Bővített újrakiadás, ritmusjáték, musou verekedés. Az Atlus az évek során szépen egyengette a Persona 5 útját és építgette a franchise legújabb darabjának kis univerzumát. És bár első pillantásra úgy tűnhet, hogy mindössze a népszerűséget lovagolták meg a könnyű pénz reményében, az esetek többségében mindig hozzáadtak valamit az alaphoz, átdolgozták, áramvonalasították, megváltoztatták, hogy újdonsággal is szolgáljanak. Ezen megoldások pedig rendre bővítették, szélesítették a Persona 5 repertoárját. Egészen mostanáig. A Persona 5 Tactica ugyan szintén hozzányúl az alapformulához és hozzátesz valamit, ugyanekkora - ha nem nagyobb - mértékben el is vesz belőle, ez pedig az élvezeti értékre is rányomhatja a bélyegét.
A való világ politikai ármányai újfent rákényszerítik a tinédzser bandát, hogy a közösségi tudatalattiban tegyenek rendet. Csakhogy ezúttal tőlük független módon csöppennek az események közepébe és arra is hamar rá kell döbbenniük, hogy a változások miatt nem teljesen érvényesek azok a játékszabályok, amiket megszoktak. Rövid úton új szövetségesre lelnek a lázadó Erina személyében, ahogy arra gyorsan ráeszmélnek, hogy az általuk megmentett Toshiro állhat a dolgok középpontjában, így az ő ép épsége és szerepe kulcsfontosságú lehet abban, hogy hazajussanak.
A Persona 5 Tactica a címéből könnyen kikövetkeztethető módon a harcrendszer terén eszközöl leginkább változtatásokat, megtartja ugyan a körökre osztott felállást, ezzel együtt pedig a fedezékhasználatos arénaharcokban hagyja kiélni taktikázási készségeinket. Az alapokkal hamar megismerkedünk, ezúttal is három fős csapattal indulhatunk harcba, azonban ezúttal már lehetőségünk lesz a főszereplő Jokert kispadra ültetni és baráti társaságból összeszervezni a harcos triónkat.

Harcolni pedig sokat és szinte végeláthatatlanul fogunk, a Tactica ugyanis nemes egyszerűséggel kukázza azon egységek egyikét, ami a korábbi Persona 5 címeket felépítették. Az elődökben a harcok és párbeszédek hosszú sorát rendre megtörhettük egy kis felderítéssel, szabadidős tevékenységgel vagy a társainkkal való kapcsolat ápolásával. Na, ezúttal ilyesmitől nem kell tartanunk, a P5T ugyanis mellőzi ezt az "üresjáratot," ami azt eredményezi, hogy a harcokat csak átvezetők és a központi területünkön történő menedzselés szakítja meg. Ez pedig sajnos azt eredményezi, hogy a Tactica játékmenete rendkívül gyorsan képes monotonná válni.
A harcokon túl ugyanis csak a már említett bázisra térhetünk vissza, hiába jutunk el a sztori során újabb és újabb helyszínekre, azokat semmilyen módon nem tudjuk felfedezni, ráadásul a központban is csak menüpontok között válogathatunk, valódi szabad mozgást itt sem kapunk. Mindezt egy némileg átdolgozott harcrendszerrel, újfajta fejlesztésekkel és a Personák egyedi alkalmazásával igyekeztek ellensúlyozni, ám ez nem változtat azon a tényen, hogy a játék mire is helyezi igazán a hangsúlyt.

Mindenképpen elismerésre méltó, hogy az Atlus-nál folyamatosan igyekeznek valamilyen módon felrázni a Persona 5 harcait, ezen a téren a Tactica is szép teljesítményt nyújt. A már említett három fős partink összeállításánál ügyelnünk kell, hogy az egyes tagok mekkora mozgástérrel rendelkeznek, milyen hatótávval bírnak a fegyvereik vagy éppen a náluk lévő Personák milyen képességekkel rendelkeznek. Igen, többes szám, ugyanis ezúttal már nem csak a mi karakterünk használhat egynél többet belőlük, hanem a Fantom Tolvajok bármelyike. Némi szigorítás azért került a rendszerbe, mindenki - így mi is - csak a számára alap Personát használhatja, a másodlagos csak az értékeinket növeli és egy-két képességet használhatunk tőle. Kombinációs lehetőség így is akad bőven, ráadásul megéri rendszeresen cserélgetni a B csapatos Personákat, hiszen a plusz tulajdonságok mellett passzívan erősítik is a csapatunk tagjait.
A taktikusságot pedig az egyes körökben rendelkezésünkre álló lehetőségekkel tudjuk igazán kihasználni. A triónk tagjai között szabadon válthatunk és ameddig nem hajtunk végre valamilyen támadást vagy speciális mozdulatot, kötetlenül mozoghatunk az arénákban a rendelkezésünkre álló területen. Ha viszont akcióra adjuk a fejünket, célszerű előre megtervezni minden egyes lépésünket, megfelelő sorrend esetén ugyanis mindenkivel akár több tevékenységet is végrehajthatunk. A folyamatosan megnyíló új mechanikák mellett az egyes karakterek számára elérhető skillfák segítségével tudunk még hatékonyabbá válni. Ezeknél 3 ágon nyithatunk meg új támadásokat, passzív bónuszokat vagy egyedi fejlesztéseket. Ezekre pedig szükség is lesz, hiszen a már említett tulajdonságok mindenkinél másképp oszlanak el. Akad olyan, aki nagy területen tud mozogni, de cserébe csak egy-egy célpontot tud támadni, míg más épp ellenkezőleg, szűk helyen, de nagy területen képes sebezni. Így tehát taktikázni nem csak a harcok alatt, de már az előkészületek során is kell majd.

A kötöttebb előrehaladás miatt a mellékes tevékenységek kínálata és elérhetősége is némiképp korlátozott. Ahogy haladunk előre a történetben, folyamatosan nyílnak meg különféle questek, azonban ezeknél is csak harcolnunk kell, annyi csavarral, hogy előre megszabott feltételt kell teljesítenünk. Akad köztük olyan, ahol nem is az lesz a feladatunk, hogy az ellenséges erőket likvidáljuk, hanem valamilyen más célt teljesítsünk az arénában. Efféle kihívásokkal a sztori összecsapásai során is találkozhatunk, annyi különbséggel, hogy ott csak opcionálisan teljesíthetőek, extra jutalmak érdekében.
A Personák gyűjtése is viszonylag passzív módon történik, az egyes harcok után véletlenszerűen kapjuk őket. A velük való fúzió és fejlesztés természetesen most is adott, azonban az előbbi tényező miatt kevésbé direkt módon nyílik erre lehetőség, hiába vannak jelen azok a funkciók a Velvet Roomban, amit a korábbi részekből megszokhattunk. Az alkalmakkor szűk keresztmetszetnek számító pénz szerzésére jó szolgálatot fog tenni a Replay mód, amikor már teljesített arénáknak futhatunk neki újra. Egyrészt a csapatunk számára könnyen juthatunk így XP-hez, valamint pénzt is egyszerűen halmozhatunk fel egy-egy könnyen teljesíthető aréna ismételgetésével. Hátránya, hogy ezzel is a harcok túlsúlyát növeljük.

A Persona 5 Tactica képében az Atlus ismét felkavarta a harcrendszer állóvizét, mellé pedig az ackió-RPG-kre jellemző fejlesztést pakolt, az egészet pedig egy jóval kötöttebb előrehaladási struktúra foglalja keretbe. Az összkép azonban talán kevésbé erős, mint a korábbi etapok, köszönhetően az alkotóelemek arányaiban történt elmozdulásoknak. A taktikusabb harcok kedvelői megtalálhatják benne a számításaikat, de nekik is fel kell készülniük rá, hogy meg lehet csömörleni az egymást érő arénáktól.
PLATFORM PC, PS4, PS5 (tesztelt), One, Series S/X, Switch
KIADÓ SEGA FEJLESZTŐ Atlus
MEGJELENÉS 2023. november 17. ÁR 20990 Ft
A játékot a Cenegától kaptuk tesztelésre.