[Teszt] Heaven's Vault

Heaven's Vault

WarhawkLusztig Zsolt2021.02.07. 18:12

A Heaven’s Vault nem egy mai gyerek, két éve elérhető PC-re és PS4-re, azonban a Switch megjelenés kitűnő alkalom arra, hogy újra (vagy ha kimaradt: először) a köztudatba lökjük. Már csak azért is, mert mivel nem félek kimondani, az utóbbi évek egyik legérdekesebb kalandjátékáról van szó, szóval minél több ember tud róla, annál jobb.

Viszont, ha már úgyis egy új platformos megjelenésről van szó, csak egy pár pillanatra térjünk ki arra, hogy milyen a játék a Nintendo hibrid masináján: majdnem olyan, mint bárhol máshol - sajnos csak majdnem. A Heaven’s Vault ugyanis, ahogy azt a képek is mutatják, nem az a kifejezetten erőforrásigényes játék, biztos voltam benne, hogy egy kellően okos kávéfőzőn is képes vígan elfutni, ehhez képest a Switch változat valamiért hajlamos időről-időre megakadni. Nem arról van szó, hogy szaggatna, inkább mintha a háttérben valamilyen betöltés időről-időre egy töredékmásodpercnyi fennakadást okozna. Zavaró? Egészen minimálisan és eléggé biztos vagyok benne, hogy egy közelgő patch ki is kalapálja, de azért jó, ha tisztában vagyunk ezzel. Minden másban látszólag teljes a paritás.

Oké, ennyit a technikai oldalról, inkább nézzük, mi is olyan nagy szám ebben a játékban! Mint említettem, kalandjátékról van szó, azonban felejtsük el a tárgykombinálós, puzzle feladványos fajtákat – a Heaven’s Vaultban nem kisebb feladatunk van, mint egy ősi nyelv feltérképezése, ezzel pedig a civilizációnkat fenyegető ismeretlen erő megismerése és persze lehetőség szerint elhárítása. És mikor azt mondom, hogy nyelvészkedni fogunk, akkor azt tessék szó szerint érteni!

A játék főhőse Aliya Elasra, egy régész, méghozzá egy eléggé különc fajta, mivel szemben a jelenleg elfogadott világnézettel (ez lenne a Loop, ami szerint a történelem folyamatosan ismétlődik, ezért a múlt megismerése lényegében felkészít a jövőre) ő úgy gondolja, hogy a múlt megismerése inkább a jelenre ad magyarázatot és nem a jövőt jósolja meg. Épp ezért eléggé furcsa, hogy pont őt bízzák meg egy elveszett robotika tanár megkeresésével, mivel az említett személy korántsem nevezhető történelminek, szemben az Aliya által tanulmányozott agyagedényekkel és társaikkal. Azonban hamar kiderül, hogy Janniqi Renba eltűnése nem egy egyszerű ügy és megtalálása igenis pont olyan embert kíván, aki tisztában van a múlttal.

A fenti történet kitűnő alapja lenne akár egy Indiana Jones kategóriájú kalandnak, de itt nem ez a helyzet, ahelyett, hogy ostorral csattogtatnánk csontváz katonákat, régmúlt időkből visszamaradt tárgyakat és helyeket keresünk, majd az ott lévő írásokat megfejtve próbáljuk kitalálni, hogy 1. mi történt, 2. ez hogy kapcsolódik az ügyhöz és 3. ez hogyan mozdítja előre a nyomozást. És itt jön be a képbe a játék legszebb része: a fejlesztők egy komplett nyelvet hoztak létre, melyet az alapoktól nekünk kell megfejtenünk! Ez leírva kifejezetten unalmasnak tűnhet, de az az igazság, hogy pont ellenkezőleg, egy-egy kifejezés megértése rendkívül kielégítő érzés!

Első körben ugyanis esélyünk se lesz megérteni a dolgokat, bár kapunk tippeket, hogy a nagyjából a fura rovásírás egy-egy tagja mit jelenthet, de tapasztalat híján szó szerint a sötétben tapogatózunk. Aztán kellő anyag összegyűjtésével (és figyelve arra, hogy hol találtuk őket) elkezdünk apróbb dolgokat megérteni, észrevesszük, hogy hasonló szavaknál egy-egy jel nem biztos, hogy a szó értelmét változtatja, hanem például a többesszám jele, vagy a múlt időé, esetleg a tagadásé. Majd feltűnik, hogy hasonló értelmű szavak hasonló rovásokból épülnek fel, így ezeket a jeleket be tudjuk helyettesíteni esetleg korábban megtalált szavakba, találunk új kifejezéseket, melyektől egy-egy mondat értelmet (esetleg más értelmet) nyer és így haladunk a szövegek teljes megértése felé. A játék egészen minimálisan segít csak (nyilván azon kívül, hogy felajánl néhány lehetséges kifejezést), amennyiben egy szót már kellően sok helyen használtunk, akkor Aliya eldönti, hogy jól találta-e ki, vagy nem és ilyenkor újra tippelhetünk.

Minden egyes kifejezés picit közelebb visz a rég- és közelmúlt megértéséhez, új helyszínek lehetséges helyét tudjuk meg belőlük, a játék világa, a Nebula történelmét pontosíthatjuk, vagy történetnek ad egy lökést. Mely történet, hasonlóan a Nebula plazmafolyamaihoz, ezernyi ágon fut a végkifejlet felé. A Heaven’s Vault ugyanis a legkevésbé se lineáris, cselekedeteinknek, döntéseinknek hatása van, szemben azonban például a Telltale játékokkal, ezen kulcsfontosságú döntések nincsenek látványosan kiemelve, így azok hatásával csak akkor szembesülünk, mikor épp szembejönnek velünk. A sztori egészen elképesztő ágakon haladhat, nem elég, hogy egyes karakterek másképp reagálnak ránk (vagy akár teljesen el is kerüljük őket), de például simán lehet, hogy egy ponton eladjuk társunkat, a Six nevű robotot egy kulcsfontosságú információért cserébe.

És ez az a pont, ahol egy picit megremeg a játék. Valahol sejthető is, egy apró csapatnak nem feltétlen volt ideje és erőforrása arra, hogy minden lehetőséget végigjárjon, épp ezért néhol érezni, hogy egyes dialógusok és helyzetek úgy lettek kialakítva, hogy azok ugyanúgy működjenek, bárhonnan is érkezünk hozzájuk. Ennél komolyabb probléma, hogy míg Aliya és Six két kitűnően megírt karakter lett, addig a világ többi lakosa eléggé egysíkú és érezhetően leginkább az a céljuk, hogy a történetet előre mozdítsak.

Azonban ezek és néhány apróbb, a játékmenetet érintő problémák (például a kicsit feleslegesen hosszadalmas utazások) eltörpülnek azon elégedettség érzése mellett, amit akkor érzünk, mikor újabb és újabb kifejezéseket értünk meg, mikor a felbukkanó hieroglifákat már azelőtt le tudjuk fordítani, mielőtt a lehetőségek megjelennének. Ha pedig végére érnénk a történetnek (ez olyan 15 órányi kalandot jelent) akkor felbukkan egy new game+ is, amiben az ősi nyelv egy bonyolultabb változatát próbálhatjuk összerakni, miközben kipróbálhatjuk milyen, ha például eddigi társainkat esetleg ellenfélként kezeljük.

A Heaven’s Vaultnak minden esélye megvolt arra, hogy egy átlag játékosnak rémisztően unalmas, niche alkotás legyen, de az inkle mágusai valahogy rájöttek, hogyan lehet a régészkedést, nyelvészkedést izgalmas formában eladni. Így se mondom azt, hogy mindenki játéka lett - kezdve onnan, hogy egy közepesebb angoltudást követel meg – azonban ha valaki kicsit is nyitottabb egy olyan kalandjátékra, melyhez hasonlót még biztos nem látott, Aliya kalandjaival egész egyszerűen nem nyúlhat félre.

Pontosan
8
Platform: PC, PS4, Switch (tesztelt)
Kiadó: Inkle | Fejlesztő: Inkle
Megjelenés: 2021. január 28. | Ár: kb. 6000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

1 órája
1

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

11 órája
16

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

11 órája
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

1 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

1 napja

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

2 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

2 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

3 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

3 napja

Heti megjelenések

4 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

4 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

6 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

6 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

7 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

8 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

8 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

9 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

9 napja
5