[Teszt] Octopath Traveler 2

Octopath Traveler 2

Oldern2023.03.16. 14:30

Vannak olyan játékok, amelyek nem egyszerűen csak a vak nosztalgiára építenek, üres üvegkastélyokat húzva fel azért, hogy a régi korok rajongói újra előrendeljék a limitált kiadást az új címhez. Viszont, ha a nosztalgia önmagában nem elég, akkor mi a titkos recept?

Nos, az Octopath Traveler esetében a recept maga az, hogy nem kellett úgy tennie a fejlesztőknek, mintha az egyszerű körökre osztott JRPG szabályrendszer, a tucatszor megismételt (falu+vadon+mentéshely a boss előtt) recepttel különösebben idejét múlt volna. Lehet persze bővíteni, tuningolni, turbózni a rendszeren, bele lehet tenni egy rakás interakciót a helyszíneken, a különféle osztályokról, segítőkről, egyebekről nem is beszélve, de az alapok, a régi hagyományos JRPG-s rendszerek teljesen jól működnek harminc év elteltével is. Ebben speciel az Octopath Traveler fejlesztőinek szerintem igazuk van. Egyetlen "apróságban" persze most hazudtam - ha sokat játszottál a Bravely Defaulttal vagy az Octopath Travelerrel, akkor tudni fogod, hogy miben. A többieknek kicsit tovább kell olvasniuk ehhez.

Az Octopath Traveler persze attól még, hogy a játékmenet magjához nem nyúlt, rengeteg fronton hozott be újításokat: ilyen volt a fejezetekre osztott, nagyon strukturált kaland, ahol a különböző karakterek egyenlő súllyal vesznek részt a történetben, a saját szálaikkal. És hát természetesen ilyen volt a grafika is, ami a pixelartot keverte a 3d-vel, valami elképesztően zseniális módon, amit lehet szeretni meg lehet gyűlölni - én a magam részéről imádtam, hiszen olyan speciális effekteket, olyan változatosságot tesz lehetővé, amit a hagyományos 2D megoldásokkal csak nagyon drágán lehetne reprodukálni, nem is feltétlenül ilyen összhatás mellett. Mindent összevetve az Octopath Traveler első része bár konzervatívnak tűnt, ha a harcrendszerről volt szó, valójában elég sok területen innovált ahhoz, hogy elsősorban erről legyen híres. Ne arról, hogy amúgy minden mögött egy hagyományos, akár 30 éve is leimplementálható JRPG engine áll.

Nos, itt jön be a képbe a 2023-as Octopath Traveler 2. Elsőre, megmondom őszintén, kicsit meg is voltam zavarodva, ahogy a fejezetek közti lélegzetvételnyi (fél órányi grindfest) szünetben egyszer csak egy olyan mellékküldetéshez értem, ami vizuálisan és layout szempontjából egy-az-egyben egy olyan helyszínt dobott le elém, alacsony szintű szörnyekkel megpakolva, ami az első Octopath Travelerből lett átemelve. Szó szerint. Aztán gondolkodni kezdtem, és nem igazán tudtam volna megmondani, hogy pontosan miben nyújt többet a második rész, mint az első. A grafika nyilván már a "sorozat" védjegye lett, itt nem vártam nagy változást, ez tény. A játékmenetben gondoltam ,hogy megint a Break rendszer lesz mindennek az alapja – ezt is pipálhatjuk. A történet ismételten fejezetekre és ezzel együtt karaktekre van osztva, pont mint legutóbb - pipa. Hm... túl sokat vártam?

Persze ez az érzés idővel kezdett elhalványulni. Elvégre a történet teljesen új, és hát őszintén szólva a karakterek megint kifejezetten érdekesek lettek. Hihető küzdelmekről és konfliktusokról lesz majd szó, nyakon öntve annyi grindeléssel, amennyihez csak gusztusa van az embernek. A fejlesztések pedig igazából az apróbb részletekben érhetők tetten: sokkal átláthatóbb és rendezettebb például a városban lévő emberekkel való speciális képességek rendszere, itt tetten érhető némi átfedés a karakterek képességei között, így több puzzle-jellegű feladatot és extrát tudtak beletenni a helyszínekbe, és ezzel növelik a teljes, maximalista végigjátszás játékidejét. A képességek változatosságára és a különféle karakterek egyediségére ezúttal sem lehet panaszunk: megint csak rettentő távol vagyunk a nyugati RPG-k által ezerszer ismételt "harcos/pap/mágus/tolvaj" felállástól, és ezt én mindig csak tapssal tudom üdvözölni.

Azt azonban meg kell említenem, hogy így több Bravely és Octopath után van egy kétségem afelől, hogy a Breakre építő rendszerek jót tesznek a JRPG-knek. Ugye arról van szó, hogy minden egyes ellenfél valamire érzékeny, és ha ezzel a típusú támadással csapjuk le, akkor "eltörik", tehát egy körből effektíve kimarad. Na most ez tipikusan egy olyan gameplay elem, ami azt éri el, hogy a sikeres harcok során az ellenfeled nem vesz részt a harcban. Az egyetlen kivétel természetesen ez alól a főellenségek esete: ott van annyi életük és van annyi változatosság a dologban, hogy egyszerűen nem megúszható, hogy ők is valódi fenyegetést jelentsenek. A sima hétköznapi csatározásokban pedig lehet szórakozni azzal, hogy az egyre magasabb szinteken egyre nagyobb sebzést adunk nekik, vagy debuffok garmadáját, ami bünteti a játékost, ha nem képes azonnal eltörni az ellenfeleit. Talán ebből érthető, hogy mit akarok mondani, de összefoglalnám: a Lost Odyssey szerintem például egy jobb rendszer volt, ahol hasonló módon számon kellett tartanod a különféle gyengeségeket, de mégsem jelentette ez azt, hogy a sikeres csatákban az egyik oldal effektíve nem vett részt a meccsben.

Egy dolog mellett elmentem, pedig nem kéne. A zene! Az eredeti Octopath Traveler soundtrackje valami fenomenális volt - nem véletlenül tűnt fel többeknek ez (lásd például ezt a videót ), és ebből a szempontból a második rész hű maradt az elődhöz. Legyen szó bossfightokról vagy akár csak "egyszerű" háttérzenékről, nagyon könnyen beleragad az ember fülébe a legtöbb nóta, a már-már zseniális battle themeről nem is beszélve. Vannak olyan rpg-k, ahol a grindelés alatt az ember inkább lekapcsolja a zenét, és betesz valami podkesztet - nos, az Octopath Traveler 2 egyáltalán nem ilyen.

Kizárólag akkor nem tudom ajánlani az Octopath Traveler 2-t, ha valaki akkora zsánerfelforgató innovációra számít tőle, mint amit az első rész jelentett szinte minden szempontból. Ha azonban az a cél, hogy az előző rész rendkívül metodikus, rendkívül struktúrált megközelítésére építve a folytatás temérdek apró elemen javítson, bővítsen, és úgy általában egy hosszú, szórakoztató csomagot nyújtson, akkor az Octopath Traveler 2 ezeket a célokat simán elérte. Ennek megfelelően a JRPG-re éhes, a 2D/3D hibridtől nem elrettenő játékosoknak kiváló szórakozást nyújt majd, pont, mint elődje.

PLATFORM PlayStation, Nintendo Switch, PC (tesztelt)
KIADÓ Square Enix FEJLESZTŐ Acquire
MEGJELENÉS 2023. február 9. ÁR kb. 22.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Monster Hunter Wilds béta jön - ez történt szerdán

Továbbá: Guilty Gear: Strive, The Wolf Among Us 2, No Man's Sky, Minecraft, Towers of Aghasba, Ubisoft projektek.

3 órája
2

Wilmot Works It Out

Wilmot a raktárházból hazatérve is szívesen pakolgat különböző elemeket, így rövidesen feliratkozik egy puzzle klub előfizetői közé. Hasonlóan addiktív és megnyugtató az élmény? Tesztünkből kiderül!

16 órája
1

Night Slashers (Remake)

A remake-hullám már a 90-es évek beat’em up játékait is utolérte. Tesztünk a Data East 1993-as arcade klasszikusát, a Night Slashers-t dolgozza fel!

23 órája

Soul Reaver boss-mustra, új Sakurai-játék a láthatáron – ez történt kedden

Továbbá: Metal Slug Tactics, Tetris Forever, Lollipop Chainsaw RePOP, Double Dragon Revive.

1 napja
3

Vampire Survivors X Castlevania, Alan Wake II frissítések – ez történt hétfőn

Továbbá: Edens Zero, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven, Black Myth: Wukong.

2 napja
5

Diablo 4 - Vessel of Hatred

A Diablo 4 önmagában sem kis falat, de most, hogy megérkezett a dzsungeles DLC, mi is újra elmerültünk a szépségeiben. Lássuk, mire megyünk a Spiritborn karakterrel, meg hogy a belső, komplex rendszereket hogyan húzta újra a Blizzard! Mélyelemzés következik.

2 napja
18

Killing Time: Resurrected

A Nightdive ismét belenyúl a régibe - a 3DO-n és PC-n dobbantó Killing Time kapja a következő definitív kiadást. Vissza a múltba, előre a halloweeni őrületbe. A Killing Time: Resurrected ismét egy nyalánkság a boomer shooterek kedvelői számára. Kérdés, hogy mit szeretünk szagolni és ízlelni a nyalnivaló végén.

2 napja

Steam Next Fest 2024 ősz #2: rókabőrre hímezett depis kémek

Folytatódik a Steam Next Fest szemezgetésünk, ezúttal is a 2024-es őszi felhozatalból nézzük a finomságokat. A mostani témában kémekkel, depis sétaszimmel, rókával és népies ugrabugrával foglalkozunk.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja
7

Zero the Kamikaze Squirrel - Aero után szabadon

Emlékszem, az egyik pesti üzletben sokáig kinn volt egy dobozos Zero, mégpedig a MegaDrive-os verzió. Az akkori árakhoz képest most minimum egy tízes szorzót lehet rátenni a számokra... A ritkaság most újrakiadást kapott és tesztlaborba repültünk vele.

4 napja
2

Új projekt a Hazelighttól, PC-re költözik a Spider-Man 2 - ez történt pénteken

Továbbá: Granblue Fantasy Versus: Rising, Certain Affinity, FBC: Firebreak, Surgent Studios.

5 napja
10

Europa - Álmaimban egy holdon jártam

Az Európát korábban is elképesztőnek találtuk; a Ghibli-szerű vizualitás, valamint Earl Fisher páratlan narrációja villámgyorsan elhiteti, hogy a terraformált holdon tényleg olyan lehet a levegő, mint a frissítő nyári vízpermet.

6 napja
8

Xbox Partner Preview és egyéb bejelentések - ez történt csütörtökön

Továbbá: Project Ethos, Void Crew, 33 Immortals, Arma 4, Dragon Ball Z: Kakarot.

6 napja

Xbox Partner Preview

A Microsoft közel 30 percben adott színpadot új bejelentéseknek és friss információknak.

6 napja
3

Parking Garage Rally Circuit - SEGA Saturn rajongók, szevasztok!

Mondhatni a semmiből jött a Walaber játéka, amely a Sega Saturn korszak legszebb pillanatait próbálja megidézni. A Parking Garage Rally Circuit egyszerre driftelős csapatás, egyszerre árkád ügyességi verseny és szegás' autókázás. Teszt!

6 napja

Steam Next Fest 2024 ősz #1: soulslite, horror, wholesome és misztikus sci-fi

Elkezdődött az őszi Steam Next Fest, ahol több mint háromezer megjelenés előtt álló játékot vihetünk el egy próbakörre. Ezekből szemezgetünk ismét néhány érdekes darabot.

7 napja
3

A SteelSeries az Apex Pro Gen 3 billentyűzet technikai megoldásaival tör a csúcsra

A SteelSeries megint a csúcsra törekszik, a világ leggyorsabbjaként számontartott Apex Pro Gen 3 billentyűzet új finomságokkal érkezik.

7 napja

Egymillióan Silent Hillben, sztárok az Expedition 33-ben – ez történt szerdán

Továbbá: Astro Bot, Monster Hunter Wilds, Resident Evil 4, Rogue Flight, Exodus, It Takes Two, Space Marine 2.

7 napja
4

Jön a PlayStation koncert, bővül a Space Marine 2 – ez történt kedden

Továbbá: The Legend of Heroes: Trails Through Daybreak II, Petit Island, Dragon Ball: Sparking! Zero.

8 napja
11

Game Pass: mozgolódás október második felében

Premier napján érkezik a Call of Duty: Black Ops 6 és a MechWarrior 5: Clans a PC Game Pass vagy Ultimate előfizetőknek, de más érdekesség is akad.

8 napja
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==