[Teszt] Sable

Sable

WarhawkLusztig Zsolt2021.10.10. 22:30

Az, hogy a Sable nem mindenkinek való, egy eléggé enyhe kijelentés. Ez az a játék, mely minden egyes pontján próbára teszi a mélyen tisztelt játékost, legyen az a grafikai dizájnja, a játékmenet felépítése, vagy egyszerűen csak a különböző programhibák mennyisége. Azok, akik mindezeken keresztülverekedik magukat egy igen különleges élménnyel lehetnek gazdagabbak, de igazából teljesen meg tudom azokat is érteni, akik bizonyos idő után egyszerűen és véglegesen lepattannak róla.

Kezdjük a leginkább egyértelmű ponttal, a kinézettel - ez az, amivel először találkozunk és ez az, ami valószínűleg eldönti, hogy maradunk-e vagy megyünk tovább. A bevallottan Mœbius stílusa által inspirált látványvilág olyan, amit videójátékok nem igazán használtak eddig, a pasztellszínek és vékony, már-már ceruzával rajzolt vonalak egy kifejezetten érdekes és izgalmasnak tűnő világot festenek a képernyőre. A Sable világát nem lehet azzal meggyanúsítani, hogy kifejezetten változatos lenne, de ez a sivatagos, kihalt, máshol méretes lények csontvázával, vagy hatalmas sziklaszirtekkel tarkított környezet feküdhetett igazán ennek a stílusnak. A napszakok váltása érdekes, földöntúli színekbe öltözteti ezeket a helyszíneket, ami sokszor tényleg szájtátásra ösztönzi a szemlélőt, máskor viszont, mikor mondjuk éjszaka minden (de tényleg minden, még főhősünk is) pontosan ugyanolyan színt kap, akkor azért nem lesz kifejezetten egyszerű a navigáció.

Amit nem segít az sem, hogy a Sable kamerakezelése elég sokszor dolgozik ellenünk, ami ha halálos végkifejlethez nem is vezet – lévén olyan a játékban nincs – azért eléggé megnehezíti sokszor a dolgunkat. És itt felmerül a kérdés, mi is a dolgunk? No igen, ez a másik olyan pont, amit vagy megszeretsz, vagy meggyűlölsz. A Sable lényegében egy felnövés-történet, a címszereplő eléri azt a kort, mikoris el kell döntenie, hogy mihez kezd az életével, ez pedig ebben a világban egyfajta zarándoklatot jelent, elindulunk a nagyvilágba, segítünk az ott élő embereknek, felfedezzük a vidéket, élményeket és tapasztalatot gyűjtünk. És kitűzőket, mert három kitűzőért bizonyos helyeken egy maszkot kapunk és csak azt a szakmát választhatjuk, amihez van maszkunk is. Ez pedig azt jelenti, hogy egy rövid betanuló részt leszámítva a játék elengedi a kezünket, oda megyünk ahova akarunk, azt csináljuk, amit szeretnénk. Egy nagyon minimális terelgetés van (különböző biszbaszokat kell összeszednünk erőnlétünk fejlesztéséhez, melynek segítségével magasabb dolgokat tudunk megmászni), de alapvetően tényleg ránk van bízva, hogy merre indulunk el, kivel beszélgetünk, kinek a feladatát vállaljuk el (mert valamiért mindenki velünk akarja gondját-baját megoldani).

Ez pedig, bár elméletben jól hangzik, a valóságban viszonylag hamar képes unalomba fulladni, mégpedig azért, mert bár a Sable által elérhető terület a mai AAA nyílt világú játékokhoz képest eléggé kompaktnak mondható, de kevés kivételtől eltekintve az egyes területeken nagyjából ugyanazt csinálhatjuk. Mindenhol van egy-egy térképész, akit elérve az adott terület térképét (meg egy-egy térképész-kitűzőt) megvehetjük, van egy-egy olyan quest, amiben ilyen-olyan bogarakat gyűjtünk be, van egy űrhajó roncs, egy „gyűrű-pálya” és néhány apróbb feladat, melyek jellemzően arról szólnak, hogy vagy fel kell másznunk valahova, vagy meg kell keresnünk valakit. Ez nagyjából az első egy-két alkalommal izgalmas, utána gyorsan munka szaga lesz. És a maradék néhány különleges feladat se annyira különleges, hogy évek múltán is emlékezzünk rájuk, bár van egy-két érdekesebb feladvány, azért egyik se olyan, amit pár pillanatnyi gondolkodással ne lehetne megoldani.

A feladványok jelentős része egyébként se az agyunkat fogja tornáztatni, hanem, nos, magát Sable-t. Ebben a játékban ugyanis másznunk kell. Sokat. Nagyon sokat. A fejlesztők valószínűleg komoly rajongói lehettek a Breath of the Wildnak és/vagy a modern Assassin’s Creed játékoknak, mert Sable szinte bármit képes megmászni, ahogy fentebb írtam, nagyjából csak az erőnléte szab határt annak, hogy milyen magasra jutunk. A játék nagyban épít erre, hegyszirteket kell megmásznunk, elhagyatott, méretes épületeket kell legyűrnünk, vagy akár egy óriás homokféreg belsejében kell felkapaszkodnunk. És itt jön be a kamerakezelés problémája, mely sokszor nincs a helyzet magaslatán, melynek eredményeképp nem egyszer sikerült a célpontom előtt nem sokkal a mélybe zuhannom, ahol bár nem a halál várt, de checkpoint híján kezdhettem újra a kapaszkodást.

Mindazonáltal a kamerakezelés még így is talán a játék egyik legenyhébb problémája, ugyanis a Sable-ben olyan mennyiségű programhibával találkoztam, hogy valószínűleg még a Bethesda műhelyében is elismerően csettintenek. Vannak a látványosak, de annyira nem kritikus fajták, ilyen például, hogy a játék bár alapvetően megpróbál 60fps környékén tartózkodni, egyes pályarészeket masszívan, már-már szaggatás határára képes zuhanni, de a fent említett kamerakezelést is ide lehet sorolni. Aztán vannak olyanok, melyek alapvetően befolyásolhatják az előrehaladásunkat: volt például olyan, hogy menet közben egyszerűen kizuhantam a világból, egy feladat célpontja elfelejtett spawnolni, esetleg a boltok választéka, rosszabb esetben a pénzem szőrén-szálán eltűnt. A legtöbb hiba szerencsére a játék többszöri újraindításával orvosolható, de azért na, ha majdnem többet töltök a töltőképernyő bámulásával, mint a tényleges játékkal, akkor azért ott vannak gondok.

És éppen ezért jelen formájában nem tudom a Sable-t nyugodt szívvel ajánlani. Én átverekedtem magam rajta és nem állítom, hogy jobb pillanataiban ne lenne kifejezetten különleges, azonban olyan mennyiségű tervezési- és programhiba gyűri őket maguk alá, hogy tényleg elszántnak kell lenni ahhoz, hogy ezeket megtaláljuk és értékelni tudjuk.

Pontosan
5
Platform: Windows, Xbox One, Xbox Series X|S
Fejlesztő: Shedworks
Kiadó: Raw Fury
Megjelenés: 2021. szeptember 23. | Ár: 8.700 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

20 órája
4

Heti megjelenések

22 órája
3

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

2 napja
5

The Outer Worlds 2

2 napja
4

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

2 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

3 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

4 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

4 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

5 napja
46

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

5 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

5 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

5 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

5 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

5 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

6 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

8 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

9 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

9 napja