[Teszt] Monster Menu: The Scavenger's Cookbook

Monster Menu: The Scavenger's Cookbook

JigokuHorváth Katalin2023.06.08. 12:21

Amúgy is fontos az életben maradáshoz a táplálkozás és folyadékbevitel, de a NIS America legújabb taktikai RPG-je ezt is egy egészen új szintre emeli. Üdvözlégy a Sealed Lands dungeonban, ahonnan majdhogynem szó szerint ki kell rágnod magad!

A Monster Menu egy viszonylag egyszerű felütéssel kezd: hogy kalandori képességeinket teszteljük, Piohne városából egy közeli, kezdőbarátnak titulált dungeonba indulunk gyakorolni. A könnyűnek ígérkező kaland azonban nem várt fordulatot vesz, mi pedig napok óta éhezve koslatunk a kazamata sötét folyosóin. Végül hogy az éhenhalást elkerüljük, rákényszerülünk, hogy egy döglött szörny lábát csócsáljuk. Talán mondani sem kell, micsoda iszonytató ízt érzünk a szánkban, az élményt követően még az eszméletünket is elveszítjük.

Egy elhagyatott táborhelyen térünk magunkhoz, ahonnan nekiveselkedve az előttünk álló veszélyeknek, pár társat kapva magunk mellé újult erővel vágunk neki a dungeonnak, hogy minden ehetőt összeharácsolva valahogy felküzdjük magunkat a felszínre.

A játék narratívája nagyjából ebben ki is merül, ne várjunk komplexebb történetet ennél, hiszen alapvetően egy dungeon crawler-ről beszélünk, megfűszerezve pár egyedibb játékelemmel.

A Monster Menut egy maximum négy fős partival játszhatjuk: nyolc default karakter közül választhatunk, akiknek az alapvető tulajdonságait is megtarthatjuk, vagy ha szeretnénk egy kicsit személyre szabottabb csapatot, a névadás mellett egészen sok jellegzetességüket átvariálhatjuk kezdve a megjelenésüktől a bannerképükön át egészen addig, hogy milyen class-ba tartozzanak, illetve milyen személyiségük vagy hangjuk legyen. Így aki szeret karakteralkotással bíbelődni, annak bár kissé korlátozottan, de erre is lesz lehetősége.

A játék során több zóna pályáin kell átverekednünk magunkat: minden terület első pár pályája viszonylag szűkebb, ám a kiterjedésük a zónában előrébb haladva folyamatosan nő majd. Tipikus barlangokon át füvesebb pusztáig számos változatos régión áthaladunk, ahogy egyre magasabb szinteken küzdünk a túlélésért. Ez pedig nem lesz egyszerű feladat, köszönhetően a játék egyes funkcióinak.

Egyrészt az alapvető statok mellett, mint amilyen az életerő, támadás, védekezés, sebesség stb., a Monster Menu alkalmaz még három egyedibb tényezőt is: az éhséget, a szomjúságot és a boldogságot. Az éhség és szomjúság alapvető szerepet játszik a pályák felfedezésénél is, hiszen ahogy haladunk az egyes pályákon, és küzdünk az ott ólálkodó szörnyekkel, úgy lesznek a karaktereink egyre éhesebbek és szomjasabbak. Bár a szintek között a táborunkban megpihenve ezeket az értékeket könnyebb feljavítani, de magukon a pályákon maximum hozzávalók fogyasztásával, illetve a legyőzött ellenséges szörnyek tetemének felfalásával tudunk enyhíteni ezeken a szükségleteken. Különösen nagy kiterjedésű pályákon lesz problémás megfelelő szinten tartani ezeket az értékeket. Ahogy pedig a statjaink romlanak, sajnos úgy közeleg az elkerülhetetlen vég is. Amennyiben egy csapattársunkat elveszíthetjük, még lehet módunk feltámasztani őt a pályákon elszórva megtalálható oltároknál, de amennyiben a csapatvezető hal meg, az egész csapat visszakerül a kezdőbázisra, és 1-es szintről küzdhetjük fel magunkat ismét az általunk elért legmagasabb szintig, hogy onnan tovább haladjunk.

A boldogság inkább abban játszik szerepet, hogy a karaktereink magasabb százalék esetén jobban teljesítenek a harcokban, míg alacsonyabb boldogságmérő mellett érhetnek minket kellemetlen meglepetések a küzdelmek során, ahogy a statjaink romlanak.

A csapatunk limitált súlyt képes csak hatékonyan magával cipelni, így ha a pályákon összeszedett tárgyak miatt túllépjük a súlyhatárt, rendkívül belassulunk a pályán, és kiszolgáltattabbá válunk a szörnyekkel szemben. Így kétszer is meg kell gondolnunk, hogy miket tartunk meg, illetve milyen tárgyakat szedünk szét alapanyagokra vagy leszünk kénytelenek eldobni legrosszabb esetben.

Mindezek mellett nehezítő tényező még az is, hogy a pályákon telik az idő is: míg nappal előnyösebb pozícióból támadhatunk a szörnyekre (főleg, ha hátulról meg tudjuk lepni őket), ám éjszaka minden lény felerősödik a pályán, így jóval nehezebb lesz velük harcolni is. Különösen akkor esélyes, hogy az egész partinkat kiütik, ha éjszaka több szörny is váratlanul ront ránk…

Na de miket tehetünk, hogy szegény csapatunkat ne csupán életben tartsuk, de hatékonyan haladni is tudjunk a pályákon? Egyrészt a karaktereink a körökre osztott harcok során tapasztalati pontokat szerezve erősödnek, ahogy nő a szintjük.

Másrészt adhatunk rájuk felszerelést is: a támadó fegyver mellett így a különböző páncélokkal és amulettekkel gondoskodhatunk arról, hogy magasabb védelmük, illetve speciális statjaik is legyenek: egyes tárgyak bizonyos használati szinteken újabbnál újabb képességeket adnak, ezzel támogatva a karaktereinket. Illetve mivel a fegyvereink a folyamatos használat miatt fokozatosan sérülnek majd, ügyelnünk kell arra is, hogy a tárgyainkat időszakosan megjavítsuk, vagy ha módunk van rá, fejlesszük is.

Mivel jó eséllyel különböző class-ba tartozó csapattagjaink lesznek, érdemes lesz mindegyiknek kitanulni a jellegzetességeit: az íjászoknak például fogunk tudni a későbbiekben változatos típusú íjakat craftolni (pl. kőíj, mérgező íj stb.), a mágusunk pedig minél többet használ adott elemű mágiát, úgy oldódnak fel az elemhez tartozó erősebb varázslatai. Az ellenségek statjait látjuk majd a harcok alatt, így pontosan fogjuk tudni, milyen gyengeségükre lesz érdemes koncentrálnunk.

Emellett a karaktereinknek lesznek egyéni képességei is, így a pályákon és az ellenségek között jól helyezkedve ezeket is kihasználhatjuk majd. Ezek nagyon változatos támadások, és olyanok is lesznek közöttük, amikkel nemcsak egy, hanem egyszerre akár több szörnyre is nagy csapásokat mérhetünk.

A játék legfontosabb eleme azonban az ételek! Hozzávalókat a pályákon barangolva gyűjtögethetünk, illetve a legyőzött ellenségeink hagyhatják őket hátra. A bázisunkon megpihenve tudunk főzni: különféle módszerekkel és változatos alapanyagok keverésével nemcsak hatékony receptek alapján készíthetünk ételeket, hanem a magunk kedvére is kísérletezgethetünk azzal, hogy egyes összetevőket összekotyvasztva milyen eredményt kapunk. Az ételek nemcsak abban segítenek majd, hogy a leesett értékeinket visszavigyük maximumra, de számos buffot és bónuszt is adhatnak nekünk, amik nélkülözhetetlenek lesznek a harcokban.

A Monster Menu azonban nem elégszik meg azzal, hogy az ételeket a karaktereinken használhatjuk, hanem arra is van módunk, hogy egyes hozzávalókat a harcok során az ellenségeink szájába tömjünk! Így akár debuffokat is adhatunk nekik (pl. mérgezés, paralízis stb.), de egyes hozzávalókat megetetve velük jobb lootot is dobnak majd számunkra, ha legyőzzük őket! Nagyon vicces eredményeket ki lehet hozni ezzel a szokatlan játékmechanikával, és a játék nem igazán magyaráz meg semmit, így bőven lesz terünk akár szólóban kísérletezgetni, vagy a régi jól bevált módon a játékos közösséghez fordulni, és megosztani egymással a tapasztalatainkat.

A Monster Menu bár igencsak aranyos játéknak tűnik, de senkit se tévesszen meg, mert mint talán a fenti információkból kiderülhetett, igencsak nehéz tud lenni helyenként. Hiszen nemcsak a pályákon kell átküzdenünk magunkat, de közben hatalmas bossok ellen is fel kell vennünk majd a küzdelmet, hogy az új régiókba mehessünk. Néhol nem érződik a játék eléggé kiegyensúlyozottnak sok grindolás mellett sem, így jó eséllyel fogunk morgolódni is, ahogy sokadszorra kezdjük egyes szintről a dungeon kipucolását. (Ilyenkor a karaktereink szintje egyesre esik vissza, de a felszereléseinket és tanult varázslatokat, skilleket megtartjuk.)

A játék készítői számos nehézségi szintet készítettek a játékhoz, hogy mindenki a neki megfelelő módon élvezhesse: bár alapból csak könnyű, normál és nehéz szint elérhető, de ennél magasabb nehézség is választható a későbbiekben.

A Monster Menu látványvilága egyszerű, de szép a maga letisztultságával is, néhol azonban akadhatnak furcsa tapasztalataink egyes karaktermodellek textúráival, illetve jóval ritkábban, de a pályákon is előfordulhatnak később betöltődő vagy el-eltűnő textúrák. A szörnyek és a pályák azonban érdekesen megalkotottak, különösen az előbbiek kaptak változatos és jópofa dizájnokat.

A játék hangzásvilága tökéletesen illik a koncepcióhoz, de nem kiemelkedő vagy jellegzetes. Ami viszont ennél jobb hír lehet, hogy hangsávok esetén választhatunk az angol és a japán között, így mindenki eldöntheti, milyen nyelven szeretné hallani a kis karaktereit csaták alatt, illetve a barlangolások közben.

A Monster Menu bár nem hoz magával hatalmas újításokat, de akik szeretik a rougelike taktikai RPG-ket, azoknak érdekes élmény lehet a maga szokatlan, de sokszor igencsak hatékony ételcentrikus játékelemeivel. Hamm!

Monster Menu: The Scavenger's CookbookKIADÓ/FEJLESZTŐ "Nippon Ichi Software - NIS America, Nippon Ichi Software PLATFORM Nintendo Switch, Playstation 5, Playstation 4 MEGJELENÉS 2023.05.26. ÁR 50 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

19 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==