Az Xbox brand igen régóta komolyan veszi az indie fejlesztőket - a szerelem még valamikor a Live Arcade korszakban indult, mára pedig az ID@Xbox Digital program keretein belül találkozunk jobbnál-jobb játékokkal. Sokkal-kevéssel? Ez jó kérdés, az viszont nem vitás, hogy a minőség tekintetében válogatott finomságok jönnek velünk szembe. Most a legutóbbi zárt körű ID@Xbox digitális eseményen (Digital Event) az európai címeken volt a fókusz, lássuk, mit tudtunk meg a sajtórendezvény során.
Első körben ugye azt, hogy a Microsoft nagyon szeretné továbbra is fenn tartani azt a munkakultúrát, ami az indie fejlesztések környékén zajlik. Game Pass, Cloud Gaming, és minden, ami a Microsoft környezetében már régóta bejáratott. De más szempontból is fontos, hogy az indie-k egy megalapozott infrastruktúrába olvadnak be: jelesül a fejlesztési támogatás, ingyenes toolok és természetesen a marketing háttér is segíti a játékok elkészültét, amelyek talán már annyira nem is mondhatóak ezek után "függetlennek".
THE LAST CASE OF BENEDICT FOX

A Plot Twist játéka jobban nézett ki a bemutató során, mint eddig bármikor. Benedict Fox játéka 2023 tavaszán érkezik PC, Xbox platformra - természetesen Game Pass debütálóként.
A videóban láthattuk a hub-ot, valamint egy kicsit belenézhettünk egy olyan kalandozós részbe, ahol már vastagon benne voltunk a sztoriban. Az adventure elemek izgalmait a tárgyak keresgetése, a fejlesztések, az NPC-k szerepe, na meg a sztori lassú kibontakozása fokozza majd. És természetesen egy olyan lore, amihez az európai sötét tündérmesék, meg a lovecrafti borzalmak is szépen passzolnak. A játék metroidvania-szerű térképéből is láthattunk részeket. Meg a nyomozásból. Ez például számomra sokkal izgalmasabbnak tűnt, mint a harc. Na meg érdemes a hangokra is odafigyelni: a Benedict Fox prezentációja ilyen téren is hátborzongató immerziót ígér.
Bartek Lesiakowski (kreatív rendező, Plot Twist) megerősítette azt is, hogy a negyvenes-ötvenes évek filmjei, a húszas-harmincas évek jazz muzsikái (illetve az innen érkező ihletek) is hozzátesznek majd az atmoszférához, és arra is garanciát vállalt, hogy fejlesztőként a játékmenet hivatkozások tekintetében is megfelelő helyeken kapiskáltak.
A kontraszt például a játék egyik fő mozgatóeleme lesz. Ahol kontraszt van, ott dolgok ütköznek-súrlódnak, és ott van helye az érdekes játékmechanikáknak, grafikai megoldásoknak és történetmesélésnek.
A bemutatót megtekinthetitek a lenti videólejátszóban.
EVERSPACE 2

Az Everspace 2-t elég régóta követi a cikk írója, főleg a rengeteg update és sajtóközlemény végett, amely a szerkesztőségi postafiókba érkezett az idők során, és a játék korai hozzáférése is elérhető egy ideje.
A jelenlegi bemutatóból remek akciókat és nagybetűs "kalandozást" láthattunk. Az Everspace 2 ugyanis egy RPG elemekkel teletűzdelt, 30+ órás kaland lesz, de ha valaki a mellékküldetésekre is ráfekszik, akár 70+ órányi egyjátékos tartalmat ki tud passzírozni az űrkirándulásból.
Az Everspace 6 csillagrendszere 100+ kézzel készített lokációval várja a kalandorokat. Miért fontos ez? Azért is, mert az űrjátékok mostanában sokszor tartalmaznak procedurális térképeket. Itt viszont a tengeralatti merülésektől az utolsó meteoritrajig minden táj kézműves munka eredménye. Aki az első rész után parázik a random/roguelike játékmenettől, azt ismét meg tudjuk nyugtatni - a folytatás nem ilyen megközelítésben készült, bár a loot és a harc nagyon fontos elem továbbra is. A terepet hét frakció lakja be, a mesebeli hetes viszont nem csak itt jelenik meg. Ennyi társat tudunk magunk mellé toborozni.
A játék Ancient Rifts címen brutális endgame tartalmat fog hozni, amiben hordák ellen fogsz csatázni, hogy megszerezd a játék legendás, legerősebb fegyvereit. De ezt már tudjuk egy ideje.
Nos, a PC-n április hatodikán debütáló egypontnulla valamikor nyáron érkezik Xbox Series gépekre is. Az Everspace 2 amúgy PC Game Pass Game Preview-ben már elérhető, és ezen a platformon pörgethető lesz később, az 1.0 után is.
Planet of Lana

A Planet of Lana továbbra is pályázik 2023 leglátványosabb filmszerű platformere címére. A csodálatos képi világot a műfajra jellemző agyalós gameplay fogja feldobni. A látványhoz most nem a kék ég birodalma asszisztált, hanem egy mocsaras táj, amiben az izoláció, az elkülönülés érzése külön szerepet kapott.
A Thunderful/Wishfully párosa által gondozott játékot Adam Stjärnljus (kreatív rendező, Wishfully) vezette fel. A bemutatóban már láthattuk Lana, és az általam csak "Kis Fekete Mukinak" becézett lény párosának együttműködését, amint a mocsárvidéken próbálnak átjutni. A cuki bizémizét amúgy tényleg Muinak hívják, akivel halandzsanyelven kommunikálunk (Adam szerint külön a játékhoz készült a nyelvezet), és aki segítő társként lép a játékmenet aktív elemévé. A Limbo simán beugrik a videó alapján (az Another World-öt külön kiemelte a fejlesztő), de ezektől mindenképp kellemesebb hangulatú játékról beszélhetünk, még akkor is, ha a gépek és a természet ütközéséről szóló játék melankolikus húrokon játszik. A vizualitás mellett a zenei háttérről is megemlékeztek, amelyet a The Last Guardian (Takeshi Furukawa) zeneszerzője komponált, és csodálatos, már-már Ori-ra emlékeztet taktusokkal csendül, morog, bong, zeng.
Külön trailert nem kaptunk, de a felvezető screenshot jól mutatja, hogy körülbelül mi várható a "swamp" területről és az ott rejlő titkokról.
LIGHTYEAR FRONTIER

A Lightyear Frontier egyelőre csak Early Access formát ígér 2023 tavaszára, de a koncepcióval tökéletesen egybeillik a korai hozzáféréses megoldás. A határvidékek felfedezőiként új gazdaságot kell építenünk az idegen bolygók felszínein. A farmjátékok mechanikája így az űr-felfedezősdi stílusával, valamint mechás mozgással és manipulációval bővül ki. A fő cél nem a dominálás, sokkal inkább a természettel való harmónia kialakítása egy fenntartható gazdaság kialakításával.
A játék többféle biómát kínál majd, a játékmenetben pedig a kraftolás, kereskedés, kutatás és kincskutatás is kiemelkedő szerepet kap. Na meg a mecha fejlesztése, amivel annak a működése is befolyásolható lesz. A terep felfedezése közben akár szomszédolhatunk is, vagy 3 baráttal koopolhatunk - saját kalandunk megosztása, vagy bolygónk bemutatása végett.
Saját rancsunkat idegen, háziasított állatokkal tölthetjük fel, ami egy jópofa adalék azok számára akik a xenozoologia gyakorló hívei akarnak lenni. A látvány? Az is oda fog tenni, nézzétek csak meg a lenti galériát!
A Lightyear Frontier elemeit láttuk már külön-külön működni, és ha valaki azt mondja, hogy íme egy újabb űrkolonizálós játék, vagy a következő farmszim, akkor annyira nem jövök lázba. De a bemutató után megtetszett a koncepció - igen szimpatikus az Lightyear Frontier alapvetően békés megközelítése, a színpompás látványa, na meg a tény, hogy a fenntarthatóság és felelős gazdálkodás üzenetét hordozza. Várjuk!