[Teszt] Redfall - Vérciki vérszopók

Redfall - Vérciki vérszopók

mcmackoGéczy Attila2023.05.02. 22:45

Akárki akárhogyan próbálja korbácsolni a kedélyeket, az Arkane számomra mind a Dishonored, mind pedig a Prey játékokkal bekerült a halhatatlanok sorába. Talán épp ezért furcsa az, amit a Redfall kapcsán is tapasztaltam. "Vérszagra gyűl az éji vad." Különös érzés volt ennek tükrében a 30 FPS mizéria körüli felháborodásokat olvasgatni, aztán a tesztkópiában elmélyülni, alvadt vérben taposni, végül az elmúlt napok tesztjeit, és fröcsögő szalagcímeit olvasni.

Nincs mit szépíteni: a Redfall nem lett jó játék, mi több, ha valaki a „rossz” címkét húzza a buci fejére, azzal is egyet tudok érteni. De sajnálom is az Arkane Austin csapatát, mert ez a kudarc, és az epe, amit most kapnak mindenhonnan, teljesen méltatlan a csapat korábban bizonyított tehetségéhez.

ÜDVÖZLET REDFALLBAN

De mi is az a Redfall? Egy belső nézetes lövölde, ami próbál mindenféle műfaj vénáján tapogatózni. Van benne egy adag looter-shooter, amit a kooperatív zombihentelős FPS-ek stílusjegyeivel egészítettek ki. Akad a játékban némi RPG elem, vagy mondhatni az Arkane korábbi, „immersion sim” játékstílusából érződik egy kibontakozni képtelen csíra a játék mélyén. Érezzük az Ubi játékok hatását a világ szervezésén, de még a Microsoft korábbi poszt-apokaliptikus zombózisa, a Dead Rising hatását is. (Eskü, gondolkodnom kellett a Capcom sorozatának címén egy picit…). Apropó, a Redfallban nem klasszikus zombik között, hanem vérszopók és azok szektába verődött követői között kell rendet tennünk. A játékmenet malmába lépve elindulunk egy biztonságos bunkerból, hogy aztán missziókat teljesítsünk a többi túlélő számára. Eközben a várost felszabadítjuk, a kultisták vérpörköltjébe jó alaposan belecsulázunk, és vámpíristenekből csinálhatunk füstös hamuhalmot. A város nem túl nagy, de cserébe meglepően rétegelt és kidolgozott, és később is kapunk váratlan húzásokat a rendelkezésre álló játszótér kapcsán. Redfall utcái és környékei jól kidolgozottak, és akad pár olyan emlékezetes helyszín is, amelyek akkor ugranak majd be, amikor hónapok múltán keresed fejben a Redfallal kapcsolatos emlékeidet.

Alapvetően négy hőssel indulhatunk útnak, mindegyik más játékstílusra vannak hangolva. Ez inkább a skillekben mutatkozik meg egyébként, a mesterlövész kezében épp úgy jól áll a shotgun, mint a vadóc geek csajszikám kacsójában a távcsöves. A csapat segítheti egymást a buliban, de egyedül sincsenek megoldhatatlan feladatok. A játék felkínálja a lopakodás lehetőségét, de előbb vagy utóbb elindul a csatározás, és akkor jöhet a tömegmenedzsment, a túlélésért folytatott ugrabugra, vagy a szomorú újrakezdés valamelyik safe house rejtekéről. A missziók során fejlődünk, olykor a shlooterekre jellemző ritka fegyverek üthetik a nyomunkat, és folyamatosan érdemes minden pad alá benézni. Bár soknak tűnik az összeguberálható tárgymennyiség és valuta, két meggondolatlanabb misszió után legatyásodhatunk, ha az „immerziós szimulátor” aspektust kiiktatjuk a játékból, és a Left 4 Dead élményt próbáljuk megidézni.

Tulajdonképpen mindent el is mondtam a játékról. Minden jót és érdemlegeset. A fentiek alapján az ember egy átlagos, koop-fókuszú lövöldét vár a Redfalltól, de már ez is sejteti, hogy az Arkane Austin alkotása nem tud igazán kiemelkedő lenni semmilyen téren sem. Talán a hangulatot leszámítva. És ekkor jönnek a további problémák.

FOGATLAN RETTENET

Azon szinte meg sem lepődünk, hogy a játék tele van bosszantó bogarakkal és polírozatlan elemekkel. Vannak ládák, amik mókásan dobálják a fedelüket, miközben próbáljuk őket kinyitni. Máskor az ellenfelek zsenge intelligenciáján, ügyefogyott harci rutinján, vagy a tér-ugró vámpírok félrehopponálásán fogunk jókat kuncogni. De a mélyre tekintve sem lesz jobb a rendszer. Tök mindegy, hogy PC-n, vagy X-en játszol, a kameramozgatás apacuka, ragadós, alvadt vérben kapálózó tengelyeket sejtet. A város random járőrei és vámpírjai olykor azonnali letámadás után „Il Silenzio”-t dúdolnak a füledbe, máskor ugyanazt a küldetést 5 perc alatt, két tár skulóval lenyomod, mert alig találkozol valakivel. A fegyverek változatosságára nem lenne panasz, de a szinteződés miatt sokszor hamar elévülnek a jobb darabok is, egyes finomságokat kár így a szívünkhöz növeszteni. Pláne PC-n, ahol az egérrel való irányítás egy félautomatával nekem külön cheatnek hatott a sok-sok sikeres fejlövés miatt.

És akkor még nem beszéltünk a játék technológiai oldaláról. Azt hitted a 30 FPS-sel van a legnagyobb gond? Dehogy! A Redfall Xbox verziója még az olykori dicegések-döcögések mellett is egész stabilnak tűnik ahhoz képest, amit PC-n produkál. Tudom, a 2060-as kártyám ma már ócskaság, de az, hogy egy U4 játék megint mondjuk 10-40 FPS között ingadozzon, az külön övön aluli ütés. 900p low-medium és fullos DLSS mellett már 20-60 között lavírozott a mutató, de borzasztóan egyenetlen összkép mellett. Mondhatják, hogy ez egy next-gen játék, a program vizualitása az Arkane-re jellemző képregényes részletek mellett is rettentő elmaradott. Az amúgy is halvány textúrák úgy poppolnak a szemünk elé, mint 2008-ban, eskü, még sokszor annál is lassabban. SSD-ről.

Én nem értem szakmai mélységeiben a fejlesztői eszköztárat, sőt, amikor próbát teszek arra, hogy megértsem, akkor kapom az ívet a kommentszekcióban. De az, hogy a Redfall mondjuk az Xbox 360-Xbox One átmenet vizuális színvonalát hozza, és közben szomjas korunk csúcshardvereinek vérére, az egyszerűen elfogadhatatlan. Tudom, előre fogjátok a fejeteket, és igazatok is van, de egyszerűen nem jut eszembe jobb példa. Láttátok a TLOU2 tűéles poszt-apokaliptikus világát? Vagy akárcsak a Destiny 1-et? Ejj, a Redfall tényleg úgy hat, mintha egy, vagy inkább két korábbi korszakból maradt volna itt közöttünk. És erre sem a nyílt világ, sem a rossz fejlesztői döntések nem adnak felmentést a végleges produktum minőségének tükrében…

HOLLOW MAN – AZ ÜRES EMBER

Szóval ott vagyunk, hogy egy játékmenetében átlagos, technikailag és művészetileg elcsúszott projektet kellene értékelnünk. Amiben a Tik-Tok kompatibilis hős-grimaszok karakteresebbek, mint a gameplay-loop. Amiben a világábrázolás és az immerzió darabosabb, mint Frank West 2006-os nagybevásárlása a plázában. Amire a Microsoft a tavaszi szezonját építette az akciójátékok kedvelői között. Vérciki? Szeretném hinni, akarnám mondani, hogy nem. De eleget szívta a véremet a játék, szóval itt és most én sem tudok barátságosabb hangnemben távozni.

PLATFORM PC, Xbox
KIADÓ Bethesda Softworks | FEJLESZTŐ Arkane Studios (Austin)
MEGJELENÉS 2023. május 02. ÁR 70 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

1 napja
4

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

1 napja
8

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

2 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

3 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

3 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

4 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

4 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

4 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

5 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

5 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

7 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

8 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

9 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2025.05.01.
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2025.05.01.
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12