Mióta az olasz Milestone átnyargalt a kétkerekűek világába (a Hot Wheels Unleashed c. játékukat leszámítva), szinte napra pontosan szállítja a motorsport tematikus szereplőinek adaptációit. A tényeknek újabb löketet adva, az aktuális MotoGP számozott epizódja előtt alig néhány nappal befutott az idei Supercross témát feldolgozó Monster Energy Supercross játékuk is, így nyeregbe pattanva megnéztük: idén vajon hogyan teljesít stadionos s(zt)árparádé.
A Monster Energy Supercross 5 címet viselő idei állomás első látásra kottára ugyanaz, mint a tavalyi epizód, az újdonságokat javarészt nagyítóval kell keresni. Oké, a kétkerekű motorsportok világát feldolgozó játékok eleve rétegstílusnak számítanak, de ha még tovább szabdaljuk, akkor valóban csak egy aprócska szeletére fókuszáló alkotásnak tűnik a Supercross aktuális etapja. A zászlóshajó MotoGP mellett valahol ez érthető is, így az UE4 generikus “booster”tulajdonságai és a stabil 60 FPS mellett azért elvárható lenne némi gondoskodás a kvázi nyesett tartalom hasznára is, mert a hangzatos marketing mögött őszinténszólva csalódás érkezik. Ha Twitter bejegyzésbe kellene foglalnom az MES5-tel töltött néhány órát, valahogy így nézne ki a zanzásított ítélet:
“Flottul teljesíthető, vállalható köbcentikkel beborított sárdagonya, egyéjszakás kalandot kedvelőknek. Gyorsan múló mámort és garantált másnaposságot okoz - óvatos fogyasztása javasolt.”Akad belőlük, de fájóan kevés: a legérdekesebb talán a szériából leginkább hiányolt tréning-szekció, amely itt Futures Academy címen fut és gyakorlatilag a gyorstalpaló Supercross Tanodának felel meg. Az egyszerű manőverektől kezdve az egészen komplex, stílusbeli huncutságok elsajátításáig szinte mindent tartalmaz - segít a kezdőnek és tippeket nyújt a haladónak, hogy érdemes a motort leginkább a megfelelő irányba terelni. Erre szükség is van, mert a Supercross nem épp az a sétamotorozós fajta, és az első két kanyarban képes teljesen eltántorítani az embert a további próbálkozásoktól, pedig kevés kitartással igazán kedvet tud kovácsolni az élvezetesebb folytatáshoz, mert a versenyzés, a motorok pályához viszonyított viselkedése az eddigi legjobb a sorozat történetében.

A visszatérők számára azonban nincs túl sok újdonság: a MES5 olyan hatást kelt, mintha a Milestone egy B csapata beragadt volna a MotoGP/RIDE páros sikerei mögött mint tartalomban, mind pedig minőségben: az egyetlen kupát, a címadó Supercrosst ugyanis csak a tavalyi szezon alapján licenszeli, így csak a 2021-es esztendő pilótáit, csapataikat és mocijaikat tartalmazza. Ez alapvetően nem óriási probléma, de azért illett volna legalább az időközben végbement leigazolásokat lekövetni a tabellán is. A különbség mindössze annyi, hogy a tavalyi modellek mellett néhány régebbi, 20 évvel ezelőtti kétütemű vintage moci is szerephez jut a felhozatalból, de rajtuk kívül sajnos semmi extra verda sem választható kezdetben (még egyszerű futam esetén sem), mert az összes plusz tartalom a teljesítményünk alapján szerzett kreditekből nyitható csak meg.
Szállj, csak szállj!#Nananana

Motorokból egyébként meglepően sok van, ráadásul a vintage mellett a 250ccm és 450ccm is képviselteti magát, még ha túl sok különbség (a gyorsuláson kívül) vezethetőség szempontjából nincs is köztük: az egyetlen pozitívum a gyári értékek variációjára a limitált, de legalább létező finomhangolása - persze, ettől még nem lesz teljesen más az élmény, de legalább a látszatát megadja ennek a játék. A Supercross karrierben ezen két osztályé a főszerep - ebben a játékmódban nyitható meg a széria non-plusz-ultra versenyága, a 450ccm SX is, amely valami rejtélyes módon csak itt elérhető, azaz ezekkel a verdákkal sem a Compoundban (később lesz róla szó), sem a single versenyekben nem lehet indulni. Egyébként ahogy az extra felszerelések, festések, sisakok és skillek megnyílnak, úgy válnak elérhetővé a feljebb jutást biztosító kategóriák is, így ebben nincs túl sok váltás a korábbiakhoz képest.
Ami érezhetően jobb a játékban, az a botrányos AI most már (kevésbé) eszetlen megnyilvánulása: amellett, hogy a kezdők számára is van már esély a győzelemre, szépen rá lehet érezni a sebesség, kanyarív és a döntögetés hármasára anélkül, hogy fellöknének minket és idővel az egész supercross módszertan helyére kerül a fejekben. A problémás pillanatokat egyértelműen az ugrások és a földre érkezés kezelése jelenti, ehhez ugyanis a pilóta testhelyzetének mozgatása és a gyorsítás-lassítás ideális használata szükséges.

Ez csak megfelelő gyakorlással sajátítható el, mert nincs nagyon idő rögtönzésre - ha nem a megfelelő íven, irányban, sebességgel közlekedünk, szinte garantált a pofára esés. A komplexebb pályák némelyike igencsak frusztráló felépítéssel bír, így ezeket semmiképp sem ajánlom kezdésnek. Ám, akármennyire is sikerül a motoron és a pályán maradni, az ún. ütközés detekció még így is botrányos. Sem a pályaszéli elemeken, sem az egyéb tárgyakon de még a versenyzőknél sem éreztem a fizika jelenlétét. Egyszerűen súlytalan az egész mozgás és az esések is ragdoll ill. plankton-szerűek, amely - hiába B kategória - 2022-ben egész egyszerűen nevetséges. Az AI egyáltalán nincs tekintettel az elesett pilótára: átgázol rajta, vagy egyszerűen csak átgázolva a fekvő szerencsétlenen beleakad és együtt haladnak előre, míg az egyik valahol le nem akad a másikról.
Motorok landolnak a versenyzők fején és ha van is kontakt két pilóta közt, a karakterek mintha egy testet alkotnának a járművekkel, nincs éles elkülönülés sem mozgásban, sem súlyban, sem semmi másban. Amerre esik a motor, karót nyelve ugyanolyan irányba, azal a lendülettel és szögben puffan a pilóta is. Pedig mennyire jó lenne, ha a finomra csiszolt sztárjátékokból legalább annyira futná másolás ide-oda, hogy a pofára esés után nem csak visszakerülne az eltűnt motor a pályára, hanem a MotoGP mintájára felemelné a karakter a motorját és felpattanva a többiek után eredne… vagy hogy az ellenfél észrevenné az előtte fetrengő planktont és legalább a féket, vagy a józan eszét használva megpróbálja kikerülni… de neeem, itt simán áthajtanak bárkin - pont ugyanúgy, ahogy tizenöt évvel ezelőtti játékokban tették.
450SX Arlington, 2016#Monster Supercross

Ha nem bírjuk az efféle ütközeteket, sajnos nem nagyon marad más: a visszatérő, open-world szerű ún. “Compound”-ban akár többedmagunkkal is elmocikázhatunk az ilyen-olyan időalapú minijátékok segítségével (és gyűjthetjük a csudiszép felszereléseket, elemeket), vagy ha nem tetszik az egyébként tanulásra is kiválóan alkalmas tájszerkezet, a pályaszerkesztővel sajátot is készíthetünk magunknak. Az új Rythm Sector Editornak köszönhetően ez a felület teljesen jól és könnyedén használható, így valóban élelmes pályákat lehet összekalapálni az félkész pályaelemek variálásával. Az mindenesetre pozitívum, hogy a MES-ben helyet kapott egy lokál co-op osztott képernyős mód és online mókára is lehetőség van (akár generációs cross-genben is, PS4/PS5 ill. XO/XS) - igaz, csak egyszerű versenyek és Compound mintára, mert live bajnokságról ne is álmodjon senki, az teljes egészében hiányzik a játékból (legalábbis a launch verzióból, a Season Passal ki tudja, merre megy majd a Milestone).

A hiányosságok azonban nem csak tartalmilag, de retina-ügyileg is bosszantóak: oké, hogy a stadionban művelt dzsembori főként a fény- és hangulati elemekre épül, de a motorokon kívül a környezetnek is követnie kellene a fejlődést. Az UE4 sajátos elemeivel élni is tudni kell, de ezen a játékon látszik, hogy a lehető leggyorsabban összekalapált mintákból épül fel a játéktér. A felületeken látszik némi fejlődés a részletekben (főleg a nedves eseményeknél), ezért pl. a kosz, a lerakódó sár és a motorok viselkedése is élethűbb mint korábban, de az összkép még így is durván egy minimum fél generációs lemaradásban van. Úgy látszik, ez B-vonalbeli Milestone sajátosság, pedig igencsak sokat dobna a végítéleten.
Habár a MES5 a jelenlegi legjobban megkonstruált Supercross játék amivel dolgod lehet, de ez korántsem kölcsönöz maradéktalanul elégedett élményt. A generációs lemaradás, a bosszantó AI viselkedés és az idejétmúlt verseny logika erős közepesbe lendíti vissza az olaszok játékát. Érthetetlen, hogy a MotoGP árnyékában miért kapott ennyire hanyag gondoskodást ez a zsáner - hiába élvezetes a versenyzés, ha a többi tartalomnak csak fejcsóválás jut. A Milestone legendás rajongását a motorsportok felé ismerve, lehetne ez sokkal jobb is. Talán majd jövőre.