[Teszt] Heaven's Vault

Heaven's Vault

WarhawkLusztig Zsolt2021.02.07. 18:12

A Heaven’s Vault nem egy mai gyerek, két éve elérhető PC-re és PS4-re, azonban a Switch megjelenés kitűnő alkalom arra, hogy újra (vagy ha kimaradt: először) a köztudatba lökjük. Már csak azért is, mert mivel nem félek kimondani, az utóbbi évek egyik legérdekesebb kalandjátékáról van szó, szóval minél több ember tud róla, annál jobb.

Viszont, ha már úgyis egy új platformos megjelenésről van szó, csak egy pár pillanatra térjünk ki arra, hogy milyen a játék a Nintendo hibrid masináján: majdnem olyan, mint bárhol máshol - sajnos csak majdnem. A Heaven’s Vault ugyanis, ahogy azt a képek is mutatják, nem az a kifejezetten erőforrásigényes játék, biztos voltam benne, hogy egy kellően okos kávéfőzőn is képes vígan elfutni, ehhez képest a Switch változat valamiért hajlamos időről-időre megakadni. Nem arról van szó, hogy szaggatna, inkább mintha a háttérben valamilyen betöltés időről-időre egy töredékmásodpercnyi fennakadást okozna. Zavaró? Egészen minimálisan és eléggé biztos vagyok benne, hogy egy közelgő patch ki is kalapálja, de azért jó, ha tisztában vagyunk ezzel. Minden másban látszólag teljes a paritás.

Oké, ennyit a technikai oldalról, inkább nézzük, mi is olyan nagy szám ebben a játékban! Mint említettem, kalandjátékról van szó, azonban felejtsük el a tárgykombinálós, puzzle feladványos fajtákat – a Heaven’s Vaultban nem kisebb feladatunk van, mint egy ősi nyelv feltérképezése, ezzel pedig a civilizációnkat fenyegető ismeretlen erő megismerése és persze lehetőség szerint elhárítása. És mikor azt mondom, hogy nyelvészkedni fogunk, akkor azt tessék szó szerint érteni!

A játék főhőse Aliya Elasra, egy régész, méghozzá egy eléggé különc fajta, mivel szemben a jelenleg elfogadott világnézettel (ez lenne a Loop, ami szerint a történelem folyamatosan ismétlődik, ezért a múlt megismerése lényegében felkészít a jövőre) ő úgy gondolja, hogy a múlt megismerése inkább a jelenre ad magyarázatot és nem a jövőt jósolja meg. Épp ezért eléggé furcsa, hogy pont őt bízzák meg egy elveszett robotika tanár megkeresésével, mivel az említett személy korántsem nevezhető történelminek, szemben az Aliya által tanulmányozott agyagedényekkel és társaikkal. Azonban hamar kiderül, hogy Janniqi Renba eltűnése nem egy egyszerű ügy és megtalálása igenis pont olyan embert kíván, aki tisztában van a múlttal.

A fenti történet kitűnő alapja lenne akár egy Indiana Jones kategóriájú kalandnak, de itt nem ez a helyzet, ahelyett, hogy ostorral csattogtatnánk csontváz katonákat, régmúlt időkből visszamaradt tárgyakat és helyeket keresünk, majd az ott lévő írásokat megfejtve próbáljuk kitalálni, hogy 1. mi történt, 2. ez hogy kapcsolódik az ügyhöz és 3. ez hogyan mozdítja előre a nyomozást. És itt jön be a képbe a játék legszebb része: a fejlesztők egy komplett nyelvet hoztak létre, melyet az alapoktól nekünk kell megfejtenünk! Ez leírva kifejezetten unalmasnak tűnhet, de az az igazság, hogy pont ellenkezőleg, egy-egy kifejezés megértése rendkívül kielégítő érzés!

Első körben ugyanis esélyünk se lesz megérteni a dolgokat, bár kapunk tippeket, hogy a nagyjából a fura rovásírás egy-egy tagja mit jelenthet, de tapasztalat híján szó szerint a sötétben tapogatózunk. Aztán kellő anyag összegyűjtésével (és figyelve arra, hogy hol találtuk őket) elkezdünk apróbb dolgokat megérteni, észrevesszük, hogy hasonló szavaknál egy-egy jel nem biztos, hogy a szó értelmét változtatja, hanem például a többesszám jele, vagy a múlt időé, esetleg a tagadásé. Majd feltűnik, hogy hasonló értelmű szavak hasonló rovásokból épülnek fel, így ezeket a jeleket be tudjuk helyettesíteni esetleg korábban megtalált szavakba, találunk új kifejezéseket, melyektől egy-egy mondat értelmet (esetleg más értelmet) nyer és így haladunk a szövegek teljes megértése felé. A játék egészen minimálisan segít csak (nyilván azon kívül, hogy felajánl néhány lehetséges kifejezést), amennyiben egy szót már kellően sok helyen használtunk, akkor Aliya eldönti, hogy jól találta-e ki, vagy nem és ilyenkor újra tippelhetünk.

Minden egyes kifejezés picit közelebb visz a rég- és közelmúlt megértéséhez, új helyszínek lehetséges helyét tudjuk meg belőlük, a játék világa, a Nebula történelmét pontosíthatjuk, vagy történetnek ad egy lökést. Mely történet, hasonlóan a Nebula plazmafolyamaihoz, ezernyi ágon fut a végkifejlet felé. A Heaven’s Vault ugyanis a legkevésbé se lineáris, cselekedeteinknek, döntéseinknek hatása van, szemben azonban például a Telltale játékokkal, ezen kulcsfontosságú döntések nincsenek látványosan kiemelve, így azok hatásával csak akkor szembesülünk, mikor épp szembejönnek velünk. A sztori egészen elképesztő ágakon haladhat, nem elég, hogy egyes karakterek másképp reagálnak ránk (vagy akár teljesen el is kerüljük őket), de például simán lehet, hogy egy ponton eladjuk társunkat, a Six nevű robotot egy kulcsfontosságú információért cserébe.

És ez az a pont, ahol egy picit megremeg a játék. Valahol sejthető is, egy apró csapatnak nem feltétlen volt ideje és erőforrása arra, hogy minden lehetőséget végigjárjon, épp ezért néhol érezni, hogy egyes dialógusok és helyzetek úgy lettek kialakítva, hogy azok ugyanúgy működjenek, bárhonnan is érkezünk hozzájuk. Ennél komolyabb probléma, hogy míg Aliya és Six két kitűnően megírt karakter lett, addig a világ többi lakosa eléggé egysíkú és érezhetően leginkább az a céljuk, hogy a történetet előre mozdítsak.

Azonban ezek és néhány apróbb, a játékmenetet érintő problémák (például a kicsit feleslegesen hosszadalmas utazások) eltörpülnek azon elégedettség érzése mellett, amit akkor érzünk, mikor újabb és újabb kifejezéseket értünk meg, mikor a felbukkanó hieroglifákat már azelőtt le tudjuk fordítani, mielőtt a lehetőségek megjelennének. Ha pedig végére érnénk a történetnek (ez olyan 15 órányi kalandot jelent) akkor felbukkan egy new game+ is, amiben az ősi nyelv egy bonyolultabb változatát próbálhatjuk összerakni, miközben kipróbálhatjuk milyen, ha például eddigi társainkat esetleg ellenfélként kezeljük.

A Heaven’s Vaultnak minden esélye megvolt arra, hogy egy átlag játékosnak rémisztően unalmas, niche alkotás legyen, de az inkle mágusai valahogy rájöttek, hogyan lehet a régészkedést, nyelvészkedést izgalmas formában eladni. Így se mondom azt, hogy mindenki játéka lett - kezdve onnan, hogy egy közepesebb angoltudást követel meg – azonban ha valaki kicsit is nyitottabb egy olyan kalandjátékra, melyhez hasonlót még biztos nem látott, Aliya kalandjaival egész egyszerűen nem nyúlhat félre.

Pontosan
8
Platform: PC, PS4, Switch (tesztelt)
Kiadó: Inkle | Fejlesztő: Inkle
Megjelenés: 2021. január 28. | Ár: kb. 6000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

9 órája

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

23 órája
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

1 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

1 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

1 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

2 napja
3

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

2 napja
12

Ninja Gaiden 4

3 napja
8

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

3 napja
2

Heti megjelenések

3 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

4 napja
13

Battlefield 6

5 napja
16

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

5 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

6 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

6 napja
11

Sonic Wings: Reunion

7 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

7 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

7 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

8 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

8 napja