[Teszt] Mario + Rabbids: Sparks of Hope

Mario + Rabbids: Sparks of Hope

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.10.17. 22:30

Azt mondják két módon érdemes sikeres játékhoz folytatást készíteni. Az első az egyszerűbb módszer: mindenből, ami működött még több kell, lehetőség szerint az elődnél szebb formában. A másik út kockázatosabb, de talán előremutatóbb is egyben, és a Mario + Rabbids Sparks of Hope ezt választotta öt évvel a Kingdom Battle sikere után. Ennek a lényege az, hogy nem az "ugyanabból több" elvre épít, hanem arra, hogy mindent modernizáljon és áramvonalasítson a megváltozott igényeknek megfelelően. Ennek a megközelítésnek az egyik legnagyobb hibája az tud lenni, amikor azt is meg akarják javítani, ami valójában nem is romlott el.

A Kingdom Battle volt a 2017-es év egyik legizgalmasabb játéka: az XCOM formulát Nintendo és Ubisoft figurákkal, valamint végtelen precizitással polírozta tükörfényesre. Mindezt olyan játszhatóságot villantva, ami addig leginkább csak a Nintendo flagship-címeit jellemezte, és annyi kedves idiotizmust téve bele, amire csak az addigra többszörösen is elfáradt Rabbids-vonal lehetett képes, ezzel utóbbiba is újfent életet lehelve. Ahogy egy gamer365-ös házibulin jellemeztük akkoriban, a Kingdom Battle nintendóbb volt a Nintendónál. Öt év után pedig darabjaira bontották, majd úgy építették újra fel, hogy alig hagytak meg valamit az elődből.

Azért természetesen ne ijedjen meg senki, a képeket és videókat elnézve is egyértelmű, hogy ez ugyanaz a formula, csak kicsit másképp: olyan, mintha nem egy folytatás lenne, hanem valaki klónozta volna az eredetit, de kínosan ügyelve arra, hogy mindenben tudjon mutatni valami kis újdonságot. Talán a harcrendszerbe nyúltak bele a legkevesebb helyen, de ahol igen, ott alaposan: a legnagyobb újítást a szabad mozgás jelenti. Természetesen maradt minden körökre osztott rendszerben, viszont a karakterek egy adott területen belül teljesen szabadon tudnak helyet változtatni, a saját mozgásukat pedig csak és kizárólag támadással tudják lezárni. Megtehetjük azt, hogy odasétálunk a hatókörön belüli ellenfélhez, felrúgjuk (a Dash-nek nevezett mechanika továbbra is az egyik legjobb móka a sorozatban), besétálunk egy baráti egység mellé, elhasználunk egy támogató képességet kettőnkre, majd visszasétálunk az eredeti pozíciónkra, és onnan zárjuk egy lövéssel a körünket. Mivel mindvégig azon a területen belül maradtunk, amiben szabadon tudunk mozogni, és két akciónál sem használtunk el többet (a Dash minden körben egyszer szabadon ellőhető), ezért ez egy teljesen átlagos cselekvéssornak számít szereplőnként. Elsőre csak annyit érzünk az egészből, hogy a szabad mozgás akciódúsabbá tette a játékot, de ennél sokkal többről van szó. Hamar látni fogjuk, hogy a taktikázásnak olyan lehetőségei nyílnak meg ezzel, amit más játékban nem gyakran láthattunk.

A hasonló címekhez képest sokkal egyedibb akciók teljesen más, "out of the box" gondolkodást is igényelnek. Szinte mindennek az alapja ott volt már a Kingdom Battle-ben, de a Sparks of Hope rátesz még egy lapáttal. Bár minden karakter egyetlen támadó képességet kap csak (és az nem is fog változni a játék során), és ezt elsőre óriási kötöttségnek gondolhatnánk (a fegyverek is csak skinezhetők, de nem fejleszthetők), de csupán máshová került a fókusz: a viselhető Sparkokat cserélgethetjük és fejleszthetjük, ezzel érve el egyedi kombinációkat. Vagy azzal, hogy gyakrabban váltogatjuk a karaktereket, merthogy induláskor megkapjuk az előd hat szereplőjét és hozzájuk világonként csatlakozik majd egy-egy új is. Mindenki egy támadó és támogató képességgel bír, és ezek nagyon, de tényleg nagyon különböznek, én legalábbis nem igazán tudtam összerakni olyan csapatot, ami ne működött volna jól. Ami pedig bizonyos szituációkban teljesen OP-nek tűnik, arra biztos, hogy egy világgal később kapunk egy olyan ellenfelet, ami rezisztens, így tényleg érdemes állandóan új és új kombinációkat alkalmazni.

Elsőre nekem kicsit furcsa volt, hogy egy Mario játékban az ellenfelek nem a negyven éve megszokott körből kerülnek ki (ha meg újra abból lennének, az lenne a baj...), hanem hatalmas fekete pacák és megrontott nyulak, de valahogy sikerült ebből is előnyt kovácsolni. A bossharcok ugyanis fantasztikusak: olyan húsz perces hosszúságúra nyúló epikus összecsapások ezek, amelyekben nem csak az ellenfelekkel, hanem a környezettel, és helyenként az ötletes objektívákkal is meg kell küzdeni, magyarul nem elég aprítani az ellent, hanem a pályát magát is állandóan figyelni kell. Néhány jelenség ugyanis real-time történik, tehát ha pl. egy nagyobb szél néhány másodpercenként feltámad, majd eláll, akkor a szabad mozgásunknál valós időben kell figyelnünk arra, hogy mikor hova lépünk. Ez elsőre borzasztóan zavaró volt, aztán a kezdeti szívások után a játékos meglátja ebben is a zsenialitást - valahogy így kell emlékezetes összecsapásokat designolni, amire később is emlékszik mindenki. Ami viszont mélyütés az összecsapásokkal kapcsolatban, hogy rendkívül sok lett a töltelékpálya. Köszönhetően a körökre osztott rendszer fent leírt áramvonalasításának, a legtöbb csata rendkívül pörgős lett, sokkal két perc alatt is lehet végezni. Ennek ugyanakkor ára van, alaposan csak azok vannak kidolgozva, amelyek a sztori szempontjából is valamilyen fontossággal bírnak, minden más olyan, mintha random generátorral rakták volna össze (és ez valószínűleg így is van, valamilyen rendszer alapján, de véletlenszerűen állnak össze az egyszerűbb csaták ellenfelei, layoutjai és feladatai). Egy kicsit olyan az élmény, mint a kilencvenes évek japán szerepjátékaiban, ahol tudtuk, hogy minden pályán kötelező a sima ellenfelekkel tízszer megküzdeni még akkor is, ha ezt nem szeretnénk. Ezek a rutinmunkává váló összecsapások majdnem megölik a Sparks of Hope-ot, de szerencsére annyira jó a játékélmény, hogy még azt is lenyeljük, ha csak a fontosabb csaták igazán jók. Mondjuk az első részben csak ilyenek voltak, nem volt szükség fillerekre.

A harcnál is nagyobb átalakításon esett át az összecsapásokat összekötő overworldök működése. A világra osztottság ugyan megmaradt, de a világot ez esetben szó szerint kell érteni, ugyanis bolygóról bolygóra repülve tisztítjuk meg a rontástól a helyszíneket és a szereplőket. Az elődben többé-kevésbé ritmusosan váltogatták egymást a harcra és felfedezésre építő szakaszok. Ennek lehetett a linearitását kritizálni, de az igazság az, hogy tökéletes mixe volt a gondolkodtató harcoknak és a szintén agyalós kis feladványoknak. Ez is a múlté. A linearitás legalábbis mindenképpen, most minden világ két pályára van osztva, ezek pedig nagyrészt szabadon bejárhatók. Ezt úgy értsd, mintha egy Paper Marioval vagy egy Luigi’s Mansionnel játszanál, de nekem még a Skyward Sword helyszínei is eszembe jutottak. Tehát (szinte) bármerre mehetsz egy nyitott területen, közben mindenfelé csaták állják az utadat, bizonyos szakaszokon csak valamilyen feladvány megoldása után juthatsz át, máshol pedig rövidebb átvezető jelenetek és beszélgetések várnak. Ez így leírva teljesen jól hangzik, de nem lett tökéletes: a nyitottabb pályák egyáltalán nem lettek izgalmasak, a puzzle feladványok pedig két kategóriát gyengültek. Nem tudom ez utóbbinak az-e az oka, hogy még inkább próbáltak a casual játékosok felé nyitni, de az biztos, hogy szinte egy feladvány sem éri el az első részben látottak színvonalát.

Ami a tartalmat érinti, lenyűgöző a teljes csomag, bizonyára szempont volt az is, hogy legyen minden több és nagyobb, mint a Kingdom Battleben. A rengeteg csata mellett több az irányítható karakter (összesen kilenc), minél előrébb járunk, annál több értelme van visszamenni korábbi világokba a rejtett dolgok megszerzése miatt. Mivel vannak már újratermelődő csaták is, akár még farmolni is leállhatunk, ha szeretnénk. A játék vége valahol 30 és 40 óra között van, ha mindent szeretnénk megszerezni és kimaxolni, és hát ennél kevesebb nem is lehet a cél egy ilyen címnél. Hogy mitől lehetett volna jobb a Sparks of Hope? A csaták közti réteget teljesen túlgondolták. Egyértelmű, hogy alapos kutatómunka előzte meg azt, hogy átálltak a más Mario játékokra sokkal jellemzőbb, kevésbé lineáris megközelítésre a területek bejárását illetően, de valahogy azt érzi az ember, hogy az első rész a maga suta kis megoldásaival is egyedibb volt és sokkal jobban működött, mint amit itt látunk. Ugyanígy a “kevesebb néha több” elve alapján a csaták legalább fele végezhette volna szerintem a kukában, még ha ettől esetleg “csak” 25 óra lett is volna a játékidő. A bossharcok után zokogtam örömömben, annyira jól át volt gondolva minden egyes ellenfél és fedezék elhelyezése, majd tíz perc elteltével már azon bánkódtam,ahogy egymás után jöttek a randomnak ható villámpályák.

Ha ezt képes vagy úgy kezelni, mint egy szükséges rosszat, akkor számodra az év játéka is lehet a Mario + Rabbids Sparks of Hope. Ha nem, akkor pont úgy fogsz morogni, mint én, de aztán csak kipréseled belőle az utolsó százalékokat is, és nem is bánod meg. Még sok ilyen folytatást kívánunk, ami hibái ellenére is ennyire bevállalósan kezeli a hozott anyagot.

Pontosan
8
Platform: Switch
Kiadó / Fejlesztő: Ubisoft
Megjelenés: 2022. október 20. | Ár: Kb. 20000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

5 órája

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

7 órája
2

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

1 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

1 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

2 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

2 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

3 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

3 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

3 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

4 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

4 napja
5

Heti megjelenések

5 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

5 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

5 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

6 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

7 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

8 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

8 napja
12