A Mail Mole le sem tagadhatná, hogy az alapja lényegében egy egyetemi záróvizsgára készült. A Talpa Games négy zöldfülű spanyol programozóból álló csapata ott csalt és lopott, ahol csak tudott. Mert hogy nem szégyellt, az egészen biztos. De nehéz rájuk haragudni, ha végül egyetlen grafikus, modellező, animátor vagy zeneszerző nélkül képesek voltak egy egyedi és kompetens platformert letenni az asztalra. Ráadásul egy olyan főszereplővel, aki a játékidő legnagyobb részét a föld alatt tölti!
Molty ugyanis egy vakond. Ráadásul postás. Bár a játék bevezetőjében éppen jól megérdemelt nyaralását tölti a Kókuszdió szigeteken, az idill nem tart sokáig. Lesérült testvére üzen neki, hogy Répaföldjén nagy a baj! Mindenhol elment az áram, ezért a generátorok újraindító kódjait a lehető leghamarabb el kell juttatni a kis fantáziavilág minden szegletébe. Az idő sürget. Hamarosan kezdődik a Nyári Fesztivál, ami futkosó elektronok nélkül szokatlanul sötét és csöndes lenne. Éppen elég indok ahhoz, hogy a Békés köztér (igen, akaratból fordítom a kreativitástól sziporkázó neveket) hub világából útnak induljunk, nem igaz? Természetesen mozsárágyukból kilőve magunkat a cél felé, mert a vízvezetékek már foglaltak voltak.
Nem ércelődöm. A barceloniai srácokat bevallottan a Super Mario 3D World ihlette, ami a játék felépítésében számos helyen visszaköszön majd. Végigérni az egyes szinteken például a legtöbb esetben egyáltalán nem jelent kihívást. A cél az volt, hogy a fiatalabb és kevésbé tapasztalt játékosoknak is sikerélménye legyen. A pályák tele vannak szórva répákkal, amiből pár óra alatt több ezret gyűjthetünk össze könnyedén - és csupán ötöt vesz el tőlünk a játék ha a mélybe zuhannánk. Persze ha úgy érezzük van mit elherdálni, akkor mindenféle ruhadarabot és kiegészítőt is vásárolhatunk belőle a helyi árusnál. Egy fokkal izgalmasabb egyébként megtalálni a helyszíneken a három rejtett retket, bár ezek sincsenek a legtöbb esetben igazán nehezen elérhető helyekre eldugva, csak le kell térni a kitaposott... feltúrt útról. A valódi játék úgyis az értékelőlapon feltűnő időkeretek hajkurászásánál kezdődik!

A pályák ugyanis maximum öt-hat perc alatt kényelmesen felfedezhetőek, az aranyérem megszerzéséhez viszont ezt gyakran nagyjából negyven másodpercre kell végül lefaragni. A szintek ehhez igazodva rendkívül átgondoltak, szépen felépítettek, aránylag rövidek, könnyen tanulhatóak, valamint tele vannak opcionális levágásokkal. Összesen nyolc világba juthatunk el, ami egyenként négy-négy szintet kínál (hol láttam már ilyet?). Ellenfelekbe nem ütközünk, harc semmilyen formában sincs jelen, csak halálos csapdák, elénk gördülő váratlan akadályok, na és persze a kérlelhetetlenül kattogó másodpercmutató dolgozik ellenünk. A készítők jó érzékkel színesítik azért a sablon formulát időről-időre egy gyorsasági szakasszal, a frissen megtanult mechanikákra építő főellenfél harccal, könnyed környezeti puzzle elemmel, kulcskeresgéléssel vagy éppen egy őrült bandikutot idéző “futunk a kamera felé a kőgolyó elől” szekcióval.
Az egész “speedrun” aspektus persze nem működhetne, ha csak az alap földtúrásból állna a mozgáskészletünk! Kis kísérletezés után tehát kiderül, hogy Molty hihetetlen sebességre képes, ha “delfinezve” kivetődünk lendületet szerezni. Minél hosszabban tartjuk nyomva az ugrás gombot, annál nagyobb területet tudunk áthidalni, a földbe csapódva pedig egy darabig sokkal gyorsabban hányhatjuk magunk mögé a homokot ha időben tenyereltünk a “túrás” inputjára. A rendszer egyszerű, de tudatosan, hiba nélkül és precízen használni azért gyakorlást igényel. Ebben a dinamikusan mozgó fix kamera lesz hűséges és megbízható partnerünk, mindig hibátlanul követve a mozgásunkat. Egyszer sem okozott problémát pontosan belátni a következő akadályt, felmérni egy helyzetet vagy elhelyezni a térben a karakterem. Még akkor sem, amikor már egész tisztességes sebességgel suhantam végig éppen a pályán, komplett területeket vágva le belőle, precízen kerülgetve a halálos csapdákat. Ilyenkor ragad magával csak igazán a játék!

Na meg ez az a pont, amikor elengedjük a körítés olcsó húzásait és felemás összképét. A Mail Mole low-poly világa ugyanis kimondottan változatos, kellően hangulatos és szükségesen letisztult környezetet kínál, ami egy ilyen gyors reakcióidőre kihegyezett játék esetében szerintem előnyös. Ellenben a főszereplőn kívül minden ügyetlenül kidolgozott karakter egy másik apró stúdió gokartos versenyjátékából (Renzo Racer) lett átemelve nagyjából száz dollár ellenében az alap animációkkal - és láthatóan nehezen töltik be a suta szövegek kíséretében rájuk szabott szerepeket. Ezen kívül néhány kevésbé zavaró bogár (a pályaválasztásnál nem jelzett rekordunk) és grafikai probléma (a háttér elmosásából kimaradtak területek) is előjött a végigjátszás alatt.
Hasonló a helyzet a hangszórókból kiköhögött zörejeket tekintve. A különböző hangok szinte kivétel nélkül alap effektek, amiket ingyenesen elérhet bárki az internet zegzugaiban. Teszik a dolgukat, de furcsán ismerősek és sablonosak lesznek, a szereplők pedig szokás szerint csak önismétlő motyogással kommunikálják a szövegbuborékokat. A változatos (értsd: minimálisan sem koherens) dallamokat pedig Kevin MacLeod amerikai zeneszerző 2.000 darabból álló, ingyenesen felhasználható kollekciójából válogatták össze a spanyol srácok. Így néhány indie projekt (Kerbal Space Program) mellett számos macskás Youtube videóval és jelentős mennyiségű pornófilmmel osztozik a hangulatos jazz betéteken.

A Mail Mole tehát kendőzetlenül merít ihletett a zsáner klasszikusaiból, igyekezve óvatosan hozzátenni egy keveset a saját ködös elképzeléseiből is. A körítésnél aztán minden kiskaput, csalást és olcsó húzást bevet ahhoz, hogy elfedje a szakmai hiányosságokat. De mit számít ez, ha éjszakákba nyúlóan kergeti valaki a másodperceket és levakarhatatlan vigyor ül ki az arcára akárhányszor Molty suhan a földet túrva egy pontos landolást követően. Engem a Platinum trófeáig tartott maga mellett ez a szedett-vetett társaság és valószínűleg később visszatérek még Répaföldre. Már csak azért is, mert a készítők online ranglistákat és további ingyenes tartalmakat emlegetnek az elkövetkező hónapokra. Szóval ha tetszett amit eddig láttál, mire vársz még? Egészen baráti árcédula van a postás egyenruhán!