Heaven's Vault

WarhawkLusztig Zsolt2021.02.07. 18:12

A Heaven’s Vault nem egy mai gyerek, két éve elérhető PC-re és PS4-re, azonban a Switch megjelenés kitűnő alkalom arra, hogy újra (vagy ha kimaradt: először) a köztudatba lökjük. Már csak azért is, mert mivel nem félek kimondani, az utóbbi évek egyik legérdekesebb kalandjátékáról van szó, szóval minél több ember tud róla, annál jobb.

Viszont, ha már úgyis egy új platformos megjelenésről van szó, csak egy pár pillanatra térjünk ki arra, hogy milyen a játék a Nintendo hibrid masináján: majdnem olyan, mint bárhol máshol - sajnos csak majdnem. A Heaven’s Vault ugyanis, ahogy azt a képek is mutatják, nem az a kifejezetten erőforrásigényes játék, biztos voltam benne, hogy egy kellően okos kávéfőzőn is képes vígan elfutni, ehhez képest a Switch változat valamiért hajlamos időről-időre megakadni. Nem arról van szó, hogy szaggatna, inkább mintha a háttérben valamilyen betöltés időről-időre egy töredékmásodpercnyi fennakadást okozna. Zavaró? Egészen minimálisan és eléggé biztos vagyok benne, hogy egy közelgő patch ki is kalapálja, de azért jó, ha tisztában vagyunk ezzel. Minden másban látszólag teljes a paritás.

Oké, ennyit a technikai oldalról, inkább nézzük, mi is olyan nagy szám ebben a játékban! Mint említettem, kalandjátékról van szó, azonban felejtsük el a tárgykombinálós, puzzle feladványos fajtákat – a Heaven’s Vaultban nem kisebb feladatunk van, mint egy ősi nyelv feltérképezése, ezzel pedig a civilizációnkat fenyegető ismeretlen erő megismerése és persze lehetőség szerint elhárítása. És mikor azt mondom, hogy nyelvészkedni fogunk, akkor azt tessék szó szerint érteni!

A játék főhőse Aliya Elasra, egy régész, méghozzá egy eléggé különc fajta, mivel szemben a jelenleg elfogadott világnézettel (ez lenne a Loop, ami szerint a történelem folyamatosan ismétlődik, ezért a múlt megismerése lényegében felkészít a jövőre) ő úgy gondolja, hogy a múlt megismerése inkább a jelenre ad magyarázatot és nem a jövőt jósolja meg. Épp ezért eléggé furcsa, hogy pont őt bízzák meg egy elveszett robotika tanár megkeresésével, mivel az említett személy korántsem nevezhető történelminek, szemben az Aliya által tanulmányozott agyagedényekkel és társaikkal. Azonban hamar kiderül, hogy Janniqi Renba eltűnése nem egy egyszerű ügy és megtalálása igenis pont olyan embert kíván, aki tisztában van a múlttal.

A fenti történet kitűnő alapja lenne akár egy Indiana Jones kategóriájú kalandnak, de itt nem ez a helyzet, ahelyett, hogy ostorral csattogtatnánk csontváz katonákat, régmúlt időkből visszamaradt tárgyakat és helyeket keresünk, majd az ott lévő írásokat megfejtve próbáljuk kitalálni, hogy 1. mi történt, 2. ez hogy kapcsolódik az ügyhöz és 3. ez hogyan mozdítja előre a nyomozást. És itt jön be a képbe a játék legszebb része: a fejlesztők egy komplett nyelvet hoztak létre, melyet az alapoktól nekünk kell megfejtenünk! Ez leírva kifejezetten unalmasnak tűnhet, de az az igazság, hogy pont ellenkezőleg, egy-egy kifejezés megértése rendkívül kielégítő érzés!

Első körben ugyanis esélyünk se lesz megérteni a dolgokat, bár kapunk tippeket, hogy a nagyjából a fura rovásírás egy-egy tagja mit jelenthet, de tapasztalat híján szó szerint a sötétben tapogatózunk. Aztán kellő anyag összegyűjtésével (és figyelve arra, hogy hol találtuk őket) elkezdünk apróbb dolgokat megérteni, észrevesszük, hogy hasonló szavaknál egy-egy jel nem biztos, hogy a szó értelmét változtatja, hanem például a többesszám jele, vagy a múlt időé, esetleg a tagadásé. Majd feltűnik, hogy hasonló értelmű szavak hasonló rovásokból épülnek fel, így ezeket a jeleket be tudjuk helyettesíteni esetleg korábban megtalált szavakba, találunk új kifejezéseket, melyektől egy-egy mondat értelmet (esetleg más értelmet) nyer és így haladunk a szövegek teljes megértése felé. A játék egészen minimálisan segít csak (nyilván azon kívül, hogy felajánl néhány lehetséges kifejezést), amennyiben egy szót már kellően sok helyen használtunk, akkor Aliya eldönti, hogy jól találta-e ki, vagy nem és ilyenkor újra tippelhetünk.

Minden egyes kifejezés picit közelebb visz a rég- és közelmúlt megértéséhez, új helyszínek lehetséges helyét tudjuk meg belőlük, a játék világa, a Nebula történelmét pontosíthatjuk, vagy történetnek ad egy lökést. Mely történet, hasonlóan a Nebula plazmafolyamaihoz, ezernyi ágon fut a végkifejlet felé. A Heaven’s Vault ugyanis a legkevésbé se lineáris, cselekedeteinknek, döntéseinknek hatása van, szemben azonban például a Telltale játékokkal, ezen kulcsfontosságú döntések nincsenek látványosan kiemelve, így azok hatásával csak akkor szembesülünk, mikor épp szembejönnek velünk. A sztori egészen elképesztő ágakon haladhat, nem elég, hogy egyes karakterek másképp reagálnak ránk (vagy akár teljesen el is kerüljük őket), de például simán lehet, hogy egy ponton eladjuk társunkat, a Six nevű robotot egy kulcsfontosságú információért cserébe.

És ez az a pont, ahol egy picit megremeg a játék. Valahol sejthető is, egy apró csapatnak nem feltétlen volt ideje és erőforrása arra, hogy minden lehetőséget végigjárjon, épp ezért néhol érezni, hogy egyes dialógusok és helyzetek úgy lettek kialakítva, hogy azok ugyanúgy működjenek, bárhonnan is érkezünk hozzájuk. Ennél komolyabb probléma, hogy míg Aliya és Six két kitűnően megírt karakter lett, addig a világ többi lakosa eléggé egysíkú és érezhetően leginkább az a céljuk, hogy a történetet előre mozdítsak.

Azonban ezek és néhány apróbb, a játékmenetet érintő problémák (például a kicsit feleslegesen hosszadalmas utazások) eltörpülnek azon elégedettség érzése mellett, amit akkor érzünk, mikor újabb és újabb kifejezéseket értünk meg, mikor a felbukkanó hieroglifákat már azelőtt le tudjuk fordítani, mielőtt a lehetőségek megjelennének. Ha pedig végére érnénk a történetnek (ez olyan 15 órányi kalandot jelent) akkor felbukkan egy new game+ is, amiben az ősi nyelv egy bonyolultabb változatát próbálhatjuk összerakni, miközben kipróbálhatjuk milyen, ha például eddigi társainkat esetleg ellenfélként kezeljük.

A Heaven’s Vaultnak minden esélye megvolt arra, hogy egy átlag játékosnak rémisztően unalmas, niche alkotás legyen, de az inkle mágusai valahogy rájöttek, hogyan lehet a régészkedést, nyelvészkedést izgalmas formában eladni. Így se mondom azt, hogy mindenki játéka lett - kezdve onnan, hogy egy közepesebb angoltudást követel meg – azonban ha valaki kicsit is nyitottabb egy olyan kalandjátékra, melyhez hasonlót még biztos nem látott, Aliya kalandjaival egész egyszerűen nem nyúlhat félre.

Pontosan
8
Platform: PC, PS4, Switch (tesztelt)
Kiadó: Inkle | Fejlesztő: Inkle
Megjelenés: 2021. január 28. | Ár: kb. 6000 Ft

Sea of Solitude: Director's Cut

Akció-kalandnak álcázott lélekbúvárkodás, amely két éve EA Originals címként jelent meg, most pedig Switchre is megérkezett. Végigcsónakáztuk a Sea of Solitude-ot.

3 órája

Crusader Kings 3 csaták a Mount & Blade 2-ben?

Legalábbis ezt ígéri egy mod fejlesztő a Crusader Blade nevű projekt keretein belül.

9 órája

Ingyenessé vált az Artifact

A Valve kártyajátéka a 2.0 helyett két ingyenes verzióval próbál új játékosokat toborozni.

10 órája
1

Így hullik a xeno az Aliens: Fireteamben

Közel fél órányi gameplay bemutató a frissen bejelentett Aliens játékból.

1 napja
12

Apex Legends: kaotikus március

A Switch porttal együtt érkezik az új event. És hoz néhány komoly változtatást is.

1 napja
1

Ghosts 'n Goblins Resurrection

Arthur, a hős lovag egy domb oldalában, fa árnyékában, egy szál piros szivecskés boxeralsóban pihengette a legutóbbi (tizenpáréves) megmérettetése fáradalmait. Azonban az ördög soha nem alszik, így ismét van apropója a démonhentelésnek.

1 napja
7

Prinny Presents NIS Classics Vol. 1 - NIS klasszikusok egy helyen

Hé, dood! Az obskúrus kedvenceket ezúttal Prinny felvezetésével hozza be újra köztudatba a japán fejlesztő/kiadó.

1 napja
4

Disgaea 6: friss tartalmak, régi hősök

A bónusz tartalmakat pedzegeti a legfrissebb videós anyag a Disgaea hatodik epizódjáról.

1 napja
1

Elite Dangerous: így fest egy Odyssey küldetés

Izgalmas tartalommal bővül az Elite Dangerous - az Odyssey PC-s alfa fázisa március 29-én indul majd.

1 napja
1

Sea of Solitude: a magány tengere Switchről is hajózható

A Quantic Dream és a berlini Jo-Mei stúdió bejelentette, hogy az eredeti változathoz képest exkluzív funkciókkal és plusz tartalmakkal kibővített Sea of Solitude: The Director’s Cut mától elérhető Nintendo-Switch-re.

1 napja

Csúszik a Guilty Gear -Strive-

Sajnos késik a manga-anime stílusú verekedős széria legújabb része.

2 napja

Rhythm Doctor

A Rhythm Doctor egyik fórumbejegyzése egyetlen mondat: „Hogy lehet, hogy a space gombot megnyomva könnyekben török ki?” és ez az egyetlen mondat tökéletesen jellemzi a játékot, mely ha nem lesz az idei év egyik indie szenzációja, akkor nincs igazság a világban.

2 napja
6

Mail Mole

Carrotland low-poly világa ma megnyitotta kapuit mindenki számára, aki egy bájos, gyors és precíz platformerre vágyik.

2 napja
2

Nintendo Switch 7''-os OLED kijelzővel?

Csöndesen készül a Super Nintendo Switch? Egyes források máris érdekes dolgokat kezdtek pletykálni a konzollal kapcsolatban.

2 napja
18

After the Fall

Az Arizona Sunshine fejlesztőinek új játéka teljes cross-platform támogatású kooperatív opciót kapott. Meg egy új előre renderelt mozgóképet.

2 napja
2

Zenith: The Last City

PlayStation VR headsetekre is érkezik a klasszikus japán szerepjátékok inspirálta MMORPG. Készen állsz egy újabb véget nem érő kalandra?

2 napja
1

I Expect You To Die 2 platformok

The Spy And The Liar alcímmel érkezik a virtuális valóság legjobb kémkomédiás, szabadulószobás logikai játéka. PlayStation VR platformra is.

2 napja
1

Fracked

A remekül sikerült Phantom: Covert Ops megalkotói úgy néz ki PlayStation VR exkluzív fejlesztésébe fogtak. A kajakot sílécre cseréljük?

2 napja
1

Song in the Smoke

A Skulls of the Shogun és a GALAK-Z fejlesztői egy különleges túlélő kalanddal lépnek be a virtuális valóságba. Irány a kőkorszak?

2 napja

DOOM 3: VR Edition

6 PSVR bejelentés egyetlen nap? Ez a VR Spotlight, aminek első leleplezése rögtön a pokolba visz! Kiegészítőkkel megpakolva érkezik a rettegés.

2 napja
9