[Teszt] Monster Energy Supercross 5

Monster Energy Supercross 5

StingerCsere Krisztián Gábor2022.03.17. 08:50

Mióta az olasz Milestone átnyargalt a kétkerekűek világába (a Hot Wheels Unleashed c. játékukat leszámítva), szinte napra pontosan szállítja a motorsport tematikus szereplőinek adaptációit. A tényeknek újabb löketet adva, az aktuális MotoGP számozott epizódja előtt alig néhány nappal befutott az idei Supercross témát feldolgozó Monster Energy Supercross játékuk is, így nyeregbe pattanva megnéztük: idén vajon hogyan teljesít stadionos s(zt)árparádé.

A Monster Energy Supercross 5 címet viselő idei állomás első látásra kottára ugyanaz, mint a tavalyi epizód, az újdonságokat javarészt nagyítóval kell keresni. Oké, a kétkerekű motorsportok világát feldolgozó játékok eleve rétegstílusnak számítanak, de ha még tovább szabdaljuk, akkor valóban csak egy aprócska szeletére fókuszáló alkotásnak tűnik a Supercross aktuális etapja. A zászlóshajó MotoGP mellett valahol ez érthető is, így az UE4 generikus “booster”tulajdonságai és a stabil 60 FPS mellett azért elvárható lenne némi gondoskodás a kvázi nyesett tartalom hasznára is, mert a hangzatos marketing mögött őszinténszólva csalódás érkezik. Ha Twitter bejegyzésbe kellene foglalnom az MES5-tel töltött néhány órát, valahogy így nézne ki a zanzásított ítélet:

“Flottul teljesíthető, vállalható köbcentikkel beborított sárdagonya, egyéjszakás kalandot kedvelőknek. Gyorsan múló mámort és garantált másnaposságot okoz - óvatos fogyasztása javasolt.”

Akad belőlük, de fájóan kevés: a legérdekesebb talán a szériából leginkább hiányolt tréning-szekció, amely itt Futures Academy címen fut és gyakorlatilag a gyorstalpaló Supercross Tanodának felel meg. Az egyszerű manőverektől kezdve az egészen komplex, stílusbeli huncutságok elsajátításáig szinte mindent tartalmaz - segít a kezdőnek és tippeket nyújt a haladónak, hogy érdemes a motort leginkább a megfelelő irányba terelni. Erre szükség is van, mert a Supercross nem épp az a sétamotorozós fajta, és az első két kanyarban képes teljesen eltántorítani az embert a további próbálkozásoktól, pedig kevés kitartással igazán kedvet tud kovácsolni az élvezetesebb folytatáshoz, mert a versenyzés, a motorok pályához viszonyított viselkedése az eddigi legjobb a sorozat történetében.

A visszatérők számára azonban nincs túl sok újdonság: a MES5 olyan hatást kelt, mintha a Milestone egy B csapata beragadt volna a MotoGP/RIDE páros sikerei mögött mint tartalomban, mind pedig minőségben: az egyetlen kupát, a címadó Supercrosst ugyanis csak a tavalyi szezon alapján licenszeli, így csak a 2021-es esztendő pilótáit, csapataikat és mocijaikat tartalmazza. Ez alapvetően nem óriási probléma, de azért illett volna legalább az időközben végbement leigazolásokat lekövetni a tabellán is. A különbség mindössze annyi, hogy a tavalyi modellek mellett néhány régebbi, 20 évvel ezelőtti kétütemű vintage moci is szerephez jut a felhozatalból, de rajtuk kívül sajnos semmi extra verda sem választható kezdetben (még egyszerű futam esetén sem), mert az összes plusz tartalom a teljesítményünk alapján szerzett kreditekből nyitható csak meg.

Szállj, csak szállj!
#Nananana

Motorokból egyébként meglepően sok van, ráadásul a vintage mellett a 250ccm és 450ccm is képviselteti magát, még ha túl sok különbség (a gyorsuláson kívül) vezethetőség szempontjából nincs is köztük: az egyetlen pozitívum a gyári értékek variációjára a limitált, de legalább létező finomhangolása - persze, ettől még nem lesz teljesen más az élmény, de legalább a látszatát megadja ennek a játék. A Supercross karrierben ezen két osztályé a főszerep - ebben a játékmódban nyitható meg a széria non-plusz-ultra versenyága, a 450ccm SX is, amely valami rejtélyes módon csak itt elérhető, azaz ezekkel a verdákkal sem a Compoundban (később lesz róla szó), sem a single versenyekben nem lehet indulni. Egyébként ahogy az extra felszerelések, festések, sisakok és skillek megnyílnak, úgy válnak elérhetővé a feljebb jutást biztosító kategóriák is, így ebben nincs túl sok váltás a korábbiakhoz képest.

Ami érezhetően jobb a játékban, az a botrányos AI most már (kevésbé) eszetlen megnyilvánulása: amellett, hogy a kezdők számára is van már esély a győzelemre, szépen rá lehet érezni a sebesség, kanyarív és a döntögetés hármasára anélkül, hogy fellöknének minket és idővel az egész supercross módszertan helyére kerül a fejekben. A problémás pillanatokat egyértelműen az ugrások és a földre érkezés kezelése jelenti, ehhez ugyanis a pilóta testhelyzetének mozgatása és a gyorsítás-lassítás ideális használata szükséges.

Ez csak megfelelő gyakorlással sajátítható el, mert nincs nagyon idő rögtönzésre - ha nem a megfelelő íven, irányban, sebességgel közlekedünk, szinte garantált a pofára esés. A komplexebb pályák némelyike igencsak frusztráló felépítéssel bír, így ezeket semmiképp sem ajánlom kezdésnek. Ám, akármennyire is sikerül a motoron és a pályán maradni, az ún. ütközés detekció még így is botrányos. Sem a pályaszéli elemeken, sem az egyéb tárgyakon de még a versenyzőknél sem éreztem a fizika jelenlétét. Egyszerűen súlytalan az egész mozgás és az esések is ragdoll ill. plankton-szerűek, amely - hiába B kategória - 2022-ben egész egyszerűen nevetséges. Az AI egyáltalán nincs tekintettel az elesett pilótára: átgázol rajta, vagy egyszerűen csak átgázolva a fekvő szerencsétlenen beleakad és együtt haladnak előre, míg az egyik valahol le nem akad a másikról.

Motorok landolnak a versenyzők fején és ha van is kontakt két pilóta közt, a karakterek mintha egy testet alkotnának a járművekkel, nincs éles elkülönülés sem mozgásban, sem súlyban, sem semmi másban. Amerre esik a motor, karót nyelve ugyanolyan irányba, azal a lendülettel és szögben puffan a pilóta is. Pedig mennyire jó lenne, ha a finomra csiszolt sztárjátékokból legalább annyira futná másolás ide-oda, hogy a pofára esés után nem csak visszakerülne az eltűnt motor a pályára, hanem a MotoGP mintájára felemelné a karakter a motorját és felpattanva a többiek után eredne… vagy hogy az ellenfél észrevenné az előtte fetrengő planktont és legalább a féket, vagy a józan eszét használva megpróbálja kikerülni… de neeem, itt simán áthajtanak bárkin - pont ugyanúgy, ahogy tizenöt évvel ezelőtti játékokban tették.

450SX Arlington, 2016
#Monster Supercross

Ha nem bírjuk az efféle ütközeteket, sajnos nem nagyon marad más: a visszatérő, open-world szerű ún. “Compound”-ban akár többedmagunkkal is elmocikázhatunk az ilyen-olyan időalapú minijátékok segítségével (és gyűjthetjük a csudiszép felszereléseket, elemeket), vagy ha nem tetszik az egyébként tanulásra is kiválóan alkalmas tájszerkezet, a pályaszerkesztővel sajátot is készíthetünk magunknak. Az új Rythm Sector Editornak köszönhetően ez a felület teljesen jól és könnyedén használható, így valóban élelmes pályákat lehet összekalapálni az félkész pályaelemek variálásával. Az mindenesetre pozitívum, hogy a MES-ben helyet kapott egy lokál co-op osztott képernyős mód és online mókára is lehetőség van (akár generációs cross-genben is, PS4/PS5 ill. XO/XS) - igaz, csak egyszerű versenyek és Compound mintára, mert live bajnokságról ne is álmodjon senki, az teljes egészében hiányzik a játékból (legalábbis a launch verzióból, a Season Passal ki tudja, merre megy majd a Milestone).

A hiányosságok azonban nem csak tartalmilag, de retina-ügyileg is bosszantóak: oké, hogy a stadionban művelt dzsembori főként a fény- és hangulati elemekre épül, de a motorokon kívül a környezetnek is követnie kellene a fejlődést. Az UE4 sajátos elemeivel élni is tudni kell, de ezen a játékon látszik, hogy a lehető leggyorsabban összekalapált mintákból épül fel a játéktér. A felületeken látszik némi fejlődés a részletekben (főleg a nedves eseményeknél), ezért pl. a kosz, a lerakódó sár és a motorok viselkedése is élethűbb mint korábban, de az összkép még így is durván egy minimum fél generációs lemaradásban van. Úgy látszik, ez B-vonalbeli Milestone sajátosság, pedig igencsak sokat dobna a végítéleten.

Habár a MES5 a jelenlegi legjobban megkonstruált Supercross játék amivel dolgod lehet, de ez korántsem kölcsönöz maradéktalanul elégedett élményt. A generációs lemaradás, a bosszantó AI viselkedés és az idejétmúlt verseny logika erős közepesbe lendíti vissza az olaszok játékát. Érthetetlen, hogy a MotoGP árnyékában miért kapott ennyire hanyag gondoskodást ez a zsáner - hiába élvezetes a versenyzés, ha a többi tartalomnak csak fejcsóválás jut. A Milestone legendás rajongását a motorsportok felé ismerve, lehetne ez sokkal jobb is. Talán majd jövőre.

Pontosan
6
Platform: Xbox One (X tesztelt), SS/SX, PS4-PS5, PC Steam
Kiadó: Milestone srl| Fejlesztő: Milestone srl
Megjelenés: 2022. március 17. | Ár: 23900 Ft (Xbox Store Standard) / 30900 Ft (Xbox Store Special Edition - Season Pass, Early access, +Digital kontent), 17990 Ft (Retail)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

21 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==