[Teszt] Nobody Wants to Die - Valós Halál?

Nobody Wants to Die - Valós Halál?

KharexSzőllősi Kristóf2024.07.29. 09:38

A cyberpunkot az elmúlt évtizedekben sokan próbálták már eltemetni, sikertelenül. Hiába vágják a fejéhez, hogy a témái kiüresedettek és meghaladottak, hiába hánytorgatják fel neki, hogy az általa felvázolt disztópikus jövőképek sok esetben közel sem annyira nyomasztóak, mint a valóság, amiben élünk, ez a műfaj valahogy mindig összekapja magát, és morózus eltökéltséggel halad tovább előre, nem törődve azzal, hogy merre tart, vagy hogy mi vár rá az út végén. Pont, mint a noir filmek lecsúszott, alkoholista és önpusztító nyomozói.

Ez a párhuzam pedig lehet, hogy a Critical Hit Games csapatának is feltűnt, a lengyel stúdió első játéka, a Nobody Wants to Die, ugyanis pont a régivonalas detektívsztorik sötét és lelombozó karaktereit vegyíti a cyberpunk villódzó neonokban és társadalmi egyenlőtlenségekben tocsogó közeljövőjével, méghozzá kimondottan biztos kézzel. És bár a végeredmény közel sem hibátlan, azért ha valakinek bejönnek a sétaszimulátorok, az itt is bőven megtalálhatja a számításait.

A Nobody Wants to Die története a 24. század New Yorkjába kalauzol el minket, ami egy különös keveredése a közeljövő lelketlen futurizmusának és az 1920-as évek art déco stílusának. Az autósmozik például még léteznek, de a lovak már kihaltak, az újságot még papírra nyomtatják, de a Central Parkban már csak mesterséges fák találhatóak, a város épületei pedig kívülről grandiózusnak és pompásnak hatnak, de a lakóknak be kell érniük a málladozó falakkal és emeletenként egyetlen közös fürdőszobával. Ez a kettősség viszont egy pillanatig sem hat zavarónak, sőt épp ellenkezőleg. A cyberpunk külsőségei és témái meglepően jól kiegészítik a régi szép idők építészetét, végeredményben egy kellemesen egyedi világot alkotva, aminek öröm elmerülni a mocskában a körülbelül hatórás kampány alatt.

Azonban izgalmasan keveredő korszakok ide vagy oda, a Nobody Wants to Die hátterének a legérdekesebb vetülete így is az, hogy ebben a jövőben az emberiség már legyőzte a halált. A modern technológiáknak hála ugyanis lehetővé vált az elme tökéletes leképzése, ezt a lenyomatot pedig utána könnyedén egy másik testbe lehet helyezni. Ha erről a megoldásról valakinek a Valós Halál ugrik be, az egyáltalán nem véletlen, avagy a Critical Hit Gamest szemlátomást komolyan megihlette Richard Morgan 2002-es regénye, de azért akad itt pár eltérés is.

A legfontosabb különbség alighanem az, hogy a Nobody Wants to Die-ban az emberek nem veszik, csak bérlik a testüket, így ha nem fizetik be az esedékes számlát, akkor nagyon hamar egy tudatbankban találhatják magukat, ahonnan aztán vagy kijutnak a rokonaik, barátaik közbenjárásával, vagy nem. Ennek a megoldásnak hála a játék jövőképében a szegények olyan porhüvelyben tengetik a hétköznapjaikat, amilyen épp jutott nekik, és egyetlen életcéljuk, hogy valahogy összekaparják a következő hónap bérleti díját, a gazdagok pedig örökre egészségesek és fiatalok maradhatnak, ha elég mélyen a zsebükbe nyúlnak. Legalábbis egészen addig, míg fel nem tűnik a színen egy rejtélyes sorozatgyilkos, aki New York elitjét célozza meg, sorban végezve a társadalom krémjével.

És itt lépünk a képbe mi, a frissen új testbe költözött James Harra nyomozót alakítva, aki legnagyobb szerencsétlenségére nyakig belekeveredik ebbe az ügybe. Elsőre csak annyi feladatunk lenne, hogy dobjunk össze egy hamis jegyzőkönyvet, amivel a szőnyeg alá söpörhetjük az egész esetet, de az igazságérzetnek az az apró szilánkja, ami valahogy még megmaradt a lelkünk mélyén, nem engedi ezt nekünk, így újdonsült társunkkal, Sarával az oldalunkon belevetjük magunkat a végeláthatatlan éjszakába, hogy felettesünk minden parancsa ellenére kiderítsük, ki és miért próbálja eltenni láb alól a város legprominensebb polgárait.

A sztorit ennél jobban nem érdemes boncolgatni, hiszen jó krimihez méltóan akad benne több ügyes csavar is, amiket kár lenne lelőni, így maradjunk annyiban, hogy a Critical Hit Games egy nagyon érdekes történetet hozott össze a játékhoz. A Nobody Wants to Die központi rejtélye kellően misztikus ahhoz, hogy mindenképp a végére akarjunk járni, ahogy az egyes karakterek is remekül sikeredtek. James ugyan nem lép túl a kiégés szélén táncoló zsaru szerepén, ami ebben a műfajban szinte alapkövetelmény, de cserébe ezt a figurát remekül hozza, Sara pedig meglepően összetett személyiség lesz a sztori végére, annak ellenére, hogy a kampány elején ő se tűnik sokkal többnek egy biztos sablonnál.

A remek karakterekhez továbbá remek hangulat is társul. A Nobody Wants to Die alatt az Unreal Engine 5 dübörög, aminek hála a látvány stabilan gyönyörű, bármerre is járunk a városban. Legyen szó akár James lerobbant apartmanjáról, akár New York elitjének a tágas villáiról, vagy az égig érő felhőkarcolók végeláthatatlan betondzsungeljéről, minden helyszín elképesztően részletesen kidolgozott és egyedi, így öröm őket bejárni a nyomozásunk során. Valamint plusz pont jár a mindenhol jelenlévő neonfényekért és a folyamatos esőért is. Ezek ugyan csak felületes apróságoknak tűnhetnek, de valójában nagyban hozzátesznek a program nyomasztó atmoszférájához.

A Nobody Wants to Die története tehát helyén van, a szemfülesebbeknek azonban feltűnhetett már, hogy a játékmenetről eddig kevés szó esett, és egyáltalán nem véletlenül. A Critical Hit Games alkotása ugyanis egy vérbeli sétaszimulátor, ahol a különféle mechanikák teljesen a háttérbe szorulnak. Az egyetlen említésre méltó elem ezen a téren az egyes gyilkosságok rekonstruálása 3D-ben, ami baromira látványos, és elsőre még jópofa megoldásnak is tűnhet, de hamar rá fogunk jönni, hogy a gyakorlatban itt is rendkívül szorosan fogja a gép a kezünket.

A gond igazából azzal van, hogy a készítők minden egyes esetben szó szerint a szánkba rágják a megoldást: a képernyőn egy hatalmas, villogó ikon jelzi, hogy melyik nyomot kéne épp megvizsgálnunk, így nincs más dolgunk, mint végigkattintgatni az egész folyamatot, míg meg nem kapjuk a végeredményt. Ez pedig ahhoz vezet, hogy maga a nyomozás roppant csőszerűnek érződik, és leginkább az Arkham játékokban látottakhoz hasonlítható, azzal a különbséggel, hogy itt ez nem csak egy jópofa extra, ami a kampány során néha előkerül, hanem maga a fő attrakció.

Ha viszont valaki kedveli a cyberpunk zsánerét, netán bejönnek neki a történetközpontú címek, akkor ne hagyja, hogy a fenti pár negatívum eltántorítsa a Nobody Wants to Die kipróbálásától. Igaz ugyan, hogy a Critical Hit Games alkotásában a detektívmunka bántóan egyszerű, de cserébe kapunk egy izgalmas és kellően mély világot, valamint egy olyan sztorit, ami határtalan magabiztossággal keveri össze a cyberpunk és a noir zsánerét, miközben szó szerint tocsog a kellemesen depresszív hangulatban is.

Épp ezért a Nobody Wants to Die a nyári uborkaszezon egyik kellemes meglepetése, ami mellett hiba lenne szó nélkül elmenni. Csak arra azért készüljünk fel lelkiekben, hogy a stáblista lepörgése után nem tudunk majd kiülni a repülő kocsink motorháztetejére, hogy pár szál olcsó cigaretta és egy borzalmas minőségű whisky társaságában nézzük a hajlani kettes légiforgalmat valahol a Times Square felett. Akármennyire is szeretnénk ezzel zárni a napunkat…

PLATFORM PC, PS5, XSX KIADÓ PLAION FEJLESZTŐ CRITICAL HIT GAMES MEGJELENÉS 2024. július 17. ÁR 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

11 órája

Two Point Museum - a Switch 2 változat

A kilencvenes évek szórakoztató menedzsment-stratégiai címeire sokan emlékszünk meleg szívvel, és a Two Point Studios veteránjai is úgy érezték, hogy van tér-idő a Theme sorozat szellemiségének továbbvitelére. Most a Múzeumos Two Point epizód járt nálunk, mégpedig Switch 2 platformon. Teszt!

1 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

1 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

Az Arc Raiders elemzése előtt belenézünk az Embark felvezető remekművébe.

2 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

2 napja
15

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

3 napja
10

Heti megjelenések

3 napja
3

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

4 napja
5

The Outer Worlds 2

5 napja
4

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

5 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

6 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

7 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

7 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

7 napja
47

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

7 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

7 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

8 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

8 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

8 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

9 napja
14