[Teszt] Persona 5 Tactica

Persona 5 Tactica

ne5hVáradi Dániel2023.11.14. 18:00

Bővített újrakiadás, ritmusjáték, musou verekedés. Az Atlus az évek során szépen egyengette a Persona 5 útját és építgette a franchise legújabb darabjának kis univerzumát. És bár első pillantásra úgy tűnhet, hogy mindössze a népszerűséget lovagolták meg a könnyű pénz reményében, az esetek többségében mindig hozzáadtak valamit az alaphoz, átdolgozták, áramvonalasították, megváltoztatták, hogy újdonsággal is szolgáljanak. Ezen megoldások pedig rendre bővítették, szélesítették a Persona 5 repertoárját. Egészen mostanáig. A Persona 5 Tactica ugyan szintén hozzányúl az alapformulához és hozzátesz valamit, ugyanekkora - ha nem nagyobb - mértékben el is vesz belőle, ez pedig az élvezeti értékre is rányomhatja a bélyegét.

A való világ politikai ármányai újfent rákényszerítik a tinédzser bandát, hogy a közösségi tudatalattiban tegyenek rendet. Csakhogy ezúttal tőlük független módon csöppennek az események közepébe és arra is hamar rá kell döbbenniük, hogy a változások miatt nem teljesen érvényesek azok a játékszabályok, amiket megszoktak. Rövid úton új szövetségesre lelnek a lázadó Erina személyében, ahogy arra gyorsan ráeszmélnek, hogy az általuk megmentett Toshiro állhat a dolgok középpontjában, így az ő ép épsége és szerepe kulcsfontosságú lehet abban, hogy hazajussanak.

A Persona 5 Tactica a címéből könnyen kikövetkeztethető módon a harcrendszer terén eszközöl leginkább változtatásokat, megtartja ugyan a körökre osztott felállást, ezzel együtt pedig a fedezékhasználatos arénaharcokban hagyja kiélni taktikázási készségeinket. Az alapokkal hamar megismerkedünk, ezúttal is három fős csapattal indulhatunk harcba, azonban ezúttal már lehetőségünk lesz a főszereplő Jokert kispadra ültetni és baráti társaságból összeszervezni a harcos triónkat.

Harcolni pedig sokat és szinte végeláthatatlanul fogunk, a Tactica ugyanis nemes egyszerűséggel kukázza azon egységek egyikét, ami a korábbi Persona 5 címeket felépítették. Az elődökben a harcok és párbeszédek hosszú sorát rendre megtörhettük egy kis felderítéssel, szabadidős tevékenységgel vagy a társainkkal való kapcsolat ápolásával. Na, ezúttal ilyesmitől nem kell tartanunk, a P5T ugyanis mellőzi ezt az "üresjáratot," ami azt eredményezi, hogy a harcokat csak átvezetők és a központi területünkön történő menedzselés szakítja meg. Ez pedig sajnos azt eredményezi, hogy a Tactica játékmenete rendkívül gyorsan képes monotonná válni.

A harcokon túl ugyanis csak a már említett bázisra térhetünk vissza, hiába jutunk el a sztori során újabb és újabb helyszínekre, azokat semmilyen módon nem tudjuk felfedezni, ráadásul a központban is csak menüpontok között válogathatunk, valódi szabad mozgást itt sem kapunk. Mindezt egy némileg átdolgozott harcrendszerrel, újfajta fejlesztésekkel és a Personák egyedi alkalmazásával igyekeztek ellensúlyozni, ám ez nem változtat azon a tényen, hogy a játék mire is helyezi igazán a hangsúlyt.

Mindenképpen elismerésre méltó, hogy az Atlus-nál folyamatosan igyekeznek valamilyen módon felrázni a Persona 5 harcait, ezen a téren a Tactica is szép teljesítményt nyújt. A már említett három fős partink összeállításánál ügyelnünk kell, hogy az egyes tagok mekkora mozgástérrel rendelkeznek, milyen hatótávval bírnak a fegyvereik vagy éppen a náluk lévő Personák milyen képességekkel rendelkeznek. Igen, többes szám, ugyanis ezúttal már nem csak a mi karakterünk használhat egynél többet belőlük, hanem a Fantom Tolvajok bármelyike. Némi szigorítás azért került a rendszerbe, mindenki - így mi is - csak a számára alap Personát használhatja, a másodlagos csak az értékeinket növeli és egy-két képességet használhatunk tőle. Kombinációs lehetőség így is akad bőven, ráadásul megéri rendszeresen cserélgetni a B csapatos Personákat, hiszen a plusz tulajdonságok mellett passzívan erősítik is a csapatunk tagjait.

A taktikusságot pedig az egyes körökben rendelkezésünkre álló lehetőségekkel tudjuk igazán kihasználni. A triónk tagjai között szabadon válthatunk és ameddig nem hajtunk végre valamilyen támadást vagy speciális mozdulatot, kötetlenül mozoghatunk az arénákban a rendelkezésünkre álló területen. Ha viszont akcióra adjuk a fejünket, célszerű előre megtervezni minden egyes lépésünket, megfelelő sorrend esetén ugyanis mindenkivel akár több tevékenységet is végrehajthatunk. A folyamatosan megnyíló új mechanikák mellett az egyes karakterek számára elérhető skillfák segítségével tudunk még hatékonyabbá válni. Ezeknél 3 ágon nyithatunk meg új támadásokat, passzív bónuszokat vagy egyedi fejlesztéseket. Ezekre pedig szükség is lesz, hiszen a már említett tulajdonságok mindenkinél másképp oszlanak el. Akad olyan, aki nagy területen tud mozogni, de cserébe csak egy-egy célpontot tud támadni, míg más épp ellenkezőleg, szűk helyen, de nagy területen képes sebezni. Így tehát taktikázni nem csak a harcok alatt, de már az előkészületek során is kell majd.

A kötöttebb előrehaladás miatt a mellékes tevékenységek kínálata és elérhetősége is némiképp korlátozott. Ahogy haladunk előre a történetben, folyamatosan nyílnak meg különféle questek, azonban ezeknél is csak harcolnunk kell, annyi csavarral, hogy előre megszabott feltételt kell teljesítenünk. Akad köztük olyan, ahol nem is az lesz a feladatunk, hogy az ellenséges erőket likvidáljuk, hanem valamilyen más célt teljesítsünk az arénában. Efféle kihívásokkal a sztori összecsapásai során is találkozhatunk, annyi különbséggel, hogy ott csak opcionálisan teljesíthetőek, extra jutalmak érdekében.

A Personák gyűjtése is viszonylag passzív módon történik, az egyes harcok után véletlenszerűen kapjuk őket. A velük való fúzió és fejlesztés természetesen most is adott, azonban az előbbi tényező miatt kevésbé direkt módon nyílik erre lehetőség, hiába vannak jelen azok a funkciók a Velvet Roomban, amit a korábbi részekből megszokhattunk. Az alkalmakkor szűk keresztmetszetnek számító pénz szerzésére jó szolgálatot fog tenni a Replay mód, amikor már teljesített arénáknak futhatunk neki újra. Egyrészt a csapatunk számára könnyen juthatunk így XP-hez, valamint pénzt is egyszerűen halmozhatunk fel egy-egy könnyen teljesíthető aréna ismételgetésével. Hátránya, hogy ezzel is a harcok túlsúlyát növeljük.

A Persona 5 Tactica képében az Atlus ismét felkavarta a harcrendszer állóvizét, mellé pedig az ackió-RPG-kre jellemző fejlesztést pakolt, az egészet pedig egy jóval kötöttebb előrehaladási struktúra foglalja keretbe. Az összkép azonban talán kevésbé erős, mint a korábbi etapok, köszönhetően az alkotóelemek arányaiban történt elmozdulásoknak. A taktikusabb harcok kedvelői megtalálhatják benne a számításaikat, de nekik is fel kell készülniük rá, hogy meg lehet csömörleni az egymást érő arénáktól.

PLATFORM PC, PS4, PS5 (tesztelt), One, Series S/X, Switch
KIADÓ SEGA FEJLESZTŐ Atlus
MEGJELENÉS 2023. november 17. ÁR 20990 Ft

A játékot a Cenegától kaptuk tesztelésre.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Hyrule Warriors: Age of Imprisonment

3 órája

A lovakat betiltják, ugye? – ez történt kedden

Benne: Erosion, Destiny 2: Renegades, Horses, DuneCrawl, Warhammer 40,000: Space Marine II.

18 órája
3

Outlaws + Handful of Missions: Remaster

1 napja
2

Game Pass: november utolsó hetei

Moonlighter 2. The Crew Motorfest. Banishers: Ghost of New Eden. Többek között ezek a címek várják a hónap második felében az előfizetőket.

1 napja

A.I.L.A.

1 napja
2

Call of Duty: Black Ops 7 szezonstart, Xbox X Crocs – ez történt hétfőn

Továbbá: Wild Blue Skies, Pioner, Skate Story.

1 napja
10

Heti megjelenések

2 napja
12

Dispatch #S01 - bárcsak ne lenne vége

3 napja
7

Keleti oldalról - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Onimusha 2: Samurai’s Destiny, Varsapura, PUBG: Black Budget, Street Fighter 6, Morkull Ascend to the Gods

4 napja

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

5 napja
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

6 napja
13

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

6 napja

Two Point Museum - a Switch 2 változat

7 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

7 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

8 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

8 napja
15

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

9 napja
10

Heti megjelenések

9 napja
3

Simon the Sorcerer Origins

2025.11.15.
5

The Outer Worlds 2

2025.11.15.
4