Keleti újhullám: Kína előretörése a játékiparban

Keleti újhullám: Kína előretörése a játékiparban

HazbuNyári Norbert2024.02.21. 22:55

Egyre többet látjuk a videójátékiparban Kína előretörését nem csak befektetési szinten, hanem a fejlesztői világban is. A szektor nagyságára már nem csak az E-sport figyelt fel, hanem a nagyobb videójáték cégek is egyre többször kacsintanak az ország felé. De honnan jön ez a nagy lendület? Egyáltalán Kína honnan indult? Ebben a cikkben ezekre a fő kérdésekre keresem a választ.

A gyökereket valahol a nyolcvanas években lehet megtalálni. Kína mondhatni egy kései csatlakozó ebben a szegmensben, és a játékok elterjedése sem mondható zökkenőmentesnek. A korai időszakban Hong Kongon keresztül kellett bármilyen konzolt importálni, hiszen a direkt kontrollnak mindig is ez a terület volt a szürke zóna, szárazföldi Kína területére innen nagyobb vámfizetés és átvilágítás nélkül tudtak beáramlani a játékgépek. Ahogy a korai Famicom konzolok kezdtek terjedni, Kína hirtelen vasököllel csapott le rájuk. Innentől kezdve a törvényhozás nagyon keményen szabályozta a videójátékok belföldi forgalmazását. Volt azonban erre is egy kerülőút: a Xiaobawang (小霸王) korai játékgép próbálkozása után kihozott egy oktató jellegű számítógépet, ami különböző alapfokú tanítást célzó és segítő programokkal járt (számológép, gépírást segítő játékok stb.). A gép felső részén a takarást eltávolítva lehetett belehelyezni az alap kazettát, melynek a bemenete kísértetiesen hasonlított a Nintendo Entertainment Systemére is. Az úgynevezett „famiklónok” ekkoriban terjedtek el: a Xiaobawang és a későbbi országon belül fejlesztett konzolok már futtatni tudták a NES játékokat is, lassan, de biztosan terjesztve a videójátékok hírnevét az államon belül.

1. ábra: A Xiaobawang számítógép, ami segített meghonosítani Kínában a NES játékokat az ismerős „sárga kazettás” formában.

A szigorú irányítás miatt azonban természetes módon nem tudta kinőni magát az állam játékipara. Belső fejlesztésről ezekben az időkben nem is nagyon beszélhetünk, inkább a személyi számítógépek előretörése hozta meg a nagyobb fejlesztői kedvet. Az igazán közkedvelt játékok az internetes hálózat fejlesztésével indultak meg, igazából két oldalról: külföldről a World of Warcraft (cenzúrázott verziójának) térnyerésével, mindemellett pedig az országon belüli saját MMO és egyéb típusú online játékok fejlesztésével. A belső motiváció mindig ugyanaz volt: egy jól működő külföldi modell honosítása, vagy regionális áttéte. A Counter Strikre-ra így lett belső válasz a Crossfire, versenyjátékokra például a QQ飞车, vagy egy MMO-s példaként akár fel lehet hozni a Fantasy Westward Journey-t ( 梦幻西游) is. A lényeg minden esetben az volt, hogy a profitot minél több csatornán keresztül lehessen államon belülre csatornázni (erre példa lehet akár a Perfect World szerverein keresztül történő online játékkezelés vagy a kínai Steam lassú leválása és elszigetelődése).

2. ábra: A kínaiak CS válasza - Crossfire

Konzoleladások területén a jog érdekes fordulatot vett: a birtoklását nem tiltották, csak a direkt marketinget és a nyílt eladásokat. Emiatt ugyanúgy Hong Kongot használták fel csempészútvonalként, ritkább esetekben pedig Amerikán vagy Japánon keresztül jutottak be az államhatáron belülre. Az államkapacitás szintjén ennek ellenőrzése tarthatatlan volt, így a kereskedelemről szóló tiltásokat 2015-ben feloldották, a tartalmi cenzúra megtartásával megindulhatott a nyílt kereskedelem is.

Azonban ahogy eljutunk napjainkig újra azt láthatjuk, hogy az állam egyre jobban szűkíti a játékosok mozgásterét: az elszigetelt szerverek mellett elindult egy olyan szabályozási rendszer is, amely a fiatalkorúak játékidejét jelentősen korlátozza. Valahogy azt látni, hogy egy óriási szakadék képződött a játékfejlesztők és a játék élvezői között. A gazdaság aktívan invesztál különböző kínai cégekbe, hogy a játékfejlesztést támogassák (pl. MiHoYo), az E-sportba is óriási összegeket forgatnak (kb. 20 milliárd dollár), és megjelentek a nemzetközi kooperációk is.

A kooperációkat két nagy részre lehet osztani: az első csoportba olyan nagy cégek tartoznak (Tencent, Netease), akik kifele próbálnak terjeszkedni, de vannak olyan külső cégek is (Sony Playstation), akik inkább az államon belülre szeretnének betörni és ott felvenni a nagy profitot.

Az első csoportba tartozó együttműködések sok esetben bevásárlással vagy felvásárlással végződnek. Ezzel a taktikával Kína ki tudja szorítani a versenyt és nagyobb spektrumban tud belső fejlesztéseket megszerezni külföldi cégektől. Itt a cél nem a „kínai játék” elkészítése, hanem inkább a munkalehetőség és a profit növelése külső lehetőségekkel.

A második csoportba tartozók sokkal érdekesebbek: itt a cégek arra törekszenek, hogy létre tudjon jönni egy igazán „kínaias” játék és annak különleges elemeivel megragadni a játékosok figyelmét. Organikus kiemelkedésre is van példa (Black Myth: Wukong), azonban felülről szerveződő kezdeményezést is láthatunk: a Sonynál például ott van a China Hero Project(中国之星计划).

Itt a cég minden technikai és tudássegítséget megad a kínai fejlesztőknek, hogy a nemzetközi színtérre léphessenek fejlesztéseikkel. Érdemes meglesni az alábbi előzeteseket, hogy lássuk hol tart a projekt.

A játékfejlesztés és kiadás momentuma is valahol itt található: véleményem szerint a korai PC-s korszakban megjelent játékosbázis most érik arra a szintre, hogy a saját alkotásaikkal hozakodjanak elő, ehhez pedig a legjobb támogatást kapják akár az államtól, akár pedig a versenyszférában. Mindamellett, hogy Kína saját területén belül nagyon eltökélt a videójátékok minél erősebb szabályozása mellett, azonban a gazdasági nagysága miatt kifele folyamatosan dolgoznak azon, hogy minél többet tudjanak megismertetni és eladni a külföldi játékos közösségnek. A játékfejlesztési projektek még kezdeti fázisban vannak, de az elkövetkezendő öt évben valószínűleg sokat fejlődnek majd, és érdemes lesz figyelemmel kísérnünk a fejlődésüket. A kitekintés itt még nem ér véget, későbbiekben érdemes tovább taglalni az igen speciális piac témáját külön single player és multiplayer bontásban, mindemellett pedig érdemes megnézni azt is, hogy az állam hogyan viszonyul a játékokhoz jogi megközelítésben

Hazbu (Nyári Norbert)

Képek forrásai: Sohu poszt, VentureBeat.com

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

1 órája

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

22 órája

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

1 napja
17

Heti megjelenések

1 napja
1

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

3 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

4 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

5 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

5 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

5 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

5 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

5 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

6 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

7 napja
8

Heti megjelenések

8 napja
1

Bulwark: Falconeer Chronicles - az Ursee úttörői

A Bulwark egy különleges, teljesen egyedi világlátást közvetítő, művészi városépítő játék, amely egy egyszemélyes fejlesztő kreatív csatornáinak teljes keresztmetszetében kínálja az áramlást a játékosok irányába. Tesztlaborba vittük az egész Urseet.

8 napja
1

Dragon Quest producer váltás, Stellar Blade DLC-k - ez történt pénteken

Továbbá: Gears of War 6, Star Wars Outlaws, Sam Lake a Kojima Productions-nél.

2024.04.06.
3

Llamasoft: The Jeff Minter Story

2024.04.05.
1

Eternal Strands bossfight, Tameem Antoniades leköszönt- ez történt csütörtökön

Továbbá: Flint: Treasure of Oblivion, C-Smash VRS, Pinball FX, Crypt of the NecroDancer, Divine Rush.

2024.04.05.
1

Horizon: Forbidden West - Complete Edition (a PC változat)

Aloy visszatér, hogy másodjára is felrázza a PC-s zsiványokat! A Horizon: Forbidden West - Complete Edition maga a megtestesült blockbuster, PlayStation-gúnyában, a mesterplatformon. Lássuk a Nixxes képes volt-e újra beváltani ígéreteit! Teszt!

2024.04.05.
1

Open Roads - Sétaszimulátor teljes gázzal

A Gone Home és a Tacoma mögött álló Fullbright emberei saját bevallásuk szerint már 2018-ban megkörnyékezték az Annapurnát egy utazásra épülő sétaszimulátor ötletével, a 2020-as bemutatkozás után pedig szinte fű alatt jelent meg a játék. Miért? Hogyan? Lássuk!

2024.04.04.
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==