[Teszt] Persona 5 Tactica

Persona 5 Tactica

ne5hVáradi Dániel2023.11.14. 18:00

Bővített újrakiadás, ritmusjáték, musou verekedés. Az Atlus az évek során szépen egyengette a Persona 5 útját és építgette a franchise legújabb darabjának kis univerzumát. És bár első pillantásra úgy tűnhet, hogy mindössze a népszerűséget lovagolták meg a könnyű pénz reményében, az esetek többségében mindig hozzáadtak valamit az alaphoz, átdolgozták, áramvonalasították, megváltoztatták, hogy újdonsággal is szolgáljanak. Ezen megoldások pedig rendre bővítették, szélesítették a Persona 5 repertoárját. Egészen mostanáig. A Persona 5 Tactica ugyan szintén hozzányúl az alapformulához és hozzátesz valamit, ugyanekkora - ha nem nagyobb - mértékben el is vesz belőle, ez pedig az élvezeti értékre is rányomhatja a bélyegét.

A való világ politikai ármányai újfent rákényszerítik a tinédzser bandát, hogy a közösségi tudatalattiban tegyenek rendet. Csakhogy ezúttal tőlük független módon csöppennek az események közepébe és arra is hamar rá kell döbbenniük, hogy a változások miatt nem teljesen érvényesek azok a játékszabályok, amiket megszoktak. Rövid úton új szövetségesre lelnek a lázadó Erina személyében, ahogy arra gyorsan ráeszmélnek, hogy az általuk megmentett Toshiro állhat a dolgok középpontjában, így az ő ép épsége és szerepe kulcsfontosságú lehet abban, hogy hazajussanak.

A Persona 5 Tactica a címéből könnyen kikövetkeztethető módon a harcrendszer terén eszközöl leginkább változtatásokat, megtartja ugyan a körökre osztott felállást, ezzel együtt pedig a fedezékhasználatos arénaharcokban hagyja kiélni taktikázási készségeinket. Az alapokkal hamar megismerkedünk, ezúttal is három fős csapattal indulhatunk harcba, azonban ezúttal már lehetőségünk lesz a főszereplő Jokert kispadra ültetni és baráti társaságból összeszervezni a harcos triónkat.

Harcolni pedig sokat és szinte végeláthatatlanul fogunk, a Tactica ugyanis nemes egyszerűséggel kukázza azon egységek egyikét, ami a korábbi Persona 5 címeket felépítették. Az elődökben a harcok és párbeszédek hosszú sorát rendre megtörhettük egy kis felderítéssel, szabadidős tevékenységgel vagy a társainkkal való kapcsolat ápolásával. Na, ezúttal ilyesmitől nem kell tartanunk, a P5T ugyanis mellőzi ezt az "üresjáratot," ami azt eredményezi, hogy a harcokat csak átvezetők és a központi területünkön történő menedzselés szakítja meg. Ez pedig sajnos azt eredményezi, hogy a Tactica játékmenete rendkívül gyorsan képes monotonná válni.

A harcokon túl ugyanis csak a már említett bázisra térhetünk vissza, hiába jutunk el a sztori során újabb és újabb helyszínekre, azokat semmilyen módon nem tudjuk felfedezni, ráadásul a központban is csak menüpontok között válogathatunk, valódi szabad mozgást itt sem kapunk. Mindezt egy némileg átdolgozott harcrendszerrel, újfajta fejlesztésekkel és a Personák egyedi alkalmazásával igyekeztek ellensúlyozni, ám ez nem változtat azon a tényen, hogy a játék mire is helyezi igazán a hangsúlyt.

Mindenképpen elismerésre méltó, hogy az Atlus-nál folyamatosan igyekeznek valamilyen módon felrázni a Persona 5 harcait, ezen a téren a Tactica is szép teljesítményt nyújt. A már említett három fős partink összeállításánál ügyelnünk kell, hogy az egyes tagok mekkora mozgástérrel rendelkeznek, milyen hatótávval bírnak a fegyvereik vagy éppen a náluk lévő Personák milyen képességekkel rendelkeznek. Igen, többes szám, ugyanis ezúttal már nem csak a mi karakterünk használhat egynél többet belőlük, hanem a Fantom Tolvajok bármelyike. Némi szigorítás azért került a rendszerbe, mindenki - így mi is - csak a számára alap Personát használhatja, a másodlagos csak az értékeinket növeli és egy-két képességet használhatunk tőle. Kombinációs lehetőség így is akad bőven, ráadásul megéri rendszeresen cserélgetni a B csapatos Personákat, hiszen a plusz tulajdonságok mellett passzívan erősítik is a csapatunk tagjait.

A taktikusságot pedig az egyes körökben rendelkezésünkre álló lehetőségekkel tudjuk igazán kihasználni. A triónk tagjai között szabadon válthatunk és ameddig nem hajtunk végre valamilyen támadást vagy speciális mozdulatot, kötetlenül mozoghatunk az arénákban a rendelkezésünkre álló területen. Ha viszont akcióra adjuk a fejünket, célszerű előre megtervezni minden egyes lépésünket, megfelelő sorrend esetén ugyanis mindenkivel akár több tevékenységet is végrehajthatunk. A folyamatosan megnyíló új mechanikák mellett az egyes karakterek számára elérhető skillfák segítségével tudunk még hatékonyabbá válni. Ezeknél 3 ágon nyithatunk meg új támadásokat, passzív bónuszokat vagy egyedi fejlesztéseket. Ezekre pedig szükség is lesz, hiszen a már említett tulajdonságok mindenkinél másképp oszlanak el. Akad olyan, aki nagy területen tud mozogni, de cserébe csak egy-egy célpontot tud támadni, míg más épp ellenkezőleg, szűk helyen, de nagy területen képes sebezni. Így tehát taktikázni nem csak a harcok alatt, de már az előkészületek során is kell majd.

A kötöttebb előrehaladás miatt a mellékes tevékenységek kínálata és elérhetősége is némiképp korlátozott. Ahogy haladunk előre a történetben, folyamatosan nyílnak meg különféle questek, azonban ezeknél is csak harcolnunk kell, annyi csavarral, hogy előre megszabott feltételt kell teljesítenünk. Akad köztük olyan, ahol nem is az lesz a feladatunk, hogy az ellenséges erőket likvidáljuk, hanem valamilyen más célt teljesítsünk az arénában. Efféle kihívásokkal a sztori összecsapásai során is találkozhatunk, annyi különbséggel, hogy ott csak opcionálisan teljesíthetőek, extra jutalmak érdekében.

A Personák gyűjtése is viszonylag passzív módon történik, az egyes harcok után véletlenszerűen kapjuk őket. A velük való fúzió és fejlesztés természetesen most is adott, azonban az előbbi tényező miatt kevésbé direkt módon nyílik erre lehetőség, hiába vannak jelen azok a funkciók a Velvet Roomban, amit a korábbi részekből megszokhattunk. Az alkalmakkor szűk keresztmetszetnek számító pénz szerzésére jó szolgálatot fog tenni a Replay mód, amikor már teljesített arénáknak futhatunk neki újra. Egyrészt a csapatunk számára könnyen juthatunk így XP-hez, valamint pénzt is egyszerűen halmozhatunk fel egy-egy könnyen teljesíthető aréna ismételgetésével. Hátránya, hogy ezzel is a harcok túlsúlyát növeljük.

A Persona 5 Tactica képében az Atlus ismét felkavarta a harcrendszer állóvizét, mellé pedig az ackió-RPG-kre jellemző fejlesztést pakolt, az egészet pedig egy jóval kötöttebb előrehaladási struktúra foglalja keretbe. Az összkép azonban talán kevésbé erős, mint a korábbi etapok, köszönhetően az alkotóelemek arányaiban történt elmozdulásoknak. A taktikusabb harcok kedvelői megtalálhatják benne a számításaikat, de nekik is fel kell készülniük rá, hogy meg lehet csömörleni az egymást érő arénáktól.

PLATFORM PC, PS4, PS5 (tesztelt), One, Series S/X, Switch
KIADÓ SEGA FEJLESZTŐ Atlus
MEGJELENÉS 2023. november 17. ÁR 20990 Ft

A játékot a Cenegától kaptuk tesztelésre.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

3 órája
2

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

1 napja
11

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

2 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

3 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

4 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

5 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

5 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

5 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

5 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

6 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

6 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

7 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

7 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

8 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

8 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

8 napja
2

Heti megjelenések

9 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

9 napja
3