[Korai Öröm] Ready or Not - Early Access teszt

Ready or Not - Early Access teszt

JohnBartBarta János2022.01.11. 10:44

Káoszba fulladt Amerika, rettegő átlagemberek, mindenre elszánt bűnözők, és az élet védelmére felesküdött, megingathatatlan kommandósok. 16 évnyi készenlét után újra bevetésre indulhattak a SWAT-sorozat veteránjai - és noha a cím új, a bevetés szabályai nagyon is ismerősek.

Rájár a rúd az egyjátékos élményt kereső taktikai FPS-fogyasztókra, a műfaj ugyanis a 2013-as ArmA3 óta nem igazán termelt ki teljes értékű szólómodult is kínáló címet - helyette a hardcore lőporos élmények az online harcterekre költöztek. Squad, Hell Let Loose, Rising Storm 2: Vietnam, Post Scriptum, Escape from Tarkov, vagy épp a Beyond the Wire - húsbavágó, ámde a single-player módot hírből sem ismerő címek, és akkor a klasszikus nagy öregek (avagy a Ghost Recon és a Rainbow Six sorozatok) battle royale illetve esport irányba eltolt evolúcióját még nem is említettem.

Épp ezért volt szívmelengető fejlemény, hogy 2021 utolsó nagy gaming meglepetését (és egyben a bizonyítékot, hogy van ám még igény a könyörtelen, klasszikus egyjátékos kommandózásra) egy Új-Zélandon bejegyzett tízfős indie stúdió követte el. A VOID Interactive ugyanis egy abszolút régivágású taktikai FPS-sel, a SWAT-sorozat szellemi örököseként aposztrofált Ready or Nottal (innentől: RoN) vette be a Steam korai hozzáférési tabelláját, méghozzá akkora durranással, hogy úgy lett a 2021-es téli vásár egyik legnagyobb sikere, hogy a készítők leárazás nélkül, 35 eurós alapárral indították útjára a bevetési csoportot...

"Én vagyok a REND!"

E sikersztorihoz viszont göröngyös út vezetett, a RoN-t ugyanis még 2017-ben jelentették be, és eredetileg 2020 végén akarták kiadni - a fejlesztés azonban finoman szólva sem haladt flottul, a játék 2019 augusztusi zárt alfatesztje ugyanis a legelhivatottabb előrendelők szerint is katasztrofálisan sikerült. Épp ezért örömteli, hogy bár hosszú csúszás után, de a csapatnak végül sikerült ráncba szednie a játékot - de lássuk, mit is kínál a még kései alfa fázisban leledző rendőrsztori!

Mindenekelőtt egy disztopikus Amerikai Egyesült Államokat, a RoN ugyanis egy olyan közeljövőbeli USA-ban játszódik, ahol az egyre gyűrűződő politikai és társadalmi feszültségek, a lassan megszűnő középosztály, és az egyre szélesebbre nyíló bérolló végül polgárháború közeli állapotokhoz vezet: általános az elszegényedés, vele együtt pedig a bűnözési ráta is az egekbe nő. Nem kivétel ez alól a fiktív Los Suenos városa sem, ahol a korrupció és az általános gazdasági helyzet lassan anarchiába dönti a metropoliszt. Mindennaposak a rablások és gyilkosságok, a bandaháborúkat lassan félkatonai szervezetek tűzerejét felvonultató gangek vívják, miközben a szervezett bűnözés és a külvárosi milicistaszervezetek szinte önálló hatalmi tényezőkké fejlődnek.

E körülmények között kell helytállnia a helyi rendőrségnek, és azon belül is a hatóság taktikai osztagának. A szólómódban egy stílszerűen csak Judge (avagy "Bíró") hívójelű osztagparancsnok bőrébe bújhatunk, aki csapatával a lassan harctérré váló város legmocskosabb bűncselekményeihez vonul ki, téve azt amire felesküdött: megmenteni minél több embert, kerüljön amibe kerül! A bevetések változatosságát pedig az ígéretek (és a jelenlegi buildben látottak alapján) nem érheti majd panasz: túszejtéssé eszkalálódott rablás, drogtanyák felszámolása, bandaháborúk elfojtása, emberkereskedők lekapcsolása, vagy épp szélsőjobboldali milicisták semlegesítése adja a repertoárt, ezeken túl azonban a játék olyan gyomorforgatóbb témáktól sem fog elzárkózni, mint pl. az iskolai lövöldözések megfékezése...

A bevetés szabályai

Noha a Dredd bíróval kapcsolatos áthallások a disztopikus nagyváros és a főszereplő hívójele okán is adják magukat, a RoN-nak mégis csak a miliője (úgy-ahogy) fiktív: a bevetések során érvényes eljárásrend ugyanis a kaotikus körülmények dacára is a SWAT4-ben tapasztalt játékmenetet veszi alapul.

A Vivendi klasszikusához hasonlóan így a RoN-ban is egy ötfős különítmény vezetésével tehetünk rendet a káoszban, amely a bűncselekmények helyszíneinek megtisztítását jelenti. Udvarról-udvarra és szobáról-szobára kell precízen átfésülnünk a területet, a játékstílusunktól és a feladat sürgősségétől függően csendesen kipucolva vagy hangosan megrohamozva azt, miközben megkötözünk minden fegyvertelent, semlegesítjük a veszélyt jelentő gyanúsítottakat, és közben biztosítunk minden tárgyi bizonyítékot (eldobott fegyvert, kábítószert, stb.) is. Dacára tehát a disztopikus közegnek, a RoN-ban nem játszhatunk utcai bírót, a küldetés végi értékelésnél ugyanis komoly büntetés jár, ha figyelmeztetés nélkül lőjük agyon a helyszínen ólálkodó fegyvereseket. A gyanúsítottakat ehelyett minden esetben először fel kell szólítani a megadásra, halálos erőt pedig csak akkor alkalmazhatunk, ha az utasításunkra fegyverrántás vagy golyózápor a válasz (ami mondjuk a jelenlegi buildben igen sűrűn megesik).

Életmentő halálhozók

A fentebb taglalt célhoz pedig a "cég" minden lehetséges eszközt biztosít, karakterünket és MI társainkat a kooperatív lobbiként is szolgáló őrsön így bőséges kínálatból szerelhetjük fel. A fegyvertárosnál gépkarabélyok, sörétespuskák, géppisztolyok és oldalfegyverek garmadája kérvényezhető, amelyek zöme négy ponton módosítható is: extra célzórendszer, csőtorkolati kiegészítő (pl. hangtompító), markolat, és valamilyen taktikai kiegészítő (lámpa vagy lézerirányzék) helyezhető fel rájuk. Az éles lőszerszámok mellett a fegyvermesterek viszont kevésbé-halálos eszközöket is raktáron tartanak, a letartóztatási kvótára hajtó játékosok így borslövedékeket okádó pepperball fegyvert, babzsák (avagy "bean bag") lőszerrel tárgyaló puskát, oldalfegyverként pedig Taser sokkolópisztolyt is vételezhetnek, ha a bevetés során a nyomozók elvárják, hogy pár gonosztevő mindenképpen élje túl a razziánkat.

A lőfegyverek mellett bőséges a taktikai szerszámok kínálata is: szobatakarító gránátból három variáns (villanó, könnygázas, és a robbanással gumilövedékeket szerteszóró "stinger") kerülhet az övünkre, az ajtók határozottabb kinyitását a lábunkkal, faltörő kossal és "zártörő" sörétespuskával végezhetjük, ha viszont a túloldalon nagyobb ellenfélcsoportra számítunk, bekopogtatni a nyílászáróra szerelt, a berobbantásakor az ellenfeleket sokkoló C2 robbanószerrel lesz érdemes. Eszköztárunk persze nem csak az agresszívebb játékosoknak kedvez: száloptikás kamerával pl. csendesen kifürkészhetjük a szomszéd szobákban lévő teret, és idejekorán felfedezhetjük azon (kábító vagy gyilkos) ajtócsapdákat is, amelyeket aztán a mindig nálunk lévő multifunkciós zsebkésünkkel hatástalaníthatunk. De a zárt ajtókat sem muszáj szükségszerűen hangosan kinyitnunk-feltörnünk; sunnyogás esetén a csendes zártörésre mind jómagunk, mind a gépi csapattársak fel vannak készítve.

Kellemes viszont a választék a ruházatunknál is: kommandósainkat háromféle, eltérő védelmet és mozgási sebességet nyújtó menetfelszerelésbe bújtathatjuk (a páncélozottabb szerkók szerencsés esetben valamennyivel több golyót fognak meg, de lomhábban is mozgunk bennük), ahogy sisakból is több specializált változat áll rendelkezésre (gázmaszk, villanásszűrő védőszemüveg, vagy épp golyóálló arcmaszk). Végezetül pedig, ha szívesen állunk a rohamok élére, akkor a Counter-Strike után szabadon rohampajzzsal felszerelkezve is nekimehetünk a törvényszegőknek.

Egy rendőrkaland eredete

Bár a RoN ihletforrásaiként szolgáló SWAT3 és SWAT4 minden bizonnyal a Sierra (illetve a Vivendi) legismertebb rendőrszimulátorai, a cég rendvédelmi játékai között e két epizód igazából a kakukktojás, az azokat összefogó Police Quest széria ugyanis 1987-ben még teljesen más műfajban indult útjára. Az egyébként autópályarendőrködésről játékfejlesztésre átnyergelt Jim Walls sorozatának első négy része még point-and-click kalandjáték volt, amelyben rendőr karakterünkkel a korrekt eljárásrendnek megfelelően kellett közrendőri (majd később detektív) feladatokat ellátnunk. Bár a Police Quest-epizódok a valós miliő miatt kerülték a műfajra jellemző csavaros fejtörőket, azok hiányát a pedáns rendőri munka elvárásával kompenzálták: a szabálytalankodások ugyanis sokszor végződtek nagyreményű hősünk halálával.

A Police Quest sorozat ötödik és hatodik része már "SWAT" és "SWAT 2" alcímmel jelent meg 1995-ben és 98'-ban, az epizódok gondozását pedig (stílszerűen) Daryl F. Gatesre, az LAPD volt rendőrfőnökére, és a Los Angeles-i SWAT különítmény megalkotójára bízták. Míg az ötödik etap egy FMV-kkel dúsított kiképző-kalandjáték volt (a tartalom zömét oktatófeladatok adták, "éles" bevetésből csak három került a játékba), addig a 98'-as SWAT 2 már egy izometrikus nézetű, valós idejű taktikai játék volt, kb. a Jagged Alliance és az X-COM nyomdokain. Mondanom sem kell, ezek után a bő egy évvel később, 1999 októberében kiadott SWAT3 igazi meglepetésnek bizonyult, úgy a Police Quest sorozat kedvelőinek, mint a taktikai FPS-ek fogyasztóinak...

Régi taktika. Modern megvalósítás.

Persze fegyverkiegészítők ide, ruházattípusok oda, a fentebb taglalt játékmenet és az elérhető felszerelés zöme a SWAT4 veteránjainak nem nagy újdonság, a RoN játékmenete ugyanis olyannyira az Irrational Games 2005-ös remekét idézi, hogy gyakorlatilag annak nemhivatalos folytatásaként is felfogható. Jogosan merülhet fel persze így a kérdés az eligazítóteremben, hogy akkor mégis mi értelme átállni Ken Levinék klasszikusáról a VOID rendőrsztorijára - nos, a válasz öt fő tényezőben rejlik.

Ott van először is az Unreal Engine 4 által hajtott kurrens (és robusztus) gunplay és ballisztikai modell. Az Insurgency: Sandstormhoz és az Escape from Tarkovhoz hasonlóan az elérhető lőszerszámok mindegyike remekül fest, animációik elsőrangúak (a fentebb említett játékokhoz hasonlóan itt is kapunk külön normál- és taktikai gyorstárazást is), viselkedésük érezhetően eltér egymástól, és annak ellenére, hogy érezni bennük az erőt, a kezelésük mégis egyszerű, mint a bot.

Nem érheti rossz szó ugyanakkor a ballisztikai réteget sem: azon túl ugyanis, hogy a RoN kidolgozott anyagvizsgálattal érkezik (azaz a falakon, ajtókon és tárgyakon azok vastagságától és anyagától, valamint a lövedék kaliberétől függően vagy keresztüllőhetünk, vagy épp gellert kaphat rajtuk a golyó), a RoN töltényszimulációja a kilőtt lövedékek tágulását és sebességét is nyomon követi, de a golyóállómellények acélbetéteivel való kölcsönhatásukat is figyeli. Ezek után persze a végtagsebzés-szimuláció is alap: a brutálisan nyers és brutálisan gyorsan lejátszódó tűzharcok jó részét garantáltan nem fogjuk ép bőrrel megúszni, ami erősen kihat a mozgáskultúránkra. Míg ellőtt kezekkel nehezebben tudjuk célra tartani a fegyverünket, addig lábsérülés esetén le kell mondanunk az ajtók berúgásáról, súlyosabb találat esetén pedig létfontosságú lesz sebünk bekötözése is, hogy elkerüljük az elvérzést.

Jó irányba halad a kezelőfelület is: noha a vizuális megvalósítása még közel sem teljes, maga a UI egyszerű, áttekinthető, mégis részletes taktikai lehetőségeket kínál a csapatunk mozgatására. A kontextuális felület segítségével ugyanis az adott helyzetben leggyakrabban használt, és persze az opciókban testreszabható utasításokat (pl. egy ajtóra mutatva annak kinyitását és a mögötte lévő terület átfésülését) akár egyetlen gombnyomással parancsba adhatjuk. Hasonlóan egyszerű az alárendelt tisztjeink kommandírozása is: a kék és piros párosaink (vagy épp a teljes különítmény irányítása) között az egérgörgővel válthatunk, így némi gyakorlás után viszonylag egyszerűen készíthetjük fel a csapatot egy udvar vagy terem összehangolt, több irányból való lerohanására.

Nagy plusz a bevetések SWAT4-hez képest nagyobb kiszámíthatatlansága is. A civilek és a gyanúsítottak minden alkalommal másutt jelennek meg, és eltérően reagálnak ránk, a gonosztevők így (attól függően, hogy meghallottak-e minket), hajlamosak lehetnek rajtunk ütni, de a rémült, sokkos állapotban lévő (vagy épp a helyi gonosztevőkkel összejátszó!) civileknél is megeshet, hogy megadják magukat, odarohannak hozzánk, menekülni próbálnak, vagy rosszabb esetben a fegyveres társaikhoz loholnak segítségért. Ja, és ne könnyebbüljünk meg, ha egy fegyveres eldobja a karabélyát, és feltartja a kezét - nem egyszer haraptam fűbe amiatt, mert megtévesztve az osztagot, hirtelen előkapott egy rejtett pisztolyt, és egy lövéssel leterített, amikor megpróbáltam lekötözni...

Végezetül pedig, ott vannak a különböző bevetési típusok is, a SWAT4-ből ismerős, többé-kevésbé egyetlen területen-szobában védekező ellenfeleket felvonultató Barricaded Suspects mód mellett ugyanis négy további hívásfajta is elérhető. A Raid néven futó razziák során kevesebb civillel, de agresszívebb gyanúsítottakkal találkozunk (emiatt lazábbak a halálos erő használatát engedélyező szabályok is); az Active Shooter küldetések során egy-két, a civileket levadászó ámokfutót kell megfékeznünk (még mielőtt minden ártatlannal végeznének); a Bomb Threat bevetésekben (a SWAT3 keményebb küldetéseihez hasonlóan) egy vagy több időzített bombát is hatástalanítanunk kell; végezetül pedig ott vannak az igazi szadizmust nyújtó Hostage Rescue missziók, amelyeknél a megmentendő ártatlanokat a gonosztevők a pálya egy adott szobájában őrzik, a felfedezésünk esetén azonban (a klasszikus Rainbow Sixekhez hasonlóan) azonnal kivégzik őket...

Érkezik az erősítés!

Bár a keményvonalas taktikai FPS-ek - ahogy a cikk elején említettem - manapság főleg multiplayer élményeket nyújtanak, a műfajban szerencsére a RoN-on kívül is akadnak azért újabb szóló próbálkozások. Így amennyiben épkézláb egyjátékos hardcore kommandózásra vágysz, érdemes odafigyelned a következő címekre is:

  • A.W.O.L: A Shotspark Studios készülő játéka a keményvonalasabb taktikai FPS-ek játékmenetét a 80'-as évek B-filmjeinek hangulatával vegyíti, négyfős kommandós különítményünkkel ugyanis a volt renegát csapatvezetőnk levadászása lesz a feladatunk. A program fő különlegessége, hogy a játékmenete dacára a Duke Nukem 3D-t és az Ion Fury-t is hajtó Build motor mozgatja majd a címet.

  • Operation: Harsh Doorstop: A jelenleg még csak Patreon-támogatók számára elérhető, de a megjelenésekor ingyenes csataszimulátor a Squad és a Battlefield 2 inspirálta sokszereplős katonai hadműveleteket kínál majd, amelyben egy fiktív, 1991-es szovjet-NATO szkanderbe csöppenünk majd bele Afganisztánban. Az ígéretek szerint a játék a többjátékos mód mellett botokkal támogatott szólócsatákat is kínál majd.

  • Ground Branch: A BlackFoot Games korai hozzáférésben leledző játéka a klasszikus Ghost Recon és Rainbow Six-epizódok könyörtelen kommandósakcióit idézi. Nem véletlenül: John Sonedecker, a csapat alapítója ugyanis a Red Storm Entertainment vezető művésze, és így a fentebb említett szériák egyik kulcsembere volt.

  • Tannenberg, Verdun és Isonzo: Bár az M2H és a Blackmill Games első világháborús taktikai FPS-sorozata az online csatákra fókuszál, mostanra mind a nyugati front harcait feldolgozó Verdun, mind a keleti front borzalmait megidéző Tannenberg ütközetei támogatják a kidolgozott, sokszereplős offline botmeccseket is. Ez alól pedig az idén érkező, az olasz front hegyi csatáit képernyőre ültető Isonzo sem lesz kivétel.

  • Escape from Tarkov: Bevallom, az utolsó versenyzőnk a lista kakukktojása, az immár 10 (!) éve készülő, jelenleg is bétaállapotban leledző Escape from Tarkov ugyanis alapvetően egy, a The Huntra hajazó, keményvonalas PvPvE online csataszimulátor. Amiért mégis helyt kapott e felsorolásban, az az SPT-AKI modnak köszönhető, a rajongói "Single Player Tarkov" projekt ugyanis offline módban is korlátozások nélkül játszhatóvá teszi a Battlestate Games könyörtelen zsoldosháborúját.

A jövő zenéje

Idővel persze a fenti küldetéstípusok az erősebb narratív elemekkel megtámogatott, lineáris sztorimód változatosságát biztosítják majd, a VOID persze a történetorientált (és még kb. 6-7 plusz mappal megtoldott) kampány mellett egyéb újdonságokon is dolgozik. A további fegyverek és taktikai eszközök nyilván adják magukat: a jövőben így kapunk majd egy taktikai létrát is (amellyel pl. többszintes épületeknél az emeleten kezdhetjük meg sunnyogva a behatolást), de a felderítéshez használható drón, vagy a kerekeken gördülő, masszív menekítőpajzs is izgalmas lehetőségeket rejt magában.

Még többet dob viszont majd az immerzión a SWAT3-4-ből ismert tervezési képernyő, és azzal érkező segéderők jelenléte. Egyes esetekben pl. mesterlövészek vagy túsztárgyalók is segíthetik majd a munkánkat, bár utóbbiak játékmenetre gyakorolt hatásáról még nem sokat tudni. Ami viszont biztosan nem várható, az a kötélen való leereszkedés és a hasalás - előbbi a csapat szerint túl sok munkát igényelne a korlátozott elérhetőségéhez (és használhatóságához) képest, míg az utóbbi a VOID szerint nem része a hagyományos SWAT bevetési pozitúráknak.

Bár a játék jelenleg szóló és kooperatív szegmenssel érhető el, a SWAT4-hez hasonlóan egy kompetitív többjátékos modul is érkezik majd a jövőben. Bár ennek létszáma (a coop módhoz hasonlóan) még nincs kőbe vésve, annyi már biztos, hogy a peer-to-peer matchmaking mellett dedikált szervereket is támogat majd a hálózati réteg, illetve hogy a VOID nem tervezi e szegmens esportos felfuttatását (de ha a virtuálkommandósok részéről igény mutatkozik rá, nem fog elzárkózni tőle). Ha pedig már multi, akkor ott van a kortárs lootboxok és testreszabási elemek kérdése is: előbbi biztosan nem fog a játékba kerülni, utóbbi viszont - a korszellemnek megfelelően - a plusz egyenruhák és az azokon lévő emblémák/jelvények mellett extra kioldható (de az ígéretek szerint a miliőhöz illő) fegyverfestéseket is magába foglal majd.

Ennek első nyomai egyébként már most láthatóak, az egyébként igen borsos, 100 eurós áron mért Supporter csomag ugyanis az FBI HRT különleges osztagának a bevetési ruházatát is tartalmazza. Apropó, Supporter Edition: a játék extra változata azonnali hozzáférést biztosít majd az első RoN kiegészítőhöz is, amelyről bár sokat még nem tudni, igencsak érdekesen hangzik, a VOID tervei szerint a kiegészítők ugyanis az USA-n kívüli különleges rendőri osztagok munkáját dolgoznák majd fel. Velük pedig esélyesen női kommandósként is bevetésre indulhatunk majd, a csapat ugyanis tervezi a gyengébbik (?) nem hozzáadását is a játszható karakterekhez, bár ezen ígéret (az esetleges konzolos változatokkal együtt) tényleg a lista legvégén szerepel.

Extra tartalomra ugyanakkor a hivatalos kiegészítőkön túl a modderektől is számíthatunk majd: a VOID ígéretei szerint a játékhoz mellékelt SDK-val ugyanis a plusz skinektől és modellektől az új fegyvereken át a további küldetésekig mindennel kibővítheti majd a közösség a programot. Úgy legyen!

Taktikai hibák

Nagy és szép szavak ezek persze egy kis indie stúdiótól, és noha a sikeres early access rajt tükrében van is helye az optimizmusnak, azért nem illik elfelejteni azt sem, hogy a mostani szórakoztató, ámbár mégiscsak foghíjas állapot elérése cirka négy évet igényelt a csapattól, ráadásul úgy, hogy a jelenleg játszható build sem mentes a kisebb-nagyobb hibáktól és átgondolatlanságoktól.

Ezek közül az MI botlásai a legégetőbbek: noha a gépi kollégák alapvetően jól végzik a dolgukat, egyes eszközöket (pl. a pajzsot és a kost) nem tudják használni, néha pedig úgy állnak be egy kinyitandó/eltakarítandó ajtóhoz, hogy a túloldalon várakozó gonosztevők garantáltan le tudják kaszálni őket. Nincsenek viszont efféle problémái a gyanúsítottaknak: a terepen grasszáló bűnözők ugyanis sokszor elképesztő reflexekkel és halálpontos lövésekkel terítenek le minket (az aimbot-gyanús céllövészetet a VOID persze javítani fogja a jövőben).

Zavart egy kicsit ugyanakkor az is, hogy a RoN a SWAT4 játékmenetéhez való görcsös ragaszkodása miatt annak statikusságát is átvette: a civilek/gyanúsítottak zöme így a legtöbbször nem hagyja el a szobát, ahova lespawnol, de az őrizetbe vett emberek is mindig belenyugodva kivárják a bevetés végét. Ne számítsunk hát a cimboráikat kiszabadító rosszarcúakra, vagy megkötözött kézzel menekülő emberekre - a kiszámíthatalanságot jelenleg csak a randomizált ellenfél- és civil spawnok biztosítják, ami remélem, változni fog a későbbiekben.

Nem vagyok ugyanakkor kibékülve a jelenlegi mozgástempónkkal sem (dacára, hogy az is az általam nagyon kedvelt SWAT3/4-et idézi). Először is, mert a civilek és a gyanúsítottak olykor hajlamosak észvesztő sprinttel kereket oldani előlünk (esélyt sem hagyva, hogy utolérjük, vagy mondjuk lesokkoljuk őket); másodszor pedig, mert a jelenlegi tempónkkal a gyors takarítást igénylő Bomb Defuse és Active Shooter feladatok különösen nehezen teljesíthetők (még ha alapból a Home gomb lenyomásával lehetséges is kocognunk). Lényeg a lényeg: a sprintelés azért nem lenne ördögtől való lehetőség, főleg a pályák jelenlegi méretei mellett - mindegyik egytől-egyig hatalmas és labirintusszerű, amelyeken néha nagyon sokáig tart megtalálni az utolsó rejtőzködő civilt/bűnözőt, és úgy általában véve nagyon könnyű elveszni bennük, mivel még taktikai minimap sincs a játékban (aminek a hiányában nehéz megállapítani azt is, hogy melyek azok a szobák, amelyek több irányból is egyszerre megrohamozhatóak). Apropó, mapok: jelenleg mindegyik bevetés éjszaka, vagy félhomályos épületekben játszódik - remélem, ezen a téren is változatosabb lesz majd a játék az "éles" rajtra.

Kisebb, de mégiscsak zavaró hibák a játékmenetet tarkító apróságok is: olykor az ajtókra szerelt csapdák például nem láthatóak (hiába vizsgáljuk meg száloptikás kamerával a nyílászárót, vagy nyitjuk résnyire az ajtót), ami igen kellemetlen meglepetéseket okozhat. De a co-op akciózás terén szomorúan vettem tudomásul azt is, hogy a SWAT4-hez hasonlóan az emberek által fel nem töltött slotokat nem tölthetjük ki gépi kollégákkal, ami azért megnehezítheti a dolgunkat, ha csak ismerősökkel akarunk kommandózni (és ami főleg azért érthetetlen, mert erre már a 22 éves SWAT3: Elite Edition is képes volt).

A hangok terén szintén vegyes a helyzet: míg a fegyverek szavát már most sem érheti rossz szó, zenéből voltaképp csak egyetlen traktust hallani jelenleg "meló" közben, a színészi játék és a szövegkönyv pedig elég hullámzó minőségű. Noha a kommandós kollégák, a felettesünk és a saját szövegeink már most is elég jók, a szervek néha hajlamosak furcsán lereagálni bizonyos szituációkat (pl. férfiként hivatkozni a női karakterekre, vagy halottnak jelenteni az őrizetbe vett elemeket). A civilek szövegkönyve szintén kissé furcsa - hajlamosak lekötözéskor a miliőhöz képest furcsán nevetséges oltogatásokkal tiltakozni. A VOID mindenesetre megerősítette, hogy a jelenlegi hangok nem véglegesek, és a jövőben lecserélik őket.

Rendőri túlkapás?

Noha a cikk elején említettem, hogy a Ready or Not a fentebb taglalt hibái ellenére is sikertörténetnek bizonyult, sajnos ennek ellenére sem úszta meg kisebb-nagyobb botrányok nélkül az eddigi történetét. A sötét fellegek már jóval az early access rajt előtt gyülekezni kezdtek az őrs felett, a VOID ugyanis már 2017-ben, a játék bejelentésekor meglehetősen borsos vételárakkal indította útjára az előrendelési kampányt - az alapváltozatot 40, míg a deluxe Supporter kiadást 120 dollárért foglalhatták le a kommandózni vágyók, ámde úgy, hogy a hangulatos koncepciós anyagokon és (érezhetően megrendezett) gameplay jeleneteken kívül semmi konkrétumot nem lehetett látni a játékból. A két évvel későbbi, 2019-es félresikerült multiplayer alfateszt után így igen sok támogató fejezte ki nemtetszését a projekt állapotával kapcsolatban, azzal érvelve, hogy az előrendelésekből befolyt büdzséből két év alatt illett volna azért egy jobban összerakott, előrehaladottabb állapotú tesztváltozattal előrukkolni.

Nem volt viszont zavartalan a máskülönben fantasztikus early access rajt sem: pár nappal a megjelenés után ugyanis a csapat a közösség nagy meglepődésére közleményben jelentette be, hogy mindössze 9 hónapnyi együttműködés után szakítanak a játék kiadói feladatait magára vállaló Team17-nel. Noha ennek okait sem a fejlesztők, sem a kiadó nem taglalta, ez nem állított meg pár gaming portált abban, hogy erősen sugallja (vagy éppen tényként közölje), hogy a Team17 egy tervezett iskolai lövöldözéses küldetés miatt engedte el a projektet (dacára a ténynek, hogy az már a 2017-es bejelentővideóban is szerepelt). A szakításra ugyanis azt követően került sor, hogy a küldetés létét megerősítette az egyik fejlesztő egy érdeklődőnek.

Nem indult viszont zökkenőmentesen a VOID-nak 2022 sem, január 6-án ugyanis a Kotaku közölt egy véleménycikket a játékról, rámutatva, hogy a jelenleg elérhető early access változat számtalan furcsa pályaelemet tartalmaz a lobbiként szolgáló rendőrőrsön. A szerző ezen assetek alapján (amelyek között akadtak ízléstelen szexuális töltetű szóviccek, rasszista szlengre hasonlító fiktív márkanév, illetve az amerikai radikális jobboldal által a kibertérben kisajátított "red pill" Mátrix-referencia is) nem átallott a VOID játékát fasisztoid, a rendőri brutalitást éltető, rasszista botrányjátéknak titulálni - a csapat így végül kénytelen volt az esztendőt egy közleménnyel indítani. Ebben egyrészt a bizonyítványt magyarázva tisztázták, hogy a szélsőségesnek titulált szóviccek és kikacsintások nem többek régies hangzású idiómáknál és popkulturális kikacsintásoknál, a szexuális töltetű asseteket pedig egy olyan külsős modellező szállította nekik, akivel már nem állnak kapcsolatban; másrészt viszont ígéretet tettek a közösségnek (de inkább a Kotakunak...), hogy le fogják cserélni a kérdéses (egyébként placeholder) asseteket. Őszinte leszek, ezek után csak remélni merem, hogy ezzel végre sínbe került a játék fejlesztése, és hogy a továbbiakban nem esik ki több olyan csontváz a szekrényből, ami miatt magyarázkodásra kényszerítenék a csapatot!

"10-David to entry team: Mission complete!"

Bevallom, nehéz rövid és határozott választ adnom arra a kérdésre, hogy érdemes-e beszerezni a fentiek tükrében a RoN-t; a játék ugyanis, bár véleményem szerint abszolút rászolgált a sikeres early access rajtjára, azért jelen állapotában nemcsak, hogy erősen foghíjas, de a modernebb enginet és pár játékmenetbeli fejlesztést leszámítva nem is nyújt még számottevően többet gameplay téren az etalonnak számító SWAT4-nél. Épp ezért, jelen pillanatban nem hogy a deluxe Supporter változat 100 eurós címkéjét, de még a 35 eurós beugrót is kissé túlzásnak érzem - ez persze a következő hónapokban, az érkező frissítések függvényében simán változhat.

Több tartalom, kidolgozottabb küldetések és narratíva, polírozottabb MI, további hibajavítások, és a SWAT4-től bátrabban elszakadni kész játékmenetre lesz szükség ahhoz, hogy Los Suenos rendőrsége a továbbiakban is megkapja a működési költségeket. A rajt mindenesetre így is sikeres volt, méghozzá teljesen megérdemelten - meglátjuk, hogy az osztag képes lesz-e a továbbiakban is megőrizni a hidegvérét, és fenntartani a profizmusát. A játék Steam fóruma és Reddit subja alapján a rajongókon biztosan nem fog múlni a dolog.

Platform: PC | Fejlesztő: Void Interactive | Kiadó: Void Interactive | Megjelenés: 2021. december 18. | Ár: 36 EUR (kb. 13.500 Ft)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 órája
2

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

12 órája
4

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

17 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

19 órája
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

3 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

4 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

6 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

6 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

7 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==