[Teszt]  Enigma of Fear – Könnyed cidri

Enigma of Fear – Könnyed cidri

KharexSzőllősi Kristóf2025.01.06. 12:40

Az indie stúdiók jóvoltából a játékipar nem egy (majdnem) elfeledett műfaja visszatérhetett a köztudatba az elmúlt években. Ilyenek például a boomer shooterek, melyek újabban legalább akkora lendülettel pörögnek, mint ahogy azt a kilencvenes években tették, vagy a CRPG-k, amiknek a népszerűsége jó ideje gyarapszik már, de a 2023-as Baldur’s Gate 3 lökte be őket igazán a rivaldafénybe. És szegről-végről ebbe a kategóriába sorolhatóak a fix kamerát használó, klasszikus túlélőhorrorok is, melyek szintén kaptak néhány erősebb független címet a közelmúltban, legyen szó akár a SIGNALIS-ról, akár a Crow Countryról, akár jelen tesztünk alanyáról, az Enigma of Fearről.

A brazil illetőségű Dumativa alkotásában egy Mia nevű paranormális nyomozót alakíthatunk, aki eltűnt apja után kutatva érkezik meg történetünk helyszínére, egy elhagyatott, vidéki kúriába. Azt, hogy az öreg mégis mit keresett itt, nem tudhatjuk, az azonban már első pillantásra egyértelmű, hogy a hellyel valami nagyon nincs rendben. A kertet és az épület szobáit torz rémségek járják, míg a mindenfelé elrejtett feljegyzések szerint az előző lakók a félelem istenségét tisztelték a maguk kifacsart rituáléival. Mia természetesen egy pillanatig sem habozik fejest ugrani ebbe az első pillantásra is sötét és nyomasztó rejtélybe, az pedig, hogy mindezt túléli-e, egyedül rajtunk áll majd.

És bár az Enigma of Fear története elsőre nem tűnik olyan nagy eresztésnek, avagy ezeket az alapokat rengeteg horrorhoz köthető alkotásban láthattuk már, ahogy haladunk előre a kampányban, úgy mélyül el a sztori is, amibe ráadásul néhány kimondottan ügyes csavart is elrejtettek a készítők. Mindehhez az is sokat hozzátesz, hogy a karakterek kellően mélyre és izgalmasra sikeredtek, ráadásul a szinkronjuk is korrekt, ami azért az indie projektekről nem mindig mondható el. Itt-ott ugyan előfordul néhány fásultan vagy sután kiejtett sor, de az összkép így is több mint meggyőző.

Ami a játékmenetet illeti, az Enigma of Fear ezen a téren leginkább egy régivágású túlélőhorrornak mondható, csak azért érezhetően felhasználóbarátabb köntösbe csomagolva. Eleinte Miával mindössze egy nagyobb házat és annak közvetlen környezetét fedezhetjük fel, azonban hamar rá fogunk jönni, hogy a térkép ennél jóval nagyobb, ráadásul szó szerint tömve van megoldandó rejtélyekkel, elolvasandó feljegyzésekkel, és a vérünkre szomjazó rémségekkel, akiket csak egy egészséges adag ólom tud meggyőzni arról, hogy jobb lenne békén hagyniuk minket.

Ha pedig már szóba kerültek a szörnyek, muszáj a harcrendszerre is kitérni, ami sajnos a játéknak talán a leggyengébb komponense lett. A műfaj szabályainak megfelelően a lövöldözés elég körülményes, és célzás közben nem is mozoghatunk, ez pedig abszolút rendben van, hiszen egy klasszikus túlélőhorrortól pont ezt várja az ember. A gond inkább abban keresendő, hogy az esetek túlnyomó többségében egyszerűen nem lesz szükségünk a pisztolyunkra, ugyanis az életünkre törő bestiákat meglehetősen könnyedén elkerülhetjük, ha pedig egyszer mögéjük osontunk, akkor onnantól kezdve két gombnyomással instant agyon is verhetjük őket.

Bevallom, én egyáltalán nem vagyok mestere a zsánernek, de az Enigma of Fearben lépten-nyomon azon kaptam magam, hogy egyáltalán nem aggódok a túlélésemért a fenti megoldások miatt. Ehhez pedig érdemes azt is hozzávenni, hogy a Dumativa alkotásában a felszerelésünk menedzselésére se helyeződik akkora hangsúly. Eleve nem kell olyan sok tárggyal zsonglőrkődnünk, mint a hasonló címek többségében, ráadásul a különféle erőforrások a térkép minden pontján bőségesen rendelkezésünkre állnak, így tartalékolnunk se kell nagyon őket. Mindez a gyakorlatban egy percig sem csap át monotonitásba vagy unalomba, csak azért érdemes észben tartani, hogy az Enigma of Fearnek ezek a vonulatai jelentősen megengedőbbek az iparági sztenderdnél.

Ahol viszont nem érheti szó a ház elejét, az a játék összes többi aspektusa. A pályák felépítése például zseniális, aminek hála a kampány minden pontján ötletes útlevágások és változatos helyszínek sorával fogunk találkozni, a vérfagyasztó hangulat abszolút a helyén van, és a kamera is remekül lett megoldva. Az esetek túlnyomó többségében izometrikus nézetből terelgethetjük Miát egyik borzalomtól a másikig, az igazán látványos részeken azonban változik a nézőpont, és a kép direktben a lényeges elemekre fókuszál, így garantálva, hogy semmi fontos vagy epikus ne kerülje el a figyelmünket.

És aztán ott vannak még a fejtörők is. Minden magára valamit adó túlélőhorrornak szerves részét képezik a különböző logikai feladványok, és nincs ez másként az Enigma of Fearben sem. Hogy mást ne mondjunk, rögtön a kampány elindításához is egy egyszerű kis puzzle megoldása szükséges, és innentől kezdve csak nőni fog a feladatok változatossága és összetettsége egyaránt. Megijedni nem kell, ugyanis annyira sosem lesz absztrakt egyetlen fejtörő se, hogy józan ésszel és némi logikával ne lehessen rájönni a nyitjára, de azért a kampány során érdemes egy jegyzetfüzetet is a kezünk ügyébe tartani, mert jó eséllyel szükségünk lesz rá.

A feladványok megfejtésének élményéhez pedig az is sokat hozzátesz, hogy az Enigma of Fear nem fél elengedni a kezünket. A fejlesztők nem rágják a szánkba a megoldásokat, és Mia se fogja elárulni, hogy mégis mit kéne tennünk, ha huzamosabb ideig megakadunk egy-egy összetettebb rejtvénynél. Mondjuk az valahol kicsit szomorú, hogy ezt pozitívumként lehet emlegetni, de azért mindenképp felüdítő napjainkban egy olyan „gondolkodós” címmel találkozni, ami értelmes emberként kezeli a játékosát.

Röviden és tömören az Enigma of Fear egy igazi indie nagyágyú lett 2024 végére. Igaz, hogy a túlélőhorrorok túlélés részét nem hozza olyan fajsúlyosan a túlságosan is hatékony lopakodás és a faék egyszerűségű erőforrás menedzsment miatt, de cserébe a története remek, a hangulata hátborzongató, a fejtörői pedig embert próbálóak, de sosem megoldhatatlanok. Továbbá a játék atmoszférája és tematikája kicsit könnyedebb, mint például a SIGNALIS-nak, így ha valakit érdekel a zsáner, de annyira nem kenyere a rettegés, annak is érdemes lehet egy próbát tennie a Dumativa alkotásával.

PLATFORM PC KIADÓ DUMATIVA, NUUVEM INC FEJLESZTŐ DUMATIVA, CELLBIT MEGJELENÉS 2024. november 28. ÁR 24,5 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

3 órája

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

8 órája
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

20 órája

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

1 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

2 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

2 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

3 napja
4

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

3 napja
3

Heti megjelenések

4 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

4 napja
23

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

5 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

6 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

6 napja
2

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

7 napja
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

7 napja
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

8 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

8 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

9 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

9 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

9 napja
4