul fut, minimális töltési időkkel, és röccenésmentes teljesítménnyel. A komplex játékmenet, a megannyi opcionális tartalom, és a roppant egyedi vizuális és a Persona-brandből már jól ismert egyedi zeneiség mind-mind erősítik a képet. Az egyetlen hátrány a faux-spiritualitás, de természetesen ez is egyéni megitélés kérdése - lesz, akinek pont ez a fajta különleges kelet-nyugat mix fog igazán bejönni. Ha a nyár második felére egy JRPG-t keresel, amelyik nagyon hamar elengedi a kezed, és nem traktál folyosókba szorított játékmenettel, akkor megtaláltad azt.

PLATFORM PS5, PS4, Switch, PC (tesztelt), Xbox Series, Xbox One
KIADÓ Sega FEJLESZTŐ Atlas MEGJELENÉS 2024. június 27. ÁR €59,99

A tesztkódot a Cenegától kaptuk - köszönjük a lehetőséget!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

2 órája
1

Heti megjelenések

15 órája

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

1 napja
2

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

2 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

2 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

3 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

4 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

5 napja
6

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

5 napja
2

Game Pass: mozgolódás július második felében

Izgalmas premier címek érkeznek a következő napokban, de elvileg hamarosan újabb bejelentések várhatóak!

5 napja

Horrorisztikus hírcsokor – ez történt kedden

Benne: The Casting of Frank Stone, Sylvio: Black Waters, Neverness to Everness, Crossy Road Castle, NetEase Games, Amber Isle.

5 napja

Jonathan Green: Drakula - A vámpír átka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal az Ace Gamebooks sorozat Drakulája kerül terítékre Jonathan Greentől.

6 napja

Dupla adag Call of Duty: Black Ops 6 béta közeleg, nem lesz Crash Bandicoot 5 – ez történt hétfőn

Továbbá: Spark the Electric Jester 3, Shoulder of Giants.

6 napja

Schim - Az Árnyugró

A nagyvilágban nem könnyű megtalálni a helyünket, vagy épp a helyes utat, akkor meg pláne, ha csak árnyról árnyra közlekedhetünk. Tesztlaborba vittük az utóbbi idők egyik legérdekesebb indie-koncepcióját, az árnyékugró Schim-et.

7 napja

Heti megjelenések

7 napja
3

The Case of the Golden Idol

Kalandjáték? Igen is, meg nem is. Talán szerencsésebb lenne narratívával rendelkező puzzle játéknak hívni a The Case of the Golden Idolt, amely a dedukciós játékmenetével vált kultikussá. Teszteltük a Game Pass-on is megjelent Xbox változatot...

7 napja

Retro hangulat bűvöletében - ez történt pénteken

Benne: Paraside: Duality Unbound, The Karate Kid: Street Rumble, Undergrounded, Tekken 8, Castaway, The First Descendant.

9 napja
2

Planet Coaster 2 bejelentés, GreedFall II megjelenés - ez történt csütörtökön

Továbbá: Double Dragon Revive, Daydream: Forgotten Sorrow, Aero the Acro-Bat, Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed.

2024.07.12.
5

Anger Foot – Vadláb akcióban

Itt van végre a lábbal lerúgós FPS játék, amely a klasszikus trutymós akció-rajzfilmek rajongói mellett az FPS, az árkád és az egykori Shiny-fanok számára is hozhat érdekes pillanatokat. Vigyázat, lábszag érkezik szemből!

2024.07.11.
5

Új Double Dragon, terjeszkedik a Palworld - ez történt szerdán

Továbbá: Nobody Wants to Die, NBA 2K25, FRENZIES, Operation: Tango, Emio, Black State.

2024.07.11.
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==