[Teszt] Llamasoft: The Jeff Minter Story

Llamasoft: The Jeff Minter Story

StingerCsere Krisztián Gábor2024.04.05. 10:00

A mai generációnak valószínűleg vajmi keveset mond a Jeff Minter név, de a brit úriember gyakorlatilag megkerülhetetlen a videójáték kultúrában. A máig aktív, de ereje teljében a ‘80-as években tevékenykedő lázadó egészen sajátos utat járt be a mikroszámítógépek csodás világától a mai konzolokig, útját pedig olyan játékok fémjelzik, mint az Iridis Alpha, a Gridrunner, a Hover Bovver, vagy épp a nagy visszatérést jelentő Ataris Tempest 2000.

Minter személye már önmagában is provokatív: a mindig lázadó, soha mainstream közelébe se lépő angol rocker története közel 50 esztendőt ölel át, amelynek az Atari 50: Anniversary míves élét is kalapáló Digital Eclipse ad gyönyörű, albumszerű retrospektív bemutatót. A séma hasonló, mint az imént említett kompiláció: óriási mennyiségű kronológiai sorrendbe állított, kipróbálható és a legnagyobb gondossággal emulált Minter játék kapott helyet a játéktermi játékoktól kezdve az otthoni számítógépes- illetve konzolos változatokig ebben a kiadásban, amely gyakorlatilag minden platformon egyszerre debütált márciusban.

A gyűjtemény húzóereje azonban nem ez, hanem az óriási mennyiségű háttérinformáció, korhű fotó, archív videofelvétel, játékborítók, újságcikkek és interjúk azokkal a dizájnerekkel, fejlesztőkkel, barátokkal és ismerősökkel, akik keresztezték az elmúlt négy-öt évtizedben Minter útját. A gyermeki évek alatti szárnypróbálgatások izgalmától indulva csodálatos ívet ír le az úriember szakmai fejlődése és hozzáállása a kor aktuális gépei iránt: a sztorizgatásokat hallgatva kirajzolódik a játékok mögött meghúzódó motiváció, ráadásul megfigyelhető a fejlesztő jellemfejlődése is, ahogy a kezdetleges, viszonylag egyszerű perspektívából időről-időre komplex, felnőttes szintre lépeget.

Ez egyrészt betudható annak, hogy Minter korai éveit abszolút az amatőr-kísérletezés fázisában töltötte, a kurrens platformok és preferált hardverek elérhetősége révén - elég, ha csak a Commodore-tábor melletti Spectrum, vagy az Agliában népszerűbb Atari ST-re gondolunk. (Ezek azért megfelelő szülői háttér nélkül ott sem voltak mindenki számára elérhetőek - a szerk). A hatást elősegítő interaktív “mozi” már az Atari 50: Anniversary gyűjteménynél is kézzel foghatóbbá tette ezt, azonban van egy óriási különbség a kettő közt: a Llamasoft: The Jeff Minter Story egyedül az Ő saját szellemi öröksége egy vállalattal szemben, így még inkább tátva marad a száj - már ha szereted az efféle retroider-cukorkák időutazós, testi érzékekkel is átérezhető valóságát. Nem mellesleg ez az egész gyűjtemény csupán csak előétel: a részletekben elmélyedve derül ki ugyanis, hogy a főfogás egy Paul Docherty-által készített Heart of Neon című dokufilm lesz hamarosan, amely nevéből adódóan a mester fényszintetizátoros, audiovizuális zenei irányvonalára (IS) fókuszál majd (Minter ugyanis előszeretettel élte ezt a műfajt a játékprogramozói mivoltában ugyanúgy, mint azokon a partikon, amelyeken részt vett, vagy saját maga szervezett a barátainak).

Visszatérve magára a fejlesztőre, Jeff az angol játékfejlesztés egyik ikonikus alakja: az indie-szcéna korosodó tervezője már a hatvanas éveit tapossa, de lelkesedése és új ötleteket fürkésző céltudatossága semmit nem vesztett erejéből az évtizedek alatt. A magányos hős, az egyszemélyes dev, a pszichedelikus bódultság audiovizuális karmestere, a láma-ember… és még sokáig sorolhatnánk a jelzőket, de ez az egész szingularitás mind-mind az ő munkásságában és a Llamasoft-nevű stúdiójában nyer értelmet. A Llamasoft hisztorikus doku-tára javarészt több, mint negyven játékot ölel fel a korai időkből (egészen pontosan a ‘84-’91-közti időszakból) - de nem a Digital Eclipse-ről beszélnénk, ha a srácok legalább egyet ne remastereltek volna a repertoárból. Erre a többször is átszabott Gridrunner-t szemelték ki, amely eredetileg egy ‘82-ben megjelent VIC-20/C64 shooterként került be a köztudatba és talán az egyik legkönnyebben megemészthető Minter játék hírében áll. A felújított verzió egy kicsit modernizálta a ma már nehezen emészthető formulát, hipszter neonszínbe ágyazta a színpalettát, felpumpálta a pszichedelikus tematikájú Minter-játékokra jellemző túlexponált robbanásokkal az effekteket és kifacsarta kicsit a perspektívát is. Az eredmény igencsak egyedire sikerült, így minden bizonnyal kellemes perceket-órákat okoz azoknak, akik kicsit jobban belefolynak a gyűjtemény alaposabb megismerésébe.

Nekik egyébként feltűnhet egy-két apróság, amely fájóan hiányzik a repertoárból: elsőre talán az, hogy 1990 után mindösszesen három Minter-játék van csak terítéken, az egész sztorit “fél”-kerekre záró Tempest 2000-el bezárólag. Az oka ennek gyaníthatóan az lehet, hogy Minter az újabb játékait már mobil platformokra is átcibálta, a többi pedig lincenszelési probléma miatt nem kerülhetett fel a gyűjteménybe - pedig majd’ két tucat apróság szállingózhatott volna be a 2000-es évekből kezdve olyan okosságokkal, mint a tavaly megjelent Akka Arrh, amely pl. már az Atari 50: Annivesary-n is szerepelt. No de sebaj, a maradék 40+ is tartogat annyi kihívást, hogy üvöltve dobjuk el néhanapján a kontrollert: a ‘80-as évek játékvilága nem volt olyan píszi sem gondoskodó, mint manapság, ráadásul az optimalizációnak se volt nagyon létjogosultsága. A rém egyszerű, mégis szórakoztatást nyújtó címek szavatosságát általában a pokoli nehézségekkel húzták, tépték felfelé - persze a repetitív, frusztrációt okozó játékok még ezen túl is adagoltak némi sokkot a gyengébbek idegrendszerébe, az árkád címek csodálatán felbuzduló Minter pedig előszeretettel húzta át ezeket a stílusjegyeket a saját maga által készített mikroszámítógépes klónok DNS-ébe is. A Minter-játékok döntő többsége bizony brutálisan gyors, kihívásokkal teli, szem-túlcsordulást generáló, néhol pedig szürreális látképeket, állatokat felvonultató címek sora, melyek láttán szinte biztosak lehetünk benne, hogy az úriember nem vetette meg a tudatmódosító szerek használatát, mert épeszű ember ilyet önmagától biztosan nem készítene. Szerencsére a Digital Eclipse gondolt mindenkire, ezért igyekeztek különböző hasznos funkciókat belecsempészni ezekbe az emulációkba, hogy legalább 202x-kompatibilissé tegyék őket valahogy, így a vizuális problémákat orvosló boost mód, a képarányok és filterek változtatásának lehetősége, vagy a különböző irányítást-segítő változtatások valójában mai szemmel is játszhatóvá képesek tenni ezeket a gyöngyszemeket.

Érdekes látni, hogy a karrierje kezdetén kvázi termékeny Minternek nem okozott gondot, hogy a különböző kiállításokon új játékötleteinek részleteit a közönséggel vitassa meg, vagy az ő közbenjárásukra másolja le szemtelenül egy-egy sikerjáték alapköveit (mint ahogy tette azt a Star Wars AT-AT lépegetők koncepciójának koppintásával is, amelyeket tevékre változtatott az Attack of the Mutant Camels-ben). Szintúgy beszédesek azok a tervezési ötletei is, amelyekkel az akkori árkád világ viszonylag-egyszerű, inkább reflexre és ügyességre, mintsem gondolkodásra serkentő játékainak továbbgondolásáról, az ún. move-and-zap stílus megreformálásáról árulkodtak anno. Szinte minden újabb ötletével egyre messzebb-és messzebb sikerült jutnia, ugyanakkor a ötleteinek alapköveit sikerrel alkalmazta a későbbi projektjeiben is. Az 1983-as Laser Zone-ban például a játékos egyszerre két löveget irányít a képernyő X és Y tengelye mentén. Ez a koordinációs logika visszaköszön a későbbi Metagalactic Llamas Battle at the Edge of Time (ezek a nevek is, atyaég…) lézernyalábot (!) köpködő lámás játékában, ahol az állatok "köpete" egy erőmezőre pattan vissza, amelyet a játékos hasonlóképp irányíthat, mint a korai lövegeket, hogy felülbírálja a találatokat. Az erőmező ötletét később átemelte az 1984-es Sheep in Space-be is, ahol az egész akció egy gravitációs mező közt játszódik, amelyek képesek elhajlítani a térben a kieresztett lövedékek röppályáját, ezzel bolondítva meg a játékmenetet. 1984-től kezdve azonban megfigyelhető egyfajta paradigmaváltás a Minter-játékok koncepcióiban: alanyunk ekkortájt erős pszichedelikus kísérletezgetésbe kezdett, melynek egyik torzszülötteként nyilvántartott minijáték-gyűjtemény Batalyx, a nem-lineáris kalandjátékok zsánerével kacérkodó Ancipital, de még a Psychedelia-nevű, sokat eláruló fényszintetizátor is helyet kapott a prezentációban. Ha nem is játszani, de megtekinteni mindenképp érdemes ezeket, nyomokban ugyanis felfedezhetőek bennük máig alkalmazott és életképes minták, szekvenciák.

A fentebb említett 43-as szám egyébként kicsit csalóka is, hiszen a gyűjtemény több olyan portot is tartalmaz, amelyet Minter és barátai klónoztak szanaszét egy-egy újabb ötlettől vezérelve, ha például új platformra költöztették a korábbi saját, vagy árkád franchise-okat. Ezek érdekessége, hogy az új platformok érkeztével a későbbi klónok valahogy csiszolatlanabbnak tűnnek - talán épp azért, mert a korábbi hardverrel ellentétben az újhoz akkoriban nem voltak dokumentációk, időbe telt az új hardverek minden sajátosságát megtanulni (ilyen pl. a Defender, vagy a Centipede ZX81-es átirata is, amelynek eredetijével Minter elmondása szerint például nem is játszott). Ezzel kapcsolatban különösen érdekesek azok az anekdoták, amikor Minter azt fejtegeti, hogy XY platform hardveres megvalósítása szerinte miért sz@r - sosem rejtette véka alá a véleményét a platformokat és a bennük alkalmazott megoldásokat illetően. sokszor emlegette ilyen-olyan interjúkban, hogy a gyártók gyakorta meggondolatlan irányelveket követnek. Ezért is meglepő például, hogy éveket töltött egy soha meg nem jelent angol konzol-projekt, a Konix Multi-System -körüli teendőkkel, melynek szoftveres felhozatalához az Attack of the Mutant Camels is csatlakozott volna - de mivel ebből végül semmi nem lett, egy korai emulált Konix-verziót azért találunk róla a gyűjteményben.

Mindenesetre a Konix-fiaskót követően Minter lelkesedése kissé lelassult a játékfejlesztés iránt, visszatérésére pedig egészen az Atari Jaguaros system-seller Tempest 2000-ig várni kellett, amely kvázi végső állomásként ragyog a neonszínű égbolt sötétjében. Bár a LLamasoft azóta is aktív a mai modern platformokon (pl. iOS-en, vagy Steamen), gyanítom nem volt cél kannibalizálni vagy megharapdálni a kiadó bevételeit, ezért hiányoznak a kurrens játékok a felhozatalból. De annyi így is leszűrhető a közel 50 esztendőt felölelő utazásból, hogy a világ óriásit fordult ezekben az évtizedekben, emiatt Minter anekdotái, kalandjai és vicces-humoros visszaemlékezései még inkább éreztetik hatásukat az időben. A Jeff Minter Story neonszínű képernyőjét nézve egy végtelenül szimpatikus, kicsit önfejű, kívülálló és sajátos nézeteket valló brit úriember vaskos szemüvegén át nyerhetünk bepillantást a csodás ‘80-as és 90’-es évekbeli videojáték forradalomba, az archív nyüzsgésbe és lelkes amatőrök világába, amely a számítógépes underground-kultúra petricsészéjének zagyvalékából mára a világ egyik legnagyszerűbb szórakoztató iparágává nőtte ki magát. Ki ne akarná ezt látni?

PLATFORM PC (tesztelve), PlayStation, Xbox, Switch | KIADÓ Digital Eclipse | FEJLESZTŐ Digital Eclipse MEGJELENÉS 2024. március 13. ÁR 29 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

1 órája
1

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

10 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==