[Teszt] Shin Megami Tensei V - Vengeance

Shin Megami Tensei V - Vengeance

Oldern2024.07.07. 18:05

Volt valami ebben a Shin Megami Tenseiben mindig, ami vonzott engem. Nyilván a japánsága persze, még abból a korszakomból, amikor őszintén tudtam rajongani valami orientalista változatáért annak, ammit Japánról hittem meg elképzeltem - de valami ezen túl is. Ott volt persze még az az egyáltalán nem elhanyagolható tény is, hogy soha az életben nem birtokoltam SMT játékokat, a PS½ korszakban egyszer sem futottam össze velük, csak az 576 Konzol hasábjain leírt ömlengések és az illusztrációk keltették fel az érdeklődésemet. A tudatalattiban lévő “talán” erősebb lehetett, mint maga a játék lett volna. Aztán jött a PS2 korszak utolsó szakasza, egy kicsi kitérő a Persona 3-al végre, és kb azóta sem futottam bele egyik részbe sem - egészen mostanáig. Ez a Switchről portolt, kibővített, felújított, átcsomagolt, megpörgetett verzió valami olyasminak tűnt számomra, amivel lehet grindelgetni jrpg formátumban, de talán még ennél is többet kínál majd.

Nos, nem tévedtem. Tudjuk le gyorsan a szárazat és a szükségszerűt: mivel nyilvánvalóan egy Switch játék portjáról van szó, éppen ezért nem fogunk elalélni a vizualitástól - cserébe viszont éles kép, látványos effektek, stabil framerate, gyönyörű artstyle (*a szokásos beteg jrpg-s kinkekkel megszórva sajnos, de hát ez ilyen műfaj), és nulla, akarom mondani nulla töltési idő fogad. Na, így tényleg jó pikkpakk átmenni a túlvilágból a démonok zónáira, a fejlesztés helyeire, ide-oda teleportálni a helyszínek közt, és a csaták közti átmenet is gyakorlatilag csak a józan ész kedvéért tart vagy fél másodpercig. Ez így fantasztikus - jobban belegondolva, az összes általam valaha játszott JRPG-n hatalmasat tudna dobni, ha a töltési idők okozta frusztrációkat teljesen kivennénk a képből (köhh, Lost Odyssey).

Az SMT5 Vengeance az alapjáték módján kívül egy “B” végigjátszást kínál, amely azok alapján, amit a szériában igazán jártas veteránoktól megtudtam, egy minden szempontból jobb, játszhatóbb, áramvonalasabb(?) verziója a játéknak, és mint ilyen, a szériába frissen belépők számára erősen ajánlott. Én ezen felül még a hard modera is rányomtam, úgy voltam vele, hogy ha már szívás, akkor nyomjuk. Nos, ez így tényleg nem a szokásos JRPG-élményt eredményezte, ahol az első bossig csak arra kell az embernek figyelnie, hogy ne aludjon el. De nem ám: a szörnyekkel körbevett relatív hatalmas Túlvilág, ahol főhősünk némi bevezető után találja magát, tele van titkokkal, tárgyakkal, magadhoz édesgethető szörnyekkel és persze ellenfelekkel. Itt az első néhány órában valóban át kell gondolni, mikor mit használsz el, kit próbálsz meg magadhoz édesgetni, mikor használod a tárgyakat és mikor adod el őket inkább, aztán a későbbiekben már jóval több mozgástered lesz új tárgyak és apró bónuszok tömkelegének beszerzéséhez - a temérdek mellékküldetésről nem is beszélve.

A játékmód vanilla+ RPG, körökre osztva. Annyi a csavar a dologban, hogy nem csak annyiról van szó hogy előbb jössz te, majd az ellenfél (vagy meglepetéscsatában fordítva), hanem több sebzést és több akciót kapsz, ha az ellenfél gyenge elemeit választod támadásul, és fordítva: ha olyan varázslattal próbálkozol, amire immunis, akkor idejekorán vége is a körödnek. Mivel minden animáció egy gombnyomással elnyomható, ezért a csaták maguk akárhányszor is spammelődjenek, sosem lesznek frusztrálóan unalmasak, még a grind-fázisban sem. És mivel még itt is adódhatnak meglepetések (becsatlakoznak további ellenfelek, speciális felerősített démonok is vannak a térképen, stb), ezért igazából komolyan gondolom azt az állítást, hogy ez nem egy unalmas grindfest, hanem egy izgalmasabb, gondolkodósabb grindfest.

A játék magját persze a fejlesztgetés adja: megszerzed a démonokat, kicsit lépteted a szintjeiket, aztán újakat hozol létre belőlük, illetve egymásnak adogatjátok a gyengeségeiteket, a skilleket, illetve fejlesztgetitek az elementális bónuszokat, illetve faragtok a hátrányból. Még nem tartok a játékban ott, hogy ki merjek bármit jelenteni kiegyensúlyozottságról, fairségről vagy bármi hasonlóról: egy biztos, ha a fejedbe veszel egy taktikát (pl. “én most a fény-tűz-gyógyító mágiákra fogok koncentrálni, a többi eshetőségre meg tartogatok 1-2 specializált démont hogy megmentse a valagamat), akkor a játék elég sok lehetőséget ad arra, hogy ezt különféle módokon érd el. A démononként eltérő passzív bónuszok folyamatosan rásegíthetnek a kitalált taktikádra - ha átgondoltan válogatod őket össze. Ha nem? Nos, akkor nyilván ott vannak a menüben az alacsonyabb nehézségi fokozatok, meg el lehet majd felejteni az opcionálisabb, nehezebb küldetéseket is.

Mesélnék itt most a sztoriról, de az a helyzet, hogy a hőseinket valószínűleg jobb tényleg soha nem megismerni. A tizenéves fejemben élő SMT-kép sokkal egzotikusabb, érdekesebb, összetettebb, mint bármi amit ezek a katyvaszok le tudnak hozni a materiális valóságba. Persze, szépek az átvezető animációk, és a karakterek nagy szavakat használnak sorsról, tehetségről, akaratról, rendről és káoszról, meg minderre ráöntöttek egy nagy adag pszeudospiritualitást (érzésre egyébként hihetetlenül cinikus stílusban, már ami a világnézetet meg úgy általában a hangulatot illeti), de ha fegyvert fogsz a fejemhez, az eddig látottak alapján nem tennék pénzt arra, hogy ez így a végére (mert még közel sem tartok ott) megállja majd a helyét. Aztán majd meglepsz, SMT - mert ez bizony azon kevés játékok közé fog tartozni, legaábbis most úgy érzem, amit a teszt után nem rakok félre a “majd egyszer” polcra, hanem folytatom tovább.

Az SMTV: Vengeance egy igazán jól megvalósított definitív kiadás, amely az általunk tesztelt platformon (PC) hibátlanul fut, minimális töltési időkkel, és röccenésmentes teljesítménnyel. A komplex játékmenet, a megannyi opcionális tartalom, és a roppant egyedi vizuális és a Persona-brandből már jól ismert egyedi zeneiség mind-mind erősítik a képet. Az egyetlen hátrány a faux-spiritualitás, de természetesen ez is egyéni megitélés kérdése - lesz, akinek pont ez a fajta különleges kelet-nyugat mix fog igazán bejönni. Ha a nyár második felére egy JRPG-t keresel, amelyik nagyon hamar elengedi a kezed, és nem traktál folyosókba szorított játékmenettel, akkor megtaláltad azt.

PLATFORM PS5, PS4, Switch, PC (tesztelt), Xbox Series, Xbox One
KIADÓ Sega FEJLESZTŐ Atlas MEGJELENÉS 2024. június 27. ÁR €59,99

A tesztkódot a Cenegától kaptuk - köszönjük a lehetőséget!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Tesztünk!

12 órája
1

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

15 órája
1

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

22 órája
8

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

1 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

1 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

3 napja
1

Gradius Origins Collection

4 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

4 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

5 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

5 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

5 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

6 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

7 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

7 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

8 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

8 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
14