[Teszt] Nobody Wants to Die - Valós Halál?

Nobody Wants to Die - Valós Halál?

KharexSzőllősi Kristóf2024.07.29. 09:38

A cyberpunkot az elmúlt évtizedekben sokan próbálták már eltemetni, sikertelenül. Hiába vágják a fejéhez, hogy a témái kiüresedettek és meghaladottak, hiába hánytorgatják fel neki, hogy az általa felvázolt disztópikus jövőképek sok esetben közel sem annyira nyomasztóak, mint a valóság, amiben élünk, ez a műfaj valahogy mindig összekapja magát, és morózus eltökéltséggel halad tovább előre, nem törődve azzal, hogy merre tart, vagy hogy mi vár rá az út végén. Pont, mint a noir filmek lecsúszott, alkoholista és önpusztító nyomozói.

Ez a párhuzam pedig lehet, hogy a Critical Hit Games csapatának is feltűnt, a lengyel stúdió első játéka, a Nobody Wants to Die, ugyanis pont a régivonalas detektívsztorik sötét és lelombozó karaktereit vegyíti a cyberpunk villódzó neonokban és társadalmi egyenlőtlenségekben tocsogó közeljövőjével, méghozzá kimondottan biztos kézzel. És bár a végeredmény közel sem hibátlan, azért ha valakinek bejönnek a sétaszimulátorok, az itt is bőven megtalálhatja a számításait.

A Nobody Wants to Die története a 24. század New Yorkjába kalauzol el minket, ami egy különös keveredése a közeljövő lelketlen futurizmusának és az 1920-as évek art déco stílusának. Az autósmozik például még léteznek, de a lovak már kihaltak, az újságot még papírra nyomtatják, de a Central Parkban már csak mesterséges fák találhatóak, a város épületei pedig kívülről grandiózusnak és pompásnak hatnak, de a lakóknak be kell érniük a málladozó falakkal és emeletenként egyetlen közös fürdőszobával. Ez a kettősség viszont egy pillanatig sem hat zavarónak, sőt épp ellenkezőleg. A cyberpunk külsőségei és témái meglepően jól kiegészítik a régi szép idők építészetét, végeredményben egy kellemesen egyedi világot alkotva, aminek öröm elmerülni a mocskában a körülbelül hatórás kampány alatt.

Azonban izgalmasan keveredő korszakok ide vagy oda, a Nobody Wants to Die hátterének a legérdekesebb vetülete így is az, hogy ebben a jövőben az emberiség már legyőzte a halált. A modern technológiáknak hála ugyanis lehetővé vált az elme tökéletes leképzése, ezt a lenyomatot pedig utána könnyedén egy másik testbe lehet helyezni. Ha erről a megoldásról valakinek a Valós Halál ugrik be, az egyáltalán nem véletlen, avagy a Critical Hit Gamest szemlátomást komolyan megihlette Richard Morgan 2002-es regénye, de azért akad itt pár eltérés is.

A legfontosabb különbség alighanem az, hogy a Nobody Wants to Die-ban az emberek nem veszik, csak bérlik a testüket, így ha nem fizetik be az esedékes számlát, akkor nagyon hamar egy tudatbankban találhatják magukat, ahonnan aztán vagy kijutnak a rokonaik, barátaik közbenjárásával, vagy nem. Ennek a megoldásnak hála a játék jövőképében a szegények olyan porhüvelyben tengetik a hétköznapjaikat, amilyen épp jutott nekik, és egyetlen életcéljuk, hogy valahogy összekaparják a következő hónap bérleti díját, a gazdagok pedig örökre egészségesek és fiatalok maradhatnak, ha elég mélyen a zsebükbe nyúlnak. Legalábbis egészen addig, míg fel nem tűnik a színen egy rejtélyes sorozatgyilkos, aki New York elitjét célozza meg, sorban végezve a társadalom krémjével.

És itt lépünk a képbe mi, a frissen új testbe költözött James Harra nyomozót alakítva, aki legnagyobb szerencsétlenségére nyakig belekeveredik ebbe az ügybe. Elsőre csak annyi feladatunk lenne, hogy dobjunk össze egy hamis jegyzőkönyvet, amivel a szőnyeg alá söpörhetjük az egész esetet, de az igazságérzetnek az az apró szilánkja, ami valahogy még megmaradt a lelkünk mélyén, nem engedi ezt nekünk, így újdonsült társunkkal, Sarával az oldalunkon belevetjük magunkat a végeláthatatlan éjszakába, hogy felettesünk minden parancsa ellenére kiderítsük, ki és miért próbálja eltenni láb alól a város legprominensebb polgárait.

A sztorit ennél jobban nem érdemes boncolgatni, hiszen jó krimihez méltóan akad benne több ügyes csavar is, amiket kár lenne lelőni, így maradjunk annyiban, hogy a Critical Hit Games egy nagyon érdekes történetet hozott össze a játékhoz. A Nobody Wants to Die központi rejtélye kellően misztikus ahhoz, hogy mindenképp a végére akarjunk járni, ahogy az egyes karakterek is remekül sikeredtek. James ugyan nem lép túl a kiégés szélén táncoló zsaru szerepén, ami ebben a műfajban szinte alapkövetelmény, de cserébe ezt a figurát remekül hozza, Sara pedig meglepően összetett személyiség lesz a sztori végére, annak ellenére, hogy a kampány elején ő se tűnik sokkal többnek egy biztos sablonnál.

A remek karakterekhez továbbá remek hangulat is társul. A Nobody Wants to Die alatt az Unreal Engine 5 dübörög, aminek hála a látvány stabilan gyönyörű, bármerre is járunk a városban. Legyen szó akár James lerobbant apartmanjáról, akár New York elitjének a tágas villáiról, vagy az égig érő felhőkarcolók végeláthatatlan betondzsungeljéről, minden helyszín elképesztően részletesen kidolgozott és egyedi, így öröm őket bejárni a nyomozásunk során. Valamint plusz pont jár a mindenhol jelenlévő neonfényekért és a folyamatos esőért is. Ezek ugyan csak felületes apróságoknak tűnhetnek, de valójában nagyban hozzátesznek a program nyomasztó atmoszférájához.

A Nobody Wants to Die története tehát helyén van, a szemfülesebbeknek azonban feltűnhetett már, hogy a játékmenetről eddig kevés szó esett, és egyáltalán nem véletlenül. A Critical Hit Games alkotása ugyanis egy vérbeli sétaszimulátor, ahol a különféle mechanikák teljesen a háttérbe szorulnak. Az egyetlen említésre méltó elem ezen a téren az egyes gyilkosságok rekonstruálása 3D-ben, ami baromira látványos, és elsőre még jópofa megoldásnak is tűnhet, de hamar rá fogunk jönni, hogy a gyakorlatban itt is rendkívül szorosan fogja a gép a kezünket.

A gond igazából azzal van, hogy a készítők minden egyes esetben szó szerint a szánkba rágják a megoldást: a képernyőn egy hatalmas, villogó ikon jelzi, hogy melyik nyomot kéne épp megvizsgálnunk, így nincs más dolgunk, mint végigkattintgatni az egész folyamatot, míg meg nem kapjuk a végeredményt. Ez pedig ahhoz vezet, hogy maga a nyomozás roppant csőszerűnek érződik, és leginkább az Arkham játékokban látottakhoz hasonlítható, azzal a különbséggel, hogy itt ez nem csak egy jópofa extra, ami a kampány során néha előkerül, hanem maga a fő attrakció.

Ha viszont valaki kedveli a cyberpunk zsánerét, netán bejönnek neki a történetközpontú címek, akkor ne hagyja, hogy a fenti pár negatívum eltántorítsa a Nobody Wants to Die kipróbálásától. Igaz ugyan, hogy a Critical Hit Games alkotásában a detektívmunka bántóan egyszerű, de cserébe kapunk egy izgalmas és kellően mély világot, valamint egy olyan sztorit, ami határtalan magabiztossággal keveri össze a cyberpunk és a noir zsánerét, miközben szó szerint tocsog a kellemesen depresszív hangulatban is.

Épp ezért a Nobody Wants to Die a nyári uborkaszezon egyik kellemes meglepetése, ami mellett hiba lenne szó nélkül elmenni. Csak arra azért készüljünk fel lelkiekben, hogy a stáblista lepörgése után nem tudunk majd kiülni a repülő kocsink motorháztetejére, hogy pár szál olcsó cigaretta és egy borzalmas minőségű whisky társaságában nézzük a hajlani kettes légiforgalmat valahol a Times Square felett. Akármennyire is szeretnénk ezzel zárni a napunkat…

PLATFORM PC, PS5, XSX KIADÓ PLAION FEJLESZTŐ CRITICAL HIT GAMES MEGJELENÉS 2024. július 17. ÁR 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Az Arctic Awakening papíron remekül hangzik, és bár nem egészen azt kaptam tőle, amit vártam, alapvetően nem csalódtam.

6 órája

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

9 órája
1

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

16 órája
8

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

1 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

1 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

3 napja
1

Gradius Origins Collection

4 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

4 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

5 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

5 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

5 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

6 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

7 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

7 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

8 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

8 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
14