PACER

StingerCsere Krisztián Gábor2021.03.22. 12:30

Alig egy évvel ezelőtt talán épp a magyar vonatkozású Antigraviator próbakörnél esett róla szó, hogy nincs olyan egymást követő két év, amelyben ne lenne legalább egy-egy újabb kihívója a legendás Psygnosis-kreálta WipEout szériának. Ki gondolta volna, hogy az antigravitációs versenyek koronázatlan királya, az idestova 26 esztendős eredeti WipEout máig nem talál legyőzőre ?

Valószínűleg senki, pedig sokan fogadtak volna rá. A nagy klasszikus az elmúlt két és fél évtizedben bőséges mennyiségű kihívót termelt ki magának, de máig az eredetit és folytatásait tartjuk a műfaj etalonjának - nem véletlenül. A Studio Liverpool (korábbi nevén Psygnosis) 1995-ös WipEoutja valószínűleg azért ütött akkorát, mert mesterien ötvözte a lebegés, az ebből fakadó kontroll, illetve az észvesztő száguldozás keverékét - ráadásul úgy, ahogy azt azelőtt még sohasem láthattuk. A többiek hiába próbálták másolni több-kevesebb sikerrel az észvesztően gyors, nyakatekert pályákon folytatott versenyzés formuláját, még a legkiemelkedőbb próbálkozások (Redout, Trailblazers, Velocity G, Fast Racing Neo) sem tudtak felülkerekedni a széria emblematikus jegyein. Oké - ebben nagy szerepet játszott az eredeti epizód benyomása, amit azért rendesen megboostolt a szokatlan képi megvalósítás (köszönhetően a sheffieldi Designers Republic által megálmodott világnak) és a zeneipar elektronika-mágusainak páratlan hozzáállása is (Chemical Brothers, Leftfield, Kraftwerk, Orbital, valaki?), de végső soron a hangulat vitte el a hátán az egészet.

Nos egy 2015-ös sikeres Kickstarter kampánynak hála a széria 2020-ban visszatért, még ha nem is azonos néven: tesztünk alanyát, a Pacert tető alá hozó R8 Games a Steam Early Access-ben dobta piacra az első kódtöredéket Formula Fusion címmel, amit az évek során szépen kipofozva (és 2019-ben átkeresztelve) végül Pacer projektként dobták piacra. A fejlesztőcsapat oszlopos tagjai mind az eredeti WipEoutot is jegyző Psygnosis egykori alkalmazottjaiból állnak, a grafikai látványtervekért pedig ugyanaz a The Designers Republic formáció felel, akik az első epizód alkalmával is odacsaptak a realitásnak. Nem volt kétségem afelől, hogy itt valami tényleg vérbő dolog vár a start gomb lenyomása után:

Wipeoutot reméltem titokban, hiszen szakavatott kezek ölelő gondoskodásában cseperedett játékról van szó.

Nem tévedtem: a Pacer az összes spirituális szóval vagdalkozó formáció közül a leg-WipEoutabb WipEout, amit csak álmodni lehet, TDR-estül, Warp Recordsostul, mindenestül. Gyakorlatilag ugyanazt az érzést kapod vissza, mint a legelső találkozásnál - nem számít, hogy a kezdő F3000-es liga valamelyikében indulsz, vagy a szinte már elmegyilkos elit osztályban versenyzel. Az igazat megvallva a szépen megnyíló helyszínek és szakaszok egy része inkább a WipEout 2048/XL szériára hajaz art dizájnban, a futurisztikus városokban és az indusztriális versenycsíkról elsőre (és sokadjára is) a későbbi epizódok köszönnek vissza, mintsem a letisztult és kissé visszafogott első epizód. Imádnivaló, hogy a világ egyes pontjai mennyire a helyszínnek megfelelő sajátos hangulatban köszönnek vissza és mégis mennyire egységesek: mindent szépen átitat az antigravitációs-tech geek látványt és megvalósításokat éltető dizájn, amely átívelve az egész játék felett afféle egységes és ízléses körítést ad a száguldásnak.

A Pacernek vannak kifejezetten cseles nyomvonal-beli megoldásai és szépen elkülönülnek a nehézségi szintek is, amelyeket nagyon hiányoltam a rivális játékokból. A zsánerben a nehézséget általában az AI viselkedése és a sebesség kettőse adja, a Pacerben viszont a pályaszakasz is igazodik a fentiekhez. Ahogy az elvárható, az elit ligákban résztvevő helyszínek már alapból is nehezek, de a nyakatekert és mindezek fejébe még a fizika törvényeinek ellentmondó dugóhúzóikkal, és a szűk kanyargós szakaszaikkal nem kevés gyakorlatot kívánnak meg a győzelemért cserébe. Mégis: olyan hihetetlen mértékben árad a játékból a zen flow, mint annak a rendje és ez az a tulajdonság, amiben a WipEout felállította azt a bizonyos mércét. Megfelelő gyakorlással, pályaismerettel és a szárnyfékek finom alkalmazásával olyan tényszerűen lebegtethetjük a hajót még az éles kanyarokban is, mint sehol máshol. Kidönti a farát, a KERS-re pedig meglódul, mintha rakétán lovagolna, így gyakorlatilag szinte átáramlik a kasztni az őt körülvevő környezeten. Noha a sebességet tekintve a Pacer annyira nem vadul, mint mondjuk a Redout (a hajó is földhözragadtabb, nincsenek óriási kilengések és szabadon esések), de a 60FPS teszi a dolgát (minden platformon!) és ha a megfelelő járgány sajátosságait kiismered, biztosan átjön majd a Wipeout érzés is.

Apropó, járgányok: a korábbiaknál túlmutatóan variálhatóak a hajókat jegyző versenycsapatok, a teljes fegyvertár és a külcsín kusztomizálás mellett technikailag is fejleszthető az ötféle koporsó: idővel erősebbek, gyorsabbak, jobban fordulnak, azaz variálható a karakterisztika, akárcsak a fegyverrendszer. A Pacer viszont dobta a klasszikus “minden tool a pályán - random tied, amelyiken áthaladsz” -szerű használatot, cserébe teljes tervezhetőséget kínál, azaz: a játékoson múlik, hogy milyen kiegészítőket állít össze a versenyzéshez. Az ideiglenes boost- és a felszerelt tár feltöltést a pályán intézzük, de minden más a boxban történik. Ez valahol jó is, rossz is: egyrészt oda a kiszámíthatatlanság, másfelől akit csak a száguldozás érdekli, nos.. ő sem mentesül a menüben való turkálástól még akkor sem, ha a hajókhoz, vagy pályákhoz készített profil elmenthető. Nem biztos, hogy egy ilyen játékban a végletekig kitervelt és felszerelt kiegeké kell, hogy legyen a főszerep, hiszen maga a verseny sem egységes és nem egy autószimulátor végletekig csiszolt beállításairól beszélünk. (más kérdés, hogy a variálhatóság még a játékban fellelhető, egyébként nagyszerű érzékkel beválogatott soundtrackekre is igaz…)

Ahol a játék még domborít (nyilván a flow faktoron és a lényegi részén kívül), az a játékmódok változatossága: egy dolog, hogy minden trackhez tartozik megnyitható napszak, vagy reverse irány, a karrier generikus mivolta mellett a sima versenyek, gyorsasági körök, vagy az elimination szintúgy alapnak számítanak, de! A Storm Mode battle royal opciója az egyik nagy újítás. Ebben a hagyományos versenyzés helyett egymás levadászása a cél úgy, hogy közben a pályán random feltűnő halálos vihart is el kell kerülnünk - hol lelassítva, hol felgyorsítva, épp melyiket igényli a hajó segge (nem jó ám egy torpedó elől menekülve rögvest a halálos viharba nyargalni…). Aztán folytatásnak ott van még a Flowmentum, ami gyakorlatilag a WipEout Zone módja, ahol minél több kapun haladsz át, annál gyorsabban haladsz végig - mind-mind olyan villanásokkal, ami garantáltan mosolyt csal az arcodra.

Milyen játék tehát a Pacer ? Az úr kétezerhuszonegyedik esztendejében egyértelműen a definitív antigravitációs versenyjáték címer győztese. Mint zsáner társai, ő sem tökéletes - vannak hiányosságai, bosszantó apróbb hibái, de a küldetését, hogy a WipEout spirituális utódja legyen az idei esztendőben, maradéktalanul teljesíti. A versenyek art dizájnja, a sebességérzet, a szép egységes látványvilága és a battle royal újítása mind olyan üde színfoltok, amelyek óvatosan gondolják tovább az ős-játék erényeit és megérdemlik a “tetszett” plecsnit.

Pontosan
8
Kiadó: R8 Games | Fejlesztő: R8 Games | Megjelenés: 2015-2021.03.09 | XB, (XOX/XSX/XSS enhanced), PS4, PS5, Win10 (Steam) | Ár: kb. 11E HUF
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

Optimus Prime feláll, a szájak tátva maradnak

A Hasbro következő nagy dobása megdobbantotta a geek szívünket.

5 órája
9

A Resident Evil Village térképétől te is lehidalsz

Mesebeli ábrázolásban éled fel a Falu és környéke a Resident Evil VIII legutóbbi screenshotján!

5 órája
2

Epic Games Store: információ-morzsák

Hány regisztrált és aktív felhasználója van? Hol érhető el? Mennyi játék található meg rajta. Na és a lényeg: mennyire nyereséges mindez?

7 órája
7

Sonic Colors Remastered?

Szivárogni kezdett a kék sündisznó bő tíz évvel ezelőtti kalandjának felújítása. Te még emlékszel arra, amikor először láttál wispet?

7 órája
4

A PlayStation csak a blockbuster címekről szól?

The Last of Us Remake készül? Soha nem lesz Days Gone 2? Jason Schreier újabb érdekes írással jelentkezett a Sony belsős stúdióinak mélyéről.

22 órája
29

Super Meat Boy Forever: a második kör

Egy bő évtized után éledt fel a húsfiú tavaly év végén. Most viszont visszatér oda, ahonnan elindult. Érkezik a PlayStation és Xbox változat.

24 órája

Say No! More

Egy igen érdekes kombinációt szállít a Studio Fizbin, Lux Games és a Thunderful triója. A Say No! More-hoz hasonlót garantáltan nem láttál még. Hogy kerül a Virtua Cop és Maurice Moss egy asztalra? így!

24 órája

Apex Legends: játékos háború, háborús játékok

Jövő héten új eventtel köszön be Mad Maggie és 5 új játékmódot is hoz magával.

1 napja

Wonder Boy: Asha in Monster World bemutató

Szűk két perces bepillantás a szörnyek harmadik dimenzióba átemelt világába. Érkezik az 1994-es epizód felújítása.

1 napja

NEO: The World Ends with You megjelenés

Tizennégy év után visszatér a Kaszás játéka Tokió utcáira egy új csapattal. Immár három dimenzióban, három platformon.

1 napja

The Fermi Paradox: narratív sci-fi stratégia PC-re

Egy fő kérdés foglalkoztja az univerzumot: hol a fenében van mindenki?

1 napja
1

Hupikék Törpikék: négy Smurfs játék készül

Hókuszpók hurkatöltőjében négy cím is be van tárazva - ebből az első még idén érkezhet.

1 napja
5

Hot Wheels Unleashed: gameplay bemutató

Bő félórás élő műsorral készült az olasz stúdió a játék gameplay leleplezésére. Információ-cunami és kellő mennyiségű gameplay érkezett!

1 napja
3

Szeptemberre csúszik a Deathloop

Még egy picit várni kell az időhurkos bérgyilkolásra.

1 napja
5

No More Heroes III: felzárkóztatás

Véget ért a No More Broadcasting 5.1 GHm műsora, hosszabb múltidézést és egy maréknyi új jelentet is kaptunk.

2 napja

Outriders

A People Can Fly csapata is kipróbálja magát a looter-shooterek műfajában, a szolgáltatás alapú modell helyett azonban egy komplett csomagot kínálva. Csatlakoztunk a pionírokhoz, hogy meglássuk, Enoch veszélyes világa vajon kincset tartogat-e.

2 napja
19

Call of the Sea: PlayStation megjelenés?

Gyanús mottóval és képrészlettel incselkedik a spanyol fejlesztőcsapat. Hamarosan lejárna az Xbox exkluzivitás?

2 napja

Resident Evil Showcase: újabb műsor!

Egy hét múlva újabb adással jelentkeznek. Friss trailer, gameplay videó és talán egyéb meglepetések várnak.

2 napja
9

Abandoned: bejelentés

PlayStation 5 exkluzív túlélő lövölde készül egy norvég stúdióban. A cél a realizmus hajszolása minden területen.

2 napja
17

Alex Kidd in Miracle World DX megjelenés

Harmincnégy év után tér vissza a Sega Master System klasszikusa. Már napra pontos megjelenési dátum is van!

2 napja
3