[Teszt] Nobody Wants to Die - Valós Halál?

Nobody Wants to Die - Valós Halál?

KharexSzőllősi Kristóf2024.07.29. 09:38

A cyberpunkot az elmúlt évtizedekben sokan próbálták már eltemetni, sikertelenül. Hiába vágják a fejéhez, hogy a témái kiüresedettek és meghaladottak, hiába hánytorgatják fel neki, hogy az általa felvázolt disztópikus jövőképek sok esetben közel sem annyira nyomasztóak, mint a valóság, amiben élünk, ez a műfaj valahogy mindig összekapja magát, és morózus eltökéltséggel halad tovább előre, nem törődve azzal, hogy merre tart, vagy hogy mi vár rá az út végén. Pont, mint a noir filmek lecsúszott, alkoholista és önpusztító nyomozói.

Ez a párhuzam pedig lehet, hogy a Critical Hit Games csapatának is feltűnt, a lengyel stúdió első játéka, a Nobody Wants to Die, ugyanis pont a régivonalas detektívsztorik sötét és lelombozó karaktereit vegyíti a cyberpunk villódzó neonokban és társadalmi egyenlőtlenségekben tocsogó közeljövőjével, méghozzá kimondottan biztos kézzel. És bár a végeredmény közel sem hibátlan, azért ha valakinek bejönnek a sétaszimulátorok, az itt is bőven megtalálhatja a számításait.

A Nobody Wants to Die története a 24. század New Yorkjába kalauzol el minket, ami egy különös keveredése a közeljövő lelketlen futurizmusának és az 1920-as évek art déco stílusának. Az autósmozik például még léteznek, de a lovak már kihaltak, az újságot még papírra nyomtatják, de a Central Parkban már csak mesterséges fák találhatóak, a város épületei pedig kívülről grandiózusnak és pompásnak hatnak, de a lakóknak be kell érniük a málladozó falakkal és emeletenként egyetlen közös fürdőszobával. Ez a kettősség viszont egy pillanatig sem hat zavarónak, sőt épp ellenkezőleg. A cyberpunk külsőségei és témái meglepően jól kiegészítik a régi szép idők építészetét, végeredményben egy kellemesen egyedi világot alkotva, aminek öröm elmerülni a mocskában a körülbelül hatórás kampány alatt.

Azonban izgalmasan keveredő korszakok ide vagy oda, a Nobody Wants to Die hátterének a legérdekesebb vetülete így is az, hogy ebben a jövőben az emberiség már legyőzte a halált. A modern technológiáknak hála ugyanis lehetővé vált az elme tökéletes leképzése, ezt a lenyomatot pedig utána könnyedén egy másik testbe lehet helyezni. Ha erről a megoldásról valakinek a Valós Halál ugrik be, az egyáltalán nem véletlen, avagy a Critical Hit Gamest szemlátomást komolyan megihlette Richard Morgan 2002-es regénye, de azért akad itt pár eltérés is.

A legfontosabb különbség alighanem az, hogy a Nobody Wants to Die-ban az emberek nem veszik, csak bérlik a testüket, így ha nem fizetik be az esedékes számlát, akkor nagyon hamar egy tudatbankban találhatják magukat, ahonnan aztán vagy kijutnak a rokonaik, barátaik közbenjárásával, vagy nem. Ennek a megoldásnak hála a játék jövőképében a szegények olyan porhüvelyben tengetik a hétköznapjaikat, amilyen épp jutott nekik, és egyetlen életcéljuk, hogy valahogy összekaparják a következő hónap bérleti díját, a gazdagok pedig örökre egészségesek és fiatalok maradhatnak, ha elég mélyen a zsebükbe nyúlnak. Legalábbis egészen addig, míg fel nem tűnik a színen egy rejtélyes sorozatgyilkos, aki New York elitjét célozza meg, sorban végezve a társadalom krémjével.

És itt lépünk a képbe mi, a frissen új testbe költözött James Harra nyomozót alakítva, aki legnagyobb szerencsétlenségére nyakig belekeveredik ebbe az ügybe. Elsőre csak annyi feladatunk lenne, hogy dobjunk össze egy hamis jegyzőkönyvet, amivel a szőnyeg alá söpörhetjük az egész esetet, de az igazságérzetnek az az apró szilánkja, ami valahogy még megmaradt a lelkünk mélyén, nem engedi ezt nekünk, így újdonsült társunkkal, Sarával az oldalunkon belevetjük magunkat a végeláthatatlan éjszakába, hogy felettesünk minden parancsa ellenére kiderítsük, ki és miért próbálja eltenni láb alól a város legprominensebb polgárait.

A sztorit ennél jobban nem érdemes boncolgatni, hiszen jó krimihez méltóan akad benne több ügyes csavar is, amiket kár lenne lelőni, így maradjunk annyiban, hogy a Critical Hit Games egy nagyon érdekes történetet hozott össze a játékhoz. A Nobody Wants to Die központi rejtélye kellően misztikus ahhoz, hogy mindenképp a végére akarjunk járni, ahogy az egyes karakterek is remekül sikeredtek. James ugyan nem lép túl a kiégés szélén táncoló zsaru szerepén, ami ebben a műfajban szinte alapkövetelmény, de cserébe ezt a figurát remekül hozza, Sara pedig meglepően összetett személyiség lesz a sztori végére, annak ellenére, hogy a kampány elején ő se tűnik sokkal többnek egy biztos sablonnál.

A remek karakterekhez továbbá remek hangulat is társul. A Nobody Wants to Die alatt az Unreal Engine 5 dübörög, aminek hála a látvány stabilan gyönyörű, bármerre is járunk a városban. Legyen szó akár James lerobbant apartmanjáról, akár New York elitjének a tágas villáiról, vagy az égig érő felhőkarcolók végeláthatatlan betondzsungeljéről, minden helyszín elképesztően részletesen kidolgozott és egyedi, így öröm őket bejárni a nyomozásunk során. Valamint plusz pont jár a mindenhol jelenlévő neonfényekért és a folyamatos esőért is. Ezek ugyan csak felületes apróságoknak tűnhetnek, de valójában nagyban hozzátesznek a program nyomasztó atmoszférájához.

A Nobody Wants to Die története tehát helyén van, a szemfülesebbeknek azonban feltűnhetett már, hogy a játékmenetről eddig kevés szó esett, és egyáltalán nem véletlenül. A Critical Hit Games alkotása ugyanis egy vérbeli sétaszimulátor, ahol a különféle mechanikák teljesen a háttérbe szorulnak. Az egyetlen említésre méltó elem ezen a téren az egyes gyilkosságok rekonstruálása 3D-ben, ami baromira látványos, és elsőre még jópofa megoldásnak is tűnhet, de hamar rá fogunk jönni, hogy a gyakorlatban itt is rendkívül szorosan fogja a gép a kezünket.

A gond igazából azzal van, hogy a készítők minden egyes esetben szó szerint a szánkba rágják a megoldást: a képernyőn egy hatalmas, villogó ikon jelzi, hogy melyik nyomot kéne épp megvizsgálnunk, így nincs más dolgunk, mint végigkattintgatni az egész folyamatot, míg meg nem kapjuk a végeredményt. Ez pedig ahhoz vezet, hogy maga a nyomozás roppant csőszerűnek érződik, és leginkább az Arkham játékokban látottakhoz hasonlítható, azzal a különbséggel, hogy itt ez nem csak egy jópofa extra, ami a kampány során néha előkerül, hanem maga a fő attrakció.

Ha viszont valaki kedveli a cyberpunk zsánerét, netán bejönnek neki a történetközpontú címek, akkor ne hagyja, hogy a fenti pár negatívum eltántorítsa a Nobody Wants to Die kipróbálásától. Igaz ugyan, hogy a Critical Hit Games alkotásában a detektívmunka bántóan egyszerű, de cserébe kapunk egy izgalmas és kellően mély világot, valamint egy olyan sztorit, ami határtalan magabiztossággal keveri össze a cyberpunk és a noir zsánerét, miközben szó szerint tocsog a kellemesen depresszív hangulatban is.

Épp ezért a Nobody Wants to Die a nyári uborkaszezon egyik kellemes meglepetése, ami mellett hiba lenne szó nélkül elmenni. Csak arra azért készüljünk fel lelkiekben, hogy a stáblista lepörgése után nem tudunk majd kiülni a repülő kocsink motorháztetejére, hogy pár szál olcsó cigaretta és egy borzalmas minőségű whisky társaságában nézzük a hajlani kettes légiforgalmat valahol a Times Square felett. Akármennyire is szeretnénk ezzel zárni a napunkat…

PLATFORM PC, PS5, XSX KIADÓ PLAION FEJLESZTŐ CRITICAL HIT GAMES MEGJELENÉS 2024. július 17. ÁR 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

The Last Case of John Morley

7 órája

Super Mario 40: az elmúlt öt év tíz érdekes pillanata

9 órája

Lengyel mérföldkövek – ez történt szerdán

Benne: World of Warcraft: Midnight, Cyberpunk 2077, Cronos: The New Dawn, Death Strading 2: On the Beach, Sublustrum, Lonely Mountains: Snow Riders.

16 órája
5

Hyrule Warriors: Age of Imprisonment

1 napja
9

A lovakat betiltják, ugye? – ez történt kedden

Benne: Erosion, Destiny 2: Renegades, Horses, DuneCrawl, Warhammer 40,000: Space Marine II.

1 napja
5

Outlaws + Handful of Missions: Remaster

2 napja
3

Game Pass: november utolsó hetei

Moonlighter 2. The Crew Motorfest. Banishers: Ghost of New Eden. Többek között ezek a címek várják a hónap második felében az előfizetőket.

2 napja

A.I.L.A.

2 napja
3

Call of Duty: Black Ops 7 szezonstart, Xbox X Crocs – ez történt hétfőn

Továbbá: Wild Blue Skies, Pioner, Skate Story.

2 napja
10

Heti megjelenések

3 napja
12

Dispatch #S01 - bárcsak ne lenne vége

4 napja
7

Keleti oldalról - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Onimusha 2: Samurai’s Destiny, Varsapura, PUBG: Black Budget, Street Fighter 6, Morkull Ascend to the Gods

5 napja

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

6 napja
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

7 napja
13

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

7 napja

Two Point Museum - a Switch 2 változat

8 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

8 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

9 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

9 napja
15

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

2025.11.17.
10