[Teszt] Shin Megami Tensei V - Vengeance

Shin Megami Tensei V - Vengeance

Oldern2024.07.07. 18:05

Volt valami ebben a Shin Megami Tenseiben mindig, ami vonzott engem. Nyilván a japánsága persze, még abból a korszakomból, amikor őszintén tudtam rajongani valami orientalista változatáért annak, ammit Japánról hittem meg elképzeltem - de valami ezen túl is. Ott volt persze még az az egyáltalán nem elhanyagolható tény is, hogy soha az életben nem birtokoltam SMT játékokat, a PS½ korszakban egyszer sem futottam össze velük, csak az 576 Konzol hasábjain leírt ömlengések és az illusztrációk keltették fel az érdeklődésemet. A tudatalattiban lévő “talán” erősebb lehetett, mint maga a játék lett volna. Aztán jött a PS2 korszak utolsó szakasza, egy kicsi kitérő a Persona 3-al végre, és kb azóta sem futottam bele egyik részbe sem - egészen mostanáig. Ez a Switchről portolt, kibővített, felújított, átcsomagolt, megpörgetett verzió valami olyasminak tűnt számomra, amivel lehet grindelgetni jrpg formátumban, de talán még ennél is többet kínál majd.

Nos, nem tévedtem. Tudjuk le gyorsan a szárazat és a szükségszerűt: mivel nyilvánvalóan egy Switch játék portjáról van szó, éppen ezért nem fogunk elalélni a vizualitástól - cserébe viszont éles kép, látványos effektek, stabil framerate, gyönyörű artstyle (*a szokásos beteg jrpg-s kinkekkel megszórva sajnos, de hát ez ilyen műfaj), és nulla, akarom mondani nulla töltési idő fogad. Na, így tényleg jó pikkpakk átmenni a túlvilágból a démonok zónáira, a fejlesztés helyeire, ide-oda teleportálni a helyszínek közt, és a csaták közti átmenet is gyakorlatilag csak a józan ész kedvéért tart vagy fél másodpercig. Ez így fantasztikus - jobban belegondolva, az összes általam valaha játszott JRPG-n hatalmasat tudna dobni, ha a töltési idők okozta frusztrációkat teljesen kivennénk a képből (köhh, Lost Odyssey).

Az SMT5 Vengeance az alapjáték módján kívül egy “B” végigjátszást kínál, amely azok alapján, amit a szériában igazán jártas veteránoktól megtudtam, egy minden szempontból jobb, játszhatóbb, áramvonalasabb(?) verziója a játéknak, és mint ilyen, a szériába frissen belépők számára erősen ajánlott. Én ezen felül még a hard modera is rányomtam, úgy voltam vele, hogy ha már szívás, akkor nyomjuk. Nos, ez így tényleg nem a szokásos JRPG-élményt eredményezte, ahol az első bossig csak arra kell az embernek figyelnie, hogy ne aludjon el. De nem ám: a szörnyekkel körbevett relatív hatalmas Túlvilág, ahol főhősünk némi bevezető után találja magát, tele van titkokkal, tárgyakkal, magadhoz édesgethető szörnyekkel és persze ellenfelekkel. Itt az első néhány órában valóban át kell gondolni, mikor mit használsz el, kit próbálsz meg magadhoz édesgetni, mikor használod a tárgyakat és mikor adod el őket inkább, aztán a későbbiekben már jóval több mozgástered lesz új tárgyak és apró bónuszok tömkelegének beszerzéséhez - a temérdek mellékküldetésről nem is beszélve.

A játékmód vanilla+ RPG, körökre osztva. Annyi a csavar a dologban, hogy nem csak annyiról van szó hogy előbb jössz te, majd az ellenfél (vagy meglepetéscsatában fordítva), hanem több sebzést és több akciót kapsz, ha az ellenfél gyenge elemeit választod támadásul, és fordítva: ha olyan varázslattal próbálkozol, amire immunis, akkor idejekorán vége is a körödnek. Mivel minden animáció egy gombnyomással elnyomható, ezért a csaták maguk akárhányszor is spammelődjenek, sosem lesznek frusztrálóan unalmasak, még a grind-fázisban sem. És mivel még itt is adódhatnak meglepetések (becsatlakoznak további ellenfelek, speciális felerősített démonok is vannak a térképen, stb), ezért igazából komolyan gondolom azt az állítást, hogy ez nem egy unalmas grindfest, hanem egy izgalmasabb, gondolkodósabb grindfest.

A játék magját persze a fejlesztgetés adja: megszerzed a démonokat, kicsit lépteted a szintjeiket, aztán újakat hozol létre belőlük, illetve egymásnak adogatjátok a gyengeségeiteket, a skilleket, illetve fejlesztgetitek az elementális bónuszokat, illetve faragtok a hátrányból. Még nem tartok a játékban ott, hogy ki merjek bármit jelenteni kiegyensúlyozottságról, fairségről vagy bármi hasonlóról: egy biztos, ha a fejedbe veszel egy taktikát (pl. “én most a fény-tűz-gyógyító mágiákra fogok koncentrálni, a többi eshetőségre meg tartogatok 1-2 specializált démont hogy megmentse a valagamat), akkor a játék elég sok lehetőséget ad arra, hogy ezt különféle módokon érd el. A démononként eltérő passzív bónuszok folyamatosan rásegíthetnek a kitalált taktikádra - ha átgondoltan válogatod őket össze. Ha nem? Nos, akkor nyilván ott vannak a menüben az alacsonyabb nehézségi fokozatok, meg el lehet majd felejteni az opcionálisabb, nehezebb küldetéseket is.

Mesélnék itt most a sztoriról, de az a helyzet, hogy a hőseinket valószínűleg jobb tényleg soha nem megismerni. A tizenéves fejemben élő SMT-kép sokkal egzotikusabb, érdekesebb, összetettebb, mint bármi amit ezek a katyvaszok le tudnak hozni a materiális valóságba. Persze, szépek az átvezető animációk, és a karakterek nagy szavakat használnak sorsról, tehetségről, akaratról, rendről és káoszról, meg minderre ráöntöttek egy nagy adag pszeudospiritualitást (érzésre egyébként hihetetlenül cinikus stílusban, már ami a világnézetet meg úgy általában a hangulatot illeti), de ha fegyvert fogsz a fejemhez, az eddig látottak alapján nem tennék pénzt arra, hogy ez így a végére (mert még közel sem tartok ott) megállja majd a helyét. Aztán majd meglepsz, SMT - mert ez bizony azon kevés játékok közé fog tartozni, legaábbis most úgy érzem, amit a teszt után nem rakok félre a “majd egyszer” polcra, hanem folytatom tovább.

Az SMTV: Vengeance egy igazán jól megvalósított definitív kiadás, amely az általunk tesztelt platformon (PC) hibátlanul fut, minimális töltési időkkel, és röccenésmentes teljesítménnyel. A komplex játékmenet, a megannyi opcionális tartalom, és a roppant egyedi vizuális és a Persona-brandből már jól ismert egyedi zeneiség mind-mind erősítik a képet. Az egyetlen hátrány a faux-spiritualitás, de természetesen ez is egyéni megitélés kérdése - lesz, akinek pont ez a fajta különleges kelet-nyugat mix fog igazán bejönni. Ha a nyár második felére egy JRPG-t keresel, amelyik nagyon hamar elengedi a kezed, és nem traktál folyosókba szorított játékmenettel, akkor megtaláltad azt.

PLATFORM PS5, PS4, Switch, PC (tesztelt), Xbox Series, Xbox One
KIADÓ Sega FEJLESZTŐ Atlas MEGJELENÉS 2024. június 27. ÁR €59,99

A tesztkódot a Cenegától kaptuk - köszönjük a lehetőséget!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Heti megjelenések

3 órája
8

Sacred 2 Remastered

A második rész már a maga idejében sem futott sima uton, a most megérkezett remastered pedig úgy tűnik pár kátyút befoltozott, párat viszont a nosztalgia kedvéért meghagyott. TESZT!

1 napja

De mi az a Control: Resonant? - ez történt pénteken

Továbbá: Helldivers 2, Layers of Fear: The Final Masterpiece Edition.

2 napja
3

Kirby Air Riders

2 napja
4

PlayStation Plus: a decemberi ötös

A szokásos három cím helyett öt játék zárja az évet a Sony előfizetéses rendszerének belépő szintjén. Nem is akármilyenek!

3 napja

Új tervek az AC Shadows-hoz - ez történt csütörtökön

Továbbá: Beyond Words, Bandai Namco Studios Singapore, Arknights: Endfield, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Viva Nobots, Sega Football Club Champions 2026.

3 napja
9

The Last Case of John Morley

3 napja
3

Super Mario 40: az elmúlt öt év tíz érdekes pillanata

3 napja
3

Lengyel mérföldkövek – ez történt szerdán

Benne: World of Warcraft: Midnight, Cyberpunk 2077, Cronos: The New Dawn, Death Strading 2: On the Beach, Sublustrum, Lonely Mountains: Snow Riders.

4 napja
9

Hyrule Warriors: Age of Imprisonment

4 napja
9

A lovakat betiltják, ugye? – ez történt kedden

Benne: Erosion, Destiny 2: Renegades, Horses, DuneCrawl, Warhammer 40,000: Space Marine II.

5 napja
5

Outlaws + Handful of Missions: Remaster

5 napja
4

Game Pass: november utolsó hetei

Moonlighter 2. The Crew Motorfest. Banishers: Ghost of New Eden. Többek között ezek a címek várják a hónap második felében az előfizetőket.

5 napja

A.I.L.A.

5 napja
3

Call of Duty: Black Ops 7 szezonstart, Xbox X Crocs – ez történt hétfőn

Továbbá: Wild Blue Skies, Pioner, Skate Story.

6 napja
10

Heti megjelenések

7 napja
12

Dispatch #S01 - bárcsak ne lenne vége

7 napja
7

Keleti oldalról - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Onimusha 2: Samurai’s Destiny, Varsapura, PUBG: Black Budget, Street Fighter 6, Morkull Ascend to the Gods

9 napja

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

2025.11.21.
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

2025.11.20.
13