[Teszt] PACER

PACER

StingerCsere Krisztián Gábor2021.03.22. 12:30

Alig egy évvel ezelőtt talán épp a magyar vonatkozású Antigraviator próbakörnél esett róla szó, hogy nincs olyan egymást követő két év, amelyben ne lenne legalább egy-egy újabb kihívója a legendás Psygnosis-kreálta WipEout szériának. Ki gondolta volna, hogy az antigravitációs versenyek koronázatlan királya, az idestova 26 esztendős eredeti WipEout máig nem talál legyőzőre ?

Valószínűleg senki, pedig sokan fogadtak volna rá. A nagy klasszikus az elmúlt két és fél évtizedben bőséges mennyiségű kihívót termelt ki magának, de máig az eredetit és folytatásait tartjuk a műfaj etalonjának - nem véletlenül. A Studio Liverpool (korábbi nevén Psygnosis) 1995-ös WipEoutja valószínűleg azért ütött akkorát, mert mesterien ötvözte a lebegés, az ebből fakadó kontroll, illetve az észvesztő száguldozás keverékét - ráadásul úgy, ahogy azt azelőtt még sohasem láthattuk. A többiek hiába próbálták másolni több-kevesebb sikerrel az észvesztően gyors, nyakatekert pályákon folytatott versenyzés formuláját, még a legkiemelkedőbb próbálkozások (Redout, Trailblazers, Velocity G, Fast Racing Neo) sem tudtak felülkerekedni a széria emblematikus jegyein. Oké - ebben nagy szerepet játszott az eredeti epizód benyomása, amit azért rendesen megboostolt a szokatlan képi megvalósítás (köszönhetően a sheffieldi Designers Republic által megálmodott világnak) és a zeneipar elektronika-mágusainak páratlan hozzáállása is (Chemical Brothers, Leftfield, Kraftwerk, Orbital, valaki?), de végső soron a hangulat vitte el a hátán az egészet.

Nos egy 2015-ös sikeres Kickstarter kampánynak hála a széria 2020-ban visszatért, még ha nem is azonos néven: tesztünk alanyát, a Pacert tető alá hozó R8 Games a Steam Early Access-ben dobta piacra az első kódtöredéket Formula Fusion címmel, amit az évek során szépen kipofozva (és 2019-ben átkeresztelve) végül Pacer projektként dobták piacra. A fejlesztőcsapat oszlopos tagjai mind az eredeti WipEoutot is jegyző Psygnosis egykori alkalmazottjaiból állnak, a grafikai látványtervekért pedig ugyanaz a The Designers Republic formáció felel, akik az első epizód alkalmával is odacsaptak a realitásnak. Nem volt kétségem afelől, hogy itt valami tényleg vérbő dolog vár a start gomb lenyomása után:

Wipeoutot reméltem titokban, hiszen szakavatott kezek ölelő gondoskodásában cseperedett játékról van szó.

Nem tévedtem: a Pacer az összes spirituális szóval vagdalkozó formáció közül a leg-WipEoutabb WipEout, amit csak álmodni lehet, TDR-estül, Warp Recordsostul, mindenestül. Gyakorlatilag ugyanazt az érzést kapod vissza, mint a legelső találkozásnál - nem számít, hogy a kezdő F3000-es liga valamelyikében indulsz, vagy a szinte már elmegyilkos elit osztályban versenyzel. Az igazat megvallva a szépen megnyíló helyszínek és szakaszok egy része inkább a WipEout 2048/XL szériára hajaz art dizájnban, a futurisztikus városokban és az indusztriális versenycsíkról elsőre (és sokadjára is) a későbbi epizódok köszönnek vissza, mintsem a letisztult és kissé visszafogott első epizód. Imádnivaló, hogy a világ egyes pontjai mennyire a helyszínnek megfelelő sajátos hangulatban köszönnek vissza és mégis mennyire egységesek: mindent szépen átitat az antigravitációs-tech geek látványt és megvalósításokat éltető dizájn, amely átívelve az egész játék felett afféle egységes és ízléses körítést ad a száguldásnak.

A Pacernek vannak kifejezetten cseles nyomvonal-beli megoldásai és szépen elkülönülnek a nehézségi szintek is, amelyeket nagyon hiányoltam a rivális játékokból. A zsánerben a nehézséget általában az AI viselkedése és a sebesség kettőse adja, a Pacerben viszont a pályaszakasz is igazodik a fentiekhez. Ahogy az elvárható, az elit ligákban résztvevő helyszínek már alapból is nehezek, de a nyakatekert és mindezek fejébe még a fizika törvényeinek ellentmondó dugóhúzóikkal, és a szűk kanyargós szakaszaikkal nem kevés gyakorlatot kívánnak meg a győzelemért cserébe. Mégis: olyan hihetetlen mértékben árad a játékból a zen flow, mint annak a rendje és ez az a tulajdonság, amiben a WipEout felállította azt a bizonyos mércét. Megfelelő gyakorlással, pályaismerettel és a szárnyfékek finom alkalmazásával olyan tényszerűen lebegtethetjük a hajót még az éles kanyarokban is, mint sehol máshol. Kidönti a farát, a KERS-re pedig meglódul, mintha rakétán lovagolna, így gyakorlatilag szinte átáramlik a kasztni az őt körülvevő környezeten. Noha a sebességet tekintve a Pacer annyira nem vadul, mint mondjuk a Redout (a hajó is földhözragadtabb, nincsenek óriási kilengések és szabadon esések), de a 60FPS teszi a dolgát (minden platformon!) és ha a megfelelő járgány sajátosságait kiismered, biztosan átjön majd a Wipeout érzés is.

Apropó, járgányok: a korábbiaknál túlmutatóan variálhatóak a hajókat jegyző versenycsapatok, a teljes fegyvertár és a külcsín kusztomizálás mellett technikailag is fejleszthető az ötféle koporsó: idővel erősebbek, gyorsabbak, jobban fordulnak, azaz variálható a karakterisztika, akárcsak a fegyverrendszer. A Pacer viszont dobta a klasszikus “minden tool a pályán - random tied, amelyiken áthaladsz” -szerű használatot, cserébe teljes tervezhetőséget kínál, azaz: a játékoson múlik, hogy milyen kiegészítőket állít össze a versenyzéshez. Az ideiglenes boost- és a felszerelt tár feltöltést a pályán intézzük, de minden más a boxban történik. Ez valahol jó is, rossz is: egyrészt oda a kiszámíthatatlanság, másfelől akit csak a száguldozás érdekli, nos.. ő sem mentesül a menüben való turkálástól még akkor sem, ha a hajókhoz, vagy pályákhoz készített profil elmenthető. Nem biztos, hogy egy ilyen játékban a végletekig kitervelt és felszerelt kiegeké kell, hogy legyen a főszerep, hiszen maga a verseny sem egységes és nem egy autószimulátor végletekig csiszolt beállításairól beszélünk. (más kérdés, hogy a variálhatóság még a játékban fellelhető, egyébként nagyszerű érzékkel beválogatott soundtrackekre is igaz…)

Ahol a játék még domborít (nyilván a flow faktoron és a lényegi részén kívül), az a játékmódok változatossága: egy dolog, hogy minden trackhez tartozik megnyitható napszak, vagy reverse irány, a karrier generikus mivolta mellett a sima versenyek, gyorsasági körök, vagy az elimination szintúgy alapnak számítanak, de! A Storm Mode battle royal opciója az egyik nagy újítás. Ebben a hagyományos versenyzés helyett egymás levadászása a cél úgy, hogy közben a pályán random feltűnő halálos vihart is el kell kerülnünk - hol lelassítva, hol felgyorsítva, épp melyiket igényli a hajó segge (nem jó ám egy torpedó elől menekülve rögvest a halálos viharba nyargalni…). Aztán folytatásnak ott van még a Flowmentum, ami gyakorlatilag a WipEout Zone módja, ahol minél több kapun haladsz át, annál gyorsabban haladsz végig - mind-mind olyan villanásokkal, ami garantáltan mosolyt csal az arcodra.

Milyen játék tehát a Pacer ? Az úr kétezerhuszonegyedik esztendejében egyértelműen a definitív antigravitációs versenyjáték címer győztese. Mint zsáner társai, ő sem tökéletes - vannak hiányosságai, bosszantó apróbb hibái, de a küldetését, hogy a WipEout spirituális utódja legyen az idei esztendőben, maradéktalanul teljesíti. A versenyek art dizájnja, a sebességérzet, a szép egységes látványvilága és a battle royal újítása mind olyan üde színfoltok, amelyek óvatosan gondolják tovább az ős-játék erényeit és megérdemlik a “tetszett” plecsnit.

Pontosan
8
Kiadó: R8 Games | Fejlesztő: R8 Games | Megjelenés: 2015-2021.03.09 | XB, (XOX/XSX/XSS enhanced), PS4, PS5, Win10 (Steam) | Ár: kb. 11E HUF

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Próbakör és megjelenések - ez történt szerdán

Benne: Little Nightmares III, Lollipop Chainsaw RePOP, Alien: Rogue Incursion, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Arkheron, Blood of Mehran, Strange Antiquities.

10 órája
2

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Tesztünk!

1 napja
2

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

1 napja
3

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

1 napja
10

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

2 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

2 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

3 napja
2

Gradius Origins Collection

4 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

5 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

6 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

6 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

6 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

7 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

8 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

8 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

9 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

9 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

2025.09.08.
2