[Teszt] Life is Strange: True Colors

Life is Strange: True Colors

VegaNagy-Sz. Ferenc2021.09.21. 09:00

Jó két év eltelt azóta, hogy a Life is Strange második része megjelent. A sorozat fölött addig bábáskodó Dontnod Entertainment azóta elkészítette a Tell Me Why-t és a Twin Mirrort (mindkettő jóval kisebbet szólt, mint korábbi sikercímük, de a Tencent idei bevásárlásának köszönhetően aligha kerülnek a közeljövőben olyan csődközeli helyzetbe, mint a Remember Me után). A Square Enix pedig, mint a sikeres IP tulajdonosa, a sorozat következő epizódjához régi/új fejlesztőt keresett, amit végül a Before the Storm készítése mellett a főleg portjairól ismert Deck Nine személyében talált meg. Bevallom, ezek után a Life is Strange: True Colors sikeréért egy lyukas garast nem adtam volna, és annak rendje és módja szerint jól pofára is estem. A True Colors ugyanis hiába lett teljesen más, mint az eddigi részek, mégis képes volt a Life is Strange formulát újraértelmezni és közben számtalan új értékkel is felruházni. Jó eséllyel nem ez lesz a sorozat rajongóinak kedvenc része, de abban már nem vagyok biztos, hogy nem ez a legszínvonalasabb több szempontból is.

Az előzményekhez szervesen nem kapcsolódó új epizód helyszíne egy aprócska bányászváros, Haven Springs. Ha kisvárosi helyszínről van szó, több évtizede minden második játék Twin Peakst próbálja utánozni, ahol mindenki egy kicsit kattant, szörnyű titkokkal terhelt és csak a felszínen látszik minden tökéletesnek. No Haven Springs nem áll be ebbe a sorba. Ez a település valóban elbűvölő minden szempontból, és bár természetesen mindenkinek megvan a maga problémája itt is, nem telepszik rá a tettetés és a képmutatás az emberek mindennapi életére. Mindenki ismer mindenkit, a település lakói büszkék lakóhelyük történelmére, a kollektív terek - na jó, elsősorban a kocsma - pedig tényleg arról árulkodnak, hogy az ott élők számára fontos a közösség. Ennek a környezetnek a mindennapjaiba csöppen bele az addig árvaházban élő Alex Chen, akit hasonlóan hányattatott sorsú bátyja vesz a szárnyai alá, aki már évekkel ezelőtt sikeresen beilleszkedett. Alex - a sorozat hagyományaihoz hűen - mentális szuperképességekkel rendelkezik, egyrészt képes mások gondolatait olvasni, de néha ennél is tovább merészkedve megpróbálja befolyásolni beszélgetőtársai hangulatát, érzéseit, lelkiállapotát. Apró probléma, hogy néha a legerősebb érzelmi állapotok őt is maguk alá temetik, ha agresszív emberekkel találkozik, ő is verekedni kezd, ha pedig mély fájdalommal szembesül, empátiája visszafelé sül el, és ő maga is nehezen birkózik meg a helyzettel.

Haven Springs városa tele van olyan teljesen hétköznapi figurákkal, akiknek a legtöbbször az az egyetlen különlegességük, hogy nagyon is emberiek. Élik az életüket, küzdenek a családjuk összetartásáért, a munkahelyi sikerekért; élvezik a barátaikkal közösen eltöltött időt, és szenvednek attól, ha valami fájdalom éri őket. És mindezt akarva-akaratlanul megosztják Alexszel, rétegről rétegre tárva fel előtte (és előttünk) a személyiségüket. A legmeglepőbb, amire talán a játék felénél döbbenünk rá, hogy ellentétben sok más történettel, a legtöbb szereplő milyen gazdagon van felépítve, motivációik és cselekedeteik nem csak lógnak a levegőben, hanem logikailag is függenek egymástól. És hiába hétköznapi a legtöbb a maga módján, a játék mégis elkerüli azokat a buktatókat, amik közhelyessé tehetnék a beszélgetéseket, szappanoperássá a bemutatott kapcsolatokat és egydimenzióssá az ábrázolt személyeket. Ehhez egyébként kell az is, hogy végig magas színvonalon megírt és prezentált párbeszédekkel operáljon a True Colors, valamit többségében jó színészi játékkal, megfelelő arcmimikával és szinkronhangokkal legyen átadva a történet. Amiről egyébként semmi konkrétumot nem vagyok hajlandó elárulni, próbálja meg elkerülni mindenki még a játék leírását is, mert az első másfél órát záró fordulatot sajnos belefoglalták ebbe is. Persze, valamilyen alapkonfliktussal érdekessé kellett tenni a hátteret, de nem szép dolog a játék negyedét előre elspoilerezni.

Ha valamiért mégsem lesz sokak kedvence az aktuális epizód, az pont maga a történet. Arról van szó ugyanis, hogy annyira erősre sikeredett a karakterek közti kémia megalapozása, hogy közben a sztori minden szempontból háttérbe szorul. Az alapkonfliktus nem cselekvéseket indukál, sokkal inkább érzelmeket mozgat meg, és bár az utolsó fejezetre megérkezik a háttérben munkálkodó "rejtély", és persze kiesik egy-két évtizedek óta halottnak hitt csontváz a szekrényből, ennek is csupán annyi a célja, hogy az addigi kapcsolatainkat és beszélgetéseinket egy irányba terelje, hogy aztán egy közös jelenetben fusson össze minden szál. A True Colors sokkal inkább érzésekről és értékekről szól. Nem sok olyan filmmel, könyvvel vagy játékkal találkozni manapság, amely egyszerre tesz hitet hagyományosan konzervatív (a család, a kisközösségek és a közös történelem fontossága), és az általában liberálisokhoz kötött értékek (az empátia és a másik elfogadásának fontossága) mellett. Alex története tulajdonképpen erről szól, az első húsz évét valódi otthon nélkül leélő lány megtalálja-e azt a családot és közösséget, ahová tiszta szívéből tartozni tud, elfogadja-e a körülötte élők tökéletlenségét, és azok elfogadják-e őt. A játék végi utolsó választás pont erre a nyolc órás előkészítésre teszi fel a koronát azzal, hogy rákérdez a játékosnál, hogy ő milyen jövőt képzelne el az előzmények után a főhősnek. Én napokig őrlődtem utána, hogy jól döntöttem-e (spoiler: még mindig úgy érzem, hogy nem), és nyilván nekifuthatnék másodszor is, hogy megnézzek más lehetséges kimeneteket, de azt vettem észre, hogy a saját hülyeségeimet legalább annyira beletettem az összes fontos döntésbe, mint amennyire Alexet próbáltam az általam gondolt jó irányba terelgetni. Így hát marad az első választás.

A Life is Strange: True Colors tehát az elődökkel szemben már csak nyomokban tartalmaz thriller-elemeket, és nem (csak) egy furán kitekert történet egy szuperképesség használatáról és annak következményeiről, hanem sokkal inkább egy dráma, ami kapcsolatokról, érdekes személyiségekről, fontosnak tartott értékekről és több évtizedes sorsokról szól. Emiatt a befogadása is sokkal nehezebb, mint a korábbi epizódoké, bevallom, egy kicsit még csodálkozom is azon, hogy a tökös lépéseiről mostanában nem annyira ismert Square Enix ezt ilyen formában be merte vállalni.

Kizárólag akkor érdemes nekiállni, ha megfelelő érzelmi állapotban van a befogadó, sok akciót és nyakatekert fordulatokat pedig nem vár. Alex Chen atmoszférikus zenékkel és kiváló vizuális körítéssel prezentált keserédes története - ne verjen át senkit a gondolatolvasásra (is) építő természetfeletti körítés - nagyon földhözragadt és emberi, épp ezért szolgáltat annyi agyalnivalót az erre fogékonyaknak még hetekkel a végigjátszás után is.

Pontosan
9
Platform: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One (tesztelt), Xbox Series X|S, Nintendo Switch, Windows, Google Stadia
Kiadó: Square Enix | Fejlesztő: Deck Nine
Megjelenés: 2021. szeptember 9. | Ár: 20.900 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

11 órája

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

19 órája

Gradius Origins Collection

1 napja
3

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

2 napja
15

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

3 napja
8

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

3 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

3 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

4 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

5 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

5 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

6 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

6 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

8 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

9 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

9 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

2025.09.05.
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

2025.09.05.
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

2025.09.05.
1