Keleti újhullám: Kína előretörése a játékiparban

Keleti újhullám: Kína előretörése a játékiparban

HazbuNyári Norbert2024.02.21. 22:55

Egyre többet látjuk a videójátékiparban Kína előretörését nem csak befektetési szinten, hanem a fejlesztői világban is. A szektor nagyságára már nem csak az E-sport figyelt fel, hanem a nagyobb videójáték cégek is egyre többször kacsintanak az ország felé. De honnan jön ez a nagy lendület? Egyáltalán Kína honnan indult? Ebben a cikkben ezekre a fő kérdésekre keresem a választ.

A gyökereket valahol a nyolcvanas években lehet megtalálni. Kína mondhatni egy kései csatlakozó ebben a szegmensben, és a játékok elterjedése sem mondható zökkenőmentesnek. A korai időszakban Hong Kongon keresztül kellett bármilyen konzolt importálni, hiszen a direkt kontrollnak mindig is ez a terület volt a szürke zóna, szárazföldi Kína területére innen nagyobb vámfizetés és átvilágítás nélkül tudtak beáramlani a játékgépek. Ahogy a korai Famicom konzolok kezdtek terjedni, Kína hirtelen vasököllel csapott le rájuk. Innentől kezdve a törvényhozás nagyon keményen szabályozta a videójátékok belföldi forgalmazását. Volt azonban erre is egy kerülőút: a Xiaobawang (小霸王) korai játékgép próbálkozása után kihozott egy oktató jellegű számítógépet, ami különböző alapfokú tanítást célzó és segítő programokkal járt (számológép, gépírást segítő játékok stb.). A gép felső részén a takarást eltávolítva lehetett belehelyezni az alap kazettát, melynek a bemenete kísértetiesen hasonlított a Nintendo Entertainment Systemére is. Az úgynevezett „famiklónok” ekkoriban terjedtek el: a Xiaobawang és a későbbi országon belül fejlesztett konzolok már futtatni tudták a NES játékokat is, lassan, de biztosan terjesztve a videójátékok hírnevét az államon belül.

1. ábra: A Xiaobawang számítógép, ami segített meghonosítani Kínában a NES játékokat az ismerős „sárga kazettás” formában.

A szigorú irányítás miatt azonban természetes módon nem tudta kinőni magát az állam játékipara. Belső fejlesztésről ezekben az időkben nem is nagyon beszélhetünk, inkább a személyi számítógépek előretörése hozta meg a nagyobb fejlesztői kedvet. Az igazán közkedvelt játékok az internetes hálózat fejlesztésével indultak meg, igazából két oldalról: külföldről a World of Warcraft (cenzúrázott verziójának) térnyerésével, mindemellett pedig az országon belüli saját MMO és egyéb típusú online játékok fejlesztésével. A belső motiváció mindig ugyanaz volt: egy jól működő külföldi modell honosítása, vagy regionális áttéte. A Counter Strikre-ra így lett belső válasz a Crossfire, versenyjátékokra például a QQ飞车, vagy egy MMO-s példaként akár fel lehet hozni a Fantasy Westward Journey-t ( 梦幻西游) is. A lényeg minden esetben az volt, hogy a profitot minél több csatornán keresztül lehessen államon belülre csatornázni (erre példa lehet akár a Perfect World szerverein keresztül történő online játékkezelés vagy a kínai Steam lassú leválása és elszigetelődése).

2. ábra: A kínaiak CS válasza - Crossfire

Konzoleladások területén a jog érdekes fordulatot vett: a birtoklását nem tiltották, csak a direkt marketinget és a nyílt eladásokat. Emiatt ugyanúgy Hong Kongot használták fel csempészútvonalként, ritkább esetekben pedig Amerikán vagy Japánon keresztül jutottak be az államhatáron belülre. Az államkapacitás szintjén ennek ellenőrzése tarthatatlan volt, így a kereskedelemről szóló tiltásokat 2015-ben feloldották, a tartalmi cenzúra megtartásával megindulhatott a nyílt kereskedelem is.

Azonban ahogy eljutunk napjainkig újra azt láthatjuk, hogy az állam egyre jobban szűkíti a játékosok mozgásterét: az elszigetelt szerverek mellett elindult egy olyan szabályozási rendszer is, amely a fiatalkorúak játékidejét jelentősen korlátozza. Valahogy azt látni, hogy egy óriási szakadék képződött a játékfejlesztők és a játék élvezői között. A gazdaság aktívan invesztál különböző kínai cégekbe, hogy a játékfejlesztést támogassák (pl. MiHoYo), az E-sportba is óriási összegeket forgatnak (kb. 20 milliárd dollár), és megjelentek a nemzetközi kooperációk is.

A kooperációkat két nagy részre lehet osztani: az első csoportba olyan nagy cégek tartoznak (Tencent, Netease), akik kifele próbálnak terjeszkedni, de vannak olyan külső cégek is (Sony Playstation), akik inkább az államon belülre szeretnének betörni és ott felvenni a nagy profitot.

Az első csoportba tartozó együttműködések sok esetben bevásárlással vagy felvásárlással végződnek. Ezzel a taktikával Kína ki tudja szorítani a versenyt és nagyobb spektrumban tud belső fejlesztéseket megszerezni külföldi cégektől. Itt a cél nem a „kínai játék” elkészítése, hanem inkább a munkalehetőség és a profit növelése külső lehetőségekkel.

A második csoportba tartozók sokkal érdekesebbek: itt a cégek arra törekszenek, hogy létre tudjon jönni egy igazán „kínaias” játék és annak különleges elemeivel megragadni a játékosok figyelmét. Organikus kiemelkedésre is van példa (Black Myth: Wukong), azonban felülről szerveződő kezdeményezést is láthatunk: a Sonynál például ott van a China Hero Project(中国之星计划).

Itt a cég minden technikai és tudássegítséget megad a kínai fejlesztőknek, hogy a nemzetközi színtérre léphessenek fejlesztéseikkel. Érdemes meglesni az alábbi előzeteseket, hogy lássuk hol tart a projekt.

A játékfejlesztés és kiadás momentuma is valahol itt található: véleményem szerint a korai PC-s korszakban megjelent játékosbázis most érik arra a szintre, hogy a saját alkotásaikkal hozakodjanak elő, ehhez pedig a legjobb támogatást kapják akár az államtól, akár pedig a versenyszférában. Mindamellett, hogy Kína saját területén belül nagyon eltökélt a videójátékok minél erősebb szabályozása mellett, azonban a gazdasági nagysága miatt kifele folyamatosan dolgoznak azon, hogy minél többet tudjanak megismertetni és eladni a külföldi játékos közösségnek. A játékfejlesztési projektek még kezdeti fázisban vannak, de az elkövetkezendő öt évben valószínűleg sokat fejlődnek majd, és érdemes lesz figyelemmel kísérnünk a fejlődésüket. A kitekintés itt még nem ér véget, későbbiekben érdemes tovább taglalni az igen speciális piac témáját külön single player és multiplayer bontásban, mindemellett pedig érdemes megnézni azt is, hogy az állam hogyan viszonyul a játékokhoz jogi megközelítésben

Hazbu (Nyári Norbert)

Képek forrásai: Sohu poszt, VentureBeat.com

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bővül a Mortal Kombat 1, indul a Valorant konzolos bétája – ez történt pénteken

Tovább: Lost Soul Aside, The Behemoth, Mirthwood, Kill the Shadow.

4 órája
1

Kaku: Aincent Seal (卡库远古封印)

A kínai játékláz következő állomása a Kaku: Ancient Seal, amely megpróbál a nyílt világú akció-kalandjátékok vonalán alkotni. Vetettünk néhány pillantást a Bingobell fejlesztőcsapat első játékára.

23 órája
1

Hunt: Showdown 1896 leleplezés, újabb S.T.A.L.K.E.R. 2 késés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Dark Light: Survivor, PlayStation VR2 App, The Game Kitchen, Stellar Blade, Iron Meat, Deathbound, Armored Core VI: Fires of Rubicon.

1 napja
2

Nintendo World Championships: NES Edition

A NES időszak egyik nagy durranása a Nintendo World Championships volt, amely elvitte a videójátékokat az emberek közé, és emellett az e-sport előfutáraként látványos versengésre sarkallta a legügyesebb játékosokat. A Nintendo ezt a szellemet próbálja megidézni új címével.

1 napja
2

Battle pass nélküli Concord, Rise of the Ronin demó - ez történt szerdán

Továbbá: Bleak Faith: Forsaken, Shadows of the Damned: Hella Remastered, Bleach: Rebirth of Souls.

2 napja
10

City Bus Manager: Márpedig az én buszaimon lesz klíma!

A menedzser játékokat és tycoonokat talán nem kell bemutatni senkinek, hiszen már az ősidők óta létezik a műfaj. A City Bus esetében azonban - nem dolgozókat vegzálunk, és - kevésbé a telephely menedzselése a fontos, sokkal inkább minden egyéb - például a tömegközlekedés - lesz prioritás.

2 napja
3

Nagy Helldivers 2 frissítés, Modern Warfare III a Game Pass-ben - ez történt kedden

Továbbá: Truckful, Zoochosis, Skautfold: Into the Fray, DEVIATOR, Railroads Online, The Run: Got Next.

3 napja
2

The Operator - Összeesküvés a biliben

A The Operator hasonlóval próbálkozik, mint Sam Barlow. Visszatér a Her Story desktop nézetéig, a sztorit egy fiktív FBI-iroda küldetéstámogató operátorának nézőpontjába helyezi, a hangulathoz pedig hozzácsap némi összeesküvés-elméletesdit, X-Aktákat és egy notórius hekkert.

3 napja
3

Targeted: maffiás anomália kereső játék, hazai fejlesztőktől

Hamarosan megjelenik a Glitchy Frame Studio első játéka, a Targeted, ennek kapcsán számolunk be a hazai játék fejleményeiről.

3 napja
10

Over Horizon x Steel Empire

Ebben a konzolgenerációban szinte minden korábbi címet kiadnak gyűjtemény formában, mivel kis anyagi ráfordítással, nagy bevételt lehet elérni. Az Over Horizon x Steel Empire is így készült? Lássuk!

4 napja
2

EVO trailerhalom, új Game pass szintek - ez történt hétfőn

Benne: Tekken 8, Guilty Gear: Strive, Street Fighter 6, Granblue Fantasy Versus: Rising, Player First Games, Skull and Bones.

4 napja
17

Ez volna a 10 legszebb grafikájú Nintendo Switch játék? A pixelszámlálóból jelentjük...

A Digital Foundry munkatársai összeszedték, hogy szakmailag melyik 10 játékot látják legcsinosabbnak a korosodó Switch könyvtárából.

4 napja
3

Heti megjelenések

5 napja
1

Riven

Az 1993-as ős-Myst négy évig váratta a rajongóit a folytatással, annak újraálmodása viszont most csak három évet vett igénybe: végre a Riven is megkapta az őt megillető gondoskodást.

5 napja
2

CONCORD

A PlayStation Studios 2018-ban alapított új fejlesztőstúdiójának debütáló alkotását vihettük el egy próbakörre a hétvégén. Az első benyomások alapján profi munkával van dolgunk, de nehezen látjuk a helyét a piacon.

6 napja
24

Kaszálták a Halo TV sorozatot - ez történt pénteken

Továbbá: koROBO, River City Saga: Three Kingdoms Next, Pacific Drive, Forestrike.

7 napja
7

Splitgate 2 bejelentés, A Quiet Place gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: PowerWash Simulator, Unknown 9: Awakening, BioGun, The Mortuary Assistant, Gimmick! 2, Guayota, C-Smash VRS: New Dimension.

8 napja
2

Folytatódik az Orcs Must Die! és az EA Sports FC – ez történt szerdán

Továbbá: The Plucky Squire, Hollow Cocoon, Just Crow Things, Nocturnal II, No Man's Sky, Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club.

9 napja
1

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával.

9 napja
9

NeoSprint - Mázli újratöltve

A már veterán-korúnak számító Atari NeoSprint c. játékával a klasszikus izometrikus versenyek kedvelőinek készített be némi adrenalinpótlékot: színpadon a Sprint 2 ük-ükunokája!

2024.07.17.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==