Van a Réz András-féle Tesz-Vesz Város fordításokban egy kedves, visszatérő fordulat. Ha valami nagyszabású dolog történik, akkor a narrátor bemondja, hogy "Elképzelhetetlenül nagy esemény volt. ... Úgyhogy inkább ne is próbáld elképzelni." Szóval így vagyok valahogy ezzel a Metal Gear Solid cikkel is. Kojima életművének legfontosabb letéteménye olyan mértékű kulturális igazodási pont, amit jobb, "ha meg sem próbálok" ilyen szempontból kulturális letéteményként elemezni. Megtették ezt már helyettem mások is, könyvek sora jelent meg az MGS-ről, amelyek a játékok körülírásától egészen a pszichológiai elemzésekig terjednek. Úgyhogy fókuszáljunk kicsit a Konami most kiadott Metal Gear Solid Master Collection Vol. 1. kiadványára, és lássuk, mire jutott ezzel a gyűjteménnyel a japán kiadó.
A kiadvány-sorozat a három, mondjuk úgy, modern konzolos játékot húzza zászlóra. Ebben az első kollekcióban tehát a Metal Gear Solid, a második Sons of Liberty és a harmadik Snake Eater epizódok találhatóak meg. Az egyes címek mellett ott vannak a sztorit átfogó forgatókönyvek, és artbookok (bocsi, "Master Book"-ok), amelyeket a képernyőn lapozgathatunk és olvasgathatunk, amúgy nem túl kényelemes megoldásként. Öreg vagyok én már ahhoz, hogy a tévén írógép-fonttal szedett sűrű szöveget bújjak, egy gamepaddel zoomolgatva a virtuális papír felett; de az ötlet egyébként jópofa, és volt olyan, hogy bele-beletekertem a szövegkönyvbe. Kerestem a klasszikus sorokat az olykor már-már mókásan hosszúra nyújtott, manapság kissé sajtosnak is tűnő dialógusokból. Az alapjátékok mellett bónuszként a csomag tartalmaz két digitális képregényt, amit video formában tudunk letölteni a gépekre, az eredeti OST mellett. Ha viszont a beltartalmat külön-külön akarjuk elemezni, érdemes a bónuszként érkezett első két epizóddal kezdeni, amelyek még a "Solid" idők előtt játszódnak.
METAL GEAR | MSX, NES

A Metal Gear és a Snake's Revenge ugyanis teljes pompájában, MSX-emulációval jelenik meg a szemünk előtt. Ez nekem nagy flash volt, ugyanis az originál változatokkal soha nem játszottam. Meg kell mondjam, ezek a játékok valahol a 8-16 bites korszak közé ékelhetőek, és bár kicsit darabosak, a dialógusokkal, és az MGS által kult-szintre emelt részletekkel együtt folyamatos vigyorgásra késztettek. Ezekhez természetesen szintén van forgatókönyv, ami össze is zavart egy pillanatra. Hol volt még akkor olyan játék, amelynek szövegkönyve volt? Ismerve a kor általános játékszínvonalát, sehol. Ami színvonal sajnos a NES/Famicom játékokban visszaköszön. Ezek is ott vannak a csomagban, de mind grafikában, mind játékmenetében rettentő butuskának hatnak az MSX-es kiadványok mellett. Oké, az MSX változatok több helyen, GoG-on, vagy akár Wii-n is játszhatóak voltak, de nekem ezek jelenléte adta az első nagy pozitív löketet a kollekció kapcsán.
METAL GEAR | MSX, NES

Aztán jött a "feketeleves". Tudom, hogy már mindenki körbejárta a Metal Gear Solid technikai bakijait, de ezen én is nehezen tudtam magam túltenni. Az MGS ugyanis pont úgy működik a kiadványban, mintha egy sima PSX emulátorból akarnád futtatni, natív beállításokkal. Namost, képzelhetitek, hogy a 240p-s alapjáték, dici-döci képrfissítéssel, fél képernyőt betöltő, vibráló falakkal, poligonokkal, hogyan nézhet ki egy 50"-os Oled tévén. Nem túl jól. Arról nem is beszélve, hogy nincs opció textúraszűrésre, magasabb felbontásra... igazából semmi másra sem. Ha maradt a 240p-s felbontás, nem ártott volna egy komolyabb CRT filter, ami összemossa a képet. Vagy emlékeztek arra, hogy az MGS PC-n is megjelent? A 2000-ben kiadott Windows verziót nem tartják a legjobb variánsnak, mégis a textúra/poligon hullámzást ebben legalább sikerült kiiktatni, és letisztultabb összképet ad ez a változat, mintha emulátorral vacakolnánk. Lehet érdemes lett volna visszanyúlni idáig. Vagy ha nem, akkor valami merészebb megoldással előállni. Nos, nem véletlen, hogy a "mini" konzolok közül a PS-körül megállt az élet, egyszerűen ezt a stílust nehéz kifogástalanul modernizálni. Fontos megemlíteni, hogy az "Integral" változat és a virtuális küldetések is megtalálhatóak a csomagban. Furcsa észrevétel, hogy a játékhoz illeszkedően már a menüben megfordul a gombkiosztás a többi kollekciós címhez képest, viszont a játék és a modern menü között végig konzisztencia van, ami apró odafigyelés a fejlesztők részéről. Twin Snakes? GC-átirat?? Ne vicceljetek, és ezzel kapcsolatban ne is álmodozzatok, oké?
METAL GEAR | MSX, NES

A Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty nem okozott nagy meglepetést, igazából az Xbox-os visszafelé-kompatibilitás miatt kicsit felesleges portnak is tűnik. De tudom, máshol nem ilyen szép az élet, mehet újra a nyúzás, ha a többi platform igényli. A 720p-s grafika mellett vannak apró effektek, amelyek az eredeti játék megoldásaihoz képest másképp működnek. A másik oldalról viszont a HD kollekcióból átemelt BluePoint megfejtés finom grafikai fejlesztései, jobb-részletesebb textúrái itt-ott frankón működnek. Nekem tetszett ez a változat, szerintem nem bánja senki, hogy nem az eredeti PS2-es kódot nyüstöljük SD-ben, vagy, hogy a problémás korai PC-portot kell előkapni. Van itt is EU, NA és JAP változat. Viszont a Substance-vonatkozás a HD kollekció jellegzetességeit kínálja, azaz az alapjátékba belemasszíroz pár finomítást. De sem a HD kiadás, sem a Master Collection sem hozza például a skateboarding minijátékot, ami egy újabb kihagyott ziccer.
METAL GEAR | MSX, NES

A sorozat, vagy úgy mondom, a korszakot átölelő kollekció talán legjobb, legkiforrottabb játéka. Lehetnek itt is apró macerák, hiányzó anizotropikus filtering, meg olykor be-bedöccenő átvezetők. A Snake Eater ebben a formában is egy iparági csúcsteljesítmény. Ahogy a csomag többi címébe is, itt kicsit nehéz belejönni a játékba. A felhasználói felület jó komplex, menüből ki- és visszaugrálós camouflage állításokkal, kajarendszerrel és a jó öreg kétoldali tárgyrendezéssel. De ha belejössz, akkor garantáltan behúz majd a múltban játszódó MGS epizód. Hessteg "coldwarpunk", tankmetalgear-Shagohod, meg amit akartok. A Snake Eater viszont itt sem tartalmaz minden Subsistence tartalmat, például a "Secret Theater" módot. Mikor láthatjuk viszont ezeket? A kérdés költői...
A Metal Gear Solid Master Collection Vol. 1 egy tartalmas gyűjtemény, ami a legjobb ütemben foglalja össze az MGS játékok első ciklusát. Sajnos azonban több ponton is elfeljetett arra törekedni, hogy végre egy teljes, kifogástalan kiadvány formájában adja vissza a játéktörténelem három nagyon fontos játékát. Aztán ahogy forgatom magamban a dolgokat, egyre inkább arra a következtetésre jutok, hogy ez a kollekció nem feltétlen azok számára jelent majd igazán nagy értéket, akik Kojima-szentélyt gondoznak a kispolcukon. Hanem azoknak, akik először szeretnék átélni a Metal Gear Solid legendáját. Nekik meg... drága barátaim, az a helyzet, hogy más választásotok nem nagyon van.
A játékot a Cenegától kaptuk tesztelésre.